مرداب دیوک؛ طبیعتی بکر و رمزآلود در کلاردشت

پربازدیدترین ها

گردشگری 29 فروردین ، 1403 5 دقیقه


مرداب دیوک

 اگر شما هم از علاقه‌مندان به گردشگری در نقاط مختلف ایران و تجربه‌های طبیعت‌گردی هستید، توصیه می‌شود، بازدید از این مرداب زیبا و شگفت‌انگیز و تجربه فضای بکر و منحصر به فرد آن را از دست ندهید. شما می‌توانی با سفر به این منطقه در فصل بهار و تابستان، علاوه بر لذت‌بردن از آب‌وهوای مطبوع منطقه، از زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مرداب نیز دیدن کنید.

مرداب دیوک کجاست؟

مرداب دیوک، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مرداب‌های شمال ایران در استان مازندران، واقع در نزدیکی روستای پیمبور در شهرستان کلاردشت است. این مرداب به‌قدری بکر و بی‌نظیر است که شاید مشابه آن را در فیلم‌ها دیده باشید. درختان قدیمی و تنومند دورتادور مرداب را احاطه کرده و توسط خزه‌های سبز محاصره شده‌اند. سطح آب مرداب توسط خزه‌ها پوشیده شده و داخل آن دیده نمی‌شود.

ازآنجایی‌که دسترسی به این جاذبه طبیعی آسان نیست، همچنان نتوانسته‌اند به بافت طبیعی آن آسیب‌زده و تغییراتی در آن ایجاد کنند. یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های مرداب دیوک، تنه درختان تنومند است که به‌صورت افقی در نقاط مختلف مرداب، پراکنده شده‌اند. در برخی اوقات سال، مه زیبایی بالای مرداب دیوک را فرامی‌گیرد که فضای آن را برای فیلم‌های ژانر ترسناک آماده می‌کند.

گونه‌های گیاهی و جانوری مرداب دیوک

هنگام بازدید از مرداب دیوک، دقت کنید که در اطراف این جاذبه طبیعی بکر و بی‌نظیر، انواع مارهای سمی و خطرناک زندگی می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود، به هیچ عنوان حتی برای عکس‌گرفتن، کفش‌های خود را در نیاورید. علاوه بر مارهای متنوع و سمی در اطراف مرداب، برخی از گردشگران و بومیان منطقه، رد پاهایی در این منطقه مشاهده کرده‌اند که حضور گرگ‌ها را در منطقه مرداب دیوک اثبات می‌کند. ازاین‌رو، هیچ‌گاه در تاریکی شب و به‌تنهایی به این مکان سفر نکنید.

علاوه بر گونه‌ها جانوری وحشی در دل طبیعت بکر مرداب دیوک، گیاهی به نام گزنه، دورتادور مرداب را فراگرفته است که در کنار خواص دارویی و درمانی متعدد خود، در صورت تماس با پوست دست و بدن، ایجاز سوزش، خارش و حتی التهاب می‌کند. بنابراین به‌شدت مراقب باشید!

همچنین قارچ‌های متنوعی در این منطقه و در کنار ریشه درختان روییده‌اند که توصیه می‌شود، به هیچ عنوان آن‌ها را امتحان نکنید؛ زیرا تشخیص سمی بودن یا نبودن قارچ‌ها بسیار سخت است و ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.مرداب دیوک

تفریحات مرداب دیوک

مرداب دیوک، به دلیل زیبایی خیره‌کننده و بی‌نظیرش، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کلاردشت میان گردشگران است و همچنین بسیاری از گروه‌های فیلم‌برداری از این لوکیشن جذاب، برای برداشت پلان‌ها خود از آن استفاده می‌کنند. در ادامه به شرح برخی از تفریحات موجود در اطراف مرداب دیوک، می‌پردازیم:

  • پیاده‌روی؛ جاده زیبا دسترسی به مرداب از چالوس به کلاردشت و طبیعت بکر مرداب دیوک، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در دل طبیعت، قدم‌زدن روی برگ‌های جنگل و شنیدن صدای آواز پرندگان در میان سکوت جنگل است.
  • عکاسی؛ همان‌طور که گفته شد، چشم‌انداز و نمای بسیار زیبا و منحصر به فرد مرداب دیوک، تمام عاشقان عکاسی و فیلم‌برداری را به خود جذب می‌کند.
  • پیک‌نیک و کمپینگ؛ گردشگران می‌توانند ساعات به‌یادماندنی را در کنار خانواده و دوستان خود، در اطراف مرداب سپری کنند و با حفظ نکات ایمنی، از آب‌وهوای بی‌نظیر و زیبایی طبیعت لذت ببرند.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک

معمولاً، گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران به مناطق شمالی کشور سفر می‌کنند، قصد دارند چند روزی را در آرامش و زیبایی طبیعت بکر جنگل‌های شمال و آب‌وهوای بی‌نظیر آن بگذرانند و خستگی مشغله‌های روزانه خود را از بین ببرند. بنابراین اگر قصد سفر به مرداب دیوک کلاردشت را دارید، پیشنهاد می‌شود سری به جاذبه‌های طبیعی دیگر در این منطقه بزنید. برخی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در نزدیکی مرداب، عبارت‌اند از:

  • جنگل‌های اطراف مرداب
  • تخت‌ سلیمان
  • رودخانه سرد آب رود
  • دریاچه ولشت
  • علم‌کوه

با بازدید از این جاهای دیدنی هیجان‌انگیز و زیبا، می‌توانید پکیج کاملی از جنگل‌گردی، گشت‌وگذار کنار مرداب، رودخانه نوردی، کوه‌نوردی و دیدن طبیعت بکر شمال ایران، را در سفر خود به کلاردشت مازندران تجربه نمایید.

بهترین زمان بازدید از مرداب دیوک

مرداب دیوک مانند سایر جاذبه‌های طبیعی در تمام فصول سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما به‌طورکلی، بهار زیباترین فصل برای بازدید از طبیعت بکر شمال و برخورداری از آب‌وهوای مطبوع منطقه است. از طرفی در فصل پاییز زیبایی منحصربه‌فردی را در اطراف مرداب دیوک، تجربه می‌کنید.مرداب دیوک

علاوه بر این موارد، شش ماه دوم سال در فصل پاییز و زمستان، تعداد گردشگران در اطراف مرداب کمتر است و شما فرصت بیشتری برای لذت‌بردن از طبیعت بکر آن دارید. البته در نظر داشته باشید، سرمای هوا در این فصول، مقداری اذیت‌کننده است و می‌بایست لباس گرم به همراه داشته باشید.

بااین‌حال، از نظر آب‌وهوایی و زیبایی جنگل‌های اطراف و محل مرداب، بهترین زمان برای بازدید از مرداب دیوک، فصل بهار و تابستان خواهد بود.

تجهیزات موردنیاز بازدید از مرداب دیوک

مرداب دیوک، به دلیل بکربودن و طبیعی بودن منطقه، هیچ‌گونه امکانات و خدمات رفاهی ندارد و می‌بایست با تجهیزات کامل و ضروری به این منطقه سفر کنید. به دلیل پیاده‌روی نسبتاً طولانی در اطراف مرداب، پیشنهاد می‌شود، از کفش‌های مناسب پیاده‌روی استفاده کنید و حتماً لباس مناسب و اضافه به همراه داشته باشید.

همچنین به‌همراه‌داشتن یک کوله‌پشتی با تجهیزات کامل و دوربین عکاسی، چادر، کیسه‌خواب، غذا و آب آشامیدنی بسیار ضروری است.

مسیر دسترسی به مرداب دیوک

برای دسترسی به مرداب دیوک می‌بایست، از طریق جاده چالوس به سمت کلاردشت به سمت مقصد حرکت کنید. ابتدا با رسیدن به شهر مرزن‌آباد به‌طرف کلاردشت حرکت کرده و پس از رسیدن به این شهر در مسیر عباس‌آباد به راه خود ادامه دهید. با طی‌کردن حدود ۵ کیلومتر در مسیر عباس‌آباد، سه‌راهی پیشروی شما قرار می‌گیرد که باید به سمت راست و در مسیر روستای پیشنبور حرکت کنید.مرداب دیوک

با گذشتن از میان روستاهایی چون لش‌سر، پیشنبور و بازارسر، وارد جاده پیمبور می‌شوید و پس از طی مسافتی کوتاه به پایان جاده آسفالت رسیده و می‌بایست اتومبیل خود را در ایستگاه گاز پارک کنید و به سمت مرداب دیوک حرکت کنید. البته لازم به ذکر است، گردشگرانی که به‌وسیله ماشین‌های آفرود به این منطقه می‌آیند، می‌توانند با ماشین تا نزدیکی مرداب دیوک حرکت کنند. در ادامه مسیر حدوداً بین ۱٫۵ تا دو ساعت راهپیمایی و جنگل نوردی در پیش دارید.

اقامت در نزدیکی مرداب دیوک

گردشگران می‌توانند برای استراحت و رفع خستگی شب را در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهرهای نزدیک به مرداب دیوک بگذرانند. همچنین علاقه‌مندان به کمپینگ و طبیعت‌گردی می‌توانند با به‌همراه‌داشتن تجهیزات مناسب کمپ، در اطراف مرداب شب را طبیعت بکر و آسمان زیبای مرداب سپری نمایند و تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی رقم بزنند.

  • هتل مارال کلاردشت در نزدیکی مرداب دیوک
  • کمپینگ روستای پیمبور؛ در فاصله حدود ۵ کیلومتر
  • هتل مارال کلاردشت؛ در فاصله حدود ۱۴ کیلومتر

سخن پایانی

در مقاله فوق، به معرفی مرداب دیوک و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اطراف آن به عنوان یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مرداب‌های شمال ایران در شهرستان کلاردشت پرداخته‌ایم. این مرداب از جمله جاذبه‌های طبیعی ایران است که هنوز نتوانسته‌اند تغییراتی در آن ایجاد کرده و بافت بکر و طبیعی آن را برهم زنند. گردشگران می‌توانند با اقامت در اطراف مرداب، زمانی را به بازدید از آن و عکاسی و پیاده‌روی در نزدیکی آن اختصاص دهند.مرداب دیوک

سؤالات متداول

۱) مرداب دیوک کجاست؟

مرداب دیوک، در استان مازندران، واقع در نزدیکی روستای پیمبور در شهرستان کلاردشت است.

۲) بهترین زمان سفر به مرداب دیوک چه موقعی است؟

بهترین زمان برای بازدید از مرداب دیوک، فصل بهار و تابستان خواهد بود.

۳) آیا امکان اقامت در نزدیکی مرداب دیوک وجود دارد؟

بله شما می‌توانید در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهرهای اطراف مرداب اقامت کنید و یا با به‌همراه‌داشتن تجهیزات، کمپینگ در کنار مرداب را تجربه نمایید.

۴) تفریحات اطراف مرداب چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی، پیک‌نیک و کمپینگ از جمله تفریحات اطراف مرداب هستند.

۵) تجهیزات لازم برای سفر به این مرداب چیست؟

کفش پیاده‌روی، لباس مناسب و اضافه، یک کوله‌پشتی با تجهیزات کامل و دوربین عکاسی، چادر، کیسه‌خواب، غذا و آب آشامیدنی

تور های ویژه