بازار کمرالتی: سفر به دنیای رنگ و بوی اقتصاد محلی ازمیر

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


بازار کمرالتی ازمیر

بازار کمرالتی ازمیر بدون شک یکی از قطب‌های گردشگری این شهر ساحلی در جنوب کشور ترکیه محسوب می‌شود، این بازار سنتی سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر خارجی از کشورهای مختلف جهان است که برای تماشای ویترین مغازه‌های این بازار به شهر ازمیر سفر می‌کنند. در بازار کمرالتی (Kemeraltı Bazaar) ازمیر که یکی از بازارهای سرپوشیده کشور ترکیه است، به راحتی می‌توانید انواع خوراکی‌ها و سوغاتی‌های سنتی ترکیه را پیدا کنید و به عنوان هدیه برای عزیزانتان از سفر به ازمیر تهیه کرده و به خانه بیاورید. بازار پر جنب و جوش کمرالتی در اغلب ساعت‌های روز مملو از گردشگران خارجی و مردم محلی است که برای خرید روزمره به این بازار خوش رنگ و لعاب آمده‌اند.

تنوع اقلام عرضه شده در بازار کمرالتی بسیار زیاد است و گردشگران با هر سلیقه و بودجه‌ای از این بازار تاریخی دست خالی بیرون نمی‌روند. 

بازار کمرالتی ازمیر

ازمیر یکی از زیباترین و بزرگترین شهرهای توریستی کشور ترکیه است که در مجاورت ساحل دریای اژه قرار دارد و یکی از مهمترین بندرهای تجاری کشور ترکیه محسوب می‌شود. اما شهرت اصلی ازمیر در بین شهرهای ترکیه به خاطر سواحل ماسه‌ای و جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که در دل خود جای داده و باعث شده سالانه میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از جاذبه‌های معروف این شهر همچون بازار کمرالتی ازمیر راهی این شهر زیبا در کشور ترکیه شوند.

بازار کمرالتی ازمیر

بازار کمرالتی (Kemeraltı Bazaar) یا همان بازار سنتی سرپوشیده شهر ازمیر، شباهت زیادی به بازار سرپوشیده معروف شهر استانبول دارد و در هر گوشه از این بازار یکی از سوغاتی‌های ترکیه با رنگ و لعابی چشم نواز خودنمایی می‌کند. این بازار عریض و طویل تقریبا در مرکز شهر ازمیر واقع شده و امتداد آن به میدان معروف کناک در قلب شهر ازمیر می‌رسد. اغلب مردم محلی برای خرید مایحتاج روزمره خود همچون ادویه، تنقلات، گیاهان دارویی و انواع شیرینی‌ها به این بازار سر می‌زنند، بازار کمرالتی به نوعی مرکز اقتصادی شهر ازمیر هم محسوب می‌شود و بسیاری از مغازه‌های طلا فروشی و اصنافی همچون فرش، لوازم خانگی و صنایع دستی در مغازه‌های این بازار سرپوشیده کالاهای خود را عرضه می‌کنند.

بازار کمرالتی ازمیر کجاست؟

اگر بخواهیم آدرس دقیق بازار کمرالتی ازمیر را به شما بدهیم، باید از هتل محل اقامت خود در ازمیر به سمت مرکز شهر حرکت کنید تا به ورودی بازار سرپوشیده کمرالتی در خیابان اصلی شهر برسید. این بازار تاریخی که معماری چشم نوازی دارد، به صورت کاملا سرپوشیده طراحی شده و محدوده آن از خیابان مزارلیک باشی تا میدان کناک شهر ازمیر است. دسترسی به این بازار تاریخی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار راحت است و گردشگران در مدت زمان کوتاهی می‌توانند با تاکسی، اتوبوس و یا سایر وسیله نقلیه عمومی خود را به این بازار برسانند.

بازار در خیابان معروفی به نام “آنا قارتالار” واقع شده و بخش وسیعی از این خیابان بزرگ به بازار سرپوشیده کمرالتی اختصاص دارد. فاصله بازار تا بندر مشهور ازمیر خیلی زیاد نیست و مسافران پس از گردش در این بازار برای تفریح می‌توانند خود را به ساحل برسانند. بازار کمرالتی یا “Çarşı Camii Pazarı” در قسمت تاریخی شهر ازمیر و در نزدیکی مسجد جامع Çarşı Camii واقع شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود

تاریخچه بازار کمرالتی ازمیر

بازار کمرالتی یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان است که بیش از ۲۴۰۰ سال قدمت دارد و از دوره هلنیستی بزرگترین مرکز خرید این شهر بندری در جنوب ترکیه بوده است. زندگی در بازار کمرالتی با سرعت زیادی در جریان است و با گشت و گذار در این بازار تاریخی می‌توانید به خوبی با سبک زندگی، فرهنگ و اقتصاد شهر ازمیر آشنا شوید و چند ساعتی در کنار مردم پرشور و هیجان ازمیر سپری نمایید. این بازار تاریخی بیش از ۲۰۰۰ باب مغازه دارد و فضای تاریخی آن تقریبا به خوبی در طول سال‌ها حفظ شده و به لحاظ معماری یکی از زیباترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب می‌شود.

موقعیت مکانی این بازار به نحوی طراحی شده که فاصله آن تا مسجد، کلیسا و کنیسه اندک است و کسبه پس از کار و تجارت روزمره خود می‌توانند برای عبادت به این امکان مقدس در شهر ازمیر بروند. قدمت و معماری خاص این بازار سبب شده در آوریل ۲۰۲۰، نام بازار کمرالتی ازمیر در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد. البته بخشی از بازار سنتی ازمیر در اثر یک آتش سوزی بزرگ از بین رفته و در حال حاضر تعداد مغازه‌های این بازار نسبت به گذشته کمتر شده است.

معماری بازار کمرالتی ازمیر

بازار کمرالتی ازمیر یا “Çarşı Camii Pazarı” یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده و تاریخی جهان است که با بیش از ۳۰۰ هکتار مساحت در قلب شهر ساحلی ازمیر واقع شده و از حدود ۲۴۰۰ سال پیش تا به امروز قلب اقتصادی این شهر بندری محسوب می‌شود. یکی از دلایل جذابیت این بازار بدون شک معماری خاص و چشم نواز آن است که باعث شده گردشگران بسیاری از راه‌های دور و نزدیک خود را برای دیدن این بازار به شهر ازمیر برسانند.

در معماری بازار کمرالتی ازمیر به وضوح می‌توان تلفیق جذابی از معماری سنتی ترکیه، معماری اسلامی و معماری غربی را مشاهده کرد و از این همه زیبایی و ظرافت که در طراحی این بازار به خرج داده‌اند به معنای واقعی شگفت زده شد. بازار در سال‌های اولیه تاسیس خود به صورت نیمه ‌طاق‌دار و به صورت کاشی کاری شده، طراحی شده بود و تعداد زیادی کاروانسرا و خان برای خرید و فروش انواع کالاها داشت. اما در طول تاریخ معماری این بازار دستخوش تحولات زیادی شده و چندین بار بخش‌های مختلف این بازار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا کاسبان بیشتری برای فروش اجناس خود از فضای سرپوشیده بازار کمرالتی ازمیر استفاده کنند.

مشهورترین جاذبه های اطراف بازار کمرالتی

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم بازار کمرالتی ازمیر در منطقه تاریخی این شهر واقع شده است و گردشگران باید برای تماشا مغازه‌ها و معماری زیبای این بازار خود را به مرکز شهر برسانند. کمرالتی خود یک منطقه کاملا تاریخی است که در ابتدای بزرگترین خیابان شهر ازمیر در مرکز این شهر بندری قرار دارد.

بازار سنتی کمرالتی در ابتدا در گوشه‌ای از این خیابان راه اندازی شده ولی در سال ۱۷۴۴ در دوران حکومت عثمانی طرح توسعه بازار سنتی ازمیر آغاز شده و در آن سال یک مسجد، کاروانسرا و چند خان جدید هم به این بازار تاریخی اضافه کرده‌اند تا اصناف و بازرگانان بیشتری برای خرید و فروش کالاهای خود در مسیر جاده تاریخی ابریشم به این بازار سر بزنند. مسجد جامع، کلیسای مشهور ازمیر، موزه تاریخ و هنر و کاروانسرای معروف ازمیر جز مشهورترین جاذبه های اطراف بازار کمرالتی هستند که گردشگران پس از خرید و تماشای مغازه‌های این بازار می‌توانند از این جاذبه‌های تاریخی هم بازدید کنند.

بازار کمرالتی ازمیر

از بازار کمرالتی چی بخریم؟

امروزه بازار کمرالتی همچون سال‌های گذشته مهمترین مرکز خرید ازمیر است، در اطراف این بازار کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هم راه اندازی شده تا گردشگران پس از خرید از این بازار بتوانند دقایقی را در این کافه‌ها و رستوران‌ها استراحت کنند و با غذاهای خوشمزه ازمیر شکم خود را سیر نمایند. بازار کمرالتی بهترین مکان برای خرید انواع و اقسام خوراکی‌ها است، تعداد زیاد مغازه‌های عطاری در این بازار اولین نکته‌ای است که از بدو ورود به این بازار نظر اغلب گردشگران را به خود جلب می‌کند.

در این بازار می‌توانید بهترین ادویه‌ها را با بالاترین کیفیت از مغازه‌ها عطاری تهیه کنید و یا برای خرید انواع تنقلات و شیرینی‌ها به مغازه‌های این بازار سر بزنید. بسیاری از مغازه‌ها هم در بازار کمرالتی ازمیر، فقط صنایع دستی تولید هنرمندان این شهر را عرضه می‌کنند تا به این شکل از هنرمندان شهر خود حمایت کنند. انواع ظروف مسی، چینی و سرامیکی دست ساز را با رنگ‌ها و نقش‌های متنوع می‌توانید از مغازه‌های این بازار سرپوشیده به عنوان سوغاتی تهیه کنید و یا از پارچه‌های ابریشمی موجود در مغازه‌های این بازار برای خود لباس‌های رنگارنگ بخرید. زندگی در گوشه و کنار این بازار جریان دارد و اغلب فروشنده‌های این بازار در طول روز وقت زیادی برای استراحت پیدا نمی‌کنند.

بهترین زمان برای بازدید از کمرالتی چیست؟

بازار کمرالتی ازمیر همه روزهای هفته باز است و گردشگران در ساعت‌های مختلف روز می‌توانند برای خرید و گردش خود را به این بازار تاریخی در قلب شهر ازمیر برسانند. اما بهترین زمان برای سفر به ازمیر و بازدید از این بازار سنتی بدون شک ماه‌ها سپتامبر تا آوریل است که جمعیت گردشگران در مقایسه با فصل تابستان کمتر شده و گردشگران بدون گیر افتادن در شلوغی خان‌ها و راهروهای این بازار می‌توانند چند ساعتی را در بازار سنتی شهر ازمیر گردش کنند و در هوایی مطلوب از تماشای بازار و تفریح در شهر ازمیر لذت ببرند.

مغازه‌های بازار همه روزه از حدود ۸ صبح تا ۷ عصر باز است و مشتریان در هر ساعتی از روز که دوست داشته باشند برای خرید سوغاتی می‌توانند خود را به این بازار برسانند. این بازار از دیرباز به عنوان یکی از مقاصد توریستی و تجاری مهم در ازمیر شهرت داشته و تا به امروز هم توانسته به خوبی محبوبیت خود را در بین مردم محلی و گردشگران خارجی حفظ کند. بازار کمرالتی بهترین مکان برای خرید انواع صنایع دستی، غذاها و خوراکی‌های سنتی ازمیر است. فقط باید در حین خرید چانه زدن را فراموش نکنید، چون کسبه این بازار معمولا قیمت کالاهای مختلف را با توریست‌های خارجی اندکی گران حساب می‌کنند.

سوالات متداول

۱. بازار کمرالتی کجاست؟

بازار کمرالتی در بخش قدیمی شهر ازمیر حد فاصل میدان کناک تا خیابان مزارلیک باشی شهر ازمیر قرار دارد. این بازار یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر است و در اغلب ساعت‌های روز اطراف این بازار مملو از گردشگران خارجی و مردم محلی است که برای خرید خود را به این بازار رسانده‌اند.

۲. بهترین مراکز خرید شهر ازمیر کدام است؟

فروم برنوا، اگورا، اژه پارک، کناک پییر، پارک بورنوا، اوزدلیک، اوپتیوم، کمر پلازا الیورسی مرکزی و پالمیه لیسوریس جز بهترین مراکز خرید شهر بندری ازمیر در کشور ترکیه است.

۳. بهترین زمان برای سفر به ازمیر کی است؟

بهترین زمان برای خرید تور ازمیر ۱۹ مارس تا ۱۰ ژوئن یعنی از ۲۸ اسفند تا ۲۰ خرداد و ۱۷ ام سپتامبر تا ۲ دسامبر یعنی از ۲ شهریور تا ۱۱ آذر است. ماه های خرداد، تیر و مرداد شلوغ ترین ماه های ازمیر در سال هستند و به طبع در این ماه‌ها قیمت تور ازمیر نیز افزایش می‌یابد، اما بدون شک فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به این شهر ساحلی است.

۴. از بازار کمرالتی ازمیر چه چیزهایی بخریم؟

در بازار کمرالتی تنوع کالاها بسیار زیاد است و شما می‌توانید چند ساعتی را در این بازار گردش کنید و از مغازه‌های انواع ظروف سرامیکی، مسی و پارچه‌های حریر و ابریشم را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. همچنین بازار سنتی ازمیر بهترین مکان برای خرید انواع گیاهان دارویی، ادویه، شیرینی‌ها و تنقلات سنتی ترکیه است.

تور های ویژه