دبی در ماه رمضان چگونه است؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه

ماه رمضان در دبی

اگر قصد سفر به دبی را بین ماه‌های مارس و آگوست دارید، به‌احتمال زیاد تعطیلات شما ممکن است با ماه رمضان در دبی هم‌زمان باشد. ماه رمضان برای مسلمانان در دبی و سراسر جهان ماه پر اهمیت مذهبی است که با جشن عید سعید فطر به پایان می‌رسد. درحالی‌که ماه دقیق ممکن است بسته به تاریخ‌های تقویم اسلامی قمری تغییر کند، باید توجه داشته باشید که چگونه سفر به دبی در ماه رمضان می‌تواند با سفر به دبی در دیگر زمان‌های سال متفاوت باشد.

اگر در ماه رمضان از دبی بازدید می‌کنید، باید درک اولیه‌ای از رفتار مناسب و قوانین گفته شده و ناگفته ماه رمضان در دبی داشته باشید؛ به همین دلیل است که در این مقاله از مجله گردشگری سفرهای پایتخت، این راهنما را تهیه کرده‌ایم تا به شما در آشنایی با قوانین و مقررات دبی در طول ماه مبارک رمضان کمک کنیم.

ماه رمضان در دبی

ماه رمضان در دبی ممکن است کندتر از حد معمول احساس شود، زیرا زمان‌بندی کار معمولاً برای تطبیق با ساعات روزه‌داری تغییر می‌کند. باتوجه‌به دمای غیرقابل‌تحمل تابستان در دبی، روزه‌گرفتن آسان نیست.

اگر در ماه رمضان برای کاری به دبی می‌آیید، باید بدانید که ساعات کاری کوتاه‌تر و استراحت‌های میان‌روز رایج است. بهتر است جلسات خود را در اواخر صبح یا اوایل بعدازظهر برنامه‌ریزی کنید، زیرا بسیاری از دفاتر بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر کار نمی‌کنند. برای اکثر مسلمانان روزه‌دار، ماه رمضان در دبی، زمان دعا و گذراندن وقت با خانواده است. وقتی خورشید غروب می‌کند، صدای شلیک توپ‌ها در اطراف دبی به گوش می‌رسد تا پایان روزه و آغاز افطار را اعلام کند. افطاری توسط اکثر هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌ها و برخی سازمان‌های فرهنگی مانند مرکز تعامل فرهنگی شیخ محمد بن راشد برگزار می‌شود.

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین قوانین و شرایط حاکم بر ماه رمضان در دبی می‌پردازیم:

خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در دبی

در طول روز تا غروب آفتاب که روزه افطار می‌شود، خوردن، نوشیدن و سیگارکشیدن در اماکن عمومی در ماه رمضان در دبی ممنوع است. انجام این کار می‌تواند منجر به جریمه سنگین تا ۲۰۰۰ درهم شود.

ما در مورد جویدن آدامس و حتی یک جرعه آب در حین قدم‌زدن در یک مرکز خرید یا زمانی که در شهر هستید صحبت می‌کنیم. این قوانین برای همه مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌ها، دبی قدیمی یا یکی از مراکز تفریحی شیک جدید در دبی اعمال می‌شود. باید حواستان باشد، زیرا هیچ استثنایی وجود ندارد؛ حتی اگر تابستان در دبی خیلی گرم است. اگر به یک جرعه آب نیاز دارید، می‌توانید آن را در یک فضای خصوصی و بسته مانند توالت در ایستگاه مترو یا یک فودکورت در یک مرکز خرید بنوشید.

اما این بدان معنا نیست که شما به عنوان یک توریست در ماه رمضان در دبی گرسنه خواهید ماند. زیرا دولت در ماه رمضان، برای گردشگران خارجی شرایطی فراهم آورده است تا بتوانند در رستوران‌های این شهر غذا و نوشیدنی برای خود فراهم کنند. بنابراین در پاسخ به این سؤال که آیا رستوران‌ها دبی در ماه رمضان باز است؟ می‌توان گفت، بله.ماه رمضان در دبی

رستوران‌ها در ماه رمضان در دبی

درحالی‌که خوردن، نوشیدن و سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی ممنوع است، قطعاً می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌هایی را در اطراف دبی پیدا کنید که در طول روز وعده‌های غذایی سرو می‌کنند. درحالی‌که قبلاً آن‌ها این کار را در داخل خانه پشت پنجره‌های سرپوشیده یا پرده‌های کشیده یا پرده‌ها انجام می‌دادند و برای سرو غذا در ساعات روزه‌داری به مجوزهای خاصی نیاز داشتند، اما دیگر این‌طور نیست؛ از سال ۲۰۲۱، مجوز فعالیت کافه‌ها و رستوران‌ها مطابق با سایر اوقات سال صادر شد.

فودکورت‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، چه به‌صورت مستقل، چه در مراکز خرید، محله‌های خرده‌فروشی یا هتل‌ها در طول روز وعده‌های غذایی سرو می‌کنند. سینماهای دبی نیز شروع به سرو غذا برای تماشاگران غیرروزه‌دار در اسنک بار کرده‌اند. اگر از یک پارک یا مرکز تفریحی بازدید می‌کنید، قطعاً رستوران‌هایی وجود خواهند داشت که در طول روز غذا سرو می‌کنند.

افطار در ماه رمضان در دبی

سنت افطار در ماه رمضان در دبی از جمله سنت‌هایی است که ارزش تجربه‌کردن را دارد. در گوشه‌وکنار شهر، چادرهای سنتی برپا می‌شود و مهمانی‌های مجلل با بوفه برای همه، صرف‌نظر از اینکه مسلمان روزه‌دار هستند یا نه برگزار می‌شود. مسلمانان روزه‌دار معمولاً قبل از صرف غذاهای متنوع، با جرعه‌ای آب و خرما افطار می‌کنند.

بعد از غروب آفتاب، تقریباً هر رستورانی، صرف‌نظر از اینکه چه نوع غذایی سرو می‌کند، یک افطار عالی خواهد داشت. افطار معمولاً بوفه‌ای از پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر است که همگی با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستند.

دریافت دعوت‌نامه برای افطار از دوستان، همسایگان یا همکاران معمول است. بهتر است، ادب را رعایت کرده و در صورت امکان این دعوت را بپذیرید. شرکت در مراسم افطار، یک راه عالی برای یادگیری در مورد یک سنت مهم محلی است. اگر برای افطار در ماه رمضان در دبی آماده می‌شوید، حتماً لباس مناسبی بپوشید.

نوشیدن الکل در ماه رمضان در دبی

در سال‌های اخیر، دبی با رعایت قوانین برای ساکنان و گردشگران غیر روزه‌دار در ماه رمضان، آزادتر شده است. در گذشته ماه رمضان در دبی، زمان بسته‌بودن و عدم فعالیت بارها در سطح شهر بود، اما امروزه، حتی در ماه رمضان نیز، بارها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تعداد زیادی کافه در دبی وجود دارد که شب‌ها بعد از غروب آفتاب الکل سرو می‌کنند، بنابراین می‌توانید در ماه رمضان بیرون بروید. این بارها معمولاً در هتل‌ها یافت می‌شوند، زیرا مجوزهای ویژه موردنیاز برای فعالیت در طول ماه را دارند. اما مانند بقیه سال، هیچ موسیقی با صدای بلند یا گروه‌های موسیقی زنده یا دی جی‌های در حال نواختن را پیدا نمی‌کنید؛ پس مهمانی در ماه رمضان در دبی را فراموش کنید.

زیست شبانه در ماه رمضان در دبی

زندگی شبانه در دبی در ماه رمضان بسیار آرام‌تر است و هیچ مهمانی یا کلوپ شبانه را در حال فعالیت نمی‌بینید. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که دبی در ماه رمضان اول شب در سکوت غرق می‌شود؛ شهر پس از غروب آفتاب، پس از افطار، حال و هوای جشن به خود می‌گیرد و مردم را در بازارهای شبانه و مراکز خرید در اطراف شهر خواهید دید.

پس از افطار، مسلمانان روزه‌دار و سایر ملیت‌هایی که در دبی زندگی می‌کنند در بازارهای شبانه سرگردان بوده و به‌صرف چای، تنقلات و خرید از فروشگاه‌ها می‌پردازند. ماه رمضان در دبی، یک بهانه عالی برای دیدن نوع متفاوتی از زندگی شبانه در این شهر است. بسیاری از مراکز خرید نیز برای ساعات طولانی بعد از شب‌کار می‌کنند، بنابراین این یک فرصت عالی برای خرید در فروشگاه‌های لوکس دبی است.ماه رمضان در دبی

نوع پوشش در ماه رمضان در دبی

ماه رمضان در دبی زمان دعا و تواضع است. لباس پوشیدن محافظه‌کارانه و محترمانه قابل قدردانی است و باعث احترام مردم محلی به شما خواهد شد. به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌شود در مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید، دفاتر، سینما و پارک‌ها، شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانند. اگر لباس بدون آستین یا تاپ می‌پوشید، یک ژاکت یا شال‌گردن بپوشید. دامن‌ها و لباس‌های ماکسی و شلوار در این ماه انتخاب بهتری نسبت به لباس‌های تا روی زانو و شلوارک هستند.

همچنین زمانی که در ماه مبارک رمضان وارد این شهر شوید، می‌توانید تغییر در پوشش مردم را به طور واضح مشاهده کرده و متوجه پوشش مناسب این ماه می‌شوید.

ساعات کاری در ماه رمضان در دبی

ماه رمضان در دبی شاهد کاهش یا تغییر ساعات کاری در ادارات، مراکز خرید، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌ها و پارک‌ها هستیم. برای ادارات، روز کاری معمولاً یک یا دو ساعت دیرتر در صبح شروع می‌شود و تا اواسط بعدازظهر به پایان می‌رسد. این کار به این منظور انجام می‌شود که مسلمانان و افراد روزه‌دار وقت بیشتری برای سپری‌کردن با خانواده و عبادت داشته باشند.

براین‌اساس برای بازدید خود در ماه رمضان در دبی می‌بایست برنامه‌ریزی کنید و ساعات کاری را قبل از رفتن، در وب‌سایت رسمی بررسی کنید. بیشتر مراکز خرید و فروشگاه‌های خرده‌فروشی دیرتر از حد معمول، یعنی بعد از نیمه‌شب باز هستند. برخی از جاذبه‌ها مانند برج خلیفه نیز ممکن است تا دیرتر از حد معمول، تا ساعت ۱ بامداد باز باشند.

اگر قصد دارید در ماه رمضان با وسایل حمل و نقل عمومی در دبی بگردید، بهتر است با بررسی وب‌سایت رسمی RTA، در جریان ساعت‌های اصلاح شده کار وسایل حمل و نقل عمومی باشید.

جاذبه‌های گردشگری ماه رمضان در دبی

به غیر از مناظر و جاذبه‌های معمولی دبی در اوقات عادی سال، در ادامه به بررسی جاذبه‌های گردشگری ویژه ماه رمضان در دبی اشاره می‌کنیم:

  • در ماه رمضان افطاری را در دبی تجربه کنید

افطار در دبی چیزی فراتر از یک سنت فرهنگی ضیافت پس از غروب خورشید است. شرکت در مراسم افطار، یک راه عالی برای آشنایی با آداب‌ورسوم ماه رمضان و امتحان‌کردن غذاهای خوشمزه محلی است. علاوه بر این، در جهان مدرن دبی، افطار همچنین بازتابی از نحوه زندگی و شکوفایی فرهنگ‌های مختلف در شهری مانند دبی است.ماه رمضان در دبی

دیدن اماراتی‌ها، اردنی‌ها، هندی‌ها، آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها و فیلیپینی‌ها در حال غذاخوردن در کنار هم در سفره افطار، چه دوست و چه همکار، منظره فرهنگی زیبایی است. این رفاقت حول یک سنت که شاید حتی از فرهنگ آن‌ها هم نباشد، بسیار قابل‌ستایش است.

برای تجربه سنتی، برای یک افطار در مرکز تعامل فرهنگی شیخ محمد ثبت‌نام کنید. همچنین می‌توانید برای تجربه بین‌المللی بیشتر، یکی از چادرهای افطاری متعدد در اطراف دبی مانند چادر رمضان در خیمه البهار در جمیرا القصر را انتخاب کنید.

  • در دبی قدیم پیاده‌روی کنید

برای دیدن قسمتی متفاوت از دبی در ماه رمضان، یک پیاده‌روی افطاری با حضور راهنما در دبی قدیمی را در برنامه‌های خود داشته باشید.  

می‌توانید ببینید که قدیمی‌ترین محله‌های دبی در ساعات منتهی به افطار چگونه به نظر می‌رسند، بخشی از یک افطار جمعی باشید که در آن صدها نفر از ساکنان دبی برای دعا جمع می‌شوند و سپس در زیر آسمان باز روزه خود را افطار می‌کنند. پس از آن، از یک غرفه خیابانی هندی، یک نانوایی افغانی دیدن می‌کنید و در کوچه‌های باریکی که انتظار دیدن آن را در دبی نداشتید، سرگردان خواهید شد.

  • از یک مسجد در دبی دیدن کنید

مسجد زیبای جمیرا یکی از دو مسجدی در دبی است که در ساعات مشخصی به روی غیرمسلمانان باز است. برای آشنایی بیشتر بافرهنگ و سنت‌های اماراتی، از مسجد جمیرا با حضور راهنما بازدید نمایید.

آیا سفر به دبی در ماه رمضان پیشنهاد می‌شود؟

درحالی‌که بسیاری از ساکنان دبی در طول ماه رمضان به خارج از دبی سفر می‌کنند (بیشتر به این دلیل که زمان آرام‌تری است، بنابراین مرخصی گرفتن از کار و فرار از دمای تابستان آسان است)، اگر با قوانین ماه رمضان در دبی کنار می‌آیید، ماه رمضان به دلیل ازدحام کمتر و نرخ هتل با تخفیف، زمان خوبی برای بازدید از دبی است.

ماه رمضان معمولاً در تابستان است و ازآنجایی‌که دقیقاً بهترین زمان برای سفر به دبی نیست، فصل کم توریستی است. این بدان معناست که پروازهای ارزان به دبی، هتل‌های با تخفیف قابل‌توجه در دبی، و همچنین نرخ‌های تخفیفی برای پارک‌های موضوعی مانند لگولند دبی، پارک‌های بالیوود، و تفریگاه‌ها و استراحتگاه‌های دبی و سایر جاذبه‌های گردشگری را خواهید یافت.

اگر به این نوع حال و هوا علاقه دارید، دبی شهر بسیار آرام‌تری در ماه رمضان است. بنابراین مزیت ماه رمضان در دبی این است که در جاذبه‌های پرطرف‌دار و شلوغی مانند دبی مال و برج خلیفه، جمعیت کمتری را خواهید دید. علاوه بر این، فروش و تخفیف‌های شگفت‌انگیزی نیز در مراکز تجاری لوکس دبی به مناسبت ماه مبارک وجود دارد.ماه رمضان در دبی

بایدها و نبایدهای ماه رمضان در دبی

  • صبور باشید و توجه داشته باشید که روزه‌گرفتن یک ماه کامل در گرمای دبی آسان نیست.
  • زکات یا صدقه یکی از ارکان اسلام است؛ بنابراین در ابتکارات مختلف خیریه تحت رهبری جامعه در طول ماه‌رمضان در دبی شرکت کنید.
  • اگر می‌خواهید از افطار در رستوران لذت ببرید، حتماً رزرو کنید، زیرا رستوران‌ها معمولاً در زمان افطار بسیار شلوغ هستند.
  • درست قبل و بعد از افطار، انتظار ترافیک در جاده‌ها را داشته باشید. تردد در این ساعات در شهر بسیار زیاد است.
  • در ماشین یا خانه خود موسیقی بلند پخش نکنید. در ماه رمضان عموماً موسیقی در مکان‌های عمومی ممنوع است.
  • بوسیدن، در آغوش گرفتن و ابراز محبت در اماکن عمومی در طول ماه‌رمضان در دبی ممنوع است، اما گرفتن دست یکدیگر ایرادی ندارد.
  • هیچ‌چیز کوتاهی نپوشید؛ پوشیدن تاپ، شلوارک، دامن‌های کوتاه، پیراهن‌های باز برای بانوان و آقایان ممنوع است.
  • مصرف نوشیدنی‌ها الکلی در اماکن عمومی در ماه‌رمضان در دبی ممنوع است و جریمه سنگینی برای آن تعریف کرده‌اند.
  • از سنت‌های افطاری بدون اجازه عکس نگیرید. عکاسی از افراد در دبی نیاز به اجازه قبلی آن‌ها دارد.

عید فطر در دبی

پایان ماه‌رمضان در دبی با جشن شادی عید سعید فطر همراه است. این زمانی است که کل شهر در بازارها، مراکز تجاری و تفریحی و سایر اماکن عمومی، جشن می‌گیرند، از آتش‌بازی لذت می‌برند، از مراکز خرید، خرید می‌کنند و در اطراف شهر پایکوبی می‌کنند. در این تعطیلات عمومی، فروش، رویدادها و سرگرمی‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد و همه جای دبی هم پر جنب‌وجوش و هم شلوغ است. بهتر است بدانید، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های خرید دبی در طول سال، به مناسبت عید سعید فطر برگزار خواهد شد.

سخن پایانی

ماه‌رمضان در دبی، با قوانین و مقررات خاصی در سطح شهر همراه است که دانستن آن‌ها برای گردشگرانی که قصد سفر به دبی در این ماه را دارند، بسیار ضروریست. برخی از شرایط ماه مبارک رمضان شامل گردشگران نیز می‌شود که ممکن است رعایت نکردن آن‌ها جریمه‌های سنگینی را در پی داشته باشد.

در این مطلب به بررسی قوانین ماه‌رمضان در دبی پرداخته‌ایم. ازآنجایی‌که تعطیلات نوروز امسال با ماه‌مبارک رمضان در تقویم قمری مصادف شده است، پیشنهاد می‌شود پیش از سفر به دبی، حتماً از شرایط ماه‌رمضان در این شهر آگاه شوید. ماه رمضان در دبی

سؤالات متداول

۱- آیا رستوران‌های دبی در ماه‌رمضان باز است؟

بله از سال ۲۰۲۱، قانون باز بودن کافه‌ها و رستوران‌ها مانند سایر روزهای سال، تصویب شد.

۲- آیا نوشیدن الکل در ماه‌رمضان در دبی برای گردشگران مجاز است؟

خیر، نوشیدن الکل در اماکن عمومی ممنوع است و جریمه سنگینی برای آن تعیین شده است.

۳- آیا پوشش در ماه‌رمضان در دبی محدودیتی دارد؟

بله در این ماه می‌بایست لباس‌های پوشیده‌تری استفاده نمایید و از پوشیدن لباس‌های کوتاه مانند شلوارک، دامن و تاپ خودداری کنید.

۴- آیا مراکز خرید و تفریحی در ماه‌رمضان در دبی باز است؟

بله صرفاً ممکن است ساعات کاری آن‌ها با سایر ماه‌های عادی سال متفاوت باشد که می‌توان آن را از طریق وب‌سایت‌های رسمی بررسی کرد.

۵- جاذبه‌های گردشگری ماه‌رمضان در دبی چیست؟

پیاده‌روی در دبی قدیم، شرکت در مراسم افطاری و بازدید از مساجد از جمله جاذبه‌های گردشگری ویژه ماه‌رمضان در دبی است.

تور های ویژه