۱۲ کاری که نباید در تایلند انجام دهید!

پربازدیدترین ها

گردشگری 30 فروردین ، 1403 5 دقیقه


ممنوعه های تایلند - الی گشت

اگر مسافر تایلند هستید و برای اولین بار است که به این کشور زیبا سفر می‌کنید باید با فرهنگ و قوانین آن آشنایی داشته باشید. در این مطلب ازسفرهای پایتخت قصد معرفی ۱۲ کاری که نباید در تایلند انجام دهید را داریم. این مطلب را مطالعه کنید تا سفری به یاد ماندنی‌تر به تایلند داشته باشید.

ممنوعه‌ های تایلند چه مواردی هستند؟

تایلند یکی از مقاصد محبوب گردشگری نه تنها در آسیا بلکه در دنیا است که همه ساله افراد زیادی برای گردش و تفریح به آن سفر می‌کنند. شهر بانکوک به تنهایی در بیشتر ایام سال میزبان مسافرانی است که این شهر و کشور تایلند را برای سفری تفریحی و دلچسب انتخاب می‌کنند. البته به غیر از بانکوک، پایتخت تایلند، شهرهای دیگر مانند پاتایا، پوکت، کو سامویی و دیگر شهرهای این کشور هم جاذبه‌ها و سرگرمی‌های زیادی دارند که سفری فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به وجود می‌آورند. سواحل، معابد، نمایش‌های شبانه و رقص و موسیقی تنها بخشی از جذابیت‌های سفر به تایلند است. البته همه چیز در سفر تایلند به تفریح و سرگرمی محدود نمی‌شود.

این کشور از نظر تاریخی و فرهنگی هم قدمتی طولانی دارد و با سفر به شهرهای مختلف آن و بازدید از جاذبه‌های تاریخی می‌توانید با تاریخ این نقطه از آسیا آشنا شوید. همین قدمت تاریخی باعث شده که در سفر به این کشور و بعضی نقاط آن نیاز باشد که محترمانه رفتار کنید. بعضی کارها در کشور تایلند ممنوع هستند. انجام ممنوعه های تایلند بی‌احترامی به اعتقادات مردم و در بعضی موارد جرم و دارای مجازات است. برای آشنایی بهتر با این موضوع که ممنوعه‌ های تایلند چه مواردی هستند، در ادامه ۱۲ مورد از فعالیت‌ها و کارهای ممنوع را معرفی خواهیم کرد.

۱. ارتباط فیزیکی با راهبان

اولین مورد از ممنوعه های تایلند، ممنوعیت ارتباط فیزیکی با راهبان است. دین ۹۵ درصد از مردم تایلند بودا است و طبق آیین و آداب و رسوم این دین راهبان، چهر‌ه‌هایی مقدس و معتبر هستند که بی‌احترامی به آن‌ها، بی‌احترامی به دین و مقدسات بودا است. حفظ فاصله با راهبان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که گردشگران تایلند باید از آن مطلع باشند. این موضوع برای زنان یک قانون جدی و غیرقابل چشم‌پوشی است اما مردن هم برای رفتار محترمانه‌تر بهتر است از ارتباط فیزیکی با راهبان خودداری کنند. همچنین اگر در نزدیکی راهبی قرار گرفتید بهتر است موقعیت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بالاتر از راهب به نظر نرسید. برای مثال اگر راهب نشسته باشد بهتر است نزدیک به او نایستید تا در وضعیت بالاتری نسبت به او قرار نداشته باشید.

قوانین تایلندی ها - الی گشت

۲. ارتباط عاشقانه در ملاعام

ارتباط عاشقانه در ملاعام یکی دیگر از ممنوعه های تایلند است. تایلند کشوری آسیایی است و مانند بیشتر کشورهای آسیایی، اینگونه ارتباطات به خصوص در مکان‌های عمومی صورت خوشی ندارند. این مورد به خصوص به گردشگران اروپایی بیشتر توصیه می‌شود تا با احترام گذاشتن به فرهنگ شرقی، سفری خاطره‌انگیزتر را تجربه کنند. جالب است بدانید ارتباط عاشقانه در ملاعام تایلند فقط در آغوش گرفتن یا بوسیدن شریک زندگی نیست و حتی گرفتن دست در خیابان هم در میان مردم این کشور به ندرت دیده می‌شود. بنابراین اگر با همسر خود به تایلند سفر می‌کنید بهتر است بدانید که در خیابان، پارک‌ها، رستوران و بسیاری موارد دیگر باید فاصله خود را حفظ کرده و دوستانه‌تر رفتار کنید.

۳. پوشش نامناسب در بازدید از معابد

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تایلند معابد آن است. معبدها در تمام شهرهای تایلند وجود دارند و زیبایی معماری و فضای روحانی، آن‌ها را به یکی از جاذبه‌های تماشایی تایلند تبدیل می‌کنند. بازدید از بیشتر معابد تایلند رایگان است اما در صورتی امکان بازدید از آن‌ها را دارید که قوانین را رعایت کنید. یکی از قوانین مهم برای بازدید از معابد تایلند در مورد لباس پوشیدن است. پوشش نامناسب در بازدید از معابد بی‌حرمتی بزرگی به معبد و دین تایلند است و رفتاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. اگر قصد بازدید از معابد تایلند را دارید از پوشیدن شلوارک کوتاه، دامن کوتاه، تاپ، تی‌شرت‌های رکابی یا کراپ خودداری کنید و در عوض از شلوار و بالاپوشی که بازوها را بپوشاند استفاده کنید.

بازدید از معابد در تایلند - الی گشت

۴. دست زدن به سر دیگران

شاید عجیب باشد اما دست زدن به سر دیگران یکی از ممنوعه های تایلند است. کشیدن دست روی سر دیگری، یکی از روش‌های ابراز محبت در بسیاری از کشورها است اما در تایلند این کار یک رفتار صد در صد بی‌ادبانه تلقی می‌شود. سر یکی از مقدس‌ترین اعضای بدن در تایلند است و لمس سر دیگران در هر سن و سالی، بی‌احترامی به آن‌ها است. لمس سر در تایلند تنها توسط دوستان و نزدیکان امکان‌پذیر است، بنابراین اگر در شهرهای این کشور کودک زیبایی را دیدید، برای ابراز محبت به یک لبخند اکتفا کنید و از کارهایی مثل دست کشیدن روی سر جدا خودداری کنید.

۵. رفتن به نمایش پینگ پنگ

رفتن به نمایش پینگ پنگ، یکی دیگر از ممنوعه های تایلند است. اگر تصور شما از نمایش پینگ پنگ بازی تنیس روی میز و رقابت هیجان‌انگیز آن است، سخت در اشتباهید. نمایش پینگ پنگ یک نمایش جنسی است که در بعضی کلوب‌های شبانه و در بعضی شهرهای تایلند برگزار می‌شود. در طول این نمایش از مهمانان با انواع نوشیدنی‌ها پذیرایی می‌شود که هزینه آن در زمان خروج دریافت می‌شود. اگر از مردم محلی در مورد این نمایش سوال کنید معمولا از آن با عنوان کلاهبرداری یاد می‌کنند. این نمایش که شاید به ظاهر سرگرم کننده باشد در انتها شما را با صورت حسابی بسیار سنگین روبرو می‌کند که گاهی مبلغ آن به اندازه کل تفریحاتی خواهد بود که می‌توانستید در تایلند تجربه کنید.

دیدن نمایش پینگ پونگ در تایلند - الی گشت

۶. بی احترامی به خاندان سلطنتی

بسیاری از کشورها حکومت سلطنتی دارند و قوانین آن‌ها توسط پادشاه وضع می‌شود که تایلند هم از این قاعده مستثنی نیست. احترام به پادشاه و خانواده سلطنتی در تایلند هم مانند دیگر کشورها امری بسیار مهم است و هرگونه بی‌احترامی به خاندان سلطنتی جرم تلقی می‌شود. اگر مسافر تایلند هستید باید به این موضوع دقت کنید که رفتار منفی یا صحبت توهین‌آمیز شما نسبت به خاندان سلطنتی اشتباه بزرگی است که بسته به نوع رفتار و حرف، گاهی مجازات‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که در تورهای مسافرتی به تایلند، لزوم احترام به خاندان سلطنتی در همان ابتدا به گردشگران و مسافران خارجی گوشزد می‌شود تا از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری شود.

۷. دست دادن

یکی از عجیب‌ترین ممنوعه های تایلند، ممنوعیت دست دادن است. در بیشتر نقاط دنیا دست دادن یکی از مراحل احوالپرسی و ارتباط اولیه با دیگر افراد است اما در کشور تایلند این کار یک بی‌احترامی و رفتاری بی‌ادبانه است. مردم تایلند، مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستند اما تا زمانی که ارتباط فیزیکی خود را با آن‌ها حفظ کرده و روابط را طبق اصول و آداب و رسوم آن‌ها انجام دهید. جایگزین دست دادن برای احوالپرسی با مردم تایلند، احوالپرسی سنتی یا وای است. برای وای کافی است که کف دست‌هایتان را به هم چسبانده و جلوی بدن نگه دارید و با نشان دادن این حرکت به مردم ادای احترام کنید.

ممنوعه های تایلند - الی گشت

۸. بی توجهی به بودا

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، دین بیشتر مردم تایلند بودایی است و احترام به بودا و آیین‌های آن یک امر جدی در تایلند تلقی می‌شود، همچنین بی‌توجهی به بودا از سمت گردشگران رفتاری ناپسند است. رفتارهای مختلفی نشانه بی‌توجهی به بودا هستند، برای مثال اگر قصد عکس گرفتن با یکی از مجسمه‌های بودا را دارید، نباید به مجسمه تکیه کرده یا ژست مجسمه را تقلید کنید. همچنین نشستن کنار بودا و گرفتن پاها به سمت مجسمه هم از دیگر رفتارهای بی‌احترامی و بی‌توجهی به بودا است.

۹. چانه زنی

یکی دیگر از ممنوعه های تایلند، چانه‌زنی است. اگر اهل خرید کردن هستید و این کار را با چانه زدن انجام می‌دهید، بد نیست بدانید که این رفتار شما در تایلند مردم را آزرده خاطر و گاهی عصبانی می‌کند. چانه زدن در فروشگاه‌های تایلند معمولا برای بعضی از محصولات بسیار گران‌قیمت مرسوم است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای صنایع دستی و محصولاتی که نشان‌گر فرهنگ تایلند هستند، به هیچ عنوان امکان چانه‌زنی ندارید. با این حال اگر محصولی مورد پسند شما واقع شده و صرفا با قیمت آن مشکل دارید بهتر است چانه زدن را تا جایی انجام دهید که قیمت پیشنهادی شما به ۵۰ درصد قیمت محصول نرسد.

به همین دلیل اگر تصور می‌کنید، قیمت گفته شده برای یک محصول بسیار بالا است تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، ترک کردن مغازه و رفتن به فروشگاهی دیگر برای پیدا کردن آن محصول با قیمت پایین‌تر است.

خرید در تایلند - الی گشت

۱۰. اشاره با انگشت اشاره یا پا

اشاره با انگشت اشاره یا پا یکی دیگر از ممنوعه های تایلند است. مهم نیست به چه کسی یا چه چیزی اشاره می‌کنید، اگر این کار را با انگشت اشاره یا پا انجام دهید، ممنوع، بی‌ادبانه و نامناسب است. همان اندازه که سر در فرهنگ تایلند مقدس است، پا یکی از کثیف‌ترین اعضای بدن است و اگر برای اشاره به کسی یا چیزی از پاهای خود استفاده کنید، رفتاری غیرقابل قبول تلقی می‌شود. البته تنها کار ممنوعه اشاره با انگشت اشاره یا پا نیست و بسیاری کارهای دیگر هم وجود دارند که اگر با پای خود انجام دهید، غیر مودبانه است، برای مثال هرگز روی پول تایلند قدم نزنید.

۱۱. سواری با فیل ها

در فرهنگ تایلند حیوانات موجودات مقدس و قابل احترامی هستند. به خصوص فیل به عنوان حیوان ملی برای مردم این کشور ارزش زیادی دارد. اگر به طلسم‌ها یا آثار مذهبی تایلند دقت کنید نماد فیل را در بیشتر آن‌ها مشاهده خواهید کرد. همین موضوع یکی دیگر از ممنوعه های تایلند یعنی ممنوعیت سواری با فیل‌ها را به وجود می‌آورد. البته در بعضی از جاذبه‌های گردشگری و پارک‌های تایلند محل‌های مخصوصی وجود دارند که سواری و عکس گرفتن با فیل‌ها در شرایط حفاظت‌ شده را امکان‌پذیر می‌کنند.

۱۲. اقامت بیشتر از اعتبار ویزا

در نهایت آخرین مورد از ممنوعه های تایلند، اقامت بیشتر از اعتبار ویزا است. در بسیاری از کشورها روند تمدید ویزا چندان پیچیده و سخت نیست اما این کار در تایلند زمان‌بر است و در صورتی که موعد ویزای شما به اتمام رسیده و حتی برای چند ساعت در این کشور اقامت داشته باشید، باید جریمه پرداخت کنید و در صورتی که این موضوع به چند روز برسد، حتی ممکن است تا یک سال اجازه ورود به خاک تایلند را نداشته باشید.

ممنوعه های تایلند - الی گشت

نتیجه گیری ممنوعه های تایلند

هر کشور فرهنگ و سنت‌های خود را دارد و توقع می‌رود که علاوه بر مردم آن کشور مسافران و گردشگرانی که با هدف تفریح، کار یا اقامت موقت به آن کشور سفر می‌کنند هم به این فرهنگ و آداب و رسوم احترام بگذارند. اگر با تمام ممنوعه های تایلند آشنا باشید و از انجام آن‌ها اجتناب کنید، سفری لذت‌بخش و به یاد ماندنی در این کشور را تجربه خواهید کرد. بهتر است به جای انجام ممنوعه های تایلند و به دردسر انداختن خود در بهترین هتل‌ها یا اقامتگاه‌های سنتی این کشور اقامت کنید، یک تور تفریحی برای گردش با قایق رزرو کنید و از جاذبه‌های تفریحی متعدد این کشور لذت ببرید. رعایت آداب و رسوم در کنار اقامت بی‌دردسر، سفری سراسر تفریح و شادی را هم برای شما ایجاد می‌کند.

سوالات متداول ممنوعه های تایلند

۱. ممنوعه های تایلند در ارتباط با مردم این کشور به چه صورت است؟

ممنوعه های تایلند در ارتباط با مردم این کشور مواردی مانند عدم اشاره با انگشت اشاره یا پا، دست نکشیدن روی سر، چانه نزدن و دست ندادن را شامل می‌شوند.

۲. عجیب ترین مورد از ممنوعه ‌های تایلند کدام مورد است؟

ممنوعیت دست دادن به منظور احوال پرسی یکی از عجیب‌ترین کارهای ممنوعه در تایلند است.

۳. سنگین ترین مجازات ها در تایلند مربوط به کدام کار غیر قانونی است؟

بی‌احترامی به خاندان سلطنتی و اقامت بعد از پایان اعتبار ویزا سنگین‌ترین مجازات‌ها در تایلند را دارند.

۴. جریمه اقامت بعد از پایان اعتبار ویزا در تایلند به چه صورت است؟

جریمه اقامت بعد از پایان اعتبار بسته به مدت زمان انجام این کار متفاوت است. برای چند ساعت اقامت غیرقانونی صرفا پرداخت مبلغ جریمه کافی است و برای چند روز یا چند هفته اقامت علاوه بر جریمه از ورود شما به تایلند برای مدتی مشخص هم جلوگیری می‌شود.

تور های ویژه