راحت ترین کشور ها برای اخذ ویزای شینگن برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 08 اسفند ، 1402 10 دقیقه
راحت ترین کشور برای ویزای شینگن

ویزای شینگن، مدرکی ضروری برای ورود گردشگران با اهداف مختلف تحصیلی، کاری و تفریحی به مرز کشورهای حوزه شینگن است. این سند رسمی، ۲۷ کشور دنیا که شامل ۲۳ کشور اروپایی به همراه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس را پوشش داده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای جهت اخذ ویزای شینگن برای گردشگران وضع کرده است. بنابراین اگر به‌قصد تفریح سفر می‌کنید و مقصد مشخصی در ذهن ندارید، انتخاب راحت ترین کشور برای ویزای شینگن منطقی‌تر خواهد بود.

به‌طورکلی، با توجه به قوانین سخت‌گیرانه سفارت‌ها و کنسولگری‌ها در حوزه شینگن، چیزی تحت عنوان راحت ترین کشور برای ویزای شینگن وجود نداشته و تمامی مراحل از ثبت درخواست تا صدور ویزا به شرایط شما و کشور مقصدتان بستگی دارد. پس از همه‌گیری ویروس کرونا، قوانین بیش‌ازپیش سخت‌تر شد، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷.۹ درصد از درخواست‌ها پذیرفته نشد.

مجله گردشگری سفرهای پایتخت برای آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان با قوانین اخذ ویزای این حوزه و شناخت راحت ترین کشور برای ویزای شینگن، مطالب مفیدی را فراهم آورده است.

اخذ ویزای شینگن ۲۰۲۴

ویزای شینگن یک سند رسمی است که سفر به تمام ۲۷ کشوری که بخشی از منطقه شنگن هستند را برای برخی غیراروپایی‌ها اجباری می‌کند. از کشورهایی کوچک همچون مالت تا کشورهایی بزرگ‌تر همچون آلمان و فرانسه همگی با پذیرش پیمان شنگن به اتباع خود این امکان را داده‌اند تا بدون نیاز به ویزا وارد خاک کشورهای همسایه شوند. مزیت این ویزا برای مسافران این است که اجازه می‌دهد بدون انجام بررسی‌های هویتی در مرز، از مرز دیگر کشورهای عضو حوزه شینگن، عبور کند. برای مثال اگر فردی از کشور سوئد ویزای شینگن توریستی دریافت کند، با ورود به خاک سوئد و پیش از پایان اعتبار ویزای خود می‌تواند به ۲۵ کشور دیگر این منطقه بدون نیاز به ویزا سفر کند.

ویزای شینگن مجوزی است که توسط دولت حوزه شینگن صادر می‌شود و به مسافران اجازه می‌دهد برای موارد زیر وارد منطقه شینگن شوند:

  • اقامت کوتاه یا ترانزیت از طریق خاک کشور حوزه شنگن(ویزای اقامت کوتاه)؛ مدت‌زمان اقامت‌های کوتاه در هر دوره ۱۸۰ روزه بیش از ۹۰ روز طول نمی‌کشد.
  • ترانزیت از طریق مناطق ترانزیت بین‌المللی فرودگاه‌های کشورهای حوزه شنگن(ویزای ترانزیت فرودگاهی)

امروز ۲۷ کشور اروپایی به عنوان اعضای منطقه شنگن ویزای شنگن صادر می‌کنند:

  • ۲۳ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا
  • ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس

بلغارستان، قبرس و رومانی (که کنترل در مرزهای داخلی آن هنوز لغو نشده است) و ایرلند (به جز قسمتی که در حوزه شنگن است) ویزای شنگن صادر نمی‌کنند، بلکه تنها ویزای ملی صادر می‌کنند.

اعتبار ویزای شینگن

بسته به نوع ویزای درخواستی افراد و تصمیمات صادره از سوی سفارت و کنسولگری کشور مربوطه، مدت‌زمان اعتبار ویزای شنگن متفاوت است. اما عموماً، اعتبار ویزای شنگن برای ایرانیان محدودتر لحاظ می‌شود. به‌طوری‌که، با دریافت ویزای توریستی شنگن، گردشگران در ۱۸۰ روز ۹۰ روز فرصت استفاده از ویزا را تا پایان اعتبار آن دارند. البته برای ویزای مولتیپل یا چند بار ورود، حدود ۵ سال اعتبار در نظر گرفته شده است.ویزای شینگن

لازم به ذکر است، اعتبار ویزای تحصیلی شینگن تا پایان دوره تحصیل فرد دانشجو خواهد بود. در این مدت، دانشجویان می‌توانند از تمامی امکانات تحصیلی کشورهای اروپایی حوزه شنگن استفاده کرده و بدون محدودیت از اروپا خارج و یا به آن وارد شوند.

انواع ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن بسته به هدف شما از سفر به کشورهای این حوزه و مدت‌زمان اقامت شما، انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

● ویزای شینگن نوع A  – ویزای ترانزیت فرودگاه

ویزای نوع A (ویزای ترانزیت فرودگاهی)، به شهروندان کشورهای غیر شنگن این امکان را می‌دهد که از طریق آن پرواز خود را در منطقه بین‌المللی فرودگاه واقع در یکی از کشورهای شنگن انجام دهند یا منتظر بمانند. این قانون برای کسانی که از یک کشور غیر شینگن به یک کشور غیر شنگن دیگر سفر می‌کنند و باید پروازها را در فرودگاه یک کشور شنگن به هم متصل کنند، اجباری است. دارنده ویزای نوع A اجازه ورود به کشور شنگن مذکور را ندارد.

● ویزای شینگن نوع  B

ویزای نوع B مربوط به سفرهای کمتر از پنج‌روز است که با شرایط “ترانزیت” جایگزین نوع “C” شده است.

● ویزای شنگن نوع  C

ویزای شینگن اقامت کوتاه رایج‌ترین ویزا است. این ویزا توسط خدمات ویزا (سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، ارائه‌دهندگان خارجی منصوب شده) یک کشور متعلق به منطقه شنگن صادر می‌شود. این روش به دارنده این امکان را می‌دهد که در منطقه شنگن به مدت کمتر از ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه آزادانه اقامت یا سفر کند.

با توجه به هدف سفرتان، ویزای کوتاه‌مدت C شنگن می‌تواند به‌صورت تک‌ورود، دو ورود یا چند ورود(مولتیپل) باشد.

● ویزای شینگن نوع  D

ویزای ملی ویزای شینگن نوع D است. این قانون برای هر خارجی که مایل به تحصیل، کار یا زندگی در یک کشور شنگن به مدت بیش از ۹۰ روز (تا ۱ سال) باشد، الزامی است.

هزینه درخواست ویزای شینگن

پس از پرداخت هزینه درخواست صدور ویزای شنگن، فرایند بررسی پرونده شما آغاز خواهد شد. این هزینه بسته به سن فرد متقاضی و کشور مقصد، متفاوت خواهد بود.

  • برای افراد بالای ۱۲ سال، ۸۰ یورو
  • برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، ۴۰ یورو
  • برای کودکان زیر ۶ سال، رایگان می‌باشد

لازم به ذکر است، این هزینه تنها برای ثبت درخواست صدور ویزای شنگن بوده و هزینه خدمات کارگزاری که در حدود ۳۰ تا ۴۰ یورو می‌باشد، در ادامه به آن افزوده می‌شود. هزینه تمام ویزاهای کوتاه مدت از قبیل تحصیلی، کاری و توریستی در حوزه شنگن، در یک محدوده ثابت می‌باشد.

مدارک موردنیاز ویزای شینگن

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای شینگن بر اساس نوع درخواست شما و هدفتان از سفر به کشورهای این حوزه متفاوت خواهد بود. اما قسمتی از این مدارک برای همه انواع ویزاها مشترک است که در ادامه به شرح آ‌ن‌ها می‌پردازیم. برای رزرو قرار ملاقات با مراجع ذی‌صلاح، ابتدا باید یک فایل درخواست با مدارک الزامی زیر تهیه کنید:

  • فرم درخواست ویزای شنگن به‌موقع تکمیل و امضا شد
  • دو عکس شناسنامه‌ای یکسان و جدید
  • یک کپی از گذرنامه و گذرنامه شما (که کمتر از ۱۰ سال پیش صادر شده و حداقل ۳ ماه بعد از تاریخ انقضای ویزای درخواستی معتبر است)
  • نامه‌ای که دلایل سفر شما را توضیح می‌دهد
  • تأیید رزرو بلیط برگشت
  • اثبات برنامه‌های اقامتی شما
  • اثبات تمکن مالی
  • مدارک وضعیت مدنی مثل شناسنامه، سند ازدواج، شناسنامه و مدارک تولد فرزند
  • گواهی بیمه اجباری سفر

در ارتباط با بیمه اجباری سفر، برای دریافت ویزای شینگن، بیمه مسافرتی و درمانی شما باید حداقل‌های لازم را داشته باشد. این برنامه باید تمام منطقه شنگن، حتی کشورهایی که برنامه‌ای برای بازدید از آن‌ها ندارید، را تحت پوشش قرار دهد و حوادث، بیماری‌ها و درمان‌های اضطراری و همچنین بازگشت در صورت مرگ را با حداقل ۳۰ هزار یورو پوشش دهد.ویزای شینگن

مراحل اخذ ویزای شینگن

مراحل درخواست تا اخذ ویزای شینگن عبارت‌اند از:

۱. تعیین نوع ویزای شینگن درخواستی

ابتدا باید نوع ویزای شینگنی که می‌خواهید درخواست دهید از قبیل توریستی، کاری و تحصیلی را بسته به هدف سفر به منطقه شنگن تعیین کنید. علاوه بر این، تعیین اینکه کدام نوع ویزا برای سفر شما مناسب است نیز به تعداد ورودی‌ها و کشورهایی که می‌توانید به آن‌ها سفر کنید بستگی دارد. شما می‌توانید از بین ویزاهای زیر یکی را انتخاب کنید:

  • ویزای یونیفرم شینگن که سه نوع دارد:

۱) ویزای تک ورود؛ با ویزای تک ورود، تنها یک بار می‌توانید وارد منطقه شینگن شوید و تا زمان انقضای ویزای خود بمانید.

۲) ویزای دو طرفه؛ با ویزای دو طرفه، فرصت دیگری برای بازگشت به منطقه شینگن با اعتبار ویزای خود خواهید داشت.

۳) ویزای ورود چندگانه یا مولتیپل؛ با ویزای چند بار ورود می‌توانید هر زمان که خواستید وارد منطقه شینگن شوید، اما نباید قانون ۹۰ / ۱۸۰ را نقض کنید.

  • ویزای اعتبار منطقه‌ای محدود؛ با ویزای اعتبار منطقه‌ای محدود، تنها می‌توانید در کشور عضو شینگن که ویزا در آن صادر شده است، سفر کنید.

۲. جمع آوری اسناد ضروری

برای درخواست ویزای شینگن باید مدارک مختلفی را در اختیار سفارت یا کنسولگری کشور حوزه شینگن قرار دهید. این اسناد معمولاً عبارت‌اند از مدارک عمومی درخواست که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد و کاملاً مستقل از نوع درخواست شما بوده و برای همه ویزاهای حوزه شینگن الزامی است و اسناد اضافی که بسته به موقعیت خاص خود، به شرایط فردی و هدف سفر شما ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید.

۳. تعیین محل درخواست ویزای شینگن

محل دقیقی که باید درخواست خود را ارسال کنید، به مقررات کشور محل سکونت و کشور مقصد شما بستگی خواهد داشت. شما می‌توانید از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

  • سفارتخانه
  • کنسولگری
  • یک مرکز ویزا که سفارت کشور مقصد شما مجاز به رسیدگی به درخواست ویزا از طرف آن‌ها است
  • سفارت یا کنسولگری یکی دیگر از کشورهای شینگن که سفارت کشور مقصد شما برای رسیدگی به درخواست ویزا از طرف آن‌ها تعیین کرده است.

علاوه بر این، بسته به کشور مقصد، چند قانون وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • اگر قصد دارید تنها به یک کشور شینگن سفر کنید، باید درخواست ویزای خود را در سفارت، کنسولگری یا مرکز ویزای آن کشور که قصد سفر به آن را دارید، ارسال کنید.
  • اگر قصد سفر به چند کشور شینگن را دارید و زمان بیشتری نسبت به کشورهای دیگر در یک کشور سپری می‌کنید، باید درخواست ویزای خود را به کنسولگری کشوری که بیشترین زمان را در آن سپری خواهید کرد، ارسال کنید.
  • اگر قصد سفر به چند کشور شینگن را دارید و زمان یکسانی را در هر کشور سپری می‌کنید، باید درخواست ویزای خود را ابتدا به کنسولگری کشوری که وارد آن خواهید شد، ارسال کنید.

۴. تعیین وقت ملاقات 

برای زمان‌بندی صدور ویزای شینگن باید با سفارت، کنسولگری یا مرکز صدور ویزا که قصد دارید درخواست خود را در آن ارائه دهید، تماس بگیرید. فرآیند زمان‌بندی قرار ملاقات ممکن است بسته به سفارت یا کنسولگری، متفاوت باشد. برخی از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها به شما اجازه می‌دهند که یک قرار ملاقات را به‌صورت آنلاین برنامه‌ریزی کنید، در حالی که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که از طریق تلفن یا ایمیل اقدام نمایید.راحت ترین کشور برای ویزای شینگن

برای زمان‌بندی قرار ملاقات آنلاین می‌توانید به وب‌سایت سفارت یا کنسولگری که قصد دارید در آن درخواست دهید مراجعه کنید و به دنبال لینکی برای زمان‌بندی قرار ملاقات باشید. اگر نیاز به زمان‌بندی ملاقات از طریق تلفن یا ایمیل دارید، می‌توانید اطلاعات تماس سفارت یا کنسولگری را در وب‌سایت آن‌ها یا از طریق تماس با خط خدمات مشتریان آن‌ها پیدا کنید.

برخی نکات برای سرعت هرچه بیشتر فرآیند قرار ملاقات به شرح زیر است:

  • برای اطلاع از زمان‌بندی به وب‌سایت سفارت / کنسولگری مراجعه کنید.
  • اگر نمی‌توانید اطلاعات را به‌صورت آنلاین پیدا کنید، مستقیماً با سفارت / کنسولگری تماس بگیرید.
  • در مورد تاریخ و زمان انتصاب خود منعطف باشید.
  • قرار ملاقات خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • اطلاعات شخصی و سفر خود را هنگام برنامه‌ریزی آماده کنید.

۵. شرکت در جلسه مصاحبه

ممکن است کارکنان سفارت یا کنسولگری در مورد برنامه‌های سفر، دلایل بازدید از منطقه شینگن و وضعیت مالی با شما مصاحبه کنند. هدف از مصاحبه این است که مشروعیت نیت شما برای بازدید را مشخص کند و تأیید کند که شما یک بازدیدکننده واقعی هستید. پاسخ صادقانه و دقیق به سؤالات بسیار مهم است؛ زیرا ارائه اطلاعات غلط می‌تواند منجر به رد درخواست ویزای شما شود. معمولاً صدور ویزای شینگن بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد.

۶. پرداخت هزینه درخواست ویزای شینگن

با پرداخت هزینه، فرایند تصمیم‌گیری درباره پرونده شما آغاز می‌شود. هزینه درخواست نیز پیش‌تر توضیح داده شده است.

۷. انتظار برای تصمیم گیری درباره درخواست ویزای شینگن

درخواست ویزای شینگن معمولاً در ۱۵ روز تقویمی پردازش می‌شود. بااین‌حال، زمان پردازش ممکن است بسته به تعداد درخواست‌ها، پیچیدگی برنامه، و ملیت متقاضی متفاوت باشد. گاهی اوقات، زمان پردازش ممکن است تا ۴۵ روز تقویمی تمدید شود.

کدام سفارت‌ها راحت‌ تر ویزای شینگن می‌دهند؟

سالانه شرایط دریافت ویزای کشورهای حوزه شینگن، با تغییرات قوانین سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی آن‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود. بنابراین انتخاب راحت ترین کشور برای ویزای شینگن، به طور مستمر تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد کشورهای ایتالیا، اسپانیا و سوئیس به عنوان راحت‌ترین کشور برای ویزای شینگن در سال ۲۰۲۴  انتخاب شده و در صدور ویزا برای ایرانیان، کمتر سخت‌گیری ‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، این کشورها مساعدترین شرایط را در سال ۲۰۲۴ برای ایرانیان فراهم کرده‌اند.

اگر برای اولین‌بار قصد سفر به کشورهای حوزه شینگن را دارید، پیشنهاد می‌شود از لیست راحت ترین کشور برای ویزای شینگن، کشور مقصد خود را برگزینید.

سخت‌ترین ویزای شینگن

آلمان، اتریش و هلند از کشورهایی هستند که در سال ۲۰۲۴ شرایط سخت‌تری را برای اخذ ویزای شینگن برای ایرانیان در نظر گرفته‌اند. یکی از این دلایل سختگیری جلوگیری از پناهندگی و ورود غیر قانونی است؛ زیرا کشور آلمان در سال‌های اخیر با وقوع جنگ‌های متعدد در نقاط مختلف دنیا، با افزایش نرخ پناهندگی مواجه بوده است و تلاش دارد از این روند جلوگیری کند. به همین جهت شرایط سختی را برای ورود گردشگران و اعطای ویزای شینگن در نظر گرفته است.ویزای شنگن

جمع‌بندی

ویزای شینگن، یک مدرک ضروری برای سفر به ۲۷ کشور حوزه شینگن بوده که با توجه به شرایط افراد، هدف سفر، مدت‌زمان سفر و مسائلی این‌چنین، قوانین متفاوتی اعمال خواهد شد. شما می‌تواند با مراجعه به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشور مقصد خود، برای اخذ ویزای شینگن درخواست خود را ثبت نمایید. همچنین لازم به ذکر است، راحت ترین کشور برای ویزای شینگن در سال ۲۰۲۴، کشورهای ایتالیا، اسپانیا و سوئیس انتخاب شده‌اند.

شما می‌توانید با ارتباط با کارشناسان ما در آژانس سفرهای پایتخت اطلاعات مفیدی دررابطه‌با نحوه اخذ ویزای شینگن و مراحل آن به دست آورید.

سوالات متداول

۱- راحت ترین کشور برای ویزای شینگن در سال ۲۰۲۴ کجاست؟

کشورهای ایتالیا، اسپانیا و سوئیس به عنوان راحت‌ ترین کشور برای ویزای شینگن در سال ۲۰۲۴ انتخاب شده و در صدور ویزا برای ایرانیان، کمتر سخت‌گیری ‌کنند.

۲- برای دریافت ویزای شینگن از کجا باید اقدام کنیم؟

برای دریافت ویزا باید به یکی از ادارات سفارتخانه، کنسولگری، یک مرکز ویزا که سفارت کشور مقصد شما مجاز به رسیدگی به درخواست ویزا از طرف آن‌ها است و یا سفارت و کنسولگری یکی دیگر از کشورهای شینگن که سفارت کشور مقصد شما برای رسیدگی به درخواست ویزا از طرف آن‌ها تعیین کرده است، مراجعه نمایید.

۳- هزینه درخواست ویزای شینگن چقدر است؟

هزینه درخواست برای افراد بالای ۱۲ سال، ۸۰ یورو، برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، ۴۰ یورو و برای کودکان زیر ۶ سال، رایگان می‌باشدو در کنار آن ۳۰ تا ۴۰ یورو هزینه خدمات کارگزاری خواهد بود.

۴- ویزای شینگن چقدر اعتبار دارد؟

با دریافت ویزای توریستی شنگن، گردشگران در ۱۸۰ روز ۹۰ روز فرصت استفاده از ویزا را تا پایان اعتبار آن دارید. البته برای ویزای مولتیپل یا چند بار ورود، حدودا ۵ سال اعتبار در نظر گرفته شه است. ویزای تحصیلی نیز تا پایان دوره تحصیل زمان دارد.

۵- سخت‌ترین کشور برای اخذ ویزای شینگن کجاست؟

آلمان، اتریش و هلند از کشورهایی هستند که در سال ۲۰۲۴ شرایط سخت‌تری را برای اخذ ویزای شینگن برای ایرانیان در نظر گرفته‌اند.

تور های ویژه