چطور گواهینامه بین المللی رانندگی بگیریم؟

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 07 آذر ، 1402 5 دقیقه
گواهینامه بین المللی

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت یا سفر به کشورهای خارجی را دارند به دنبال دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی هستند. با داشتن این گواهینامه افراد می‌توانند در کشورهای دیگر رانندگی کنند. اما نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی چگونه است؟ برای گرفتن این گواهینامه چه مدارکی لازم است؟ آیا می‌توان به‌صورت اینترنتی گواهینامه بین المللی گرفت؟ اگر شما هم با این سؤالات مواجه هستید با سفرهای پایتخت همراه باشید تا در ادامه به آن‌ها پاسخ دهیم.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

ابتدا بیایید ببینیم گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟ گواهینامه بین المللی رانندگی یا به‌اختصار IDP (International Driving Permit) دفترچه یا کارتی است که توسط مراجع کشورهای مختلف صادر می‌شود. دارنده‌ی این سند حق رانندگی با وسایل نقلیه را در کشوری غیر از وطنش پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید گواهینامه‌ی ملی صادره از مراجع قانونی هر کشور، فقط در همان کشور قابل‌استفاده است و برای رانندگی در دیگر کشورها نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. گواهینامه بین المللی رانندگی معمولاً یک سال تا سه سال اعتبار دارد. افراد علاقه‌مند به دریافت این سند، ابتدا باید گواهینامه رانندگی ملی دریافت کنند. یعنی سند بین المللی فقط در صورتی اعتبار دارد که با اصل گواهینامه‌ی صادره از کشور مرجع ارائه شود.

هم اکنون ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی(مرکز جهانی صدور گواهینامه بین المللی) هستند و همگی کشورهای عضو، گواهینامه‌ی بین المللی را قبول دارند. در کشور ما هم، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، تنها مرکزی است که اجازه‌ی صدور گواهینامه‌ی بین المللی را دارد.

نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی

با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران به آدرس idp.taci.ir می‌توانید به طور کامل از شرایط گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی اطلاع پیدا کنید. اما برای راحتی شما عزیزان، در ادامه مراحل دریافت این سند را توضیح می‌دهیم. به‌طورکلی نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی به شرح زیر است:

  • آماده‌کردن مدارک لازم
  • پرداخت هزینه‌ها
  • مراجعه‌ی حضوری به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران یا ثبت‌نام اینترنتی از طریق سایت taci.ir

اگر شخص به شکل حضوری برای دریافت اقدام کرده باشد این سند فقط به خود فرد تحویل داده می‌شود. درصورتی‌که فرد متقاضی برای دریافت گواهینامه حضور نداشته باشد فقط وکیل قانونی با ارائه‌ی اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر و یا بستگان درجه یک وی با ارائه‌ی اصل سند شناسایی عکس‌دار می‌توانند گواهینامه را دریافت کنند.

درصورتی‌که شخص در سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران ثبت‌نام اینترنتی را انجام داده باشد و ساکن تهران باشد حداکثر تا ۲۴ ساعت سند خود را تحویل می‌گیرد. همچنین ساکنان شهرهای دیگر پس از درخواست اینترنتی، معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز کاری، مدرک خود را از طریق پست دریافت می‌کنند.

گواهینامه بین المللی

مدارک لازم 

مدارک لازم شامل موارد زیر است

  • اصل گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با اعتبار یک‌ساله
  • اصل گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با اعتبار سه‌ساله
  • یک قطعه عکس تمام‌رخ سه در چهار. دقت داشته باشید که عکس شما باید بدون کلاه، لباس فرم و عینک باشد. همچنین رعایت حجاب اسلامی برای بانوان الزامی است.
  • ارائه‌ی گواهینامه بین المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار
  • اصل یا کپی از صفحه‌ی اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست 
  • پرداخت هزینه‌های صدور گواهینامه

ثبت‌نام اینترنتی 

برای ثبت‌نام اینترنتی مراحل زیر را دنبال کنید

  • وارد سایت taci.ir شوید و از وسط صفحه گزینه درخواست گواهینامه رانندگی بین المللی را انتخاب کنید.
  • درصورتی‌که ساکن تهران هستید می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی خدمات VIP ثبت‌نام خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهید. در غیر این صورت بر روی گزینه‌ی غیرحضوری کلیک کنید و وارد صفحه‌ی ثبت‌نام شوید.

گواهینامه بین المللی

  • اگر قبلاً در این سایت ثبت‌نام کرده باشید می‌توانید نام کاربری و پسورد خود را وارد کرده و وارد سایت شوید در غیر این صورت گزینه‌ی ثبت‌نام را بزنید و اطلاعات درخواستی را وارد کنید.

گواهینامه بین المللی

 

  • حال وارد سایت شوید و از منوی گواهینامه بین المللی، گزینه‌ی درخواست خرید را بزنید. در مراحل بعدی باید اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و مدارکتان را آپلود کنید. در پایان، یک کد رهگیری صادر می‌شود و پس از مدت‌زمان اعلام شده، گواهینامه بین المللی رانندگی، به آدرس شما ارسال خواهد شد.

آدرس دفاتر مستقیم کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی

درصورتی‌که تمایل داشتید به‌صورت حضوری اقدام کنید باید به یکی از شعبه‌های کانون جهانگردی مراجعه کنید. آدرس دفاتر مستقیم کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران برای مراجعه حضوری به شرح زیر است:

شعبه‌ی آپادانا

خیابان خرمشهر(آپادانا)، ابتدای خیابان شهید عرب علی، بین کوچه ۱ و ۳، پلاک ۲، طبقه اول

تلفن تماس:  ۱۱ – ۸۸۵۰۰۲۰۹ – ۰۲۱

شعبه‌ی آزادی

خیابان آزادی، نرسیده به بهبودی، کوچه وزارت کار، پلاک ۱

تلفن تماس: ۶۶۵۶۲۰۵۵-۰۲۱

شعبه‌ی حسن‌آباد

خیابان فیاض‌بخش، نبش کوچه‌ی جهانگردی، پلاک ۳۳

تلفن تماس: ۶۶۷۴۹۹۷۰-۰۲۱

هزینه گواهینامه بین المللی ۱۴۰۲

لیست قیمت خدمات صدور اسناد و هزینه  ۱۴۰۲ به شرح زیر است

ردیف

نوع خدمت

قیمت به ریال

۱

ترجمه گواهی‌نامه موتور یا خودرو

۴,۳۰۰,۰۰۰

۲

ترجمه گواهی‌نامه خودرو و موتور

۴,۶۰۰,۰۰۰

۳

ترجمه گواهی‌نامه سه‌ساله خودرو یا موتور

۱۲,۱۳۰,۰۰۰

۴

ترجمه گواهی‌نامه سه‌ساله خودرو و موتور

​۱۳,۲۰۰,۰۰۰​

۵

پلاک ترانزیت (خودرو)

۱۳,۰۰۰,۰۰۰

۶

پلاک ترانزیت (موتور)

۵,۶۰۰,۰۰۰

گواهینامه بین المللی

تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی

همان‌طور که می‌دانید گواهینامه‌های ملی، پس از انقضا قابل‌تمدید هستند. اما آیا گواهینامه‌های بین المللی را هم می‌توان تمدید کرد؟ متأسفانه امکان تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی وجود ندارد و برای دریافت این گواهینامه باید پس از انقضا، مراحل ثبت‌نام و دریافت را مجدد تکرار کنید.

جمع‌بندی 

در این مقاله نحوه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی را به طور کامل توضیح دادیم. همان‌طور که گفته شد برای دریافت ، نیازمند داشتن گواهینامه‌ی رانندگی ملی است. با داشتن این گواهینامه متقاضیان می‌توانند به‌صورت حضوری یا اینترنتی درخواست بدهند. ثبت‌نام اینترنتی گواهینامه بین المللی از طریق سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و برای ثبت‌نام حضوری باید به دفاتر این مرکز مراجعه کنید.

تور های ویژه