پرواز بر فراز آسمان ایران

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


مراکز پرواز تفریحی

مراکز پرواز تفریحی یا فرودگاه‌های تفریحی را همگی در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم. اما شاید با خودتان فکر کنید آیا کشور خودمان، ایران هم چنین مراکزی دارد؟ آیا امکان پرواز تفریحی بر فراز آسمان خودمان هم وجود دارد؟ جواب مثبت است. تجربه‌ی پرواز یکی از هیجان‌انگیزترین تجاربی است که هرکس می‌تواند در طول زندگی خود داشته باشد. چه به خلبانی علاقه‌مند باشیم چه نه قطعاً وقتی در هواپیما نشسته‌ایم و به ابرها خیره شده‌ایم، احساسی بی‌نظیر داریم که با هیچ‌چیز دیگری قابل‌مقایسه نیست. در این مقاله ازسفرهای پایتخت با هم به سراغ مراکز پرواز تفریحی در ایران می‌رویم تا بیشتر درباره آنها بدانیم.


فرودگاه تفریحی گلبهار مشهد

یکی از فرودگاه‌های تفریحی ایران فرودگاه تفریحی گلبهار مشهد است. این باشگاه  امکانات ورزش‌های هوایی مختلفی دارد و پاتوق جوانان خراسانی است. کلنگ ساخت اولین فرودگاه خصوصی کشور در این فرودگاه به زمین‌خورده. این باشگاه هوایی در مدتی کم، بیشترین تجهیزات پروازهای تفریحی را در خود جای‌داده است.

هر پرواز تفریحی در این فرودگاه پانزده دقیقه طول می‌کشد. فرودگاه گلبهار آشیانه‌ای برای انواع هواپیماهای مسافربری و تفریحی محسوب می‌شود. ماهرترین مربی‌های پرواز ایران در طی پرواز در کنارتان خواهند بود. همچنین کارکنان هنری فرودگاه در طول پرواز از شما فیلم‌برداری می‌کنند تا خاطرات پرواز شیرینتان را همیشه با خود داشته باشید. حتی اگر بخواهید می‌توانید جشن تولد، ازدواج یا تفریحات خانوادگی خود را در این فرودگاه برگزار کنید. در حقیقت فرودگاه خصوصی گلبهار، بهترین امکانات را فراهم می‌کند تا بهترین تجربه زندگی خود را رقم بزنید.فرودگاه های تفریحی

باشگاه هوانوردی خیام در مشهد

یکی دیگر از مراکز پرواز تفریحی در ایران باشگاه هوانوردی خیام مشهد است. امکان پرواز با هواپیماهای ملخی یا جایروکوپتر تنها یکی از امکانات پرواز این فرودگاه به حساب می‌رود. این باشگاه هوایی هواپیماهای یک‌نفره یا دونفره را برای افراد مهیا می‌کند تا روزی به یاد ماندنی برای گردشگران بسازد. این فرودگاه فوق العاده تحت نظر سازمان هواپیمایی کشوری بوده و هیچ نگرانی از بابت امنیت پرواز نخواهید داشت.

همچنین اگر علاقه دارید در حین پرواز از شما فیلم‌برداری شود تا خاطره‌ای ماندگار داشته باشید کارکنان باشگاه خیام در خدمتتان هستند. از دیگر خدماتی که می‌توانید با رزرو نوبت در این باشگاه از آن بهره‌مند شوید می‌توان به تفریحات دوستانه و پروازهای تجاری اشاره کرد. همچنین برای ساخت کلیپ‌ تبلیغاتی، تور گشت‌وگذار بر فراز خلیج‌فارس و حتی ماه‌عسل هم می‌توانید روی این فرودگاه حساب کنید. گفتنی است این باشگاه در مناسبت‌ها و تعطیلات مختلف تخفیف‌های خوبی ارائه می‌کند.

فرودگاه افشید کرمان

فرودگاه افشید کرمان هم از جمله مراکز پرواز تفریحی کشورمان به حساب می‌رود. از امکانات این فرودگاه می‌توان به دو فروند هواپیمای فوق‌سبک، برج مراقبت، باندهای فرود مجهز برای هواپیماهای سبک و جت ملخی، زمین رمپ و آشیانه نگهداری تا ۲۰ فروند هواپیمای فوق‌سبک اشاره کرد. این فرودگاه که از بهترین فرودگاه‌های تفریحی ایران است، اساتید حرفه‌ای و باتجربه را برای آموزش هنرآموزان استخدام کرده.

این باشگاه هوانوردی دوره‌های آموزش تعمیر و نگهداری هواپیماهای فوق‌سبک را طبق آخرین استانداردهای جهانی دایر می‌کند. در واقع این باشگاه فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به شغل خلبانی فراهم کرده. تابه‌حال چندین مدرک خلبانی و خدمات مربوط به پرواز توسط این مرکز صادر شده که همگی مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشور هستند.فرودگاه های تفریحی

فرودگاه افلاک آسیا سمنان

یکی دیگر از بهترین مراکز پرواز تفریحی کشورمان فرودگاه افلاک آسیا در سمنان است. پروازهای تفریحی باشگاه هوانوردی افلاک آسیا در گرمسار و قسمت ایوانکی این استان انجام می‌شوند. مساحت این باشگاه هوایی حدوداً ۵۰ هکتار است. این مرکز که از بهترین فرودگاه‌های تفریحی ایران است در سال ۹۲ راه‌اندازی شده تا جاذبه گردشگری دیگری به استان سمنان اضافه کند.

فرودگاه افلاک آسیا هم مانند همه فرودگاه‌های تفریحی، بخش آموزش پرواز دارد و تا زمانی که گواهینامه معتبر خلبانی هواپیماهای فوق‌سبک را نگیرید، به شما مجوز پرواز نمی‌دهد. گواهینامه خلبانی را هم با اجاره هواپیما و گذراندن دوره‌های تئوری و عملی، می‌توانید دریافت کنید. هر دورپرواز تفریحی در این باشگاه، حدود ۳۰ دقیقه به درازا می‌کشد. چنان چه بخواهید کارکنان این فرودگاه در حین پرواز از شما فیلمبرداری هم می‌کنند.

فرودگاه تفریحی آموزشی آزادی

فرودگاه تفریحی آزادی یکی از مهم‌ترین مراکز پرواز تفریحی ایران است که در نظرآباد استان البرز واقع شده. این فرودگاه در واقع اولین مرکز آموزشی خصوصی پرواز در ایران و خاورمیانه است. فرودگاه البرز ۶۰ فروند هواپیمای فوق سبک با امکانات پیشرفته مختلف دارد که آن را از دیگر باشگاه‌های هوایی متمایز می‌کند. در این باشگاه، علاوه بر پروازهای تفریحی، آموزش خلبانی با جدیدترین متدهای بین‌المللی انجام می‌شود.

هوانوردی عمومی، در حقیقت با ساخت این فرودگاه ویژه به‌صورت جدی در ایران دنبال شد. این مرکز هوایی تفریحی در حال حاضر بستر انجام انواع فعالیت‌های صنعتی، آموزشی، تفریحی و تحقیقاتی در زمینه پرواز و صنعت هواپیمایی است. همچنین چنانچه به تعمیر و مونتاژ قطعات هواپیما علاقه‌مند هستید، می‌توانید به بخش صنعتی تحقیقاتی این باشگاه سر بزنید. خریدوفروش هواپیماهای فوق‌سبک یا تعمیر هواپیماهای شخصی‌ هم در این مرکز انجام می‌شوند.مراکز پرواز تفریحی

فرودگاه زرقان شیراز

فرودگاه زرقان شیراز هم در لیست فرودگاه‌های تفریحی ایران قرار دارد. این مرکز پرواز تفریحی بستر اجرای ورزش‌های هوایی چون پرواز با پاراگلایدر، هواپیماهای مدل، کایت موتوردار و بالن‌های رنگارنگ است. آیا تابه‌حال اسم «تاکسی هوایی» به گوشتان خورده؟ فرودگاه زرقان یکی از بهترین مراکز ایرتاکسی یا همان تاکسی هوایی در ایران است. در این باشگاه هوایی هواپیماهای یک‌موتوره برای حمل‌ونقل مسافران به شهرهای مجاور یا فرودگاه خلیج‌فارس به‌صورت چارتر خدمات می‌دهند.

گفتنی است پروازهای تفریحی این فرودگاه بر فراز رشته‌کوه‌های زاگرس، سد درود دز، دریاچه بختگان و مجموعه تخت‌جمشید پرواز می‌کنند و تجربه‌ای بی‌نظیر برای هر گردشگری می‌سازند. در این باشگاه هوایی همچنین نمایشگاه‌‌های هواپیمایی هم دایر می‌شود. از امکانات دیگر این مجموعه به عنوان یکی از بهترین مراکز پرواز تفریحی، می‌توان به پیست کارتینگ و زمین پینت بال اشاره کرد.

فرودگاه رامسر

از دیگر مراکز پرواز تفریحی هیجان‌انگیز می‌توان به فرودگاه رامسر اشاره کرد. این فرودگاه در سال ۱۳۳۱ احداث شد. گرچه باند پروازهای تفریحی آن چندسالی است که افتتاح شده. از این باشگاه هوایی قبل از انقلاب، برای برگزاری تشریفات و تفریحات خاندان سلطنتی بهره گرفته می‌شد. اما بعد از انقلاب، پروازهای مسافربری این فرودگاه بیشتر شد و گردشگران زیادی از تمامی شهرهای ایران از امکانات آن استفاده کردند. فرودگاه رامسر روزانه تا سقف ۱۷۹ پرواز تفریحی را ترتیب می‌دهد. این فرودگاه که از بهترین فرودگاه های تفریحی ایران محسوب می‌شود امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر رامسر به حساب می‌رود.مراکز پرواز تفریحی

فرودگاه پیام البرز

مورد بعدی در لیست فرودگاه‌های تفریحی کشورمان، فرودگاه پیام البرز است که در نزدیکی تهران واقع شده. این فرودگاه گرچه در حقیقت یک فرودگاه مسافربری به حساب می‌رود اما امکانات پروازهای تفریحی را هم در مجموعه خود دارد. شما می‌توانید از هواپیماهای دونفره فوق‌سبک در روزهای پنجشنبه و جمعه در فرودگاه پیام استفاده کنید. پروازهای این باشگاه هوایی با جدیدترین استانداردهای هوایی روز انجام می‌شوند و لازم نیست نگران امنیت پرواز خود باشید. چنانچه ساکن تهران هستید و علاقه‌مند به پروازهای تفریحی این فرودگاه گزینه‌ی خوبی برای شماست.

فرودگاه تفریحی نمک‌آبرود

فرودگاه تفریحی نمک‌آبرود یکی از بهترین مراکز پرواز تفریحی کشورمان بوده و از جاذبه‌های گردشگری نمک‌آبرود هم به حساب می‌رود. این شهر که در استان مازندران واقع شده به‌خودی‌خود دارای مناظر طبیعی زیبا و آب‌وهوای فوق‌العاده است اما اگر شما هم در سفر خود به دنبال هیجان بیشتری هستید می‌توانید از امکانات باشگاه هوایی نمک‌آبرود استفاده کنید. از جمله این امکانات می‌توان به هواپیماهای گلایدر، پاراگلایدر، بالن، چتر و کایت به همراه کادر پرواز مجرب و باتجربه اشاره کرد.

فرودگاه تفریحی کیش

جزیره زیبای کیش یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشورمان است اما آیا می‌دانستید یکی از بهترین فرودگاه‌های تفریحی هم در این جزیره قرار دارد؟ این فرودگاه دارای جایروکوپتر که از دسته هواپیماهای دونفره محسوب می‌شود بوده و همچنین ظرفیت زیادی برای ورزش‌های هوایی همچون تمرین‌های پروازی گلایدر است. باند گلایدر فرودگاه تفریحی کیش که از بهترین مراکز پرواز تفریحی محسوب می‌شود، طولی حدود ۱۵۰۰ متر و عرضی برابر با ۳۰ متر دارد. این فرودگاه تیم امنیت پرواز فوق‌العاده‌ای دارد که به طور منظم سلامت هواپیماها و کادر پرواز را بررسی می‌کنند.

از امکانات دیگر این فرودگاه می‌توان به هواپیماهای فوق‌سبک، هلی‌کوپتر و بالن تفریحی اشاره کرد. گفتنی است هزینه‌ی استفاده از این امکانات مناسب است و گردشگران زیادی را هر ساله به خود جذب می‌کند.مراکز پرواز تفریحی

فرودگاه سهند تبریز

هنگامی که بحث مراکز پرواز تفریحی مطرح باشد نمی‌توان از فرودگاه تفریحی سهند تبریز اسمی نبرد. این فرودگاه در سال ۹۶ چهار فروند هواپیمای فوق‌سبک خریداری کرد و در حال حاضر هنرجویان در این باشگاه هوایی با گذراندن ۹۰ ساعت کلاس تئوری و ۴۰ ساعت پرواز عملی می‌توانند موفق به دریافت مجوز پرواز شوند. نام این باشگاه هوایی در فهرست فرودگاه‌های اقماری آذربایجان شرقی قرار دارد. همچنین فرودگاه سهند تبریز از وسعت بالایی برخوردار است و مساحتی حدود ۴۲ هکتار دارد.

فرودگاه تفریحی نوشهر

شهر نوشهر یکی از زیباترین شهرهای مناطق شمالی کشور عزیزمان است و هر ساله گردشگران زیادی را به دلیل جاذبه‌ها و مناظر زیبای طبیعی به خود جذب می‌کند. اما این شهر دارای یکی از بهترین فرودگاه‌های تفریحی ایران هم هست. فرودگاه تفریحی نوشهر امکانات مختلفی برای انواع پروازهای تفریحی همچون پرواز با جایروکوپتر گلایدر، پهباد و حتی چتربازی بوده و دارای مجرب‌ترین کادر پرواز و خلبان‌هاست. همچنین این باشگاه هوایی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و خلبان‌ها با تمرین‌های هوایی ۱۵ دقیقه‌ای مهارت هنرجویان خود را می‌سنجند.

همچنین تمام هنرجویان پیش از پرواز بیمه می‌شوند تا هیچ نگرانی وجود نداشته باشد. خدماتی مانند تعمیر و نگهداری هواپیماهای شخصی، ساخت و فروش هواپیما و شبیه‌سازی پرواز هم در این مرکز هوایی انجام می‌شود.مراکز پرواز تفریحی

فرودگاه شهرکرد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که شهرکرد این شهر زیبا و سرسبز دارای یکی از بهترین مراکز پرواز تفریحی هم هست. این فرودگاه علاوه بر این که یک فرودگاه مسافربری است از امکانات مختلفی برای پروازهای تفریحی هم برخوردار است. همچنین می‌توانید در این باشگاه هوایی خلبانی با هواپیماهای فوق‌سبک را هم فرابگیرید. از جمله هواپیماهای فوق‌سبک فرودگاه شهرکرد می‌توان به دو هواپیمای رنجر و تکنام اشاره کرد.

 هزینه پرواز در این فرودگاه بستگی به این دارد که بخواهید پروازتان ۱۵ دقیقه‌ای باشد یا ۳۰ دقیقه‌ای. چنانچه خودتان گواهینامه پرواز تفریحی داشته باشید می‌توانید به‌صورت شخصی بر فراز طبیعت سرسبز و آبشارهای زیبای شهرکرد پرواز کنید.

فرودگاه تفریحی یاسوج

یاسوج هم از جمله مناطقی در ایران است که دارای یکی از مراکز پرواز تفریحی خوب است. این فرودگاه نسبتاً کوچک در سال ۷۳ احداث شد و اولین پرواز در آن در سال ۷۹ اتفاق افتاد. ابتدا استفاده کمی از این فرودگاه می‌شد اما امروزه فرودگاه یاسوج نه‌تنها استفاده مسافربری دارد بلکه دارای امکانات فرودگاه‌های تفریحی هم هست. پروازهای مسافربری این فرودگاه تا ۵ پرواز در هفته هم می‌رسد. دو فروند هواپیمای فوق‌سبک در این باشگاه هوایی وجود دارد که از آنها برای پروازهای تفریحی و آموزش خلبانی به افراد استفاده می‌شود.

فرودگاه آسمان میبد

شاید شگفت‌زده شوید که جایی مثل میبد یزد هم دارای مراکز پرواز تفریحی باشد. مساحت این فرودگاه ۹۰ هکتار است که ۶۰ هکتار آن مخصوص باند پرواز و فرودآمدن هواپیماهاست. از جمله امکانات پروازهای تفریحی این فرودگاه که از بهترین فرودگاه‌های تفریحی است می‌توان به جایروکوپتر، کایت موتور، پاراگلایدر، پاراموتور و هواپیمای فوق‌سبک چهارنفره اشاره کرد. هنرآموزان دوره‌های آموزشی این باشگاه پس از گذراندن سه ماه می‌توانند موفق به دریافت مجوز پرواز و خرید هواپیما شوند. این فرودگاه بسیار ایمن بوده و دارای برج مراقبت، سالن تعمیر و مونتاژ هواپیماهای تفریحی و آشیانه بزرگ است.

جمع‌بندی

پروازکردن یکی از بزرگ‌ترین رؤیاهای بشر از گذشته تا به امروز بوده است. پروازهای تفریحی امروزه این آرزو را برای افراد معمولی هم دست‌یافتنی کرده‌اند. در این مقاله ازسفرهای پایتخت با هم تعدادی از فرودگاه‌های تفریحی کشورمان را مرور کردیم. به بررسی امکانات آنها پرداختیم. حالا می‌دانیم که در چه شهرهایی از کشور عزیزمان مراکز پرواز تفریحی وجود دارد و چطور می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. امیدواریم این مقاله به شما در شناخت بیشتر پروازهای تفریحی و مراکز مربوط به آنها کمک کرده باشد.

تور های ویژه