پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره هواپیما داشته باشید

پربازدیدترین ها

گردشگری 26 فروردین ، 1403 5 دقیقه


هواپیما

پاسخ به سوالات هواپیمایی شما

هواپیما برای خیلی از ما ناشناخته و ترسناک است و فکر اینکه سوار بر پرنده ای آهنی شویم که هیچ کنترلی بر روی آن نداریم گاهی می تواند ما را از پرواز منصرف کند. بسیاری از ما سوالات زیادی درباره هواپیما و پرواز داریم که تا به حال پاسخی برای آن ها پیدا نکرده ایم، نظرتان درباره اینکه همه سوالات خود را از خلبانی بپرسید چیست؟ 

هواپیما

اگر ناگهان گلوله ای به بدنه ی هواپیما بخورد چه اتفاقی می افتد؟

این گلوله نمی تواند باعث جدا شدن بدنه هواپیما شود چون محل سوراخ شدن نمی تواند گسترش پیدا کرده و به آن آسیب برساند. فقط ممکن است گلوله به سیستم هیدرولیک یا الکتریکی آسیب وارد کند البته این هم مشکلی ایجاد نمی کند چون هواپیما پشتیبان های بسیاری دارد.

 اگر چیزی روی بال هواپیما باشد چه می شود؟

گاهی افرادی که بر روی صندلی های خود نشسته اند می بینند که چیزی بر روی بال نشسته است گاهی در شرایطی خاص بخار هوا بر روی بال ها شبیه جسمی تیره دیده می شود و مدتی بعد هم ناپدید می شود.

یال هواپیما

 تابه حال هواپیمایی بر اثر چاله هوایی خراب شده است؟

نه، ولی در دوره ای که جت ها تازه به پرواز در آمده بودند چاله هوایی یک هواپیما را کشید. این هواپیما درحال عبور از کنار کوه های فوجی بود و تندباد شدیدی نیز در اطراف این کوه وجود داشت در این هنگام هواپیما وارد چاله هوایی شد و از هم شکسته شد. از آن زمان دیگر کسی برای تماشا در اطراف کوه فیجی پرواز نکرد و دیگر یک چنین اتفاقی نیفتاد!

 اگر صاعقه به هواپیما بخورد چه اتفاقی می افتد؟

اتفاق خاصی نمی افتد، معمولا دو بار در سال صاعقه به هواپیما برخورد می کند. در این هنگام در کابین خلبان صدای بنگ می آید و جرقه ای از نور دیده می شود. تا زمانی که فرود نیایید نمی توانید بفهمید که این اتفاق صاعقه بوده یا بار استاتیک چون وقتی هواپیما از میان عبورها می گذر حامل بار ایستا می شود. در صورتی که رعد و برق بوده باشد اثراتی شبیه سوختگی بر روی بال ها یا دماغه دیده می شود.

صاعقه

 اگر موبایلتان درطول تیک آف روشن بماند چه اتفاقی می افتد؟

اتفاقی نمی افتد. کارکرد گوشی های موبایل با هواپیما هم فرکانس نیست و به همین دلیل روشن ماندن گوشی هیچ اختلالی نمی تواند ایجاد کند.

 آیا تابه حال در مثلث برمودا پرواز کرده اید؟

بله اما هیچ اتفاقی در مثلث برمودا نمی افتد! چه دلیلی وجود دارد که هواپیما در مثلث برمودا گم شود؟ این ها شایعات بی پایه و اساس است.

اگر یکی از موتورها از کار بیفتد چه می شود؟

هواپیما با یک موتور هم قادر به ادامه پرواز است البته باید هر چه زودتر فرود بیاید چون الان دیگر موتور، هیچ پشتیبانی ندارد، پس باید در نزدیک ترین فرودگاه به زمین نشست.

چطور می توان یک خلبان تازه کار را تشخیص داد؟

در خطوط هوایی اصلی هیچ خلبان تازه کاری وجود ندارد. حتی در خطوط منطقه ای هم خلبان ها در صورتی استخدام می شوند که ۱۵۰۰ ساعت تجربه پرواز داشته باشند.

 چقدر بعد از تیک آف باید نگران پرنده ها باشیم؟

حدود۳تا۴ دقیقه. معمولا بعد از ۵ دقیقه به بالای جایی می رسید که غازها در آن پرواز می کنند.

نیک آف

 ایمن ترین فصل برای پرواز کی است؟

فصل، چندان اهمیتی برای پرواز ندارد. در تابستان به چاله های هوایی مربوط به طوفان ها بیشتر برخورد می کنیم. در زمستان، طوفان ها به طور عمودی به ارتفاع پرواز نمی رسند. درکل، پرواز در تابستان کمی ناهموارتر است ولی این به معنای ناایمن بودن نیست.

 آیا بلیت های ارزان تر خطرناک تر هستند؟

شاید. چون ارزان تر بودن بلیت یعنی هزینه های هواپیما ارزان تر بوده که این شاید بتواند امنیت هواپیما را تحت تاثیر قرار دهد.

 آیا پرواز در شب ایمن تر است؟

اختلاف زیادی بین شب و روز وجود ندارد اما در شب نور هواپیماها از فاصله ۵۰ یا ۸۰مایلی و همچنین باند فرود بهتر دیده می شود. در شب طوفان های تندری را هم می توانید از فاصله ی ۲۰۰مایلی ببینید و وقتی به سمت غرب می روید نور خورشید صاف به صورتتان نمی تابد، پرواز در شب برای خلبان ها آسان تر است.

 مطمئن ترین ارتفاع چقدر است؟

هیچ ارتفاعی بر دیگری برتری ندارد. دلیل انتخاب محدوده ی ۱۰۰۰متری این است که دراین ارتفاع مصرف سوخت به صرفه تر است. همچنین در این ارتفاع تندبادها هستند، و بیشترین چاله های هوایی وجود دارند. می توان بالا یا پایین تندبادها رفت تا مسافران سفر بهتری داشته باشند، ولی درهرصورت ایمن است.

تور های ویژه