آبشار قره سو و قصر خورشید در کلات نادری مشهد

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 14 فروردین ، 1403 5 دقیقه

آبشار قره ‌سو

اگر تا به حال به منطقه کلات نادری در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از شهر مشهد سفر کرده باشید، حتماً نام آبشار قره سو به گوشتان خورده است. این آبشار، یکی از زیباترین و پربازدیدترین جاذبه‌های طبیعی منطقه، واقع در روستای قره سو در نزدیکی کلات نادری است. گردشگران می‌توانند با بازدید از این آبشار در فصل بهار و تابستان، علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی و آبشارهای خروشان، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف این آبشار نیز، بازدید کنند.

برای آشنایی بیشتر با آبشار قره سو و دیدنی‌های اطراف آن، مطالب تهیه شده توسط مجله گردشگری سفرهای پایتخت را مطالعه نمایید.

معرفی آبشار قره سو

روستای قره سو، به دلیل برخورداری از انواع آبشارها، دره‌ها و جاذبه‌های طبیعی، به یکی از زیباترین و معروف‌ترین مناطق ییلاقی استان خراسان رضوی تبدیل شده است. آبشار قره سو، واقع در این روستا نیز، یکی از چهار آبشار معروف این استان محسوب می‌شود.

بر روی دیواره‌های دره قره سو، نردبان‌های فلزی برای تسهیل رفت و آمد گردشگران بین آبشارها نصب شده است. این دره حدود ۸ آبشار با ارتفاع‌های متنوع داشته، که حداکثر ارتفاع آن به ۸ متر می‌رسد. یکی از زیبایی‌های خیره‌کننده آبشار قره سو، عبور از میان دره‌های تنگ و پیچ‌ در پیچ برای رسیدن به سرچشمه این آبشارهاست.

واژه قره سو به معنای «آب سیاه» است؛ زیرا سنگ‌های کف رودخانه سیاه و تیره بوده و زمانی که آب آبشار قره سو روی این سنگ‌ها جاری شود، آب به رنگ سیاه دیده می‌شود.

وجود درختان مختلف میوه‌ در مسیر روستا و اطراف آن جلوه زیبایی به این منطقه می‌دهد. بومیان منطقه می‌گویند که در زمان نادرشاه افشار، زنان این روستا نان محلی دلچسبی درست می‌کردند و با زنجیره انسانی نان‌ها را به کلات می‌رساندند تا به دست نادرشاه افشار برسد.

موقعیت جغرافیایی آبشار قره سو

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مشهد قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار از دو مسیر می‌توانید راهی شوید.

  • مسیر اول: از میدان امام حسین (ع) مشهد به سمت کلات نادری حرکت کنید. در این مسیر پس از طی ۱۴۵ کیلومتر به روستای قره سو می‌رسید.
  • مسیر دوم: از مشهد به سمت جاده قوچان و سپس درگز راهی شوید. پس از رسیدن به درگز، با طی کردن ۸۰ کیلومتر در جاده کلات، به سمت کلات بروید. ۵ کیلومتر نرسیده به کلات، به روستای قره سو می‌رسید. برای دسترسی به آبشار قره سو باید ۲۰ دقیقه از روستا پیاده‌روی کنید تا به ابتدای مسیر آبشار برسید.

مکانهای دیدنی اطراف آبشار قره سو

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و طبیعت چشم‌نواز و خیره‌کننده آبشار قره سو، گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری اطراف این منطقه نیز، بازدید کرده و لذت ببرند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی منطقه کلات نادری در نزدیکی آبشار قره سو می‌پردازیم:

قصر خورشید

قصر خورشید، یکی زیباترین کاخ‌های ایران است که در سال ۱۱۰۸ خورشیدی، به دستور نادرشاه افشار در اوایل سلطنت وی به هدف ایجاد آرامگاهی برای وی ساخته شد و بعدها با مرگ او نیمه‌کاره باقی ماند. این کاخ از سه طبقه در معماری بی‌نظیری بنا شده است. پس از مرگ نادرشاه افشار تا مدت‌ها این کاخ متروکه بود، اما دوباره در دوره قاجار مجددا برای سکونت شاهان مورد استفاده قرار گرفت.

طبقه پایین این کاخ محل نگهداری خزانه نادرشاه افشار بوده است. طبقه اول عمارت روی چهار ردیف پلکان هرمی شکل بنا شده و در طبقه دوم می‌توانید تالاری بزرگ با تزییناتی از جنس طلا را به سبک معماری صفوی مشاهده کنید. طبقه سوم عمارت خورشید، به عنوان مهم‌ترین بخش آن، با ۶۶ نیم‌ستون سنگی به شکل استوانه‌ای ساخته شده است.

آدرس قصر خورشید: کلات نادری، عمارت خورشیدآبشار قره ‌سو

مسجد کبود گنبد

این مسجد با معماری متعلق به دوران سلجوقیان متشکل از چهار ایوان و گنبدی دوپوشه و نیلگون ساخته شده است. در اطراف مسجد می‌توانید کتیبه‌های قدیمی بسیاری را با خط نستعلیق مربوط به دوران قاجار بیابید که از جاذبه‌های تاریخی این بنای قدیمی محسوب می‌شوند.

با توجه به قدمت مسجد کبود گنبد، این سبک از معماری بسیار بی‌نظیر است. صحن مسجد مستطیل شکل بوده و ۱۹ متر عرض و ۲۷ متر طول دارد. این مسجد از ظاهری کاملاً ساده و بی‌آلایش برخوردار بوده و برای تزیین آن از نقوش اسلیمی استفاده شده است.

آدرس مسجد کبود گنبد: کلات نادری، بلوار امام رضا، مسجد کبود گنبد

حمام نادری

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی معروف در نزدیکی آبشار قره سو، حمام نادری بوده، که مشخصاً در زمان سلطنت نادرشاه افشار در شهر کلات ساخته شده است. این حمام به نیت طهارت و پاکیزگی عبادت‌کنندگان در گذشته‌های دور، در نزدیکی مسجد کبود گنبد بنا شده و دارای حمام، سردخانه، گرم‌خانه و خزانه است و در حقیقت جزئی از مجموعه مسجد کبود گنبد به حساب می‌آید.

آب انبار این حمام که آب مورد نیاز برای شستشو را تأمین می‌کرد در قسمت شمالی مسجد واقع شده و آب این آب انبار توسط آبشار قره سو در نزدیکی کلات، پس از عبور از باغ قصر خورشید تأمین می‌شد.

آدرس حمام نادری: کلات نادری، بلوار امام رضا، مسجد کبود گنبد

بند نادری

این بند، تقریبا معروف‌ترین بند استان خراسان رضوی در ۴ کیلومتری شرق کلات نادری واقع شده است. این سد عظیم در دوره سلجوقیان در ابعادی حدود ۹۵ متر ارتفاع و ضخامت حدود ۲۰ تا ۲۷ متر ساخته شده است. بنا کردن بندی به این عظمت در آن دوره با وسایل و ابزارهای ابتدایی، کاری بسیار دشوار و قابل تحسین بوده است. این سد در دوره نادرشاه افشار، مجدداً مورد بازسازی قرار گرفت.

آدرس بند نادری: کلات نادری، ۴ کیلومتری شرق کلاتآبشار قره ‌سو

کتیبه نادری

کتیبه نادری، از معروف‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از زمان سلطنت نادرشاه افشار است که بر روی کوه ورودی بند ارغونشاه یا همان دروازه قدیمی شهر کلات، حکاکی شده است. در سال ۱۱۵۵، نادرشاه افشار به گلبن افشار، شاعر دربار فرمان داد تا به زبان ترکی مدحی در وصف او بسراید و سپس امر کرد تا آن را روی کوه ثبت کنند. حکاکی این اثر حدود ۲ سال به طول انجامد و ثبت این کتیبه نیز با مرگ نادرشاه افشار نیمه کاره رها شد.

کتیبه نادی حدود ۱۵ متر از رودخانه ارتفاع دارد و برای خواندن نوشته‌های آن باید به این اثر نزدیک شوید. روی این کتیبه ۲۴ بیت شعر ترکی حک شده است، که فقط بخشی از آن قابل خواندن است.

آدرس کتیبه نادری: کلات نادری، خیابان معدآباد

آبشار آبگرم

از آنجایی که آب آبشارها همان آب رودخانه است، معمولاً دمای آن پایین بوده و آبشار نسبتاً سرد است؛ بنابراین یکی از منحصربه‌فردترین و بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی آبشار قره سو، آبشار آبگرم منطقه کلات نادری است. این آبشار دارای آبی گرم با دمای حدودی ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است. آبشار آبگرم کلات از چند کیلومتر بالاتر و چشمه آبگرم نشات می‌گیرد و این موضوع دلیل اختلاف دمای آب آن با سایر آبشارهاست.

برای دسترسی به این آبشار حدود ۱ ساعت پیاده‌روی دارید و در طول مسیر می‌بایست دو بار از رودخانه عبور نمایید؛ بنابراین ممکن است اسن مسیر، برای سفر به همراه کودکان و یا سالمندان مناسب نباشد.

آدرس آبشار آبگرم: کلات نادری، دهستان بساکوه، آبشار آبگرم کلات

آبشار ارتکند

آبشار ارتکند، زیبایی غیر قابل وصفی دارد که بدون شک مانند آن را در هیچ یک از آبشارهایی که تاکنون دیده‌اید تجربه نکرده‌اید. این آبشار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و شروع راه آن با یک غار بسیار زیبا است. با صخره‌نوردی و عبور از دل آبشار دوم که حدود ۳۵ ارتفاع دارد، بخش دوم این آبشار را مشاهده خواهید کرد.

لازم  به ذکر است، برای دسترسی به این آبشار، به آمادگی جسمانی کامل نیاز دارید و دسترسی به این آبشار برای کودکان و افراد کم‌توان اصلاً مناسب نیست. این سفر را به آبشار ارتکند در نزدیکی آبشار قره سو، به صورت گروهی و با تجهیزات کامل تجربه کنید.

آدرس آبشار ارتکند: کلات نادری، جاده ارتکند، روستای سرودآبشار قره ‌سو

سوغات سفر به آبشار قره سو

آبشار قره سو، که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه کلات نادری است و سوغات ویژه‌ای ندارد. ما شما می‌توانید در کنار بازدید از این آبشار چرخی در شهر کلات نادری زده و با آداب و رسوم، فرهنگ و مردم این شهر آشنا شوید. علاوه بر آن می‌توانید از سوغات این شهر برای عزیزان خود به یادگار ببرید. از اصلی‌ترین و معروف‌ترین سوغات کلات نادری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گردو
  • عسل
  • کنجد
  • برنج
  • پارچه ابریشمی
  • محصولات چرمی
  • پلاس
  • نان فتیر مسکه یا قتلمه

بهترین زمان برای سفر به آبشار قره سو

اگر قصد بازدید از آبشار قره سو در نزدیکی شهر مشهد را دارید، برای لذت بردن از آب و هوای معتدل و مطبوع و همچنین بهره‌مندی از چشم‌اندازها و مناظر سرسبز طبیعت بکر و بی‌نظیر این منطقه، پیشنهاد می‌شود در فصل بهار و تابستان به این آبشار سفر کنید.

در فصل بهار، شکوفه‌های گیلاس و درختان در زیباترین و سرسبزترین خالت خود هستند و شما بی‌نظیرترین جلوه از آبشار قره سو را مشاهده خواهید کرد. همچنین در فصل پاییز نیز، میزان بارندگی زیاد بوده و با آبشارهای خروشان‌تری مواجه خواهید شد. فصل پاییز مناسب عکاسی در رنگ‌های تماشایی پاییزی است.

دسترسی به آبشار قره سو

همان‌طور که گفته شد، آبشار قره سو در ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۰ کیلومتری شهر کلات واقع شده است؛ بنابراین می‌توانید از هر نقطه کشور ابتدا با انواع راه‌های جاده‌ای، هوایی و ریلی خود را به مشهد رسانده و سپس از این شهر سفر خود را به سمت کلات آغاز نمایید.

برای رسیدن به این آبشار حدود ۱ کیلومتر مانده به تونل ورودی کلات، می‌بایست وارد جاده دره گز شوید. این جاده ۴ کیلومتر طول دارد و در نهایت شما را به روستای قره سو می‌رساند. پس از حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیر رودخانه روستا، به آبشار قره سو می‌رسید.

اقامت در آبشار قره سو

بازدید از آبشار قره سو و انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری اطراف آن، می‌تواند در یک روز کامل انجام شود؛ بنابراین به دلیل نزدیکی شهر مشهد به کلات نادری و موقعیت مکانی این آبشار، می‌توانید با تاریک شدن هوا و غروب آفتان به اقامتگاه و هتل خود در مشهد بازگردید؛ بنابراین بسیاری از گردشگران، بازدید از این منطقه را همزمان با شرکت در تورهای مشهد برنامه‌ریزی می‌کنند.

اما اگر قصد دارید، چند روزی را در منطقه کلات نادری و اطراف آبشار قره سو بگذرانید، اقامت در انواع اقامتگاه‌های سنتی کلات نادری، برای سما امکان‌پذیر خواهد بود. از جمله معروف‌ترین اقامتگاه‌های این منطقه عبارت‌اند از:

  • اقامتگاه بوم‌گردی هزار مسجد
  • اقامتگاه آبشار و ابریشم
  • اقامتگاه بوم‌گردی دیار نادر
  • اقامتگاه بوم‌گردی خانه پدری

سؤالات متداول

۱)     آبشار قره سو کجاست؟

آبشار قره سو در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلات و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مشهد قرار دارد.

۲)     بهترین زمان برای سفر به آبشار قره سو چه موقعی است؟

بهترین زمان برای سفر به آبشار قره سو، در آب و هوای معتدل و مطبوع فصل بهار و تابستان است.

۳)     آیا امکان اقامت در نزدیکی آبشار قره سو وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید در سفر به مشهد به صورت یک روزه از این آبشار بازدید کنید یا در اقامتگاه‌های شهر کلات چند روزی را در این منطقه بماند.

۴)     مسیر دسترسی به آبشار قره سو کدام است؟

برای رسیدن به این آبشار از سمت مشهد حدود ۱ کیلومتر مانده به تونل ورودی کلات،  وارد جاده دره گز شوید و با پیمودن ۴ کیلومتر به روستای قره سو رسیده و بعد از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به آبشار برسید.

۵)     درجه سختی بازدید از آبشار قره سو چقدر است؟

سختی بازدید از این آبشار نسبت به سایر آبشارها مناسب بوده و وجود امکاناتی مانند نردبان‌های فلزی، مسیر را هموار کرده است.

سخن پایانی

در مقاله فوق، اطلاعات تکمیلی درباره آبشار قره سو و انواع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در اطراف این آبشار و واقع در منطقه کلات نادری در ۱۵۰ کیلومتری شهر مشهد، جمع‌آوری شده است. این آبشار در فصل بهار و تابستان یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران است. بنابراین بازدید از آبشار قره سو به تمام گردشگرانی که به مشهد و شهرهای اطراف سفر می‌کنند توصیه می‌شود. همچنین وجود آثار تاریخی بی‌نظیر، از دوران سلطنت نادرشاه افشار در این منطقه، به اهمیت و ارزش آن افزوده است.

برای اطلاع از قیمت بلیط و رزرو هتل در شهر مشهد و کسب آگاهی از برگزاری تورها مختلف مشهد مقدس، می‌توانید با کارشناسان آژانس مسافرتی سفرهای پایتخت در ارتباط باشید.

تور های ویژه