فرودگاه بین‌ المللی داکسینگ پکن، بزرگ ترین فرودگاه جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 04 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

اخیراً یک فرودگاه بی‌نظیر، خیره‌کننده و منحصر به فرد در حومه پایتخت چین، در پکن افتتاح شده است. ساختمان اصلی این فرودگاه که فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن نام دارد، ۷۰۰,۰۰۰ مترمربع(۷.۵ میلیون فوت مربع) وسعت دارد و آن را به بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان در بزرگ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل می‌کند. طرح منحصر به فرد فرودگاه و جزئیات طراحی پیش‌گام این فرودگاه، آن را از همتایان خود متمایز می‌کند و نوع جدیدی از مرکز حمل و نقل را تشکیل می‌دهد که برای آینده ساخته شده است.

معرفی فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن (PKX) که با نام فرودگاه جدید پکن نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است. این دومین فرودگاه بین‌المللی پکن به همراه فرودگاه بین‌المللی پایتخت پکن است. طراحی این فرودگاه درحالی‌که موقعیت آن در منطقه داکسینگ، حومه جنوبی پکن، برای خدمات‌رسانی به پایتخت چین و مناطق مجاور هبی و تیانجین ایده‌آل است، به‌روز و پیش‌گام است.

فرودگاه داکسینگ در مرز بین پکن و لانگ فانگ، استان هبی واقع شده است و انتظار می‌رود نیازهای مناطق پکن، تیانجین و هبی را برآورده کند. موقعیت مکانی این فرودگاه، پس از تجزیه‌وتحلیل کامل انتخاب شد. فرودگاه داکسینگ بافاصله ۴۶ کیلومتری از میدان تیان آن من، ۶۷ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی پکن و ۲۶ کیلومتری از مرکز شهر لانگ فانگ، قصد دارد به قطب اصلی فرودگاه منطقه تبدیل شود.

معماری فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

نام مستعار فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن، به عنوان ستاره‌های دریایی به دلیل شکلی است که توسط پنج کانکس متصل به سالن اصلی شکل‌گرفته است. این طراحی منعکس‌کننده اصول معماری سنتی چین است که فضاهای به‌هم‌پیوسته را در اطراف یک حیاط مرکزی سازماندهی می‌کند. عملکرد این معماری به جهت هدایت یکپارچه مسافران از طریق درگاه‌های خروج، ورود و انتقال آن‌ها به سمت این فضای بزرگ و ملاقات در قلب ترمینال است.فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

طراحی فشرده و شعاعی ترمینال به حداکثر تعداد هواپیما اجازه می‌دهد که مستقیماً در ترمینال با حداقل فاصله از مرکز ساختمان پارک شود و این موضوع پیاده‌روی را برای مسافران کاهش می‌دهد. معماری فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن راحتی و انعطاف‌پذیری زیادی در عملیات فراهم می‌کند و نیاز به شاتل‌ها و قطارها را برای رفت‌وآمد برطرف می‌کند. این پیکربندی زمان دسترسی به دورترین گیت را، به کمتر از ۸ دقیقه پیاده‌روی می‌رساند.  

معماران زاها حدید در تلاشی برای کاهش ردپای زیست‌محیطی فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن، مجموعه‌ای از آب باران و یک سیستم مدیریت آب طراحی کردند که آب را تا ۲.۷ میلیون مترمکعب از تالاب‌ها، دریاچه‌ها و نهرهای مجاور ذخیره و تصفیه می‌کند. برای جلوگیری از سیل و تأثیر جزیره گرمای تابستان بر اقلیم محلی، یک سیستم گرمایش متمرکز برای بازیابی و حفظ گرمای اضافی ناشی از عملکرد فرودگاه ایجاد شده است. همچنین این سیستم انتشار کربن را نیز کاهش می‌دهد.

چرا فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن ساخته شد؟

فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن برای کاهش ازدحام در فرودگاه فعلی پایتخت، فرودگاه بین‌المللی پایتخت پکن، با هدایت مسافران به یک مرکز حمل‌ونقل جدید توسعه داده شد. فرودگاه ۱۱.۵ میلیارددلاری جایگزین فرودگاه ۱۰۹ساله نانیوان شد که اولین فرودگاه تاریخ پکن بود. آخرین پرواز آن در ۲۵ سپتامبر انجام شد و اکنون به عنوان موزه هوانوردی مورد بازدید توسط گردشگران واقع شده است.فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

وسعت فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن چقدر است؟

ساخت‌وساز پروژه ۱۱.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و بیش از ۴۰,۰۰۰ کارگر در محل در اوج فعالیت خود بودند. فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن برای آینده ساخته شده است و دارای ترمینالی به اندازه ۹۷ زمین فوتبال است که آن را به بزرگترین ترمینال تک ساختمانی در جهان تبدیل می‌کند. همچنین داخل سالن فرودگاه، انواع ربات‌های خدمات مشتری، جهت تسهیل کار و به‌روزرسانی‌های پرواز و اطلاعات فرودگاه مسافران، تعبیه شده‌اند.

در حال حاضر ۴ باند، با چشم انداز تبدیل شدن به ۷ باند در آینده و یک ساختمان ترمینال وسیع با مساحت ۷۰۰,۰۰۰ متر مربع و مرکز حمل و نقل زمینی تا ۸۰,۰۰۰ متر مربع وجود دارد.

خدمات فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن در سال‌های ابتدایی فعالیت خود به ۴۵ میلیون مسافر در سال خدمات‌رسانی می‌کرد، اما تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۷۲ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت. همچنین برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر برای خدمات‌رسانی به ۱۰۰ میلیون مسافر و ۴ میلیون تن بار در سال وجود دارد.

ترمینال مسافربری ۷۰۰,۰۰۰ متر مربع فرودگاه داکسینگ پکن شامل یک مرکز حمل و نقل زمینی است که اتصال مستقیم به پکن، شبکه ملی راه آهن سریع السیر و خدمات قطار محلی را ارائه می‌دهد که کاتالیزوری برای توسعه اقتصادی فراهم می‌کند.فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن را چه کسی طراحی کرد؟

ساختمان ترمینال فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن نتیجه چشمگیر همکاری ADP Ingeniérie (ADPI) و تیم معماری زاها حدید است. لازم به ذکر است، این هنرمند مشهور و حرفه‌ای، به طور غم‌انگیزی در سال ۲۰۱۶ درگذشت. متعاقباً، در آگوست ۲۰۱۸، استودیوی طراحی هنگ‌کنگ Lead 8 طراحی فرودگاه داکسینگ پکن را بر عهده گرفت. پیش‌بینی می‌شود، ترمینال تجاری جدید پاسخگوی نیازهای همه مسافران باشد.

مالک فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن چه کسی است؟

بودجه اصلی پروژه عظیم ساخت فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن توسط دولت چین تأمین شد. دومین فرودگاه پکن با بودجه‌ای که به ۱۱.۵ میلیارد دلار آمریکا(حدوداً ۸۰ میلیارد یوان) می‌رسد، یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان است که در نهایت به ۱۰۰ میلیون مسافر سالانه خدمات‌رسانی می‌کند.

سخن پایانی

وسعت بی‌نظیر و طراحی نوآورانه فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن با اهداف بلندپروازانه‌ای دررابطه‌با سهم آن در فعالیت حمل و نقل جهان همراه است. طرح ساخت این فرودگاه در جوایز A+2020 Architizer’s Project of the سال نام گرفت و همچنین در همان سال جایزه برنده هیئت داوران و انتخاب محبوب را در زیرساخت حمل و نقل دریافت کرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان، از نظر تجهیزات و خدمات مسافرتی ارائه شده به مسافران، در بالاترین سطح خود قرار دارد.


فرودگاه بین ‌المللی داکسینگ پکن

سؤالات متداول

۱) وسعت فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن چقدر است؟

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن نام دارد، ۷۰۰,۰۰۰ مترمربع(۷.۵ میلیون فوت مربع) وسعت دارد و بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان در بزرگ‌ترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود.

۲) فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن چقدر هزینه داشت؟

ساخت این فرودگاه بزرگ، هزینه بسیار زیادی را به همراه داشت. تخمین زده می‌شود که دولت چین تقریباً ۱۱.۵ میلیارد دلار آمریکا برای این پروژه عظیم پرداخت کرده است.

۳) فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن چند باند دارد؟

فرودگاه داکسینگ در حال حاضر دارای چهار باند و ۷۹ جایگاه فرودگاهی است. اندازه ۴ باند فرودگاه قابل‌توجه است؛ چشم‌انداز این فرودگاه در آینده نزدیک، تعبیه ۷ باند وسیع و مجهز خواهد بود که می‌تواند سالانه حدود ۶۲۰ هزار پرواز را انجام دهد.

۴) آیا فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن بزرگترین فرودگاه جهان است؟

فرودگاه داکسینگ پکن و فرودگاه جدید استانبول، مدعی این عنوان هستند. فرودگاه داکسینگ پکن در واقع دارای بزرگ‌ترین و تنها ساختمان ترمینال است، درحالی‌که فرودگاه بین‌المللی استانبول، انتظار می‌رود بزرگ‌ترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک مسافر باشد.

۵) کدام خطوط هوایی در فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن فعال هستند؟

در حال حاضر، تمام شرکت‌های هواپیمایی بزرگ چین مانند خطوط هوایی China Eastern، China Southern، China United و Air China در فرودگاه داکسینگ پکن به همراه برخی خطوط هوایی بین‌المللی حضور دارند.

تور های ویژه