روستای کیرازلی کوش آداسی، روستایی دیدنی در ترکیه

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه

کیرازلی

روستای کیرازلی کوش آداسی یکی از مشهورترین مناطق خوش آب و هوای کشور ترکیه است که بسیاری از توریست‌های خارجی برای تماشای مناظر و جاذبه‌های طبیعی این روستا از شهر ساحلی کوش آداسی راهی روستای ییلاقی کیرازلی می‌شوند. اگر به طبیعت گردی و کشف سبک زندگی سنتی مردم کشور ترکیه علاقه دارید، حتما باید روستای کیرازلی کوش آداسی را از نزدیک ببینید و از تماشای طبیعت بکر و چشم انداز زیبای این روستا لذت ببرید. برخی از روستاهای ترکیه همچون کیرازلی، افسوس، شیرینجه و یا آلاچاتی در نزدیکی شهر کوش آداسی ترکیه شهرت جهانی دارند و گردشگران از کشورهای مختلف جهان در زمان سفر به ترکیه بازدید از این شهرها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

در روستای کیرازلی ترکیه در حال حاضر کمتر از ۱۰۰۰ نفر سکونت دارند و به همین دلیل روستای کیرازلی (Kirazlı) یکی از دنج ترین مناطق کشور ترکیه برای گردش و استراحت محسوب می‌شود. اگر در طول سفر تفریحی خود به کشور ترکیه دوست دارید روستای کیرازلی در کوش آداسی را هم کشف کنید.

چطور به روستای کیرازلی کوش آداسی برویم؟

شما میتوانید با تهیه تور کوش آداسی سفرهای پایتخت به این منطقه برسید و یکروز از سفر خود را به گشت و گذار در این روستا اختصاص دهد. همچنین شما میتوانید بلیط پرواز کوش آداسی را تهیه کرده و با رزرو آنلاین بهترین هتل های کوش آداسی سفر شگفت انگیزی را برای خود رقم بزنید.


روستای کیرازلی کوش آداسی کجاست؟

روستای کیرازلی (Kirazlı) فقط ۱۰ کیلومتر با شهر ساحلی کوش آداسی ترکیه فاصله دارد و گردشگرانی که برای تفریح به این شهر ساحلی آمده‌اند، در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توانند خود را برای تفریح و تماشای طبیعت بکر این منطقه به روستای کیرازلی کوش آداسی برسانند و از تماشای جاذبه‌های طبیعی و مناطق سرسبز این روستا لذت ببرند. کوش آداسی در غرب ساحل دریا اژه قرار واقع شده و آب و هوای معتدل این شهر را می‌توان یکی از دلایل علاقه گردشگران برای سفر به این منطقه بیان کرد. بافت سنتی روستا به خوبی حفظ شده و مردم مهربان و مهمان نواز روستای کیرازلی کوش آداسی به گرمی از میهمانان داخلی و خارجی این روستا پذیرایی می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ خانواده در روستای کیرازلی سکونت دارد و شغل اغلب مردم این روستا باغداری و کشاورزی است، بسیاری از مردم این منطقه هم با راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در خانه‌های خود توانسته‌اند، از تردد توریست‌ها به این روستای خوش آب و هوا درآمد داشته باشند و گردشگری را در این منطقه رونق دهند. گردشگران در زمان سفر به کیرازلی می‌توانند از غذاهای خوشمزه‌ای که در کافه‌های روستا آماده می‌شود برای سیر کردن شکم خود استفاده کنند.

کوچه پس کوچه های کریزلی

تاریخچه روستای کیرازلی کوش آداسی

قدمت روستای کیرازلی به بیش از ۵۰۰ سال قبل یعنی سال ۱۴۲۷ میلادی باز می‌گردد، این روستا در آن زمان توسط سه خانواده بنا شده که به شغل چوپانی مشغول بودند و از طبیعت اطراف روستا برای نگهداری از گوسفندان خود استفاده می‌کردند. دلیل مستقر شدن مردم در این روستا بدون شک وجود آب آشامیدنی در این منطقه بوده که باعث شده بسیاری از مردم از مناطق دور و نزدیک برای کشاورزی و دامپروری در آن زمان به روستای کیرازلی کوش آداسی مهاجرت کنند. شغل اغلب مردم این روستا از گذشته تا به امروز کشاورزی بوده و بخش زیادی از محصولات باغی کشور ترکیه در این روستا پرورش می‌یابد.

تاریخچه روستای کیرازلی کوش آداسی را می‌توان در آثار تاریخی به جا مانده از دوران عثمانی متوجه شد. نزدیکی این روستا به کوش آداسی باعث شده گردشگران بسیاری برای فرار از شلوغی سواحل کوش آداسی به این روستای خوش آب و هوا پناه بیاورند و از تماشای مناظر طبیعی و آثار تاریخی روستای کیرازلی نهایت لذت را در زمان سفر ببرند.

دلیل نامگذاری روستای کیرازلی کوش آداسی چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، شغل اغلب مردم در روستای کیرازلی کشاورزی است و باغ‌های میوه این روستا شهرت جهانی دارند. اما کاشت میوه گیلاس در این منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شهرت گیلاس این روستا فراتر از مرزهای کشور ترکیه رفته و به عنوان یک محصول ارگانیک و خوشمزه در این منطقه پرورش می‌یابد. کیراز در زبان ترکی استانبولی به معنای گیلاس است و دلیل نامگذاری این روستا به نام کیرازلی هم به همین دلیل بوده است.

کاشت درختان گیلاس از صدها سال قبل در این منطقه آغاز شده و این محصول ارگانیک در کنار محصولات کشاورزی دیگر همچون زیتون، گلابی، زردآلو، انگور، انجیر، گردو به مناطق مختلف ترکیه و کشورهای همسایه صادر می‌شود. از سال ۱۹۷۵ تا به امروز هم هر سال در فصل تابستان و همزمان با برداشت گیلاس از باغ‌های روستای کیرازلی در این منطقه یک جشنواره بزرگ گیلاس برگزار می‌شود و گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک به این روستا سر می‌زنند. در حاشیه این جشنواره انواع محصولات ارگانیک باغی به فروش می‌رسد و مسابقات متنوعی برای سرگرمی شرکت کنندگان در این جشنواره برگزار می‌شود.

بازارهای کیرازلی

معماری روستای کیرازلی کوش آداسی

اگر تجربه سفر به شهرهای شمالی ایران را داشته باشید، با ورود به روستای کیرازلی کوش آداسی شباهت زیاد بین طبیعت این منطقه با شمال ایران را به خوبی احساس خواهید کرد. آب و هوای این منطقه کوهستانی در اغلب روزهای سال خنک و ییلاقی است و گردشگران زمانی که در کوچه پس کوچه‌های روستای کیرازلی قدم می‌زنند با نگاه کردن به دیوارهای خانه‌ها می‌توانند تاثیرات رطوبت را بر خانه‌های مردم روستای کیرازلی به وضوح مشاهده کنند.

معماری روستای کیرازلی کوش آداسی در سال‌های اخیر و با افزایش تقاضا برای سفر به این منطقه دستخوش تغییرات زیادی شده اما بافت سنتی و خانه‌های چوبی روستای کیرازی هنوز هم بخش زیادی از این روستا را شکل داده‌اند. اغلب مردم روستای کیرازلی سقف خانه‌های خود را به صورت شیروانی می‌سازند تا در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل بارش زیاد برف و باران در این منطقه خانه‌های آنها مقاومت کافی را داشته باشد. تمامی خیابان‌های روستا کیرازلی سنگ فرش شده و دیوار اغلب خانه‌های سنگی است. لذت نشستن در کافه‌های ساده روستا و گوش کردن به موسیقی محلی از دیگر جاذبه‌های سفر به کیرازلی محسوب می‌شود.

جاذبه های گردشگری روستای کیرازلی کوش آداسی

بدون شک یکی از دلایل اصلی اغلب گردشگران برای سفر به این روستا، خوردن غذاهای سنتی خوشمزه‌ای است که در رستوران بزرگ روستای کیرازلی کوش آداسی تهیه می‌شود. این رستوران با نام سفره روستای کیرازلی (Kirazlı Köy Sofrası) یک رستوران خانوادگی بی نظیر است که در منطقه‌ای با چشم انداز بسیار زیبا واقع شده و تمامی مواد اولیه مورد استفاده در غذاهای این رستوران از محصولات ارگانیک تولید شده توسط مردم روستا تهیه می‌شود تا گردشگران با خیالی آسوده بتوانند غذاهای لذیذ این رستوران را نوش جان کنند.

انواع بورک‌ها، کباب‌، دلمه و پیش غذاهای سنتی ترکی را می‌توانید در این رستوران نوش جان کنید و پس از صرف غذا با یک فنجان چای و باقلوای سنتی ترکی کام خود را شیرین نمایید. مهمترین جاذبه گردشگری روستای کیرازلی طبیعت بکر آن و پارک ملی روستا است که در آن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری یافت می‌شود. طبیعت این پارک برای پیاده روی و عکاسی از طبیعت بهترین گزینه در زمان سفر به کیرازلی محسوب می‌شود. همچنین مسجد مشهور این روستا هم از جمله جاذبه های گردشگری روستای کیرازلی کوش آداسی است که از دوره عثمانی به جا مانده و یکی از معروفترین آثار تاریخی روستا است.
روستای کیرازلی

اقامتگاه های روستای کیرازلی کوش آداسی

همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، روستای کیرازلی کوش آداسی بافت سنتی خود را تا حدود زیادی حفظ کرده و بخش وسیعی از این روستای خوش آب و هوا هنوز هم مملو از خانه‌های روستایی با سقف شیروانی است. اما رونق گردشگری در سال‌های اخیر در کیرازلی باعث شده در بخش‌هایی از این روستا هم اقامتگاه‌های مدرن و بوتیک هتل‌های کوچکی برای استراحت توریست‌ها ساخته شود. تعداد اقامتگاه های روستای کیرازلی کوش آداسی محدود است و گردشگران برای اقامت در این روستا در روزهای پر جنب و جوش فصل تابستان باید از ماه‌ها قبل اتاق‌های موجود در بوتیک هتل‌های روستا را رزرو کنند. البته اگر سفر خود به روستای کیرازلی را به فصل پاییز موکول کنید، هزینه اقامت شما کاهش یافته و پیدا کردن اتاق خالی در روستا به مراتب راحت تر از فصل‌های بهار و تابستان است.

بهترین زمان سفر به روستای کیرازلی

بهترین زمان سفر به روستای کیرازلی کوش آداسی و استفاده از طبیعت بکر این منطقه خوش آب و هوا نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان است، البته ماه‌های آوریل تا دسامبر فصل شلوغ گردشگری در این منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران برای شرکت در جشنواره گیلاس خود را در روزهای گرم تابستان از کوش آداسی به کیرازلی می‌رسانند تا از طبیعت بکر این منطقه برای تفریح و استراحت استفاده نمایند و همزمان در جشنواره شاد و مفرح گیلاس هم شرکت کنند و از محصولات ارگانیک عرضه شده در این جشنواره برای خود خرید کنند.

برای سفر به روستای کیرازلی می‌توانید ابتدا با هواپیما خود را به شهر ساحلی ازمیر در جنوب کشور ترکیه برسانید و از آنجا با خودرو شخصی به کوش آداسی و سپس به روستای کیرازلی بروید. مسیر شهر کوش آداسی تا روستای کیرازلی بسیار سرسبز و چشم نواز است و رانندگی در این مسیر اصلا خسته کننده نخواهد بود.

روستای کیرازلی

۱. دلیل شهرت کیرازلی چیست؟

کیرازلی یک روستای کوچک در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر کوش آداسی در جنوب ترکیه است که به دلیل باغ‌های گیلاس و درختان میوه متنوعی که دارد در بین گردشگران کشور ترکیه شهرت یافته و نام روستا هم به همین دلیل کیرازلی است. روستا با ساحل دریا فاصله زیادی ندارد و گردشگران پس از تفریح در روستا می‌توانند با چند دقیقه رانندگی خود را به سواحل کیرازلی برسانند.

۲.  آیا کوش آداسی ارزش دیدن دارد؟

کوش آداسی یکی از محبوب‌ترین مقاصد کشور ترکیه است که مورد علاقه بسیاری از گردشگران می‌باشد، این شهر همچون آنتالیا برای گذراندن تعطیلات تابستانی در کنار ساحل بسیار است. کوش آداسی مملو از مکان‌های تاریخی می‌باشد و به همین دلیل بازدید از این شهر برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کشور ترکیه بسیار جذاب است.

۳. کدام شهرها به روستای کیرازلی نزدیک است؟

شهرهای کوش آداسی، آیدین، ازمیر، بدروم، چشمه، دنیزلی و پاموکاله جز نزدیکترین شهرهای کشور ترکیه به روستای ییلاقی کوش آداسی است.

۴. آیا روستای کیرازلی هتل هم دارد؟

خیر، روستای کیرازلی کوش آداسی یک روستای تاریخی است که بافت سنتی خود را حفظ کرده است و در حال حاضر هتلی برای اقامت مسافران خود ندارد. اما مسافران برای اقامت در روستا می‌توانند از پانسیون‌ها و یا بوتیک هتل‌هایی که توسط مردم روستا راه اندازی شده برای استراحت استفاده کنند.


روستای کیرازلی

جمع بندی

روستای کیرازلی کوش آداسی یکی از معروفترین روستاهای ترکیه است که شهرت خود را مدیون درختان میوه‌ای است که در این روستا وجود دارد، روستا کیرازلی منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا در فاصله ده کیلومتری از شهر کوش آداسی در جنوب کشور ترکیه است که سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می‌باشد، کلبه‌ها و ویلاهای این منطقه از سنگ و چوب ساخته شده است و فضای روستا برای استراحت و فرار از زندگی مدرن شهر بهترین گزینه محسوب می‌شود. یکی از تفریحات گردشگران در این منطقه پیاده روی در طبیعت است.

تور های ویژه