راهنمای سفر به ارمنستان

پربازدیدترین ها

گردشگری 05 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

راهنمای سفر به ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان ، به اندازه خود سفر به ارمنستان مهیج و جذاب است. سفری مجازی اما پر فراز و نشیب که قول می دهیم به اندازه سفر واقعی برای شما جذاب باشد. اگر باور نمی کنید، می توانید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و در آخر قضاوت با شما ! کشور ارمنستان فاصله چندانی با ایران ندارد. به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی از کشور ایران به ارمنستان سفر می کنند. این کشور طبیعتی زیبا و تاریخ، تمدن و فرهنگی غنی دارد که تمامی این فاکتورها در کنار هم سبب شده‌اند تا به عنوان یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری خارجی با کمترین فاصله از ایران انتخاب شود. در ادامه   بیشتر شما را با این کشور آشنا خواهیم کرد.

راهنمای سفر به ارمنستان

کشور ارمنستان یکی از اولین تمدن های مهم مسیحیت و از جمله محبوب‌ترین مقصدهای توریستی برای توریست های ایرانی محسوب می شود. اماکن مذهبی مانند معبد یونانی _ رومی همینطور زیارتگاه خور ویراپ یا Virap Khor که کلیسای باستانی ارامنه است، کلیسای اِچمیادزین یا Etchmiadzin که بازمانده  قرن چهارم بوده و مستقر شدن این کشور در همجواری کوه آرارات که کوهی با آتشفشانی خاموش در مرز ترکیه است، همگی سبب شده‌اند تا ارمنستان کشوری جذاب و مقصدی دیدنی برای گردشگران محسوب شود.

راهنمای سفر به ارمنستان

واکسن های ضروری برای سفر به ارمنستان

بیش از هر چیز اجازه دهید تا در راهنمای سفر به ارمنستان برای شما مهمترین فاکتورها را شرح دهیم. همانطور که می دانید به دلیل وجود پاندمی کرونا، در کشور های مختلف سراسر جهان قوانین خاصی را برای ورود و خروج مراجعین و مسافرین در نظر گرفته‌ شده اند. کشور ارمنستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. سازمان های WHO  و CDC الزام تزریق واکسن هایی را برای حضور و سفر به ارمنستان مشخص کردند.

واکسن هاری، واکسن کرونا و واکسن فلج اطفال، واکسن مننژیت، واکسن اوریون و سرخجه، واکسن سه گانه سرخک، واکسن سه گانه کزاز، سیاه سرفه و دیفتری، همچنین سینه پهلو، آنفولانزا، زونا و آبله مرغان از جمله واکسن هایی هستند که برای ورود به کشور ارمنستان ضروری محسوب می شوند. همچنین بسیاری از مسافرانی که قصد سفر به ارمنستان و اقامت معمول در این کشور را دارند باید واکسن هپاتیت A را نیز زده باشند. واکسن هپاتیت B هم برای مسافرانی که احتمالاً در معرض تماس خونی یا سایر مایعات هستند، توصیه می شود.

 زبان و واحد پول در ارمنستان

مردم ارمنستان در این کشور به زبان ارمنی صحبت می کنند. البته زبان ارمنی یکی از زبان های هند و اروپایی محسوب می شود. در قالب راهنمای سفر به ارمنستان بد نیست بدانید که شوروی، نفوذ طولانی مدتی در این کشور داشته که به سبب همین امر، غالب مردم ارمنستان به زبان روسی نیز تسلط دارند. نکته مهم اینکه در خیابان ها، هتل ها، فروشگاه ها، رستوران ها، کافه ها و سایر اماکن عمومی می توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید و مردم محلی با خوشرویی پاسخ شما را خواهند داد. همچنین علائم شهری، تابلو ها، کافه ها و رستوران ها و حتی منو های غذایی نیز همگی به انگلیسی هستند.

حتی صورت حساب شما به زبان انگلیسی چاپ خواهد شد.

ناگفته نماند که دو کشور ایران و ارمنستان روابط دوستانه و خوبی با یکدیگر دارند که به همین دلیل، مردم این کشور تقریبا زبان فارسی را نیز بلد هستند. واحد پول رایج کشور ارمنستان درام نام دارد. اما شما بهتر است در سفر به ارمنستان دلار با خود ببرید. هرچند صرافی هایی نیز در سطح شهر وجود دارند که اگر ارز شما بین المللی نبود، در کوتاه ترین زمان ممکن پول های شما را تبدیل می کنند. همچنین هتل های زیادی مانند هتل ۵ ستاره ایروان نیز در محوطه داخلی خود صرافی دارند.

واحد پول در راهنمای سفر به ارمنستان

گرسنگی در ارمنستان معنا ندارد !

یکی از جاذبه های گردشگری هر منطقه و کشوری، خوراکی های آن است. ما در راهنمای سفر به ارمنستان به شما گوشزد می‌کنیم که حتماً غذاهای این کشور را امتحان کنید. برخی از غذاهایی که در این کشور تهیه می‌شوند به غذاهای مدیترانه‌ای، اروپایی و عربی شباهت زیادی دارند. موقعیت جغرافیایی این کشور سبب شده تا شما در هر نقطه از آن با خوراکی هایی کاملا متفاوت روبرو باشید. حتی در برخی از مناطق ممکن است شما بر سر میز، غذا های ایرانی را مشاهده کنید.

میزان ادویه در غذا های ارمنستانی کم بوده و گوشت از اصلی ترین فاکتور های هر وعده غذایی محسوب می شود. همچنین وجود سبزیجات، برنج و حبوبات نیز در غذاهای مردم این کشور کاملاً مشهود است. به شما پیشنهاد می کنیم به عنوان پیش غذا، سوپ قارچ و سوپ عدس که از جمله معروف ترین سوپ های این کشور هستند را امتحان کنید. در ادامه از غذاهای محبوب ارمنستان می گوییم که شامل خوراک گوشت با سس انار، کوفته گوشت گاو، ماهی کبابی، سوجوخ، ماهی شکم پر و بیورک است. دسر ها را نیز فراموش نکنید. در راهنمای سفر به ارمنستان بد نیست بدانید که باقلوای ارمنی و گاتا از لذیذترین و خوش طعم ترین شیرینی های ارمنستان محسوب می شوند.

غذا در راهنمای سفر به ارمنستان

ارمنستان و بهترین هتل ها

بهترین زمان سفر به کشور ارمنستان در میان ماه‌ های مارس تا جولای یعنی به طور دقیق از پایان ماه اسفند تا اوایل ماه تیر است. نکته مهمی که به عنوان راهنمای سفر به ارمنستان باید آن را برای شما شرح دهیم این است که اجاره اتاق در هتل ها و در ماه ‌های شلوغ و پر مسافر، کمی گران خواهد بود که البته شما با انجام یک برنامه ریزی دقیق می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. سایت های معتبر رزرو تور و هتل در این راه شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد.

اگر چند ماه قبل تر نیز برای سفر خود اقدام کنید، بدون شک با قیمت های پایین تری برای حضور در این کشور رو به رو خواهید بود. سفر در ماه های خلوت به ارمنستان اجاره آپارتمان و کرایه هتل کمتری را به شما تحمیل می کند. یکی از این ماه ها، ماه ژانویه است که کمترین قیمت ها را در سفر به ارمنستان در این ماه تجربه خواهید کرد. در ادامه بهترین هتل های ارمنستان در سال ۲۰۲۲ را به شما معرفی می‌کنیم.

  •   هتل رادیسون بلو با ۵ ستاره درخشان

هتلی با پنج ستاره و نمای شیشه ای و سنگی که ردپای محکم مدرنیته را به رخ می‌کشد. این هتل تنها ۱ کیلومتر از ایستگاه مدرن آبشار شهر ایروان فاصله دارد و در قسمت حاشیه پارک پیروزی قرار گرفته است. وای فای رایگان و صبحانه از جمله خدماتی هستند که این هتل به شما ارائه می کند.

هتل رادیسون ارمنستان

  • راهنمای سفر به ارمنستان و هتل پرطرفدار متروپل

دومین هتلی که که قرار است به شما معرفی کنیم یک هتل ۴ ستاره محبوب است. هتل متروپل به دلیل همجواری با سفارتخانه‌ ها، کلیسا ها و موزه ها و همچنین یک نمای آجری قرمز رنگ و درخشان، در دسته محبوب ترین هتل های ایروان قرار گرفته است. فاصله این هتل تا فرودگاه بین ‌المللی زوارتنوتس ۱۰ کیلومتر و تا کلیسای سنت سارکیس ۱۶ کیلومتر است.

  • هتل آرامش بخش کانتار

هتلی ۳ ستاره که در منطقه تجاری شهر است، اما ما در قالب راهنمای سفر به ارمنستان می گوییم که این هتل بشدت فضایی آرام و آرامش بخش دارد. فاصله هتل کانتار از پارک انگلیسی ۵ دقیقه است و شما می توانید در یک پیاده روی دلنشین در مدت زمانی کمتر از ۹ دقیقه، خود را به میدان جمهوری برسانید. برای رسیدن به ایستگاه مترو نیز کافیست تنها ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. همچنین وای فای رایگان و صبحانه از جمله خدماتی هستند که در این هتل به شما عرضه می شوند.

ایمنی و امنیت سفر در ارمنستان

به عنوان  وظیفه داریم تا در مورد خطرات احتمالی و ایمنی سفر در این کشور شما را آگاه سازیم. شما در ارمنستان به اندازه کشورهای اروپای غربی ایمن خواهید بود. ارمنستان به شدت امن است و به دلیل رعایت بالای نکات بهداشتی، یکی از ویژه ترین کشورها محسوب می شود. امنیت ایروان شبیه به تمام شهرهای اروپایی بوده و برای مردم محلی و گردشگران کاملاً یکسان است. نکته قابل توجه اینکه همان طور که مرکز شهر و مناطق گردشگری امن هستند، حومه شهر نیز از امنیت بالایی برخوردار است.

راهنمای سفر به ارمنستان

آب و هوا در ارمنستان

ارمنستان آب و هوایی قاره ای دارد. به عبارتی تابستان‌ ها آفتابی و گرم هستند و این گرما از ابتدای ماه ژوئن تا میانه ‌های سپتامبر ادامه خواهند داشت. دمای هوا در این بازه زمانی چیزی در حدود ۲۲ درجه سانتی گراد تا ۳۶ درجه سانتی گراد متغیر خواهد بود. در عین حال رطوبت کم است و تاثیر دمای بالا را کاهش می دهد. وجود برف بر روی کوه ها هوا را خنک کرده است.

همچنین زمستان ها در ارمنستان بسیار سرد و پر برف است. گاها دیده شده که درجه قالب هوا در زمستان بین منفی ۵ درجه سانتی گراد تا منفی ۱۰ درجه سانتی گراد متغیر است. به عنوان راهنمای سفر به ارمنستان توصیه می کنیم اگر ورزش های زمستانی در دسته ورزش های محبوب شما هستند، اسکی کردن بر روی تپه های پوشیده شده از برف ایروان را فراموش نکنید. همچنین دریاچه سوان که در ارتفاعات ارمنستان واقع شده، بدلیل ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، دومین دریاچه جهان است. ناگفته نماند که برف کوه ها تا پایان ماه فوریه آب نخواهد شد.

آب و هوا در ارمنستان

بهترین زمان سفر به کشور ارمنستان

تمام فصل ها در کشور ارمنستان زیبا و فراموش نشدنی هستند. در  راهنمای سفر به ارمنستان باید بدانید که این کشور زمستان هایی سخت و سرد و تابستان های خشک و گرم دارد. اگر هوای گرم را ترجیح می دهید و عاشق تابستان هستید، نیمه اول سال برای سفر به ارمنستان بی نظیر است. اما اگر تفریحات زمستانی را به هر تفریح دیگری ترجیح می دهید، ما به شما نیمه دوم سال را توصیه می‌کنیم. نکته جالب اینجاست که بهار در ارمنستان خیره‌کننده و چشم نواز است. آب و هوای فصل بهار در ارمنستان متعادل بوده و کافیست شما سر بچرخانید تا در هر طرف با دشت های مملو از گل های بهاری رنگارنگ و معطر روبرو شوید. آب تنی در دریاچه سوبان و در فصل تابستان، از جمله فعالیت ‌های محبوب گردشگران است. فراموش نکنید که این دریاچه از انتهای شهریور ماه تا ابتدای فصل بهار یخ زده است.

بهترین زمان سفر در راهنمای سفر به ارمنستان

ویزای توریستی و سفر به کشور ارمنستان

اگر قصد سفر به این کشور را داشتید به عنوان راهنمای سفر به ارمنستان باید بدانید که ویزای توریستی همان ویزای مورد نیاز شما خواهد بود. در سفرهای تجاری و گردشگری، ویزای توریستی مورد نیاز است. بد نیست بدانید که شهروندان ۴۵ کشور دنیا بدون اخذ ویزا به راحتی می توانند به ارمنستان سفر کنند و تا ۱۸۰ روز اجازه اقامت داشته باشند. ویزای توریستی را در زمان وارد شدن به پایانه های مرزی برای سفر های زمینی یا فرودگاه برای سفر های هوایی گردشگران، صادر می‌ کنند. مدارکی که برای اخذ ویزا مورد احتیاج هستند، گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار خواهد بود.

همچنین در قالب راهنمای سفر به ارمنستان فراموش نکنید که اخذ ویزای توریستی نیازی به وقت مصاحبه در سفارتخانه ندارد. بر اساس تفاهم ‌نامه‌ای که بین ارمنستان و ایران به تاریخ ۵ ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ انجام شده است، شهروندان ارمنی و ایرانی بدون محدودیت درخواست ویزا و از طریق سفارت، به راحتی می توانند بین ۲ کشور سفر کنند. همچنین شهروندان این دو کشور، ۹۰ روز در طول مدت زمان ۶ ماه در کشور مقصد خود، یعنی ایران یا ارمنستان به راحتی می توانند اقامت داشته باشند. اگر متقاضی دریافت سایر ویزاهای ارمنستان هستید، باید از طریق سفارت ارمنستان در شهر تهران اقدام کنید.

ارمنستان و عجایب و دیدنی های گردشگری

جاذبه‌های کشور ارمنستان کم نیستند. دیدنی هایی که به عنوان راهنمای سفر به ارمنستان وظیفه داریم تا آنها را به شما معرفی کنیم.

  • جاذبه های تاریخی و توریستی

نکته مهم که باید در راهنمای سفر به ارمنستان بدانید این است که بیشترین مکان های تاریخی اماکن باشکوه مذهبی هستند. صومعه گگ هارد که مربوط به قرون وسطی بوده و در استان کوتایک ارمنستان واقع شده است. این مکان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و تحت حفاظت است. همچنین معبد گارنی ارمنی بنایی رومی یونانی است که در اتحاد جماهیر شوروی سابق و ارمنستان واقع شده. این معبد را شناخته ‌شده ‌ترین بنا و نماد قبل از مسیحیت در ارمنستان می دانند. همچنین میدان جمهوری در مرکز شهر ایروان که از دو بخش تشکیل شده است. میدانی بیضی شکل که قسمت داخلی آن را تشکیل داده و قسمت دیگر که با فرم دیوار هایی کوتاه و موازی قسمت دوم میدان را تشکیل داده است.

در این قسمت شما با استخری که از فواره های آب و صدای موسیقی مملو شده، رو به رو خواهید بود. این میدان را از دیدنی های جذاب ایروان می دانند که توریست ها ساعت ها در اطراف آن گردش کرده و از زیبایی های آن لذت می برند. همچنین صومعه ارمنی نورا وانک، که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری ایروان واقع شده است. این صومعه در نزدیکی رودخانه آماگو و در یک دره باریک زیبا به زیبایی هرچه تمامتر حضور خود را به رخ می کشد.

جاذبه های تاریخی در سفر به ارمنستان

  • جاذبه های طبیعی و توریستی

ارمنستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی قفقاز و همچنین آب و هوای خنک و قاره ای که دارد، از جاذبه های طبیعی فراوانی برخوردار است. اول از هم در راهنمای سفر به ارمنستان از دریاچه های معروف خواهیم گفت. دریاچه سوان که از جمله ویژگی های طبیعی و جذاب ارمنستان محسوب می شود، یک دریاچه آب شیرین است که از جمله بزرگترین دریاچه های این کشور است. ارتفاع بالایی دارد و در روزهای گرم تابستان مکانی مناسب برای یک شام دوستانه یا خانوادگی محسوب می شود. این دریاچه آب شیرین یکی از ۳ دریاچه بزرگ پادشاهی ارمنستان است که به عنوان دریاچه مشترک در مرز های جمهوری ارمنستان امروزی واقع شده است.

همچنین صومعه های قرون وسطایی که با سنگ های سفید و سیاه ساخته شده اند، در کنار سواحل شنی، از دیگر جاذبه های طبیعی ارمنستان محسوب می شوند. در راهنمای سفر به ارمنستان منطقه کوهستانی آراگاتس به دلیل جذابیت طبیعی و تنوع فرهنگی، یکی از دیدنی ترین مناطق ارمنستان است. بد نیست بدانید که از جمله دیدنی های این منطقه کوهستانی یک صومعه و قلعه زیبای باستانی است که در مراتع سرتاسر گل آلپ مستقر شده است. فراموش نکنید که جنگل خسرو یا همان مناطق حفاظت شده خسرو، از اولین مناطق حفاظت شده در کل جهان محسوب می شوند. این مناطق دولتی به دلیل تنوع گیاهی و جانوری و حضور گونه های آسیایی و اروپایی، به شدت مشهور هستند.

 

جاذبه های طبیعی ارمنستان

فستیوال ها و نمایشگاه های ارمنستان

به عنوان راهنمای سفر به ارمنستان بد نیست بدانید که سالانه نمایشگاه های بین المللی و فستیوال های متعددی در این کشور برگزار می‌شود. نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که معمولاً از ۱ تا ۳ مارس در ایروان برگزار می گردد. نمایشگاه تخصصی غذا و نوشیدنی که از ۲۴ تا ۲۶ می برپا می شود. همچنین نمایشگاه بین المللی و تخصصی داروسازی و سلامت که ۲۵ تا ۲۷ اکتبر در ایروان برپا می شود، از جمله نمایشگاه های عمومی برگزار شده در این کشور هستند.  در ادامه فستیوال ها و جشن های زیادی نیز در این کشور برگزار می‌ گردند که از بین آنها می‌توان به روز جاز که یک جشنواره سالانه است اشاره کرد.

این جشنواره در مجتمع آبشار ایروان و به تاریخ ۳۰ آوریل برگزار می شود. رویدادی که در آن گروه های موسیقی جاز از سراسر ارمنستان و دنیا گرد هم می آیند. همچنین جشنواره خوراک دلمه که غذای ملی کشور ارمنستان محسوب می‌شود، در ۲۰ می و در روستای حنابرد برگزار می شود. در این جشنواره برگ های تازه انگور را از گوشت چرخ کرده پر کرده؛ آن ها را می پیچند و میپزند. در آخر جشنواره ورداوار که از جمله فعالیت های سرگرم کننده ارمنستان است و در تاریخ ۸ ژانویه برگزار می شود. این کلمه در زبان ارمنی ۲ معنی دارد: یکی شعله ور شدن گل رز و دیگری آب پاشیدن. این جشن که بر اساس یک افسانه قدیمی برگزار می شود جشنی است که افراد در آن بر روی یکدیگر آب می ریزند.

فستیوال ها و نمایشگاه های در راهنمای سفر به ارمنستان

تابستان‌ها در این شهر گرم و زمستان‌های آن بسیار سرد است به شکلی که گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای برای اسکی به حساب می‌آید. اگر خواستید به این کشور سفر کنید، از اردیبهشت تا آخر فصل گرما زمان مناسبی است.  


تور های ویژه