روستاهای معروف ترکیه برای سفر

پربازدیدترین ها

گردشگری 02 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

روستاهای ترکیه - الی گشت

روستاهای ترکیه

ترکیه زیبا با دارا بودن جاذبه ‌های فرهنگی، طبیعت خیره ‌کننده و تاریخ پر درخشش یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان است. این کشور همسایه با توجه به فاصله کم و شباهت ‌های فرهنگی با ایران، گزینه‌ ای مناسب برای گردشگران ایرانی است. در سفر ترکیه یا تورهای اختصاصی این کشور، علاوه بر شهرها، بعضی از مناطق روستایی نیز در لیست جاذبه ‌های سفر وجود دارند. روستاهای ترکیه با محیط شهرهای بزرگ ترکیه تفاوت دارند و مخاطب را با جنبه دیگر فرهنگ، زندگی، آداب و رسوم قدیمی ترکیه آشنا می ‌کنند.

محیط روستا در مقابل سروصدای شهرهای بزرگ، همچنان نشان‌ دهنده سکوت و آرامش است و برای افرادی که به دنبال آرامش در سفر هستند، سفر به روستاهای ترکیه تجربه‌ ای خوشایند خواهد بود. 

فارالیا – Faralya

فارالیا یک روستای زیبای ترکیه است که در بین اهالی محل به مقصد آرام با مناظر فوق العاده از دریای مدیترانه و غروب خورشید شهرت دارد! دهکده ای کوچک و نامشخص که در میان سنگ های دره پروانه نشسته است. فارالیا یکی از روستاهای ترکیه، جایگاه مناسبی برای علاقمندان به کوهپیمایی است.

هر کس خارجی و یا ترک که قصد خرید املاک در فتحیه را دارد اگر فارالیا را انتخاب کند سود زیادی را به دست خواهد آورد؛ چون موقعیت دورافتاده و ساختمان های کم این روستا، هرگز به یک منظره شهرنشین تغییر نخواهد کرد. سبک زندگی مردم روستای فارالیا کاملا سنتی است!

فارالیا - الی گشت

روستاهای ترکیه – یانیکلار – Yaniklar

یانیکلار یک روستاست که نزدیک شهر فتحیه (۱۵ کیلومتر فاصله) واقع شده است؛ این روستا یکی از مکان های عالی و زیباترین روستاهای ترکیه برای سرگرمی تابستانی است. آرامش محیط روستای یانیکلار خیلی مشهور است؛ شما می توانید در بین طبیعت بکر و خالص، باغ های پر از مرکبات و رودخانه های دلنشین قدم بزنید. در این سکوت، شنیدن صدای انواع مختلف پرندگان قطعا لذت بخش خواهد بود.

روستاهای ترکیه – اورگوپ – Urgup

اورگوپ، در مرکز کاپادوکیا و در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهیر قرار دارد. این منطقه در طول تاریخ نام های گوناگونی داشته است؛ در دوره بیزانس آسیانا (Assiana)، در دوره سلجوقی باش‌حصار (Bashisar)، در دوره عثمانی قلعه بورگوت (Burgut Castle) و در سال های اول جمهوریت نام آن به اورگوپ تغییر کرد. اورگوپ به عنوان یکی از روستاهای ترکیه معمولا گردشگرانی که می خواهند از کلیسای گورمه بازدید کنند، اقامت می کنند. این روستا هنوز بافت قدیمی خود را نگه داشته است. از جاذبه های نزدیک به اورگوپ علاوه بر کلیسای گورمه، می توان دره سرخ، حلاج دره و موزه اورگوپ را نام برد.

روستاهای ترکیه - الی گشت

سیمنا – Simena

این روستا در استان آنتالیا وابسته به شهر ککوا (Kekova) است و تنها راه رسیدن به آن از طریق دریا با قایق است. مردم محلی نیز حرکت خود به سایر مناطق را با قایق انجام می ‌دهند؛ این شیوه دسترسی باعث شده تا سیمنا همچنان دست نخورده باقی بماند. این روستا را کالکوی (روستای قلعه) نیز می ‌گویند و دلیل این نام‌ گذاری وجود قلعه ‌ای در بالای کوه سیمنا است که اغلب گردشگران نیز به آنجا می روند. از بالای این قلعه، منظره ‌ای زیبا از شهر، سواحل مدیترانه و جزیره همسایه ککوا خواهید دید. در بین روستاهای ترکیه، کالکوی یکی از معروف ترین مقاصد قایقرانی در ترکیه است. از جذابیت‌ های خاص این دهکده، بستنی ‌های سنتی مشهور آن است.

کایاکوی – Kayakoy

این دهکده یکی از مشهورترین روستاهای ترکیه و جذابیت اصلی آن متروکه شدنش است. روستای تاریخی کایاکوی در استان موغلا (Mugla)، نزدیک بندر فتحیه در جنوب ‌غرب ترکیه واقع شده است. وجود خرابه ‌های زیبا از خانه ‌های سفید و سنگی با معماری یونانی نشان‌ دهنده قدمت این روستا (به نظر می ‌رسد که پایه های این روستا در قرن ۱۸ گذاشته شده است) دارد که امروزه به آن روستای ارواح می ‌گویند. ساکنان این دهکده ترکان مسلمان و یونانیان مسیحی بودند که کنار همدیگر زندگی می‌ کردند و با شروع جنگ میان ترکیه و یونان، یونانیان به کشور خود برگشتند. چندین زلزله نیز در ترک شدن این روستا نقش داشته است. امروزه تورهای عکاسی و پیاده ‌گردی زیادی در کایاکوی انجام می ‌شود. این روستا واقعا مثل یک موزه است!

روستای کایاکوی - الی گشت

روستاهای ترکیه – شیرینجه – Sirince

یکی از معروف ‌ترین روستاهای ترکیه در کنار دریای اژه، شیرینجه در استان ازمیر در غرب ترکیه است. معماری سنتی زیبای این دهکده که ترکیبی از سبک ترکی و یونانی است با خانه ‌های سنگی و درهای چوبی، هر گردشگری را به دیدن این روستا دعوت می ‌کند. به گفته یک قول مشهور، ساخت این روستا را به برده ‌های آزادشده یونانی شهر باستانی اِفِسوس نسبت می ‌دهند.

 از جاذبه ‌های این روستای بنا شده روی تپه، می توان به کلیسای عزیز دیمیتریوس با معماری سبک یونانی اشاره کرد.این روستا دارای خانه های سفید گچی است که جلوه زیبایی به آن بخشیده و شما را جذب خود می کند! کوچه‌ های ده همه سنگفرش شده و عبور وسایل نقلیه از آنها ممنوع است و فقط پیاده یا با اسب می ‌توان تردد کرد. بسیاری از خانه ‌های یونانی به رستوران یا اقامتگاه ‌های محلی تبدیل شده ‌اند.

در بازار ساحلی روستا، محصولات روستا از جمله صنایع‌ دستی و صابون ‌های زیتون دست ‌ساز فروخته می‌ شود. گوزلمه یک غذای سنتی این روستا است که حتما باید خورده شود. برای درست کردن این خوراک مخلوط سیب ‌زمینی و گوشت‌ چرخ ‌کرده و سبزیجات را مابین نان مانند لواش پخت می ‌کنند.

تاشکین – Tashkin

در این روستای ساده و زیبا، نمونه ‌ای از دیگر جاذبه‌ های متداول محیط ‌های روستایی ترکیه نخواهید دید، اما آرامش دریاچه وان، بزرگ‌ ترین دریاچه ترکیه را در کنار اهالی کشاورز و دامدار این محل احساس خواهید کرد. قایق‌ سواری روی دریاچه با منظره ‌ای از قله سوفان (دومین قلعه مرتفع ترکیه) از دیگر جذابیت ‌های طبیعی این روستا است. ویژگی مهم این نقطه برای گردشگران ایرانی فاصله بسیار نزدیک آن به مرز ایران و ترکیه است. در سفر بعدی خود به شهر وان، بازدید از تاشکن را در برنامه خود قرار دهید.

روستاهای ترکیه – چیرالی – Cirali

چیرالی، یکی دیگر از زیباترین روستاهای ترکیه است که با ساحل شنی و سنگریزه ‌ای در جنوب غرب آنتالیا واقع شده است. مهم ‌ترین جاذبه این روستا آثار باقی ‌مانده از شهر باستانی الیمپوس است که بنای آن را به هشتاد سال قبل از میلاد مسیح نسبت می ‌دهند. شاید جاذبه طبیعی اصلی این روستا داشتن حدود ۵/۳ کیلومتر خط ساحلی است که بر جذابیت بیشتر این منطقه می ‌افزاید. اگر دوستدار واقعی طبیعت باشید از دیدن لاک ‌پشت ‌های دریایی در ساحل مدیترانه خوشحال خواهید شد. دیگر ویژگی این روستا کوهستان کایمرا یا چایمائرا و شعله‌ های جاودانش است که همواره دوستداران بسیاری را به بازدید از دهانه ‌های گازفشان و شعله‌ های‌ این کوه جذب می‌کند. چیرالی به معنای واقعی بهشت پنهان ترکیه است؛ جایی برای فرار از دغدغه های روزانه، رسیدن به آرامش و لذت بردن از طبیعت بکر!

روستای چیرالی ترکیه - الی گشت

مصطفی‌ پاشا‌ – Mustafa Pasha

این روستای کمتر معروف از توابع کاپادوکیا در مرکز ترکیه قرار دارد. سبک معماری یونانی خانه ‌های سنگی روستا نشان‌ دهنده ساکنان یونانی است که در گذشته کنار ترکان مسلمان در این دهکده زندگی می ‌کردند. از جذابیت ‌های طبیعی این محل، چندین غار در اطراف روستا است که همواره مقصد غارنوردان و کوهنوردان است.

بیرگی – Birgi

این روستای زیبا در استان ازمیر وابسته به اودمیش (Odemis)، در بین درختان کاج و چنار قرار دارد و خانه ‌های سنگی با پنجره‌ های چوبی، زیبایی معماری این روستا را افزایش داده است. این محل در گذشته از مراکز مهم فرهنگی و دینی منطقه اژه محسوب می‌شد که مدارس و مساجد و خانه ‌های تاریخی موجود از جمله مسجد جامع، زیارتگاه بیرگی، مسجد درویش آقا و عمارت چاکیرآقا شاهد بر این ادعا است.

روستاهای ترکیه – یوروک‌ – Yoruk

این روستا را شاید بتوان از یکی از معدود روستاهای ترکیه باقی‌مانده با شیوه زندگی سنتی شناخت. خانه ‌های قدیمی ‌تر روستا را مربوط به قرن هفدهم و خانه‌ های جدیدتر را مانده از قرن نوزدهم می ‌دانند. از نکات جذاب معماری این روستا، یک طبقه‌ بودن اکثر خانه ‌ها است؛ به این ‌صورت ‌که، مصالح استفاده شده در ساخت طبقه همکف سنگ و مصالح طبقه دوم از چوب است. این روستا از توابع شهر سافرانبلو (Safranblu City) است و در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

روستاهای ترکیه - الی گشت

بارباروس  – Barbaros

این روستا هم از دیگر روستاهای ترکیه اطراف ازمیر است که بین مسیر ازمیر و چشمه قرار دارد. پیشه اصلی اهالی بارباروس، کشاورزی است. یکی از جاذب ه‌های اصلی این روستا برگزاری جشن مترسک ‌ها است که اهالی در قدردانی از زمین و همکاری در زراعت، مترسک‌ های دست ‌ساز زمین ‌های کشاورزی خود را در کوچه ‌های ده به نمایش می ‌گذارند و جشن می ‌گیرند.

دیگر جذابیت طبیعی این روستا تاکستان ‌های فراوانی است که بی‌ تردید قدم زدن در آنها خاطره‌ای فوق ‌العاده خواهد بود. مهمان‌‌ نوازی مردم این روستا از عبارت سرزده روی سر در بعضی از خانه ‌ها پیداست و صاحبان این منازل پذیرای هر میهمان سرزده ‌ای هستند.

گوکچه ‌آدا – Gokceada

این روستا غربی ‌ترین و بزرگ‌ ترین جزیره ترکیه است و در شمال دریای اژه، نزدیک بندر کاباتپه (Kabatepe) واقع شده است. نام قدیم یونانی آن ایمبروس بوده و از محصولات آن می ‌توان به زیتون و انگور برتر اشاره کرد. به گفته یک افسانه ‌ای مشهور، این جزیره محل رخداد داستان ایلیاد حماسه باستانی یونان بوده است. از دیگر جذابیت ‌های این روستا، تفریحات آبی از جمله موج‌ سواری در آب های جزیره‌ است.

روستاهای ترکیه – جومالی ‌کیزیک – Cumalikizik

این روستای زیبا نزدیک شهر بورسا و در دامنه کوه الوداغ (Uludağ) واقع شده است و در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برخلاف بسیاری از روستاهای ترکیه، رنگ ‌و بوی حاکم بر معماری این روستا شیوه کاملا عثمانی است. کوچه ‌های سنگفرش ‌شده، دیوارهای رنگی، خانه ‌های آجری و چشمه  ‌های آب جاری در کوچه‌ها، چهره ‌ای کاملا شرقی به این محل بخشیده است.

جومالی ‌کیزیک - الی گشت

کانلیجا – Kanlica

از دیگر روستاهای ترکیه اطراف استانبول قریه کانلیجا است که در بخش آسیایی واقع شده است. این قریه از قدیم به ماست خوشمزه‌ اش معروف است. در سفر به این دهکده ماست خامه ‌ای با پودر قند را تست کنید. مسجد اسکندرپاشا و گورستان کانلیجا از مکان ‌های دیدنی این روستا هستند که به دور از هیاهوی شهر می ‌توانید در آنها قدم بزنید و از سکوت و آرامش لذت ببرید.

اورتاکوی – Ortakoy

اورتاکوی یا روستای میانه از روستاهای مربوط به منطقه بشکیتاش است و نزدیک استانبول واقع شده است. پیشه اصلی اهالی این روستا در قدیم صید ماهی بوده و امروزه نیز یکشنبه‌ بازارهای این روستا عده بسیاری از مردم استانبول و گردشگران را به این منطقه جذب می ‌کند.

در دیدار از این روستا، مسجد تاریخی اورتاکوی یا مسجد مجیدیه و کلیسای سورپ گریگور لوساوری را فراموش نکنید. در گذر از بازار محلی، خوردن کمپیر، غذای محلی شامل سیب‌زمینی بزرگ پخته و پرشده با مخلفات و سبزیجات، را از یاد نبرید.

آلاچاتی – Alacati

لذت زندگی روستایی را در روستای آلاچاتی به عنوان یکی از جذاب ترین روستاهای ترکیه بچشید! یک روستای باستانی و جالب یونانی که در کنار شبه جزیره چشمه ترکیه واقع شده است و تقریبا ۱ ساعت از ازمیر فاصله دارد. خیابان های سنگفرش، خانه های سفید رنگ و سبک زندگی آرام باعث شده است که این شهر یکی از مورد علاقه ترین مقاصد تفریحی در ازمیر باشد. این روزها ترک ها علاقه زیادی به خرید خانه های سنگی در این روستا دارند!

آلاچاتی در ترکیه - الی گشت

روستاهای ترکیه – گوموشلوگ – Gumusluk

این روستای زیبا در واقع شبه ‌جزیره ‌ای از توابع بدورم است و در جنوب ‌غرب ترکیه قرار دارد. از ویژگی ‌ها و تسهیلات این محل برای گردشگران وجود اقامت ‌گاه‌ ها و هاستل‌ های ساده و نسبتا ارزان است. از سوغاتی ‌های این روستا شیرینی محلی لوکوم، نوعی شیرینی خمیری است که در شربت غلطانده می ‌شود. در گوموشلوک لوکوم را با طعم پرتقال درست می ‌کنند. ظروف سرامیکی دست ‌ساز و کدو حلوایی ‌های خشک شده از دیگر یادگاری‌های این روستای زیبا محسوب می‌ شوند.

اوزبک – Uzbek

سبب نام ‌گذاری این روستای ساحلی، مهاجرت برخی از مردم ازبکستان به عثمانی است. این روستا در ۴۸ کیلومتری شهر ازمیر واقع شده است. خانه‌ های دهکده سنگی و پیشه اصلی مردم آن ماهیگیری است. از جاذبه ‌های این محل، وجود درخت چنار هزار ساله در حیاط مسجد تاریخی است که نشانه از قدمت روستا دارد. در پایان هر هفته، بازار حراج ماهی برپا می ‌شود که در کنار آن می ‌توانید در رستوران ‌های محلی، غذاهای دریایی این منطقه را تست کنید. از دیگر محصولات خاص این بازار می‌ توان نان محلی کاتمار دست‌پخت‌ زنان این روستا را نام برد.

جمع بندی روستاهای معروف ترکیه

ترکیه دارای حدود ۳۰۰۰۰ روستا است که برخی از آن ‌ها بسیار زیبا و دیدنی هستند. روستاهای ترکیه نشان دهنده فرهنگ، زندگی و آداب و رسوم سنتی این کشور هستند و معمولا با محیط شهرهای بزرگ متفاوت هستند. روستاهای ترکیه دارای معماری، طبیعت، تاریخ و جاذبه ‌های خاص خود هستند که گردشگران را به خود جذب می ‌کنند.

تور های ویژه