تمدید پاسپورت چقدر زمان میبرد؟

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 06 آذر ، 1402 10 دقیقه
تمدید پاسپورت

گرفتن پاسپورت و تمدید پاسپورت یکی از دغدغه‌های اصلی شما خواهد بود اگر قصد انجام سفر خارج از کشور را دارید. به‌طورکلی ساکنان تمام کشورها در زمان عبور از مرز کشور خود و ورود به کشور دیگر احتیاج به مدرکی دارند که هویت آن‌ها را تأیید کند. این مدرک پاسپورت یا گذرنامه نام دارد. اگر شما پاسپورت به همراه نداشته باشید اجازه خروج از کشور و اجازه ورود به کشور دیگر برای شما صادر نخواهد شد. بر همین اساس شما باید پاسپورت خود را پیش از سفر تهیه کنید. در حالت کلی در کشور ما برای دریافت پاسپورت باید به پلیس ۱۰ +مراجعه کرد. شما با مراجعه به این مراکز و اطلاع از هزینه صدور پاسپورت یا تعویض پاسپورت، در مدت زمانی کوتاه پاسپورت خود را دریافت خواهید کرد.

بر همین اساس ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا هزینه‌ها و مراحل تعویض پاسپورت یا تمدید آن را بر اساس آخرین تغییرات در سال ۱۴۰۲ برای شما شرح دهیم.

گرفتن پاسپورت و تمدید پاسپورت در مدت زمانی کوتاه

گرفتن پاسپورت و تمدید پاسپورت در گذشته حداقل ۱ ماه طول می‌کشید. اما در حال حاضر گرفتن آن در بیشترین زمان ممکن ۱ هفته به طول می‌انجامد. در ادامه هزینه‌های صدور پاسپورت و تمدید و تعویض آن را برای شما شرح خواهیم داد.

گرفتن پاسپورت

هزینه‌های لازم برای صدور گذرنامه یا پاسپورت ۱۴۰۲

البته دریافت پاسپورت همیشه منوط به پرداخت هزینه‌های متعدد و جانبی بوده است. هزینه‌هایی که توجه به عوامل اقتصادی مانند تورم تعیین می‌شوند و برای هر سال هزینه‌های جدیدی در نظر گرفته خواهد شد. برای مثال در سال ۱۴۰۲ هزینه‌های صدور پاسپورت به‌قرار زیر است:

پرداخت ۵۰۰۰ تومان برای فرم ثبت‌نام و شناسه گذرنامه

پرداخت ۲۰ هزار تومان در وجه سازمان شهرداری

پرداخت ۱۵ هزار تومان برای هزینه انگشت‌نگاری

پرداخت ۲۰ هزار تومان برای هزینه دادرسی

پرداخت ۱۸ هزار تومان برای هزینه عکس

پرداخت ۴۲ هزار تومان برای هزینه احراز هویت

پرداخت ۱۳۴ هزار تومان برای هزینه دفتر

پرداخت ۲۰۰ هزار تومان برای هزینه چاپ

و در نهایت پرداخت ۳۳ هزار تومان برای هزینه‌های تمدید یا تعویض گذرنامه

که در نهایت جمع این مبالغ برابر با ۴۷۰ هزار تومان خواهد شد. این هزینه از طریق دستگاه کارت‌خوان قرار گرفته در پلیس ۱۰+ از شما اخذ خواهد شد.

تمدید پاسپورت

پرداختی‌های شهرداری نیروی انتظامی

همچنین شما برای گرفتن پاسپورت یا تمدید پاسپورت خود باید در وجه نیروی انتظامی و شهرداری نیز از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان قرار گرفته در پلیس ۱۰+  پرداختی ‌هایی انجام دهید. این پرداخت‌ ها همگی مربوط به ارائه دادن مدارک لازم در پروسه گرفتن پاسپورت هستند. بر همین اساس اطلاعات دریافت شده شما توسط این مراکز در کنار درخواست صدور گذرنامه ثبت شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، در بازه زمانی ۵ روز الی ۷ روز پاسپورت شما به آدرسی که در زمان پر کردن فرم اطلاعات شخصی وارد کرده‌اید،  توسط اداره پست شهر شما ارسال خواهد شد.

هزینه تمدید یا تعویض گذرنامه یا پاسپورت در ۱۴۰۲

حالا که هزینه‌های صدور پاسپورت برای سال ۱۴۰۲ را متوجه شدید در ادامه مواردی که موجب صدور مجدد گذرنامه یا تعویض آن خواهد شد را برای شما شرح می‌دهیم. گاهی اوقات افرادی که گذرنامه دارند برای تعویض یا تمدید آن مراجعه می‌کنند. در ادامه دلایل صدور مجدد یا تمدید گذرنامه را با هم بررسی می‌کنیم.

اتمام تاریخ انقضا گذرنامه

گم‌شدن گذرنامه

آسیب فیزیکی و خراب‌شدن گذرنامه

پر شدن صفحات گذرنامه

تغییر نام و یا نام خانوادگی صاحب گذرنامه

و در نهایت درخواست صاحب گذرنامه برای تفکیک‌کردن پاسپورت فرزندان از والدین

از جمله عواملی هستند که سبب  صدور مجدد پاسپورت یا گذرنامه خواهند شد.

در این صورت فرد متقاضی باید با در دست‌داشتن مدارک لازم به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کند. سپس در این مراکز فرم مورد نظر را تحویل گرفته و بعد از پر کردن آن با ارائه مدارک و فرم و همینطور پرداخت کردن تمامی هزینه ‌ها در این مراکز، درخواست صدور مجدد گذرنامه خود را ثبت کند. ضمن اینکه برای گرفتن عکس پاسپورت در همین دفاتر اقدام شده و از فرد متقاضی عکس گرفته می‌ شود. هزینه‌ های صدور مجدد گذرنامه نیز تقریباً با هزینه‌ های صدور اولیه آن یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد.

همچنین تمامی هزینه‌ها برای تمدید و صدور مجدد گذرنامه از طریق دستگاه کارت‌خوان که در مراکز پلیس ۱۰+ قرار داده شده از متقاضی کسر می ‌شود. هزینه دریافتی بابت گرفتن پاسپورت و تمدید پاسپورت با احتساب تمامی مبلغ ها و همینطور احتساب هزینه اداره پست در مجموع مبلغ ۴۷۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

ضمن اینکه اگر مشکلی در ثبت اطلاعات شخصی شما و گذراندن پروسه صدور مجدد پاسپورت وجود نداشته باشد، گذرنامه شما تقریباً بین یک هفته تا ۲۰ روز به آدرس محل سکونت فرد متقاضی توسط اداره پست ملی ایران ارسال خواهد شد.

قوانین صدور گذرنامه برای بانوان   

همچنین بد نیست بدانید که بانوان متأهل برای صدور پاسپورت نیاز به اجازه همسر دارند. این اجازه در دفاتر اسناد رسمی برای بانوان بعد از اخذ امضا از شوهر، کتباً صادر خواهد شد. همچنین بانوان مجرد بالای ۱۸ سال نیازی به اجازه پدر برای صدور گذرنامه ندارند. اما دختران زیر ۱۸ سال باید با اجازه کتبی از پدر یا جد پدری در صورت فوت پدر با دفاتر پلیس ۱۰+ برای صدور یا تمدید گذرنامه مراجعه کنند.

صدور و اخذ پاسپورت فقط در ۱۰ روز

نکته‌ای که در انتها باید به آن اشاره شود این است که اگر شما در زمان شلوغی صدور پاسپورت مثلاً در زمان انجام سفر اربعین برای تمدید یا اخذ پاسپورت خود اقدام کنید، مدتت زمان طولانی‌تری را باید منتظر بمانید تا پاسپورتتان صادر شود. اما در حالت عادی تقریباً ۷ الی ۱۰ روز بعد از تکمیل فرایند درخواست گذرنامه، پاسپورت شما صادر خواهد شد. در نهایت اگر تصمیم به انجام سفر خارج از کشور دارید، همین حالا پاسپورت خود را چک کنید. اگر کمتر از ۶ ماه به تاریخ انقضا آن مانده باشد، بدون شک ویزا برای شما صادر نخواهد شد. پس با درنظرگرفتن مدت‌زمان مانده به سفر خود، همه چیز را سنجیده و نسبت به تمدید یا اخذ گذرنامه‌تان اقدام کنید. 

نتیجه‌گیری

تمدیـد پاسپـورت قبل از سفر به کشوری دیگر، به خصوص زمانی که کمتر از ۶ ماه به پایان اعتبار آن مانده یکی از اقداماتی است که به داشتن سفری راحت و بدون دغدغه کمک می‌کند. این کار مراحلی دارد و برای انجام آن نیاز به مدارک خاصی است که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد. این مطلب از مجموعه مقالات سفرهای پایتخت و به منظور آشنایی با مقدمات اولیه سفر بود. اگر به موضوعات مشابه علاقه دارید، با ما همراه باشید.

سوالات متداول

۱. پاسپورت در چه شرایطی نیاز به تمدید دارد؟

اصلی‌ترین دلیل نیاز به تمدید پاسپورت تمام شدن اعتبار آن است اما در شرایطی مانند سفر طولانی‌مدت به کشورهای دیگر هم نیاز به تمدید پاسپورت است.

۲. تمدید پاسپورت نیاز به چه مدارکی دارد؟

مدارک شناسایی متقاضی شامل شناسنامه، تصویر متقاضی، پرداخت هزینه، گواهی‌هایی مانند عدم سو پیشینه و… برای تمدید پاسپورت مورد نیاز است.

۳. گرفتن عکس در تمدیـد پاسپـورت کجا انجام می‌شود؟

دفاتر پلیس +۱۰ محل تصویربرداری و ثبت اطلاعات بیومتریک برای تمدید پاسپورت هستند.

۴. تمدیـد پاسپورت در ایران بعد از چند سال نیاز است؟

در ایران اعتبار پاسپـورت‌ها ۵ ساله است و قبل از ۵ سال باید برای تمدید آن اقدام کرد.

تور های ویژه