معرفی بهترین پارک های ملی سریلانکا

پربازدیدترین ها

گردشگری 21 بهمن ، 1402 7 دقیقه
پارک های ملی سریلانکا

پارک های ملی سریلانکا از جمله بهترین و هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا هستند. بی شک اگر یک بار هم درباره دلایل سفر به سریلانکا تحقیق کرده باشید، یکی از این دلایل بازدید از طبیعت زیبا و همچنین آشنایی با گونه های جانوری در محل زندگی طبیعی آن هاست. سریلانکا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای دوست داران حیوانات است. در پارک های ملی این کشور، حیوانات در محیطی کاملا محافظت شده و به صورت آزادانه زندگی می کنند.

به همین دلیل هم این امکان برای مسافران به وجود آمده است که بدون نیاز به آزار حیوانات، از نزدیک آن ها را مشاهده کنند. اما اکنون شاید برای شما هم مانند بسیاری از مسافران دیگر این سوال به وجود آمده باشد که بهترین پارک ملی سریلانکا کدام است؟ اگر شما هم دوست دارید تا بهترین پارک ملی سریلانکا را پیدا کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این قسمت از مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت، سفری به بهترین پارک های ملی سریلانکا خواهیم داشت.

پارک ملی اودا والاوا | Uda Walawe National Park

سفر خود را از یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا برای تماشای فیل های این کشور شروع می کنیم. پارک ملی اودا والاوا در حاشیه جنوبی سریلانکا قرار دارد. این پارک با بوته های کم ارتفاع پوشیده شده و به همین دلیل هم یکی از بهترین مناطق برای زندگی فیل هاست. بیشتر از ۷۰۰ فیل در این پارک در دسته های مختلف زندگی می کند. به طور معمول هر دسته شامل ۵۰ فیل می شود.

بهترین زمان برای بازدید از این دسته فیل های شگفت انگیز در پارک ملی اودا والاوا پیش از طلوع آفتاب است. می توانید قبل از طلوع آفتاب با یک جیپ به سافاری پارک ملی رفته و پس از مشاهده فیل ها برای صبحانه بازگردید. در این سافاری علاوه بر فیل های زیبا، می توانید گونه های دیگری از حیوانات را هم مشاهده کنید. به طور معمول تعداد کروکدیل ها هم در این منطقه بسیار زیاد است. اما اگر به خاطر دیدن گربه سانان و به ویژه لئوپاردها به سریلانکا سفر کرده اید، پارک ملی اودا والاوا بهترین گزینه برای شما نیست.

پارک های ملی سریلانکا

پارک ملی کومانا | Kumana National Park

یکی دیگر از پارک های ملی سریلانکا که فیل های بسیاری در آن مشاهده می شود، پارک ملی کوماناست. این پارک به اندازه سایر پارک های ملی سریلانکا شلوغ نیست، اما با این وجود گونه های جانوری بسیاری در آن وجود دارد. در این پارک ملی، چمن و سطح مسطح وسیعی وجود داشته که فضا را برای زندگی فیل ها مناسب می کند. علاوه بر این چمن ها و بوته هایی که کل سطح پارک ملی را پوشانده است، دریاچه های آب شور هم وجود دارد که شرایط را برای زندگی گونه های جانوری آب شور هم فراهم می کند. برخی از این پرنده ها و گونه های جانوری هم شامل لک لک های زیبای سریلانکا می شوند.

با وجود این که فیل های این پارک مهم ترین دلیل بازدید مسافران از آن هستند، اما این پارک به نوعی بهشتی برای دوست داران پرندگان هم محسوب می شود. علاوه بر آن، حدود ۴۰ لئوپارد هم در این پارک وجود دارد. با توجه به خلوت بودن پارک ملی کومانا، احتمال این که بدون مزاحمت جیپ های دیگر یکی از این گربه سانان شگفت انگیز را ببینید خیلی زیاد است.

پارک ملی واسگامووا | Wasgamuwa National Park

پارک ملی بعدی که قصد داریم به آن سفر کنیم، یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا برای تماشای گونه های مختلف جانوری است. پوشش گیاهی این پارک شامل جنگل، تپه، رودخانه و دریاچه می شود. سه چهارم این پارک ملی به طور کلی بکر مانده است و کسی نمی تواند به آن ورود کند. اما بقیه نواحی پارک که سافاری ها در آن گردش می کنند، محل زندگی بسیاری از پستانداران است. در این پارک می توانید فیل، خرس، گراز وحشی و دسته های گاومیش و آهوهای خالدار را مشاهده کنید.

در برخی از روزهای سال، به ویژه تعطیلات، تعداد بازدیدکنندگان پارک ملی واسگامووا بسیار زیاد شده و توریست های زیادی برای بازدید از گله های بزرگ فیل ها می آیند. اما در بیشتر روزهای سال این پارک خلوت بوده و مسافران زیادی در آن دیده نمی شود. یکی از تفریحاتی که در این پارک وجود دارد هم رسیدگی به فیل های پارک ملی واسگامووا به همراه پارک بان این منطقه است.

پارک های ملی سریلانکا

پارک ملی باندالا | Bundala National Park

یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا برای عاشقان گونه های آبی و دو زیستان، پارک ملی باندالاست. این بهشت ساحلی در سریلانکا با تعداد زیادی مرداب پوشیده شده و بهترین گزینه برای دوست داران بازدید از لاکپشت های بزرگ و کروکدیل هاست. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در این پارک سایر گونه های جانوری مانند فلامینگوها، لک لک ها و تعداد فیل هم دیده می شود. اما ستاره اصلی پارک باندالا، کروکدیل ها هستند.

بین ماه های اکتبر تا ژانویه، بسیاری از گونه های لاکپشت های سریلانکا به سواحل پارک ملی باندالا در جنوب این کشور می آیند. این فصل، فصل تخم ریزی است و به همین دلیل هم از سواحل بیشتر از پیش محافظت شده و مسافران باید هنگام بازدید کاملا مراقب باشند. بین ماه های آوریل تا ژوئن هم می توانند به راحتی تخم گذاری و به دنیا آمدن بچه های لاکپشت ها را تماشا کنند. به طور کلی دو زیستانی مانند لاکپشت و کروکدیل، دلیل اصلی محبوبیت پارک ملی باندالا هستند.

پارک ملی یالا | Yala National Park

به شلوغ ترین پارک ملی سریلانکا و بهترین پارک ملی مخصوص پستانداران کل آسیا، پارک ملی یالا، خوش آمدید. در بخشی از این پارک، گله های بزرگ فیل مشاهده می شود. در تمامی سطح پارک هم گونه های جانوری مانند آهو، گراز، خرس و بسیاری پستاندار دیگر دیده می شوند. اما بیشترین دلیل محبوبیت این پارک در بین پارک های ملی سریلانکا، وجود تعداد زیادی لئوپارد در یالاست. البته اشتباه نکنید و فکر نکنید که زیاد بودن تعداد لئوپاردهای پارک ملی یالا یعنی شما می توانید در هر سفر خود از هر بلوک این پارک یک لئوپارد مشاهده کنید. اما تعداد این گربه های بزرگ و وحشی در یالا از بیشتر پارک های ملی سریلانکا بیشتر است.

اگر با یکی از مسئولین سافاری که تجربه بیشتری در این پارک دارد به گردش بروید، شانس این که یک لئوپارد زیبا ببینید بسیار بالا می رود. یکی دیگر از دلایل مشهور شدن این پارک ملی، وجود خرس های تنبل بامزه است. گفتنی است که اگر از مکان های شلوغ خیلی خوشتان نمی آید، پارک ملی یالا مناسب شما نیست. چرا که در بیشتر طول سال، این پارک مملو از توریست های مختلف است.

پارک های ملی سریلانکا

پارک ملی لاهوگانا کیتولانا | Lahugala Kitulana National Park

پارک ملی لاهوگانا کیتولانا یکی از بهترین پارک های ملی سریلانکا برای تماشای پرندگان است. چیزی نزدیک به ۱۰۰ گونه پرنده در تمام طول سال در این پارک ملی زندگی می کند. دسترسی به این پارک بسیار ساده بوده و وجود گونه هایی مانند فلامینگو و سایر پرندگان کمیاب باعث شده تا تعداد زیادی مسافر از آن دیدن کنند. اما مساحت پارک ملی لاهوگانا کیتولانا به قدری زیاد است که با وجود محبوبیت آن، در بیشتر طول سال شلوغ به نظر نمی آید. همچنین در این پارک ملی یک معبد بودا هم  وجود داشته که خود به محبوبیت آن می افزاید.

پارک ملی مادورو اویا | Maduru Oya National Park

پارک ملی مادورو اویا یکی دیگر از پارک های ملی سریلانکا مخصوص دوست داران پرندگان است. در طول سال خیلی از این پارک بازدید نمی شود و می توان به نوعی گفت که نه در بین توریست ها و نه در بین مردم محلی محبوبیت زیادی ندارد. اما با این وجود پرنده های زیبایی مانند لک لک گردن سیاه و پلیکان های کم یاب در این پارک به چشم می خورند. یکی از دلایل وجود تعداد زیادی پرنده در این پارک، وجود چشمه های مختلف و تعداد زیادی گونه های آبزیان و ماهیان است.

پارک های ملی سریلانکا

پارک ملی گال اویا | Gal Oya National Park

پارک ملی گال اویا بی شک خاص ترین پارک در بین پارک های ملی سریلانکاست. بخشی از این پارک را جنگل های باستانی تشکیل داده و بخش دیگری از آن شامل دریاچه ای زیبا و شگفت انگیز می شود. مسافران می توانند به همراه راهنمای سافاری در این جنگل ها پیاده روی کرده و از گونه های جانوری دیدن کنند. اما یکی از محبوب ترین تفریحاتی که در پارک ملی گال اویا وجود دارد، گردش با قایق است. در دریاچه بزرگ این پارک مسافران می توانند به همراه راهنما سوار قایق شده و از کروکدیل ها، لاکپشت ها و همچنین آب تنی فیل ها دیدن کنند. بازدید از پارک ملی گال اویا بی شک یکی از بهترین و خاص ترین تجربه های سفر به سریلانکا خواهد بود.

پارک ملی آنگامدیلا | Angammedilla National Park

سفر خود به پارک های ملی سریلانکا را در شرق دامبولا به پایان می رسانیم. اگر به دنبال یک پارک ملی زیبا و پوشیده از نیلوفر آبی هستید تا شب را در آن سپری کنید، پارک ملی آنگامدیلا یکی از بهترین گزینه های برای شما خواهد بود. این پارک ملی برای دیدن گونه های مختلف پرندگان و گه گداری آهوهای خالدار بسیار مناسب است. به دلیل کم بودن گونه های جانوری در این پارک، آنگامدیلا در بین توریست ها خیلی محبوب نیست. چرا که بیشتر گردشگران برای بازدید از فیل ها و لئوپاردها به سریلانکا می آیند. اما بسیاری از مردم محلی سریلانکا برای برگزاری کمپ به این پارک می آیند.

پارک های ملی سریلانکا

کلام آخر

در این مطلب سفری به برخی از بهترین پارک های ملی سریلانکا داشتیم. همان طور که در طول این مطلب مشاهده کردید، شناخته شده ترین و محبوب ترین گونه جانوری سریلانکا، فیل ها و لئوپاردهای این کشور هستند. بیشتر گردشگرانی که به پارک های ملی سریلانکا می روند، در واقع برای تماشای این دو گونه می روند. فیل ها در بیشتر پارک ها بوده و پیدا کردن آن ها در سریلانکا خیلی کار دشواری نیست.

اما برای دیدن لئوپاردها باید حتما به پارک ملی خاصی رفته و با یک فرد با تجربه گردش کرد. سایر گونه های جانوری محبوب در پارک های ملی سریلانکا شامل فلامینگوها، لک لک ها، لاکپشت ها، کروکدیل ها و پلیکان ها می شوند. برای آشنایی بیشتر با سایر جاذبه های گردشگری و فرهنگ سریلانکا، سایر مطالب سفرهای پایتخت را از دست ندهید. از همراهی شما سپاس گزاریم.

سوالات متداول

بهترین پارک ملی سریلانکا برای مشاهده لئوپارد کدام است؟

پارک ملی یالا که شلوغ ترین پارک ملی سریلانکاست، بهترین مکان ممکن برای تماشای لئوپاردهاست. شانس پیدا کردن یک لئوپارد در این پارک ملی بسیار زیاد است.

بهترین پارک ملی سریلانکا برای تماشای پرندگان کدام است؟

یکی از بهترین مکان های سریلانکا برای تمشای پرندگان، پارک ملی لاهوگالا کیتولاناست. حدود ۱۰۰ گونه پرنده در این پارک ملی وجود داشته که مسافران می توانند آن ها را تماشا کنند.

چرا پارک های ملی سریلانکا تا این اندازه محبوب هستند؟

این پارک ها به خوبی محافظت شده، حیوانات در وضعیت بدی قرار نداشته و گونه های جانوری بسیاری هم در آن ها دیده می شوند. این دلایل باعث شده تا پارک های ملی سریلانکا به شدت محبوب شوند.

تور های ویژه