کدام شهرهای ایران برای سفر در فصل بهار مناسب هستند؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


نوروز در کشورهای دیگر

بهار، جانی دوباره بر تن طبیعت می‌دمد و آن را بیدار می‌کند. در بیداری طبیعت یا رستاخیز دوباره‌ی زمین، به هر گوشه و کناری که نگاه کنید تنها زیبایی، طراوت، سرسبزی و شگفتی می‌بینید. به‌خصوص برای ما مردمان این جغرافیای زیبا که شروع سال با آمدن بهار مصادف است، تعطیلات عید نوروز فرصت ویژه‌ای در اختیارمان می‌گذارد تا در سفرهایمان چهره‌ی متفاوتی از طبیعت را تماشا کنیم. در این مقاله با بهترین و  زیباترین مقصد سفر بهاری آشنا خواهیم شد. بنابراین اگر به دنبال بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار هستید با سفرهای پایتخت همراه باشید.

  • استان هرمزگان، شگفت‌انگیزترین مقصد سفر بهاری

استان هرمزگان، شگفت‌انگیزترین مقصد سفر بهاری است، زیرا زیبایی‌های طبیعی این استان وصف‌ناشدنی هستند. طبیعت استان هرمزگان در اوایل فصل بهار بسیار دیدنی می‌شود. از طرف دیگر در اوایل بهار و تعطیلات نوروز آب‌وهوای این استان آن‌قدر گرم نیست که نتوانید آن را تحمل کنید. استان هرمزگان در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود. این استان دارای ۱۳ شهرستان و ۱۴ جزیره‌ی مسکونی است که برخی از معروف‌ترین آن‌ها شامل بندرعباس، پارسیان، جمیر، بستک، قشم، کیش، لاوان، هندورابی، شیدور(ماران)، هرمز، هنگام و لارک هستند.

هر کدام از این جزیره‌ها به‌تنهایی یک مقصد سفر بهاری بی‌نظیر (در روزهای ابتدایی بهار) محسوب می‌شوند و کمتر کسی است که از زیبایی‌ها و جاذبه‌های جزیره‌های استان هرمزگان مانند کیش، قشم، هرمز و هنگام اطلاع نداشته باشد. اما اگر دوست نداشته باشید به جزیره‌ها سفر کنید می‌توانید سری به غرب هرمزگان یعنی شهرستان پارسیان بزنید و از سواحل فوق‌العاده تماشایی این منطقه بازدید کنید. همچنین در بخش‌های مختلف این استان کلوت‌های خوش‌تراش بسیار زیبایی وجود دارند که در اثر فرسایش باد و آب شکل‌گرفته‌اند. اگر تابه‌حال به استان هرمزگان سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در تعطیلات عید نوروز حتماً از این منطقه بازدید کنید. بدون شک از دیدن این‌همه زیبایی در ایران عزیزمان شگفت‌زده خواهید شد.

  • استان بوشهر، نگین درخشان خلیج‌فارس

استان بوشهر، نگین درخشان خلیج‌فارس، دارای تنوع فرهنگی، آثار هنری، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری است. همچنین تنوع غذاهای محلی، معماری شهری و موسیقی اصیل شهر بوشهر باعث شده این منطقه، مقصد گردشگری بسیار متفاوتی باشد. اگر چه این شهر آب‌وهوای نیمه‌بیابانی و گرمی دارد اما در ایام نوروز و در روزهای ابتدایی بهار آب‌وهوای بخش‌های مختلف بوشهر معتدل است و می‌توانید سفر بسیار لذت‌بخشی را در این منطقه تجربه کنید.

از جاذبه‌های بوشهر می‌توان به سواحل فوق‌العاده زیبا، گنبد نمکی جاشک، رودخانه دالکی، پارک جنگلی چاه کوتاه، دشت اژن، آبگرم دالکی، آبگرم اهرم، منطقه حفاظت شده‌اند در بخش بردخون، منطقه حفاظت شده نای‌بند در شهرستان کنگان، پارک ملی دیر نخیلو، منطقه حفاظت شده حله، موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس، موزه رئیسعلی دلواری، موزه مردم‌شناسی بوشهر، شهر باستانی بردک سیاه، عمارت تاریخی گلشن، کوشک اردشیر، گور دختر، سنگ‌نبشته هخامنشی (جزیره خارک)، دژ برازجان، قلعه خورموج، تل خندق دهقاید، برج خان، بقعه شیخ منصور خزاعی، قلعه حصار، قلعه کلات، اهرم کاخ کوروش، کاروان‌سرای دالکی، عمارت امیریه، عمارت تنگستانی، عمارت دهدشتی، گورستان باستانی خارک و گورستان شغاب اشاره کرد.

  • سیستان و بلوچستان، سرزمین فرهنگ‌های اصیل

سیستان و بلوچستان، سرزمین فرهنگ‌های اصیل، یک مقصد سفر بهاری عالی است. در ابتدای بهار و ایام نوروز این استان هنوز آب‌وهوای معتدلی دارد و به‌راحتی می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان بازدید کنید. سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران و در سواحل دریای عمان قرار دارد. بندر چابهار این استان جاذبه‌های فراوانی را در خود جای‌داده و یکی از جذاب‌ترین قطب‌های گردشگری کشورمان محسوب می‌شود.

از جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان می‌توان به شهر سوخته با پیشینه تاریخی بیش از ۵۰۰۰ سال، قلعه چهل‌دختران زابل، ارگ جلال‌آباد، دهانه غلامان، آسبادهای حوض دار زابل، قلعه رستم، ارگ محمدحسین خان نارویی، جنگل یا منطقه محافظت شده شیله، قلعه بمپور، روستای گردشگری کلپورگان، روستای درک، بانک ایران انگلیس زابل، دره نگاران، آتشکده کرکویه (آتشکده کرکوشاه)، قلعه سب (قلعه سیب)، ساختمان گمرک بلژیکی‌ها، کاروان‌سرای فرنگی زابل، مجموعه تپه‌های ژاله‌ای زابل، کوخ خواجه، چشمه آب گرم بزمان، آبشار اسفند و سواحل ماسه‌ای، صخره‌ای و مرجانی فوق‌العاده تماشایی چابهار اشاره کرد.نوروز در کشورهای دیگر

  • استان خوزستان، زادگاه بلوط‌های کهن‌سال و بهترین مقصد سفر بهاری

استان خوزستان، زادگاه بلوط‌های کهن‌سال و بهترین مقصد سفر بهاری، یکی دیگر از استان‌هایی است که در بهار منظره‌ای فوق‌العاده دیدنی پیدا می‌کند. این استان در جنوب غربی ایران قرار دارد. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید خوزستان پرآب‌ترین استان ایران است و پنج‌روز بزرگ (کارون، دز، کرخه، رود مارون، رود زهره یا هندیجان) که از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند زمین‌های جلگه‌ی این استان را سیراب می‌کنند و در نهایت به خلیج‌فارس می‌ریزند. استان خوزستان جاذبه‌های گردشگری متنوعی، از روستاهای برف‌گیر، آبشارها، دشت‌های سرسبز، جنگل‌های بلوط تا سواحل گرم، خانه‌ها تاریخی و آثار باستانی متعدد را در خود جای‌داده است.

شوش یکی از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان است که از جاذبه‌های آن می‌توان به زیگورات چغازنبیل، موزه‌ی شوش، ‌موزه‌ی هفت‌تپه، قلعه تاریخی شوش یا آکروپل، بقایای کاخ آپادانا، آرامگاه دانیال نبی، رودخانه شاوور، تالاب بامدژ، رودخانه و ایوان کرخه و پارک ملی کرخه اشاره کرد.

شوشتر یکی دیگر از شهرهای استان خوزستان، به داشتن آسیاب‌های آبی و سازه‌های آبی باستانی در جهان مشهور است. اما اگر بخواهید علاوه بر دیدن آثار تاریخی و باستانی، مناظر بهاری شگفت‌انگیز و جنگل‌های بلوط و باغ‌های پرتقال را مشاهده کنید باید سری به شهر دزفول بزنید. قطعاً از دیدن مناظر این شهر شگفت‌زده خواهید شد. همچنین یکی دیگر از شهرهای استان خوزستان یعنی ایذه در فصل بهار چنان غرق در زیبایی و سرسبزی می‌شود که توصیف آن‌ها با کلمات ممکن نیست.

  • شیراز، شهر شعر و عرفان بهترین مقصد سفر بهاری

مگر می‌توان شهر زیبای شیراز را از بین مقصد سفرهای بهاری حذف کرد. این شهر در بهار جلوه‌ای صدچندان پیدا می‌کند. شیراز، شهر شعر و عرفان بهترین مقصد سفر بهاری است زیرا با آمدن این فصل زیبا، طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و عطر بهارنارنج در تمام کوچه‌باغ‌های شیراز می‌پیچید. به‌خصوص در اردیبهشت‌ماه، این شهر حسابی دیدنی می‌شود.

شیراز جاذبه‌های تاریخی، هنری و فرهنگی بسیاری مانند انواع باغ‌های ایرانی، آرامگاه شعرای معروف و بازار و حمام‌های تاریخی را در خود جای‌داده است. همچنین بعد از گشت‌وگذار در شهر شیراز می‌توانید سری به جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده ارزشمند اطراف این شهر مانند تخت‌جمشید، نقش‌رستم، نقش‌برجسته رجب، شهر باستانی استخر، شهر باستانی گور، پاسارگاد و آرامگاه کوروش بزنید. همچنین جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری مثل دریاچه مهارلو، دریاچه‌های هفت برم، دریاچه سد درودزن، دشت ارژن، تنگ تیزاب، تنگه دم‌اسب، روستای قلات و آبشار مارگون در اطراف شیراز وجود دارند که در بهار بسیار دیدنی می‌شوند.نوروز در کشورهای دیگر

  • قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران

قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران یکی دیگر از بهترین مقصدهای سفرهای بهاری محسوب می‌شود. این شهر فاصله کمی تا تهران دارد و اگر تابه‌حال از این منطقه غافل شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتماً در بهار امسال سری به قزوین بزنید. در فصل بهار تمام بخش‌های این شهر زیبا پر از سرسبزی و طراوت می‌شوند. همچنین قزوین آثار تاریخی بسیار ارزشمندی مانند کاروان‌سرای سعدالسلطنه، حسینیه امینی‌ها، کاخ چهلستون، سردر عالی‌قاپو و مجموعه دولت‌خانه صفوی را در خود جای‌داده است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید می‌توانید زیباترین مناظر بهاری را در بخش الموت این شهر مشاهده کنید. همچنین یکی دیگر از جذاب‌ترین آثار تاریخی این شهر قلعه الموت یا قلعه حسن صباح است که در روستای گازرخان الموت قرار دارد.

  • لرستان، معروف به سرزمین آبشارها

لرستان، معروف به سرزمین آبشارها سومین استان پرآب کشورمان محسوب می‌شود. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار به‌خصوص اردیبهشت‌ماه است. زیرا در این ایام طبیعت لرستان زیبایی‌اش را تمام‌قد به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. از زیباترین آبشارهای این استان می‌توان به آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار شیرز، آبشار آب سفید، آبشار برنجه، آبشار چکان، آبشار گریت و آبشار وارک اشاره کرد. همچنین دره‌های بکر، دشت‌های سرسبز و تماشایی و آثار تاریخی این شهر جذابیت لرستان را برای گردشگران چندین برابر می‌کنند.نوروز در کشورهای دیگر

  • استان چهارمحال‌وبختیاری، مرتفع‌ترین مقصد سفر بهاری

استان چهارمحال‌وبختیاری، مرتفع‌ترین مقصد سفر بهاری است. این استان زیبا به بام ایران معروف بوده و با طبیعت بکر و تماشایی خود در جنوب غربی کشورمان قرار دارد. بخش‌های زیادی از این استان در رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است. از مهم‌ترین بخش‌های استان چهارمحال‌وبختیاری می‌توان به کوهرنگ، شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، کیار، بن و لردگان اشاره کرد. این استان طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های طبیعی مانند غارهای زیبا، آبشارهای خروشان، تالاب‌ها و پارک‌های جنگلی خاص و چشمه‌های پرآب را در خود جای‌داده است. اگر علاقه‌مند به دیدن دشت‌های لاله واژگون باشید می‌توانید در اردیبهشت‌ماه به منطقه کوهرنگ سر بزنید و از دیدن این گل‌های زیبا لذت ببرید.

  • جشن طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد، بهترین مقصد سفر بهاری

خاطره بازدید از جشن طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد، بهترین مقصد سفر بهاری تا همیشه در ذهنتان باقی می‌ماند. این استان زیبا و سرسبز یکی دیگر از جذاب‌ترین و زیباترین مناطقی است که در فصل بهار می‌توانید به آن سفر کنید. استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی شامل آبشارهای خروشان، رودخانه‌های جاری، چشمه‌های زلال و پرآب، کوهساران سرسبز و دشت‌های پوشیده از گل‌های رنگارنگ است.

  • کردستان، زادگاه مردمان مهمانواز

کردستان، زادگاه مردمان مهمانواز و خونگرم یکی دیگر از جذاب‌ترین مقصدهای سفر بهاری است. اختلاف ارتفاع این استان باعث شده اقلیم‌های بسیار متفاوتی در کردستان شکل بگیرد. از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر می‌توانید به این منطقه‌ی زیبا سفر کنید و از دیدن شگفتی‌های طبیعی آن لذت ببرید. دریاچه زریوار، منطقه شگفت‌انگیز اورامان، پارک آبیدر، کوه چهل‌چشمه، کوه آربابا، غار کرفتو، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق و آبشار گویله تنها چند نمونه از جاذبه‌هایی هستند که در زیباترین استان بهاری ایران یعنی استان کردستان وجود دارند.نوروز در کشورهای دیگر

  • اردبیل، خانه چشمه‌های آبگرم

اردبیل، خانه چشمه‌های آبگرم یک مقصد سفر بهاری دیگر است که انتظار شما را می‌کشد. این استان با جاذبه‌های تماشایی خود در منطقه تاریخی آذربایجان قرار دارد. چشمه‌های آبگرم این استان محل مناسبی برای رهایی از مشکلات پوستی و دردهای عضلانی هستند. از جاذبه‌های گردشگری اردبیل می‌توان به آرامگاه شیخ صفی‌الدین، منطقه گردشگری لرد در شهرستان خلخال، محوطه گردشگری سئوگی داغی روستای میجمیر، قیز قالاسی یا کوه دختر در شهرستان نیر، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور و جنگل بکر و تماشایی فندقلو اشاره کرد. همچنین کوهستان سرسبز سبلان در جنوب شرقی مشکین‌شهر قرار دارد. این کوهستان پوشش گیاهی و تنوع جانوری فوق‌العاده‌ای دارد و از بهترین مکان‌ها برای سفرهای بهاری محسوب می‌شود.

  • تبریز، شهر اولین‌ها

تبریز، شهر اولین‌ها یک مقصد سفر بهاری عالی است. این شهر تاریخی علاوه بر طبیعت بسیار دیدنی دارای جاذبه‌های تاریخی مانند  مسجد کبود تبریز، مقبره الشعرا، بازار بزرگ تبریز، موزه‌های مشروطه، موزه آهن، موزه قاجار و موزه سنجش است. اگر در فصل بهار به این شهر سفر کردید حتماً از روستای کندوان هم بازدید کنید.نوروز در کشورهای دیگر

  • استان ایلام، معروف به عروس کوه‌های زاگرس

استان ایلام، معروف به عروس کوه‌های زاگرس یکی از زیباترین مناطقی است که در فصل بهار می‌توانید به آن سفر کنید. ایلام را حتی می‌توان بهشت گردشگران در فصل بهار دانست. قطعاً دیدن طبیعت سرسبز، جنگل‌های بلوط، دشت‌های ناهموار، کوه‌های استوار و رودهای متعدد این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنین در ایلام می‌توانید آثار تاریخی بسیار ارزشمند برجای‌مانده از دوره‌ی عیلامی‌ها و دوره‌های بعد از آن را مشاهده کنید. در بهار سرسبزی این منطقه‌ بیش از هر زمان دیگری بوده و آب‌وهوای آن هم عالی است. کوه تماشایی قلاقیران، دریاچه دوقلو سیاه گاو،  تنگ کافرین،  منطقه جنگلی ششدار، کوه اهوران، دره صورتی رنگ ارغوان،  آبشار اما روستای بانقلان، قلعه اسماعیل‌خان و قلعه والی تنها چند نمونه از جاذبه‌های ایلام هستند.

  • استان‌های شمالی کشور

استان‌های شمالی کشور مانند استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از دیگر مقصدهای جذاب بهاری هستند که گردشگران بسیاری را جذب می‌کنند. این مناطق پر از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر هستند. با فرارسیدن فصل بهار، جنگل‌ها، دشت‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های این استان‌ها رنگی دیگر به خود گرفته و با جلوه‌های بهاری تزیین می‌شوند. اگر عاشق دریا و جنگل هستید می‌توانید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد برای سفر به مناطق شمالی ایران برنامه‌ریزی کنید.

جمع‌بندی درباره معرفی بهترین مقصد سفر بهاری

در این مقاله بهترین مقصد سفر بهاری را در داخل کشورمان معرفی کردیم. اگر چه در فصل بهار تمام قسمت‌های ایران پر از سرسبزی می‌شوند اما بخش‌هایی از این جغرافیایی کهن، دیدنی‌تر هستند. در پایان امیدواریم سفر بهاری شما پر از خاطرات خوش و لحظات به‌یادماندنی باشد.

تور های ویژه