پارک مرکزی مشرف ابوظبی، یکی از بهترین پارک های جدید ابوظبی

پربازدیدترین ها

گردشگری 01 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه


پارک مرکزی مشرف ابوظبی

پارک مرکزی مشرف ابوظبی که با نام پارک ام الامارات نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ ترین پارک‌ های شهر ابوظبی است. این پارک با مساحتی بالغ بر ۱۴.۵ هکتار، تجربیات آموزشی و تفریحی متنوعی را به بازدید کنندگان ارائه می ‌دهد. این پارک اغلب به عنوان “پارک مردم” توصیف می‌ شود و فعالیت‌ های بسیاری را برای افراد مختلف در هر گروه سنی ارائه می دهد.

طراحی این پارک با هدف ادامه دادن سنت شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، که علاقه زیادی به طبیعت داشت و بر حفظ محیط زیست تأکید می‌کرد، صورت گرفته است. همچنین، عناصری از طراحی اسلامی همچون ایوان‌ها، باد، آب، سایه و الگوهای چهاربخشی در آن وجود دارد. این پارک به منظور آموزش و غنی ‌سازی فرهنگ مردم طراحی شده و به طور هم‌زمان به ارتباط و سرگرمی در سطح جامعه نیز کمک می‌کند. 

تاریخچه پارک مشرف ابوظبی

پارک مرکزی مشرف ابوظبی در سال ۱۹۸۲ احداث شد و ازآنجایی‌که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین پارک‌های ابوظبی است، شهروندان و گردشگران بسیاری خاطرات خوبی از روزهای اولیه آن دارند. در آن زمان این پارک با نام پارک مشرف شناخته می‌شد و در اصل یک فضای سبز مخصوص جامعه بود. در سال ۲۰۱۴، یک بازسازی جامع با هدف تجدید و به‌روزرسانی پارک صورت گرفت و سپس به عنوان پارک مرکزی مشرف و در ادامه به پارک ام الامارات تغییر نام داده شد.

هدف از طراحی مجدد پارک، ایجاد یک فضای نوآورانه بود که به نیازهای در حال تحول جامعه پاسخ دهد در حالی که اساس اصلی پارک حفظ شود. در طول این فرآیند، تأکید بر پایداری و یکپارچگی عناصر فرهنگی بود. امروزه، پارک مشرف به عنوان یک فضای معاصر و همچنان با جذابیتی که توسط نسل‌های مختلف تجربه شده است، در قلب ابوظبی قرار گرفته است.

ساختار پارک مشرف

در ابتدا پارک مشرف ابوظبی تنها برای استفاده کودکان و زنان در نظر گرفته شده بود، اما اکنون همه می‌توانند از پارک استفاده کنند. طراحی پارک بسیار تحت‌تأثیر معماری اسلامی است و الگوهای چهارقسمتی، سایه، آب، باد و گاهنماها در آن به شدت حاکم هستند. پارک همچنین سازه‌های هنری از فلزی متعددی را هم نمایش می‌دهد. آینه‌هایی نیز در پارک وجود دارند که تصاویر جالبی را تولید کرده و موجبات سرگرمی کودکان را فراهم می‌کنند.

همچنین در پارک یک باغ گیاه‌ شناسی با درختان و گیاهان استوایی وجود دارد که در یک منطقه با محیط کنترل شده رشد می‌کنند. این مکان دو سطح دارد که از آن‌ها می‌توانید یک منظره زیبا از کل منطقه را ببینید و با استفاده از آسانسور یا پله‌ها به این سطوح دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از بخشی از پارک که در آن حیواناتی مانند شتر، الاغ، پونی، گوسفند و بز نگهداری می‌شوند هم دیدن کنید. کودکان می‌توانند به این حیوانات دوست ‌داشتنی غذا بدهند. همچنین از ساعت ۵ عصر تا ۹ شب می‌توانید به صورت رایگان شتر سواری کنید.

پارک مشرف ابوظبی با درختان متعددی منظره ‌سازی شده و یک رودخانه با ماهی در داخل آن جریان دارد که همه این ها به دل‌نشین‌تر شدن محیط پارک کمک می‌کنند. همچنین بازدید کنندگان می‌توانند در یک منطقه مشخص شده از پارک، بدوند یا دوچرخه سواری کنند.

دسترسی به پارک مرکزی مشرف ابوظبی

پارک مرکزی مشرف ابوظبی در خیابان پانزدهم منطقه مشرف در ابوظبی واقع شده است و میان خیابان فرودگاه و خیابان کاراما قرار دارد. شما می‌توانید با ماشین، تاکسی یا اتوبوس به این پارک دسترسی پیدا کنید. اگر تصمیم به سفر با اتوبوس را دارید، از ایستگاه اتوبوس بیمارستان شیخ خلیفه در ابوظبی با شماره ۴۴ می‌توانید تا محل قصر مشرف بروید و تقریباً ۲۵۰ متر پیاده ‌روی تا پارک انجام دهید.

  • ساعات کاری: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ نیمه شب، آخرین ورود در ساعت ۱۱:۰۰ شب.
  • هزینه ورود: ۵ درهم اماراتی، کودکان (زیر ۳ سال) بدون هزینه

تفریحات و فعالیت های پارک

تفریحات فعالیت‌های قابل تجربه در پارک مشرف ابوظبی عبارتند از:

  • نمایش فیلم‌های خانوادگی به صورت منظم در فضای باز پارک
  • سواری با قطار در سراسر پارک با هزینه ۱۵ درهم برای هر نفر، پس از ساعت ۱۲ ظهر
  • برنامه‌های ماهانه شامل کلاس‌های یوگا و تناسب‌اندام و همچنین بازی‌های فوتبال
  • لذت بردن از وعده‌های غذایی در کافه استیشن پارک

همچنین هر شنبه شب، پارک به یک مقصد محبوب خرید و خوراکی در بازار غذا و صنایع دستی رایپ تبدیل می‌شود. این این شب‌ها، مسیرهای پیاده ‌روی پر از غرفه‌هایی است که همه چیز را از محصولات هنری و صنایع دستی تا غذا و لوازم خانگی به فروش می‌رسانند.

اگر قصد بازدید از پارک مشرف ابوظبی را دارید، لازم است بدانید که پارک اجازه ورود هر گونه غذایی از خارج را به جز برای کودکان نمی‌دهد. در عوض انواع غذاها و میان‌وعده‌ها می‌توانند از داخل پارک خریداری شوند. همچنین پارک اجازه برگزاری باربیکیو و پخت و پز غذا را نمی‌دهد.مشرف پارک

قسمت های مختلف پارک مشرف

پارک مشرف مجموعه‌ای از تجارب آموزشی و سرگرم ‌کننده را برای همه افراد در گروه‌های سنی مختلف شامل می‌شود، از جمله آمفی ‌تئاتر، بخش حیوانات، باغ گیاه‌ شناسی، بخش تماشای فیلم، موزه تعاملی کودکان، چندین باغ و بازار هفتگی کشاورزی و غیره. در ادامه با محبوب‌ترین بخش‌های پارک مرکزی مشرف ابوظبی بیشتر آشنا خواهیم شد.

خانه سایه ها و باغ گیاه شناسی

یک ساختار بزرگ فلزی در پارک وجود دارد که به دلیل اندازه بزرگ و نورپردازی خاص آن  در شب، توجه همه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند. این سازه با ظاهر ویژه‌ای طراحی شده است. در این بخش باغ گیاه ‌شناسی پارک مرکزی مشرف ابوظبی قرار دارد که گونه‌های گیاهی متنوعی را میزبانی می‌کند. بازدید از این باغ برای گردشگران یک تجربه شگفت‌انگیز است و آن‌ها و به یاد باغ‌های افسانه‌ای سنگاپور می‌اندازد. در این باغ می‌توانید گیاهان نادر و زیبا را ببینید و از طراحی و زیبایی باغ لذت ببرید.

بخش خانه سایه‌های پارک دو ورودی دارد و وارد شدن از هر دو ورودی، شما را به یک منطقه آرامش‌ بخش می‌برد. این ساختمان جایی است که می‌توانید از تراس‌های آن منظره‌ای زیبا از باغ را تماشا کنید. این ویژگی به والدین امکان می‌دهد با همراهی کودکانشان از این تراس‌ها لذت ببرند. نزدیک این ساختمان، یک باغ طبیعی نیز وجود دارد که گیاهانی مانند کاکائو و گیاهان بیابانی را در برمی‌گیرد. این باغ محیطی طبیعی و دل‌نشین است که باعث شگفتی و شادابی محیط پارک می‌شود.

در کل، این بخش از پارک با ترکیب سازه‌های بزرگ و مناظر طبیعی زیبا، گیاهان متنوع و باغ‌های بکر، یک مقصد دل ‌انگیز برای گردشگران است. مهم‌ترین دلیل جذابیت آن می‌تواند آرامش و زیبایی طبیعت و معماری منحصر به ‌فرد آن باشد که هر کسی را به خود جلب می‌کند.

باغ وحش

بخش از پارک مرکزی مشرف ابوظبی به نگه داری از انواع حیوانات از جمله شتر، بز کوچک و… اختصاص داده شده است. این پارک به نام پارک حیوانات نام‌گذاری شده است. در این بخش برنامه‌های جالبی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده تا نیز بتوانند از تماشا و تعامل با حیوانات لذت ببرند.

توصیه می‌شود که از این بخش از پارک بعد از ساعت ۱۱:۳۰ صبح بازدید کنید زیرا صبح زود زمان تمیز کردن محیط و غذا دادن به حیوانات است. این بخش از پارک به شدت مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.پارک مرکزی مشرف ابوظبی

آمفی تئاتر پارک

در ورودی اصلی پارک مرکزی مشرف ابوظبی، ساختمانی باشکوه مشاهده می‌شود که آمفی ‌تئاتر پارک است. این بنای عظیم بیش از هزار نفر ظرفیت دارد و محل برگزاری انواع رویدادهای فرهنگی، نمایش‌های تئاتر و موسیقی، فیلم و… می‌باشد.

ساختار منحنی شکل آمفی ‌تئاتر باعث شده تا بازدید کنندگان از هر نقطه‌ای بتوانند به خوبی نمایش‌ها را ببینند. تراس‌های بلند نیز امکان دید بهتری بر روی صحنه را فراهم می‌کنند. با توجه به امکانات فراوان فرهنگی و زیبایی معماری آن، این بنای تاریخی جذاب، تبدیل به یکی از مکان‌های جذاب پارک مشرف شده است.

باغ حکمت

در مرکز پارک مشرف ابوظبی، باغی زیبا به نام حکمت وجود دارد که ورودی یادبود شیخ زاید، پدر مؤسس امارات متحده عربی در آن قرار دارد. در این باغ سنگ‌ها و پنل‌هایی از جنس سنگ مرمر سیاه‌وسفید رنگ به صورت منحنی‌ شکل نصب شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند آزادانه در میان آن‌ها گردش کنند.

همچنین در این مکان تعدادی درخت نخل و حوضچه آب وجود دارد که صدای زیبای آبی که از روی سنگ‌ها جاری است باعث آرامش محیط می‌شود. در ساخت این باغ بسیاری از الگوهای معماری اسلامی به کار گرفته شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند در این بخش از پارک با اندیشه‌های شیخ زاید بیشتر آشنا شوند.

فضای باز پخش فیلم

در ورودی پارک مرکزی مشرف ابوظبی، محوطه‌ای گسترده با چمن‌کاری مناسب برای تماشای فیلم در فضای باز در نظر گرفته شده است. در این فضا در برخی از شب‌های هفته، بهترین فیلم‌های سینمایی روز دنیا به‌صورت رایگان پخش می‌شوند تا بازدید کنندگان بتوانند به طور آزادانه از تماشای آن‌ها لذت ببرند. همچنین در آخر هفته‌ها ساعات مخصوصی برای کودکان در نظر گرفته می‌شود و در این زمان‌ها آخرین انیمیشن‌های محبوب کودکان روی پرده عظیم سینما پخش می‌شوند تا کودکان هم از تماشای فیلم‌های موردعلاقه‌شان لذت ببرند.

بخش فضای سبز پارک

یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های پارک برای کودکان، محوطه بزرگ چمن ‌زار است. در این بخش از پارک کودکان می‌توانند آزادانه بدوند و بازی کنند. همچنین ایستگاه‌های ورزشی متنوع و زمین‌هایی هم برای سرگرمی وجود دارد. در اطراف چمن، نیمکت‌ها و میزهای پیکنیک زیر سایه درختان قرار دارند که والدین می‌توانند در آن‌ها استراحت کنند. انواع غذا و نوشیدنی هم برای مصرف در محل در دسترس است.

بهترین زمان برای بازدید از پارک مرکزی مشرف ابوظبی

زمان ایده ‌آل برای بازدید از پارک مرکزی مشرف ابوظبی بعد از غروب خورشید در ماه‌های تابستان است؛ زیرا دمای هوا در این زمان از روز قابل‌تحمل‌تر خواهد بود. در ماه‌های زمستان از اکتبر تا فوریه، می‌توانید در هر زمانی از روز به پارک سر بزنید.

اهمیت پارک مشرف برای ابوظبی

پارک مشرف ابوظبی نقش حیاتی در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و بازدید کنندگان ابوظبی دارد. به عنوان یک فضای تنفس سبز در میان شهر، این پارک فضایی برای استراحت، تفریح و تعاملات اجتماعی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پارک مشرف به عنوان یک نمونه از حفاظت از محیط زیست عمل می‌کند و انواع گیاهانی را در خود جای داده است که در اقلیم محلی رشد می‌کنند. همچنین بخش‌هایی از پارک مانند “خانه سایه” به تنوع زیستی شهر کمک می‌کند.

از نظر فرهنگی، پارک مشرف ابوظبی میزبان رویدادهای مختلفی از جمله جشنواره‌های فصلی، بازارها و نمایش‌های فضای باز است و به عنوان یک مرکز فرهنگی که مشارکت اجتماعی را ترویج می‌دهد، عمل می‌کند. اینجا افراد با زمینه‌های متنوع با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و نمایانگر طبیعت شهر چند ملیتی ابوظبی است. جمعیت متنوع این پارک که از خانواده‌ها تا علاقه‌مندان به تناسب اندام و گردشگران تشکیل شده است، بر اهمیت آن به عنوان یک فضای اجتماعی چندمنظوره را تأکید می‌کند.

کلام آخر

پارک مرکزی مشرف ابوظبی که با نام پارک ام الامارات از زمان بازسازی آن در سال ۲۰۱۴ شناخته می‌شود، یک پناهگاه آرامش‌بخش در میان شهر پرهیاهوی ابوظبی است. این پارک دیدنی که بهشتی سرسبز برای ساکنان و گردشگران است، در حدود ۱۵ هکتار امتداد می‌یابد و در قلب پایتخت امارات متحده عربی واقع شده است. این پارک، جایی است که فرهنگ، علاقه به محیط‌زیست و روحیه اجتماعی به صورت صمیمی در یک منظره ترکیب شده‌اند و یک مقصد تفریحی منحصر به فرد را برای همه گروه‌های سنی ارائه می‌دهد.

تور های ویژه