همه چیز درباره سفر لحظه آخری

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 27 فروردین ، 1403 5 دقیقه

سفر لحظه آخری از جمله سفرهایی است که بیشتر افراد ممکن است در هر شرایطی و به هر دلیلی آن را تجربه کنند. این سفر می‌تواند دقیقاً در لحظه‌ای که انتظار ندارید و تصورش را هم نمی‌کنید برای شما رخ بدهد. البته اگر تصور می‌کنید که این سفرها می‌توانند شما را محدود کرده یا انتخاب شما را با مشکل روبرو کنند، سخت در اشتباهید. واقعیت این است که در حال حاضر دنیای جابه‌جایی‌ها از طریق خطوط هوایی هیچ مرز و محدودیتی نداشته و شما برای هر مسافرت ناگهانی با راه‌حل متفاوتی روبرو خواهید بود. راهی که می‌تواند سفر لحظه آخری شما را به جذاب‌ترین سفر حتی نسبت به سفرهایی که برنامه‌ریزی کرده‌اید، تبدیل کند.

سفر لحظه آخری و مصائب شیرین آن

سفر لحظه آخری را اگر از لیست سفرها حذف کنیم، شاید دیگر با سفری مهیج و پیش بینی نشده روبرو نباشیم. در صنعت گردشگری واژه بلیط یا تور لحظه آخری به تورها و بلیط‌هایی اطلاق می‌شود که در ساعات پایانی به صورت حراج‌هایی شگفت انگیز به مسافران و گردشگران پیشنهاد می‌شوند. در اصل وقتی کل ظرفیت اصلی یک تور جذاب گردشگری خالی مانده آژانس مسافرتی فعال در عرضه این تور، برای اینکه بتواند ضرر خود را جبران کند و ظرفیت‌های باقیمانده پر شوند، آن‌ها را با تخفیف‌هایی شگفت‌انگیز عرضه می‌کند. البته این امکان برای تهیه این تورها و سفرها برای همه مهیا نیست. ضمن اینکه ارائه این تورها دقیقاً تنها چند ساعت به شروع شدن سفر و آغاز آن، عرضه می‌شود.

خدمات عرضه شده در تور های لحظه آخری

واقعیت این است که تورهای لحظه آخری به لحاظ خدمات و امکانات موجود، هیچ تفاوتی با تورهای معمولی ندارند. به عبارتی مجریان به‌واسطه تفاوت در ارائه خدمات، این سفرها را باقیمت‌های متفاوت عرضه نمی‌کنند. بلکه باهدف پر شدن ظرفیت سفر، آن‌ها را به کاربران ارائه خواهند کرد. تمامی امکانات یک سفر یا تور لحظه آخری از همان ابتدا تا انتهای سفر، برای همگان یکسان است. البته ناگفته نماند که افرادی که سفر لحظه آخری را برای شروع یک ماجراجویی هیجان‌انگیز آغاز می‌کنند، ممکن است به‌واسطه پر بودن بخش عمده‌ای از ظرفیت تور، حق انتخاب زیادی نداشته باشند. یعنی نتوانند نوع اتاق خود در هتل یا صندلی پروازشان را مانند سایرین انتخاب کنند.

واقعیت های ناگفته از سفر های لحظه آخری    

واقعیت این است که سفر لحظه آخری یا تورهای لحظه آخری به‌قدری با تبلیغات گوناگون بزرگ‌نمایی می‌شوند که در بیشتر اوقات مسافران واضح‌ترین موضوعات را نادیده می‌گیرند. یک تور یا سفر لحظه آخری به سفری اطلاق می‌شود که مسافر حتی زمان لازم برای جمع‌کردن وسایل خود را نداشته باشد. یکی از موضوعاتی که به‌روشنی می‌توان به آن اشاره کرد این است که مسافران پروازهای لحظه آخری باید در ثانیه‌های آخر مدارک موردنیاز سفر خود را به‌راحتی در اختیار داشته باشند.

ولی به‌واسطه تبلیغات پر زرق‌وبرق و متعددی که در مورد این تورها انجام می‌شود، واقعیت‌های زیادی نادیده گرفته شده و فراموش می‌شوند. برای مثال یکی از مدارک مهمی که ما ایرانیان برای انجام سفرهای خارجی به آن احتیاج داریم، داشتن ویزا است. دریافت ویزا از کشورهای گوناگون هم شرایط خاص خود را می‌خواهد و در حالت کلی به یک هفته زمان نیاز دارد. حالا شما در مقابل خود تبلیغ تور لحظه آخری فرانسه را دارید که یک دروغ زیبا محسوب می‌شود. به عبارتی در مورد سفرهای لحظه آخری فقط می‌توانید به تهیه‌کردن بلیط در لحظه آخر امید داشته باشید.سفر لحظه آخری

مزیت ‌ها و معایب سفر لحظه آخری

به‌هرحال این سفرها مزایا و معایبی هم دارند که در این قسمت مزایا و معایب کلیه سفرها و تورهای لحظه آخری را با هم مقایسه خواهیم کرد.

 مزایای سفر لحظه آخری

تهیه‌کردن یک تور یا سفر در لحظات آخر یعنی استفاده از یک حراج بسیار شگفت‌انگیز و لذت‌بخش که نقاط قوت و مزیت‌های زیادی دارد.

بهترین قیمت

قیمت‌ها اولین مزیتی است که امتیازی بزرگ برای این سفرها به‌حساب می‌آید. واقعیت این است که گاهی اوقات یک تور یا سفر در لحظات آخر با مبلغی معادل ۷۰ درصد تخفیف به مسافران عرضه می‌شود. این موضوع به لحاظ تهیه و انجام سفر، یک برد واقعی به‌حساب می‌آید.

تجربه جذاب سفر

در شرایطی که به هزار و یک دلیل هزینه‌های سفر افزایش چشمگیری دارد، افراد زیادی  مسافرت را از برنامه‌های خود حذف کرده‌اند. درحالی‌که سفر رفتن می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت روان افراد داشته باشد. واضح است که تورهای لحظه آخری بهترین موقعیت برای لذت‌بردن و کسب تجربیات گوناگون از سفر هستند.

معایب سفر لحظه آخری

معایب سفرهای لحظه آخری از مزایای آن بیشتر است که البته با اندکی هوشیاری می‌توان این معایب را به حداقل رساند. اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم قیمت‌هایی که برای سفرهای لحظه آخری در نظر گرفته می‌شود همگی وسوسه‌کننده هستند و همین موضوع سبب می‌شود که افراد زیادی معایب این سفرها را نادیده بگیرند.

حق انتخاب محدود

از جمله معایب تورهای لحظه آخری این است که مسافران حقی برای انتخاب گزینه‌های گوناگون ندارند. در اصل ظرفیت‌های باقیمانده در این سفرها حراج خواهند شد. به همین دلیل شما ممکن است با بدترین صندلی هواپیما در پرواز خود روبرو باشید یا نامناسب‌ترین اتاق در هتل به شما تعلق بگیرد.سفر لحظه آخری

عدم برنامه ریزی مناسب

فاکتور بعدی نداشتن برنامه‌ریزی است. شما در سفرهای لحظه آخری خود زمانی ندارید که بتوانید وسایل سفر را جمع کرده و یا با برنامه‌ریزی پیش بروید. انجام‌دادن یک سفر باعجله زیاد سبب می‌شود که شما بسیاری از وسایل ضروری خود را فراموش کنید. حتی تجهیزات لازم و متناسب با آب‌وهوای مقصد را به هم به همراه نداشته باشید. شاید هم به دلیل عدم زمان‌بندی مناسب، شما بودجه کافی برای انجام سفر خود نداشته باشید.

سفری بدون کنسلی

واقعیت غیرقابل‌انکار در مورد سفرهای لحظه آخری این است که این سفرها امکان کنسل‌شدن ندارند. همین موضوع انجام آن‌ها را بسیار دشوار خواهد کرد. به عبارتی شما اگر به هر دلیلی قادر به انجام سفر خود نباشید، تمام هزینه‌های پرداختی یا قسمت عمده‌ای از هزینه‌های شما کاملاً به هدر خواهد رفت.

محیطی مطلوب برای کلاهبرداران

فاکتور آخر موضوع مهم کلاهبرداری است. آفرهای لحظه آخری فرصتی شیرین برای  کلاهبرداران و سوءاستفاده‌گران محسوب می‌شوند. قیمت‌های ناچیز و اندکی که به‌واسطه پیامک‌های تبلیغاتی و تحت عنوان تورهای لحظه آخری به شما عرضه می‌شوند، موجب خواهند شد که افراد بسیار زیادی اعتبارسنجی فروشندگان را انجام نداده و در دام این کلاهبرداران گرفتار شوند.

 

نکات مهم در سفر لحظه آخری

این نکات می توانند دقت شما در انتخاب تور و سفر لحظه آخری را بالا ببرند.

  • نکته اول این است که از کامل بودن تمام مدارک سفر خود در ابتدای کار آگاه باشید.
  • دقت کنید که بهتر است چند مقصد را برای سفر خود در نظر بگیرید تا شانس دستیابی به تور لحظه آخری برای شما بیشتر باشد.
  • همیشه یک چمدان نیمه آماده با فهرستی جامع از لوازم و تجهیزات ضروری سفر خود تهیه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید چمدان خود را ببندید.
  • قبل از هر چیز در زمان خرید، از معتبر بودن مجری یا آژانس مورد نظر کسب اطمینان کنید.
  • توصیه می‌کنیم که قبل از هر چیز تعدادی از آژانس‌ها و مجموعه‌های مسافرتی را شناسایی کرده و منتظر بمانید تا آن‌ها ظرفیت خود را اعلام کنند. ضمن اینکه حتماً در صفحات مجازی و شبکه‌های گوناگون این آژانس‌ها عضو باشید تا پیامک‌های گوناگون تورهای لحظه آخری برای شما به‌سرعت ارسال شوند.
  • فراموش نکنید که پایین‌بودن قیمت نباید موجب غفلت شما از بررسی‌کردن آژانس موردنظرتان باشد. شرایط و خدمات را بادقت بررسی کنید و سپس تصمیم به استفاده از تور و سفرهای لحظه آخری بگیرید.
  • در آخر توصیه می‌کنیم که بعد از تصمیم گرفتن به استفاده از سفر لحظه آخری، حتماً شرایط آب و هوایی در مقصد خود را بررسی کنید. این کار کمک می‌کند تا شما به طور دقیق و متناسب با مقصد، لوازم و تجهیزات سفر خود را انتخاب کرده و چمدانتان را ببندید.

 

سفر لحظه آخری ، بله یا خیر ؟! 

ما در این مطلب، کاملاً واضح و روشن تورها و سفر لحظه آخری را برای شما شرح دادیم. اصطلاح و واژه‌ای رایج در صنعت گردشگری که بدون شک تابه‌حال بارها نام آن به گوشتان رسیده است. ضمن اینکه توصیه‌ها و نکات لازم را ارائه دادیم و باز هم گوشزد می‌کنیم که قبل از انتخاب سفر یا تور لحظه آخری خود، حتماً از صحت و سلامت مجری و آژانس ارائه کننده این سفر لحظه آخری مطمئن شوید. در هر حال این سفرها با هزینه‌هایی کمتر از هزینه‌های واقعی انجام می‌شوند و محدودیت‌هایی دارند. ضمن اینکه قیمت آن‌ها کمتر برآورد می‌شود و می‌توانند یک صرفه‌جویی اقتصادی به‌حساب آیند. ولی درهرحال توصیه می‌کنیم که پیش از انجام هر اقدامی، تمام جوانب را بسنجید و عاقلانه تصمیم بگیرید.

تور های ویژه