اولین منطقه هنری هند کجاست؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 28 فروردین ، 1403 5 دقیقه


منطقه هنری لودی

چنانچه قصد سفر به هند را دارید و اهل هنر هم هستید حتماً دوست دارید بدانید چه مناطقی در این کشور رنگارنگ وجود دارند که مناسب ذوق و قریحه هنری شما هستند. مراکز هنری مختلفی در این کشور هزار چهره وجود دارند که می‌توانید در سفر خود به هند از آنها دیدن کنید. اما شاید بخواهید بدانید اولین منطقه هنری هند کجاست؟ اولین منطقه هنری هند، منطقه هنری لودی یا همان Lodhi Art District است که در شهر دهلی واقع شده.

معرفی منطقه هنری لودی

Lodhi Colony یک محله مسکونی دولتیست که در دوران راج بریتانیا در دهه ۱۹۴۰ ساخته شد. این محله که توسط معمار «والتر سایکس جورج» طراحی شده، به پیاده‌روهای بزرگ و فضای سبز فراوان معروف است. این ویژگی (که در شهر دهلی نو کمتر یافت می‌شود) آن را تبدیل به فضایی مناسب برای عابران پیاده می‌کند.

در شهری همچون دهلی با تراکم جمعیت بالا و کمبود فضاهای عمومی فرهنگی، St+art  که یک سازمان خصوصی هنری فرهنگی است، دریافت که کولونی لودی پتانسیل زیادی برای تبدیل‌شدن به یک منطقه هنری را دارد. این سازمان از سال ۲۰۱۶، این محله را تبدیل به منطقه هنری لودی کرده و از هنرمندان هندی و بین‌المللی دعوت می‌کند تا نقاشی‌های دیواری در مقیاس بزرگ بر روی دیوارهای این محله بکشند. به این ترتیب Lodhi Art District که در مرکز دهلی و بین بازار خنا (Khanna) و بازار مهرچند (Meherchand) واقع شده به عنوان  اولین گالری هنری در فضای باز در هند به وجود آمد.

اهمیت Lodhi Art District

منطقه هنری لودی زمانی شکل گرفت که هنر شهری در هند در مرحله نوپایی قرار داشت. از همین رو این منطقه هنری نقشی کلیدی در تقویت شناخت این نوع از هنر و همچنین ایجاد جامعه‌ی هنری شهری ایفا کرد. از زمان شروع به کار Lodhi Art District تابه‌حال ایده‌ و هدف اصلی این مرکز هنری، ارائه آثار متنوعی از ژانرهای هنری بوده که طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و رویکردها را در عرصه جهانی هنر خیابانی در بر بگیرد.

 بنابراین، Lodhi Art District هم‌زمان که به بازتفسیر شهری از سبک‌های مختلف هنرهای تجسمی مثل رئالیسم، سوررئالیسم، هنر انتزاعی، گرافیتی و موارد دیگر می‌پردازد، تمرکز ویژه‌ای هم بر اشکال هنری سنتی هند مانند گوند، ساین پینتینگ و شکاواتی دارد. با ارائه چنین آثار هنری متنوعی در یک پلت فرم مشترک، منطقه هنری لودی هم تبادل بینا فرهنگی را برای هنرمندان ممکن کرده و هم شکاف میان هنر قدیمی و جدید را پر می‌کند.منطقه هنری لودی

مضامین نقاشی‌ها در منطقه هنری لودی

در Lodhi Art District هر اثر هنری به روش خاص خود، روایت‌های شهری را بررسی می‌کند و به مضامینی مرتبط با جامعه متمدن شهری مانند توانمندسازی زنان، مسائل مربوط به دگرگونه‌های جنسی، مسائل محیط‌زیست و حفاظت از میراث ملی می‌پردازد؛ بنابراین، نقاشی‌های دیواری منطقه هنری لودی با پرداختن به چنین مضامینی مسئولیت‌های مدنی را بهمان یادآوری می‌کنند و در حقیقت ارزش‌های فراگیر انسانی را در جامعه زنده می‌کنند. حضور هنرمندان در Lodhi Art District هر هنرمندی که در منطقه هنری لودی اثر هنری خود را عرضه می‌کند ملزم است در برنامه‌های مشارکتی این مرکز حضور پیدا کند تا بستری برای تعامل مستقیم با مخاطب فراهم شود.

کارگاه‌های هنری خیابانی

کارگاه‌های هنری خیابانی در این منطقه باعث شده مخاطبان این آثار بتوانند ترفندهای خلق این هنر را به‌طور مستقیم توسط خود هنرمندان فرا گرفته و تجربه کنند. این هنرمندان در طول کارگاه‌های مختلف روش‌های کاری خود را  با اهداف مشخص این ورکشاپ‌ها تطبیق می‌دهند و به این ترتیب گروه‌های سنی و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند در این تمرین‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنند.   

معماری منطقه هنری لودی

 معماری منطقه هنری لودی همان‌طور که گفتیم کولونی لودی در اصل برای اسکان کارکنان دولت ساخته شده بود. شهر دهلی دارای تعداد زیادی از این کولونی‌های دولت است. با این حال، کولونی دهلی به دلیل نوع خاص معماری‌اش میان باقی این کولونی‌ها متمایز است. در این محله هر بلوک دارای یک نمای بزرگ با چهار پنجره و درگاهی قوسی شکل در وسط است.

به دلیل همین شکل و شمایل است که هنرمندان عاشق کار در این منطقه هستند. دیوارهای Lodhi Art District در حقیقت فضایی بزرگ شبیه به بوم نقاشی را برای نقاشی‌های دیواری بزرگ فراهم می‌کنند.  علاوه بر این، منطقه هنری لودی ویژگی‌های نامتعارف دیگری هم دارد که آن را به منطقه‌ای استثنایی در دهلی تبدیل کرده. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به خیابان‌های عریض متقارن اشاره کرد که باعث شده فضای خوبی برای پیاده‌روی فراهم شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره این ناحیه هنری این است که در مرکز دهلی واقع شده و رسیدن به آن راحت است.

 گشت و گذار در Lodhi Art District

 اولین جشنواره هنر خیابانی Lodhi Art District در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و هر سال قطعات جدیدی به آن اضافه می شود. امروزه لودی بیش از ۵۰ نقاشی دیواری دارد و بیش از ۲۵ هنرمند بین المللی در این منطقه فعالیت می کنند. برای بازدید از منطقه هنری لودی هم می‌توانید با تورهای مختلف هنری همراه شوید و هم به تنهایی به دیدن از آن بروید. نقاشی‌های دیواری عظیم در همه جای این منطقه بسیار دیدنی هستند.

اگر از تورهای هنری استفاده کنید اطلاعات بیشتری درباره هر اثر هنری و هنرمند خالق آن و همچنین مضمون آن به دست خواهید آورد. با این حال، اگر به بازدید شخصی علاقه دارید هم می‌توانید به راحتی در این محله قدم بزنید چرا که طرح خیابان‌ها کاملاً مستقیم است. گفتنیست بیشتر این آثار هنری را می توان در منطقه بین بازار خنا (Khanna) و بازار مهرچند (Meherchand) یافت. بهتر است از نقشه استفاده کنید تا گم نشوید.     

 

نقاشی دیواریهای معروف منطقه هنری لودی

شاید بخواهید قدری بیشتر درباره نقاشی دیواریهای معروف منطقه هنری لودی بدانید. نقاشی دیواری پادما مودرا (Padma Mudra) که توسط یک هنرمند فرانسوی به نام چیفومی کشیده شده از معروف‌ترین این نقاشی‌هاست. این هنرمند از پرچم ملی هند در طراحی رنگ‌ها الهام گرفته.  در یکی از دیوارها هم یکی از آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان سوئیسی، پابلو توگنی و کریستین ربکی را خواهید یافت که فضانوردی را در حال نشستن بر بالای یک شهاب سنگ بزرگ به تصویر می‌کشد.

این نقاشی در بلوک ۹ قرار دارد. گفتنی است در بلوک ۷ این منطقه نقاشی دیواری‌ای از یک هنرمند ایرانی قرار دارد که با موضوع حقوق زنان شرقی تصویرسازی شده.  اثر دیدنی دیگر، ویشواروپا (Vishvaroopa) است که توسط اینکبروشمه کشیده شده. ظاهراً او صحنه‌ای از اساطیر هند را تصویر کرده. این نقاشی آغاز نبرد ۱۸ روزه مهابهاراتا بین ویشنو و آرجونا را نشان می‌دهد و اشکال مختلفی از ویشنو در آن تصویر شده.    

بازدید از Lodhi Art District

اگر قصد بازدید از Lodhi Art District را دارید نکته‌های هست که لازم است بدانید. اول این که در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید از نقاشی دیواری‌های این منطقه دیدن کنید؛ اما بهتر است در نور روز به بازدید از آنها بروید. بازدید تمام این منطقه چیزی حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد. پس حتماً کفش راحت بپوشید تا خستگی اذیتتان نکند. همچنین فراموش نکنید تا دوربین عکاسی خود را همراه ببرید تا بتوانید از نقاشی دیواری‌های استثنایی عکس بگیرید.

کارگاه‌ها و برنامه‌های خاصی در مرکز هنری لودی برگزار می‌شود که اگر قصد شرکت در آنها را دارید بهتر است از قبل درباره این برنامه‌ها اطلاعات کسب کنید. همچنین همان‌طور که گفتیم، شما هم می‌توانید با تورهای هنری خاص به بازدید از این منطقه بروید و هم به‌صورت شخصی. برای رفتن به این ناحیه می‌توانید از مترو استفاده کنید چرا که ایستگاه استادیوم جی ال ان در نزدیکی این منطقه و بر روی خط بنفش مترو قرار دارد.

منطقه هنری لودی

جمع بندی

منطقه هنری لودی اولین منطقه هنری در هند است که باعث شده هنر خیابانی در هند رشد کرده و تا امروز به حیات خود ادامه دهد. در طول سال‌ها، Lodhi Art District با بیش از ۵۰ نقاشی دیواری که توسط برخی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان شهری در سراسر جهان کشیده شده، تبدیل به یک مرکز هنری استثنایی شده است. کارگاه ها و تورهای زیادی در این مرکز هنری برگزار می‌شود.

حضور هنرمندان رشته‌های مختلف مانند رقصندگان، نوازندگان و اجراگران در این منطقه آن را به یک مرکز فرهنگی شگفت انگیز تبدیل کرده‌ است. معماری منحصربه‌فرد و محوطه وسیع منطقه هنری لودی به این هنرمندان یک پلت فرم اشتراکی منحصربه‌فرد بخشیده که مردم از همه اقشار، از دیپلمات‌ها گرفته تا چای‌فروش‌ها از آن دیدن می‌کنند و لذت می‌برند.

 

سوالات متداول

منطقه هنری لودی کجاست؟

منطقه هنری لودی در کشور هند و مرکز شهر دهلی بین بازار خنا (Khanna) و بازار مهرچند (Meherchand) واقع شده.

چرا باید به منطقه هنری لودی برویم؟

منطقه هنری لودی نقاشی دیواری‌های بزرگی از هنرمندان مختلف در سراسر دنیا را در خود جا داده که مضامین مختلف اجتماعی دارند و دیدن آنها برای هر بازدیدکننده‌ای تجربه‌ای جالب خواهد بود.

آیا برای بازدید از منطقه هنری لودی باید هزینه‌ای بپردازیم؟

بازدید از این محله رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

آیا می‌توان با مترو به منطقه هنری لودی رفت؟

بله ایستگاه متروی استادیوم جی ال ان در نزدیکی این منطقه و در خط بنفش مترو قرار دارد که می‌توانید برای رفتن به این ناحیه از آن استفاده کنید.

 

تور های ویژه