راهنمای کامل مترو دبی به همراه نقشه

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه

مترو دبی، یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی جهان است که در کشور امارات قرار دارد. این سیستم متروی مدرن با تجهیزات پیشرفته، طراحی زیبا و ساختاری کارآمد، به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین و مؤثرترین وسایل حمل و نقل در دنیا شناخته می‌شود. این سیستم حمل و نقل زیرزمینی با استفاده از تکنولوژی‌های برتر، مسیرهای زیاد و خدمات پیشرفته، به‌راحتی مسافران را از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر شهر هدایت می‌کند.  اگر شما هم در سفر به دبی قصد استفاده از متروهای دبی را دارید پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب با ما همراه باشید تا با متروی دبی بیشتر آشنا شوید.

معرفی مترو دبی

متروی دبی، یک شبکه ریلی ترانزیت سریع در شهر دبی، است که در حال حاضر توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی Keolis و شرکت ژاپنی میتسوبیشی اداره می‌شود. مترو دبی در حال حاضر شامل خط‌قرمز و خط سبز است که خط‌قرمز به طول ۱۵ کیلومتر در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد. تمام قطارهای مترو کاملاً خودکار و بدون راننده هستند و همراه با تهویه مطبوع هستند. شرکت معماری Aedas 45 ایستگاه مترو، دو انبار و مرکز کنترل عملیاتی را طراحی کرده و گروه سرمایه گذاری الغریر سازندگان مترو بودند.

متروی دبی اولین شبکه قطار شهری در شبه‌جزیره عربستان و دومین شبکه در جهان عرب (پس از متروی قاهره) است. بیش از ۱۱۰۰۰۰ نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت دبی، در دو روز اول بهره برداری از مترو استفاده کردند که نشان از اهمیت بالا و خدمات‌رسانی مناسب مترو در این شهر است. تا سال ۲۰۲۰، مترو دبی طولانی‌ترین شبکه مترو بدون راننده جهان با طول مسیر ۷۵ کیلومتر بود که توسط رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسید.

نقشه کامل مترو دبی

مترو دبی

ایستگاه‌های مترو دبی

خط‌قرمز مترو دبی

خط‌قرمز ۵۲ کیلومتر طول دارد و شامل ۲۹ ایستگاه است که راشدیه در شرق شهر را به جبل علی در غرب شهر متصل می‌کند. این خط از بیست و چهار ایستگاه هوایی، چهار ایستگاه زیرزمینی و یک ایستگاه زمینی تشکیل شده است. رشیدیه به جبل علی توسط خط متروی قرمز که از طریق فرودگاه بین‌المللی دبی، دیره و بر دبی می‌گذرد، ارائه می‌شود.

ایستگاه‎های خط‌قرمز متروی دبی شامل راشدیه، جبل علی، دانوب، انرژی، ماکس، ابن بطوطه، بندر و برج نخیل، مرکز چندمنظوره مبادله کالای دبی، خواص،  DAMAC نخیل، شهر اینترنتی دبی، شرف دی جی، مرکز خرید امارات، اول ابوظبی بانک، بانک نور، خلیج تجاری، برج خلیفه، دبی مال، آن‌پسیو، مرکز مالی، برج امارات، مرکز تجارت جهانی، الجفیلیه،ADCB ، برجمان، اتحادیه، الریگه دیره، مرکز شهر،  جی جی گو،  فرودگاه، T1 فرودگاه و T3  امارات است.مترو دبی

خط سبز مترو دبی

خط سبز مترو دبی نسبت به خط‌قرمز کوتاه‌تر است و مسافران را از انتهای جنوب شرقی به سمت شمال غربی و عقب می‌برد و تنها ۲۰ ایستگاه دارد که شامل ایستگاه‌های نهر، ابوجدف، شهر بهداشت و درمان دبی، عود متا، برجمان، شرف دی جی، الغبیبه، الراس، نخل دیره، میدان بنی یاس، اتحادیه، صلاح الدین، ابوبکر الصدیق، ابوحیل، القیاده، استادیوم، النهضه، منطقه آزاد فرودگاه، القصیص و اتصالات می‌شود.مترو دبی

مراکز تفریحی، خرید، رستوران‌ها 

هر یک از ایستگاه‌های مترو دبی، به یکی از مراکز تفریحی، خرید، رستوران‌ها و هتل‌های اطراف مترو این شهر منتهی می‌شود که در ادامه، به جاذبه‌های گردشگری و رفاهی که در نزدیکی ایستگاه‌های مترو این شهر قرار دارند اشاره می‌کنیم:

ایستگاه مترو امارات مال

این ایستگاه در نزدیکی مرکز خرید امارات، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان، قرار دارد. در این مرکز خرید، می‌توانید از فروشگاه‌های برندهای معروف دنیا، سینما وکس، اسکی دبی و بسیاری دیگر از امکانات و جاذبه‌ها لذت ببرید.

ایستگاه مترو نخیل

این ایستگاه به باشگاه گلف نخیل و شهر رسانه‌ای دبی متصل می‌شود. باشگاه گلف نخیل، یکی از بهترین باشگاه‌های گلف جهان و شهر رسانه‌ای دبی، یکی از مراکز مهم اقتصادی و فرهنگی جهان است.

ایستگاه مترو دریاچه برج جمیرا

این ایستگاه در نزدیکی رستوران‌ها و هتل‌های لاکچری دبی واقع شده است. در این منطقه، می‌توانید از منظره‌ زیبای دریاچه‌ و برج‌های جمیرا لذت ببرید.

ایستگاه مترو ابن بطوطه

این ایستگاه به مرکز خرید ابن بطوطه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان، متصل می‌شود. در این مرکز خرید، می‌توانید از غرفه‌های صنایع‌دستی کشورهای مختلف دنیا دیدن کنید.

ایستگاه مترو النهده

این ایستگاه در نزدیکی مرکز خرید البوستان، یکی از مراکز خرید محبوب دبی، قرار دارد. در این مرکز خرید، می‌توانید از فروشگاه‌های برندهای معروف دنیا و همچنین از امکانات تفریحی و سرگرمی لذت ببرید.

ایستگاه مترو استادیوم

استادیوم رشید در نزدیکی این ایستگاه واقع شده که یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های فوتبال جهان است. در این استادیوم، می‌توانید از مسابقات فوتبال و سایر رویدادهای ورزشی لذت ببرید.مترو دبی

ایستگاه مترو الراس

این ایستگاه در نزدیکی خانه شیخ سعید آل مکتوم، یکی از جاذبه‌های تاریخی دبی، قرار دارد که در آن، می‌توانید با تاریخ و فرهنگ دبی آشنا شوید.

ایستگاه مترو الفهیدی

این ایستگاه در نزدیکی موزه دبی، مرکز العین و مرکز الخلیج، سه مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی دبی، قرار دارد که در این مراکز می‌توانید با تاریخ و فرهنگ دبی و کشورهای عربی آشنا شوید.

ایستگاه مترو شهر سلامت دبی

این ایستگاه به دلفیناریوم دبی، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب دبی، متصل می‌شود. در این دلفیناریوم، می‌توانید از نمایش‌های دلفین‌ها و سایر حیوانات دریایی لذت ببرید.

هتل‌های اطراف مترو

همچنین در نزدیکی ایستگاه‌های مترو دبی هتل‌های بسیاری قرار دارند که محل مناسبی برای اقامت در سفر به دبی هستند. از جمله هتل‌های نزدیک متروی دبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هتل فور پوینتس بای شرایتون  دبی در نزدیکی ایستگاه مترو الفهیدی، برجان و الغبیبهمترو دبی

 آوانی دیره دبی در نزدیکی ایستگاه مترو ابوبکر، صلاح‌الدین و الرقه

کمپینسکی امارات مال در نزدیکی ایستگاه مترو مول الامارات، شرف دی ‌جی و شهر اینترنت دبی

 برجمان ارجان بای روتانا دبی در نزدیکی ایستگاه مترو برجمان و الفهیدی

 فیرمونت دبی در نزدیکی ایستگاه مترو مرکز تجارت جهانی، اول ابوظبی بانک و برج امارات

 تاج جمیرا لیک تاورز دبی در نزدیکی ایستگاه مترو داماک، دبی مارینا و برج مارینا

 استار مترو دیره دبی در نزدیکی ایستگاه مترو صلاح‌الدین، الرقه و اتحاد

راهنمای خرید بلیط مترو دبی

برای استفاده از مترو دبی، باید کارت نول که یک کارت الکترونیکی است و می‌توان آن را شارژ کرد و برای پرداخت هزینه مترو، اتوبوس، پارکینگ و سایر خدمات حمل‌ونقل عمومی در دبی استفاده می‌شود. در دبی، پنج نوع کارت نول وجود دارد:مترو دبی

کارت طلایی نول NOL GOLD

بهترین نوع کارت نول است و امکانات بیشتری را در اختیار دارنده آن قرار می‌دهد. با استفاده از کارت طلایی نول، می‌توانید از واگن‌های اول قطار، اینترنت پرسرعت و اتوبوس‌های درون‌شهری دبی استفاده کنید. قیمت کارت طلایی ۲۵ درهم است که تا ۵ سال اعتبار دارد.

کارت نقره‌ای نول NOL SILVER

این کارت امکان استفاده از کابین‌های استاندارد مترو دبی را فراهم می‌کند. قیمت کارت نقره‌ای ۲۵ درهم است که ۶ درهم آن هزینه کارت و ۱۹ درهم هزینه شارژ آن است.

کارت آبی نول NOL BLUE

این نوع کارت مختص دانشجویان، دانش‌آموزان و سالمندان است.

کارت قرمز نول  NOL RED

این نوع کارت به کارت تک‌سفره معروف است و در تمام خطوط مترو، اتوبوس و تراموا دبی قابل‌استفاده است. کارت قرمز تا ۹۰ روز اعتبار دارد و قیمت آن ۲ درهم است و قابلیت شارژ شدن تا ۱۰ بار را دارد.

کارت نول را می‌توانید از دستگاه‌های خودکار فروش کارت در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه دبی خریداری کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین از وب‌سایت RTA خریداری کنید.

برای شارژ کارت نول می‌توانید از دستگاه‌های خودکار شارژ کارت در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه دبی استفاده کنید یا به‌صورت آنلاین از وب‌سایت RTA شارژ کنید.

هزینه سفر با مترو دبی بر اساس مسافت طی شده محاسبه می‌شود که حداقل هزینه سفر با مترو دبی، ۳ درهم است.مترو دبی

ساعت کار مترو دبی

مترو دبی، یکی از بهترین گزینه‌های حمل و نقل عمومی در این شهر مدرن و پر جنب‌وجوش است. این مترو با دو خط‌قرمز و سبز، در تمامی روزهای هفته از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب فعال است. ایستگاه‌های مترو دارای امکانات رفاهی مناسبی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌های راحت، سیستم سرمایشی و گرمایشی و شبکه‌ اینترنت رایگان اشاره کرد. همچنین، این مترو دارای واگن‌های مخصوص زنان و افراد دارای معلولیت است. با توجه به ساعات کاری گسترده و امکانات رفاهی مناسب، مترو دبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگرانی است که به دنبال یک وسیله نقلیه راحت و مطمئن برای گشت‌وگذار در این شهر هستند.

امکانات مترو دبی

متروهای دبی، با ۴۷ ایستگاه، به گردشگران امکان می‌دهد تا در هر ساعتی از شبانه‌روز، به‌راحتی و با خیال راحت، به نقاط مختلف شهر سفر کنند. یکی از ویژگی‌های مهم مترو دبی، امکانات رفاهی مناسب آن است. در تمامی ایستگاه‌های مترو دبی، امکاناتی مانند دستگاه‌های  ATM، فروشگاه‌های کوچک، محل قراردادن کالسکه، پارکینگ‌های بزرگ، سیستم اطفا حریق، سیستم تهویه، خدمات مختص به معلولین، اینترنت رایگان برای دارندگان کارت طلایی، پوشش کامل تلفن همراه و پله‌های برقی و آسانسورهای مجهز، در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

حرف آخر

مترو دبی به عنوان یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی دبی شناخته می‌شود و به عنوان طولانی‌ترین شبکه بدون راننده جهان، گواهی بر فناوری پیشرفته آن است. متروهای دبی با ایستگاه‌های متعددی که در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دبی دارد و به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، موردعلاقه گردشگران است و راهی عالی برای کشف جاذبه‌های دبی به شمار می‌رود. در این راهنما شبکه گسترده مترو دبی را با دوخطی که ایستگاه‌های مهم را پوشش می‌دهد و دسترسی آسان به مقاصد کلیدی شهر را فراهم می‌کند.

تور های ویژه