موزه پوشکین در مسکو، غنی ترین موزه ی روسیه و اروپا!

پربازدیدترین ها

گردشگری 03 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه


موزه هنرهای زیبا پوشکین

 موزه هنرهای زیبا پوشکین در مسکو، در مجاورت کلیسای کرملین قرار دارد. این موزه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری جهان از مصر باستان و یونان تاکنون را در اختیار دارد. امروزه این موزه محبوب حدود ۷۰۰۰۰۰ اثر هنری از دوره‌های مختلف تاریخ را در خود جای‌داده است. در ساختمان اصلی نمایشگاه نقاشی، چاپ و طراحی، مجسمه‌سازی، هنر کاربردی، باستان‌شناسی و سکه‌شناسی وجود دارد. پرطرف‌دارترین بخش این موزه مجموعه هنر فرانسوی قرن نوزدهم و بیستم است که یکی از مشهورترین مجموعه‌های نقاشی امپرسیونیست و پست امپرسیونیست در جهان محسوب می‌شود. 

اطلاعات کلی در مورد موزه هنرهای زیبا پوشکین

موزه هنرهای زیبا پوشکین که در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد در مرکز تاریخی مسکو، نه‌چندان دور از کرملین واقع شده‌ است. این موزه با وجود آثار هنری خیلی قدیمی که دارد؛ فقط روی آثار هنری گذشتگان تمرکز نکرده‌ است. درب این موزه به روی هنر معاصر باز است و تلاش می‌کند مدرنیته و آثار هنری کلاسیک را در گفتگوی متقابل درگیر کند.

موزه پوشکین باتوجه‌به فعالیت‌های علمی، پژوهشی و نمایشگاهی، جشنواره‌های موسیقی، کارهای هنری و آموزشی با بزرگسالان و کودکان در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی روسیه به شمار می‌رود که سالانه بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. امروزه این موزه در حال بازسازی گسترده است و در تلاش است فعالیت خود را گسترش دهد.

نمایشگاه‌های موزه پوشکین

موزه پوشکین هر ساله نمایشگاه‌هایی در سطح جهانی را برای عموم مردم برگزار می‌کند. در سال گذشته این موزه ۴۳ پروژه را در مسکو، خارج از کشور و در دیگر شهرهای روسیه اجرا کرده است. از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه‌های زیر اشاره کرد:موزه هنرهای زیبا پوشکین

۱- کراناخ میان رنسانس و منریسم (شیوه‌گرایی)

موزه دولتی هنرهای زیبا به نام A.S. پوشکین برای اولین‌بار در روسیه نمایشگاهی در مقیاس بزرگ ارائه می‌دهد که به آثار استاد برجسته رنسانس لوکاس کراناخ بزرگ (۱۴۷۲-۱۵۵۳) و نمایندگان چندین نسل از این سلسله برجسته اختصاص دارد.

چهل و هشت نقاشی و بیش از پنجاه اثر گرافیکی از مجموعه‌های موزه‌های گوتا، برلین، مادرید، پراگ، بوداپست، مسکو، سنت پترزبورگ، نیژنی نووگورود و چندین مجموعه خصوصی روسی منعکس‌کننده مراحل مختلف توسعه سنت خلاقیت هستند. آثار کراناخ که در راستای مضامین مذهبی و اساطیری هستند؛ واقعاً رنسانس را با عناصر افسانه‌های گوتیک و معنویت ترکیب می‌کند. این نمایشگاه تغییرات مهمی را نشان می‌دهد که در آگاهی هنری استادان آلمانی در دوره بین رنسانس و منریسم رخ‌داده است.

۲- لئون باکست (به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد تولد این هنرمند)

در این نمایشگاه، حدود دویست و پنجاه اثر نقاشی، گرافیک اصیل و چاپی، عکس، اسناد آرشیوی، کتاب‌های کمیاب و همچنین لباس‌های صحنه و طرح‌های پارچه برای اولین‌بار در نمایشگاه «لئون باکست» به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد تولدش گرد هم آمده است.

۳- المپیا اثر ادوارد مانه از مجموعه موزه d’Orsay

در این نمایشگاه که سال گذشته تحت‌نظر موزه پوشکین در معرض بازدید عموم قرار گرفت؛ جذاب‌ترین آثار هنرمند محبوب ادوارد مانه، از جمله اثر جذاب المپیا از این هنرمند فرانسوی، از موزه دورسی به نمایش درآمد. ادوارد مانه در دوران گذار از سبک رئالیسم به سبک امپرسیونیسم در قرن نوزده، نقش بسیار مهم و کلیدی ایفا کرده است.موزه هنرهای زیبا پوشکین

۴- نمادهای هنر مدرن  در مجموعه Shchukin در بنیاد لویی ویتون، پاریس

در این نمایشگاه، برجسته‌ترین آثار هنر مدرن و پست‌مدرن از مجموعه شوکین در موزه لویی ویتون فرانسه به نمایش درآمدند. تضاد این نمادهای هنر مدرن با طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک موزه و فضای اطراف، تقابل زیبایی به وجود آورد که چشم بینندگان را خیره می‌کند.

مجموعه‌های مختلف موزه پوشکین

موزه هنرهای زیبا پوشکین مجموعه‌های متنوع و مختلفی دارد که توجه هرکسی را که به هنر، فرهنگ و تاریخ علاقه‌مند باشد؛ به خود جلب می‌کند. مجموعه‌های این موزه‌ به نقاشی و مجسمه‌سازی محدود نمی‌شوند و این موزه در زمینه‌های مختلف هنری و تاریخی فعالیت می‌کند. امروزه، مجموعه‌های فعال در موزه پوشکین عبارت‌اند از:

  • طراحی و نقاشی
  • هنرهای گرافیکی
  • مجسمه‌سازی
  • هنرهای کاربردی
  • شرق باستان
  • هنر و باستان‌شناسی جهان باستان
  • سکه‌شناسی
  • عکاسی هنری
  • بازیگری و سینما
  • مجموعه نشریات الکترونیکی اداره اطلاعات تصویری
  • فرهنگ آنلاین تکنیک‌های عکاسی

 تاریخچه موزه پوشکین در روسیه

پروفسور ایوان تسوتایوا مؤسس موزه پوشکین این موزه را در سال ۱۹۱۲ احداث کرد. پیش‌ازاین که مسکو پایتخت روسیه شود؛ تعداد زیادی از آثار هنری موجود در موزه پوشکین در موزه هرمیتاژ قرار داشت. اما زمانی که مسکو به عنوان پایتخت برگزیده شد؛ این آثار هنری ارزشمند به موزه پوشکین که در پایتخت بود انتقال داده شد.

نام این موزه در بدو تأسیس الکساندر سوم، هم‌نام تزار روس بود. نام این موزه در سال ۱۹۱۷ تغییر کرده و موزه هنرهای غربی نام گرفت و نهایتا در سال ۱۹۳۷ دولت روسیه این موزه را به پاس قدردانی از پوشکین، شاعر معروف، موزه هنرهای زیبا پوشکین نامید. موزه پوشکین

گسترش حوزه فعالیت موزه پوشکین

موزه هنرهای زیبا پوشکین در سال ۱۹۱۲ افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه چندین سال صرفاً در حیطه نمایش آثار هنری فعالیت می‌کرد. اما در آغاز سال ۲۰۱۷، موزه در مورد حوزه فعالیت جدیدی تصمیم گرفت و با تمرکز بر هنر معاصر روسیه و غرب در تمام جنبه‌های آن از نمایشگاه گرفته آموزش و پژوهش، فعالیت خود را گسترش داد.

در نتیجه این تصمیم، امروزه موزه هنرهای زیبای دولتی پوشکین امروزه یک موزه فعال و تعاملی است که تحولات فرهنگ جهانی را از دوران باستان تا امروز به نمایش می‌گذارد و درعین‌حال فضایی است برای دریافت دانش و ارتباطات و تبادل اطلاعات فرهنگی و هنری که مانند قلب فرهنگ و هنر روسیه عمل می‌کند.

هنر اروپایی و آمریکایی قرن ۱۹ و ۲۰ در موزه پوشکین

افتخار گالری هنری موزه پوشکین در روسیه شامل نقاشی‌های امپرسیونیست‌ها و پست امپرسیونیست‌های فرانسوی و استادان اوایل قرن بیستم است. اساتیدی مانند کلود مونه، آگوست رنوار، آلفرد سیسلی، کامیل پیسارو، ادگار دگا، پل گوگن، ونسان ون گوگ، آندره درن و روسو.

در نمایشگاه‌های جدید این موزه، شما می‌توانید آثاری از نمایندگان دیگر مکاتب هنری اروپایی و همچنین هنر آمریکایی را مشاهده کنید. آثار زیبای واسیلی کاندینسکی، مارک شاگال و جورجیو دی کیریکو، عکس‌هایی از آکیله فونی، کارل هوفر، فلیس کاسوراتی، هانس گروندیگ، ولکر بورینگر و راکول کنت نیز در این موزه در معرض نمایش قرار دارند.

البته این آثار هنری فقط به نقاشی و عکس محدود نمی‌شود. آثار مجسمه‌سازان برجسته اروپایی مانند آنتوان لوئیس باریه، آگوست رودن، آریستید مایلول، امیل آنتوان بوردل، اوسیپ زادکین و هانس آرپ نیز به در این موزه به نمایش درآمده است. موزه پوشکین

بازدید از موزه هنرهای زیبا پوشکین

اگر برای بازدید از موزه پوشکین می‌روید؛ باید بدانید که موزه پرطرف‌دار هر روز هفته به جز دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ساعت ۲۱ (۹ شب) برای ورود مراجعان آماده است. البته در روزهای پنجشنبه و جمعه، این موزه یک ساعت دیرتر یعنی تا ساعت ۲۲ باز است.

بازدید از موزه هنرهای زیبا پوشکین برای افراد زیر ۱۶ سال رایگان است و هزینه بازدید برای نوجوانان کمتر از بزرگسالان است. هزینه بلیت هر یک از گالری‌ها با هم متفاوت است؛ اما اگر بلیت ترکیبی تهیه کنید می‌توانید مشمول تخفیف شوید و به‌راحتی از تمامی بخش‌های این موزه جذاب دیدن فرمایید. هزینه بلیت بسته به بخشی که از آن دیدن می‌کنید بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ روبل است.

تور مجازی در موزه پوشکین

جالب است بدانید که برای بازدید از موزه پوشکین حتماً لازم نیست به روسیه بروید! پوشکینسکی مجازی پلتفرمی است که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی در خانه یا محل کار خود، به‌صورت آنلاین و مجازی از موزه هنرهای زیبا پوشکین بازدید کنید.

شما می‌توانید از طریق این پلتفرم با بهترین راهنماهای این موزه در گشت‌وگذارهای آنلاین در تالارهای مختلف موزه شرکت کنید، نکات جالبی را در سخنرانی‌های مجازی موزه بیاموزید، در سالن‌های نمایشگاه دائمی موردعلاقه خود به پیاده‌روی مجازی تنهایی بپردازید، یا از نمایشگاه‌های مجازی که همیشه می‌خواستید ببینید، دیدن کنید!

نحوه سفارش تور یا سخنرانی مجازی

در این پلتفرم، شما می‌توانید یک تور مجازی یا سخنرانی شخصی سفارش دهید. جلسات به‌صورت زنده برگزار می‌شود و یک فرمت ارتباط زنده با فرصتی برای پرسیدن سؤالات از استاد ارائه شده است. یک ساعت قبل از شروع رویداد، لینکی به آدرس ایمیلی که هنگام ثبت سفارش مشخص شده ارسال می‌شود و به شما امکان می‌دهد به برنامه بپیوندید.

دانستنی‌هایی دربارهٔ موزه پوشکین در مسکو

  • ساخت موزه پوشکین اولین‌بار ۱۴ سال به طول انجامید.
  • موزه پوشکین در مسکو، بعد از موزه هرمیتاژ که بزرگ‌ترین و پربازدیدترین موزه جهان است؛ رتبه دوم را در لیست مهم‌ترین موزه‌های روسیه از آن خودکرده است.
  • موزه هنرهای زیبای پوشکین پربارترین و غنی‌ترین موزه هنرهای اروپایی است.
  • موزه پوشکین، با وجود گذر زمان، هنوز هم‌نام اولین و بزرگ‌ترین موزه تعاملی در روسیه را یدک می‌کشد که امکان تعامل، آموزش و تلفیق هنر کلاسیک و مدرن را به بهترین شکل فراهم کرده است.
  • این موزه، پیشروترین موزه در نمایش آثار دوره رنسانس محسوب می‌شود.
  • آخرین بار موزه پوشکین در سال ۲۰۱۸ بازسازی شد.

 موزه پوشکین

جاذبه‌های اطراف موزه پوشکین در مسکو

اگر برای بازدید از موزه هنرهای زیبا پوشکین به مسکو می‌روید؛ بهتر است فرصت بازدیدکردن از جاذبه‌های چشم‌نواز و محبوب اطراف این موزه را از دست ندهید. نزدیک‌ترین جاذبه توریستی به این موزه، کلیسای جامع سنت باسیل است که تنها یک کیلومتر و نیم با آن فاصله دارد. از دیگر جاذبه‌های نزدیک به موزه پوشکین می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • نگارخانه ترتیاکوف با کمتر از سه کیلومتر فاصله
  • میدان سرخ با کمتر از سه کیلومتر فاصله (کمی جلوتر از نگارخانه ترتیاکوف)
  • موزه دولتی تاریخ روسیه با حدود چهار کیلومتر فاصله
  • میدان زیبای مانژ با چهار کیلومتر فاصله
  • تئاتر هنری مسکو با حدود پنج کیلومتر فاصله

هتل‌های اطراف موزه پوشکین در مسکو

هتل‌های مختلفی در اطراف موزه هنرهای زیبا پوشکین در مسکو قرار دارند که می‌توانند تجربه یک اقامت جذاب را برایتان رقم بزنند. با یک و نیم کیلومتر فاصله از موزه پوشکین، هتل آپارتمان روسی وجود دارد که نزدیک‌ترین هتل به این موزه محسوب می‌شود. دیگر هتل‌های محبوب نزدیک به موزه پوشکین در مسکو عبارت‌اند از:

  • هاستل جولی با کمتر از دو کیلومتر فاصله
  • مینی هاستل اسنین با دو کیلومتر فاصله
  • هتل ملی روسیه با دو کیلومتر فاصله (پیشنهاد ویژه ما به شما اقامت در این هتل است)
  • هتل آربات با دو کیلومتر فاصله

دسترسی به موزه پوشکین در مسکو

برای دسترسی آسان به موزه پوشکین در مسکو، دانستن آدرس آن به شما کمک می‌کند. موزه پوشکین در خیابان الیسا ولخونکا شهر مسکو واقع شده و شما می‌توانید با استفاده از خط مترو مسکو با کمترین هزینه و به‌راحتی به این موزه دسترسی پیدا کنید. بعد از پیاده‌شدن از مترو در ایستگاه کروپوتکینسکایا، برای رسیدن به موزه هنرهای زیبا پوشکین تنها چند قدم پیاده‌روی لازم است. البته شما می‌توانید با استفاده از تاکسی نیز به خیابان الیسا ولخونکا بروید؛ اما هزینه آن کمی بیشتر خواهد شد. موزه پوشکین

سخن پایانی

در این مقاله از سفرهای پایتخت در مورد موزه هنرهای زیبا پوشکین در مسکو که قلب تپنده تاریخ و هنر کلاسیک و معاصر روسیه محسوب می‌شود؛ صحبت کردیم و نگاهی به فعالیت‌ها، تاریخچه، بخش‌های مختلف موزه و تورهای مجازی جذاب آن داشتیم. کشور روسیه یکی از مقصدهای توریستی خیلی از جذاب است که گردشگران زیادی از جای‌جای دنیا هر سال به این کشور سفر می‌کنند. 

این موزه در شهر مسکو نزدیک کلیسای کرملین واقع شده است.

سؤالات متداول

۱- موزه پوشکین در کجا واقع شده؟

این موزه در شهر مسکو نزدیک کلیسای کرملین واقع شده است.

۲- چرا این موزه پوشکین نامیده شد؟

این موزه به پاس قدردانی از زحمات شاعر بزرگ پوشکین، به نام او نام‌گذاری شد.

۳- موزه پوشکین چه بخش‌هایی دارد؟

موزه پوشکین بخش‌های مختلفی دارد که در آنها انواع آثار هنری اعم از نقاشی، مجسمه‌سازی، سکه‌شناسی، باستان‌شناسی، جواهرات، گرافیک و دیگر هنرها به نمایش درآمده‌اند.

۴- موزه پوشکین چه روزهایی از هفته باز است؟

این موزه هر روز به جز دوشنبه‌ها باز است.

تور های ویژه