بازدید از دریاچه زیرزمینی بلدیبی و سفری به دنیای ناشناخته‌ها

پربازدیدترین ها

گردشگری 08 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

غار بلدیبی آنتالیا

غار بلدیبی آنتالیا یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کشور ترکیه است که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشاند. همان‌طور که می‌دانید شهر آنتالیا در دنیا و بین توریست‌ها به سواحل زیبا و آب و هوای مدیترانه‌ای و تفریحات آبی‌اش معروف است. اما این شهر ساحلی زیبا علاوه بر دارا بودن ویژگی‌هایی که گفته شد، دارای اماکن تاریخی بسیاری هم هست. ولی اگر به بازدید از غارهای متعلق به دوران ماقبل تاریخ و انسان‌های اولیه علاقه داشته باشید دیدن کردن از غار بلدیبی برایتان لطفی دیگر خواهد داشت. 

غار بلدیبی آنتالیا

پیش از آن که به معرفی غار بلدیبی آنتالیا بپردازیم بهتر است کمی درباره منطقه‌ای که این غار اسرارآمیز در آن قرار گرفته صحبت کنیم. غار بلدیبی در ناحیه‌ی بلدیبی واقع شده. این ناحیه دارای کوهستان‌های زیبا و طبیعت بکر و دیدنی و چشمه‌های زلال و شفاف است و به دلیل وجود همین کوهستان و آب و هوای مطبوع، فضایی مناسب برای رشد درختان کاج و نارنج هم هست.

 در حقیقت منطقه بلدیبی با درختان کاج و نارنج و کوهستان احاطه شده و در میان همین کوه‌هاست که غار تاریخی و ارزشمند بلدیبی وجود دارد.  گفتنی است بلدیبی بین شهر آنتالیا و منطقه کمر قرار گرفته و جالب است بدانید که آب و هوای ناحیه‌ی کمر از آب‌وهوای منطقه بلدیبی کاملاً متفاوت است. در واقع ساحل‌های پاک کمر از آب و هوای گرم و خشک در فصل تابستان و آب‌وهوای معتدل و بارانی در فصل زمستان برخوردار است.

غار بلدیبی دقیقا کجاست؟

شاید بخواهید بدانید غار بلدیبی آنتالیا دقیقاً کجا قرار گرفته. همان‌طور که گفتیم این غار در ناحیه‌ای بین آنتالیا و منطقه کمر در ناحیه بلدیبی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی آنتالیا و ۱۹ کیلومتری منطقه کمر در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا و فاصله صدمتری تا ساحل دریای مدیترانه واقع شده.

آب و هوا و مناظر طبیعی فوق‌العاده

حتماً دوست دارید بدانید چه چیزی باعث شده غار بلدیبی آنتالیا به مکانی پرطرفدار برای بازدید میان گردشگران تبدیل شود؟ یکی از دلایل مهمی که هر ساله گردشگران را جذب خود می‌کند محوطه فوق‌العاده زیبای اطراف غار بلدیبی است. همان‌طور که گفتیم این غار اسرارآمیز با کوهستان و درختان کاج و نارنج احاطه شده و منظره‌ی کوهستان شکوه و جلوه‌ی خاصی به محیط بخشیده. همچنین چشمه‌های پاک و زلال و درختان قد برافراشته و سرسبز اطراف باعث شده‌اند تا این غار استثنایی و محوطه اطرافش چشم هر گردشگری را به خود خیره کند.

همان‌طور که گفتیم این غار تنها صد متر با ساحل مدیترانه فاصله دارد و گردشگران می‌توانند به راحتی خود را به دریا برسانند و از منظره زیبای آن دیدن کنند. پس به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت آب و هوای پاک و کوهستانی بی‌نظیر منطقه بلدیبی از دلایل اصلی و مهم سفر گردشگران مختلف از فرهنگ‌های متفاوت به غار بلدیبی است.

غار بلدیبی در آنتالیا و سفر به اعماق تاریخ

تا اینجا درباره جاذبه‌های طبیعی منطقه‌ای که غار بلدیبی آنتالیا در آن واقع شده گفتیم. حالا بهتر است به معرفی خود غار بپردازیم. اسرارآمیزترین ویژگی این غار شگفت‌انگیز این نکته است که این غار در حقیقت یکی از زیستگاه‌های اولیه انسان‌های عصر حجر بوده است. گفتنی است باستان شناسان در سال ۱۹۵۶ غار بلدیبی را کشف کرده و انجام عملیات حفاری را در آن آغاز کردند.

همچنین در دهه ۱۹۶۰بود که چندین لایه از غار کشف شد و مشخص کرد که این محوطه زیستگاه انسان‌های اولیه بوده است. اما شاید بخواهید بدانید چه کشفیاتی باعث شد محققان به این نتیجه برسند و چه شواهدی برای اثبات این تئوری وجود دارد؟غار بلدیبی آنتالیا

شگفتی‌های درون غار بلدیبی آنتالیا

پس از حفاری‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان، در غار بلدیبی آنتالیا آثاری متعلق به دوران ما قبل تاریخ پیدا و کشف شد که از جمله‌ی آنها می‌توان از سنگ چخماقی یاد کرد که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد. اما شگفتی جالب توجه دیگر در غار بلدیبی آنتالیا وجود نقاشی‌هایی است که توسط انسان‌های اولیه با ابزاری مانند استخوان کشیده شده. گفتنی است این نقاشی‌ها که به دوران ما قبل تاریخ برمی‌گردند به دو دسته‌ی تصاویر حیوانات و تصاویر مرتبط با بدن انسان تقسیم می‌شوند. تصاویر حیوانات شامل تصاویر بز و آهو و تصاویر مربوط به بدن انسان شامل خود انسان و الهه‌ی مادر می‌شود. این تصاویر بر روی دیواره‌های غار کشیده و رنگ آمیزی شده‌اند.

همچنین جالب است بدانید که همه‌ی این نقاشی‌های حک شده بر روی دیواره‌های آهکی غار تا به امروز از گزند هر نوع آسیبی در امان بوده و کاملاً سالم باقی‌مانده است. در حقیقت این غار اسرارآمیز را می‌توان به‌نوعی موزه باستان‌شناسی ماقبل تاریخ نامید.

منظره درون غار بلدیبی آنتالیا

کف غار بلدیبی آنتالیا این زیستگاه انسان‌های اولیه در بعضی نقاط از آب پوشیده شده و این حتی بازدید از آن را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند. چرا که باعث می‌شود تصور کنید در حال بازدید از دریاچه‌ای زیرزمینی و دنیایی ناشناخته هستید! همان‌طور که گفته شد دیوارها با اشکال و تصاویر کشیده شده توسط انسان‌های عصر حجر پوشیده شده و منظره‌ای اسرارآمیز برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. گفتنی است در مقابل این نقاشی‌ها صفحه‌های شیشه‌ای قرار داده شده تا از آسیب در امان بمانند. غار بلدیبی آنتالیا با تمام شگفتی‌هایش  دومین مرکز پیشاتاریخی آنتالیا به‌حساب می‌رود.

موزه داخل غار بلدیبی آنتالیا

شاید به نظرتان عجیب بیاید اما امروزه بخشی از مجموعه‌ی غار تبدیل به موزه‌ای باستانی برای نگهداری و نمایش اکتشافاتی شده که از داخل غار به دست آمده است. این آثار شامل ابزاری می‌شود که انسان‌های اولیه برای خلق نقاشی‌ها و همچنین شکار از آن بهره گرفته‌اند. ابزاری متعلق به دوران پارینه‌سنگی و میان‌سنگی ساخته شده از سنگ چخماق چون چاقو، سرنیزه و داس. بازدید از این بخش برای هر گردشگری تجربه‌ای فوق‌العاده بی‌نظیر خواهد بود.

بازدید از غار بلدیبی آنتالیا

چنانچه پس از خواندن درباره شگفتی‌های غار بلدیبی آنتالیا ترغیب شده‌اید از آن بازدید کنید باید بدانید بازدید از این مجموعه رایگان است و همچنین تورهای مختلفی برای بازدید از این غار و دیگر غارهای واقع در آنتالیا وجود دارند که می‌توانید از آنها هم استفاده کنید. شهر قدیمی کالیچی آنتالیا هم تقریباً در نزدیکی این ناحیه قرار دارد و می‌توانید در یک روز از هر دو دیدن کنید. برای رفتن به این ناحیه می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی، اتوبوس، واگن‌های برقی، مینی‌بوس و دالموس استفاده کنید.

اما شاید بخواهید بدانید بهترین زمان بازدید از غار بلدیبی چه زمانیست؟ همان‌طور که گفتیم این منطقه در ناحیه‌ای کوهستانی مدیترانه‌ای واقع شده و اگر می‌خواهید در مطبوع‌ترین حالت آب‌وهوایی به این منطقه سفر کنید ما فصل بهار و پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

غار بلدیبی آنتالیا

جمع بندی

شهر آنتالیا یکی از توریستی‌ترین مناطق ترکیه است. از جمله جاذبه‌های طبیعی تاریخی گردشگری ترکیه، غار بلدیبی در آنتالیا است که پس از حفاری‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسان مشخص شد این محل زیستگاه اولیه انسان‌های عصر حجر بوده. آثاری همچون ابزار نقاشی و شکار و همچنین تصاویری بر دیواره‌های آهکی غار کشف شده که متعلق به دوران پارینه‌سنگی و میان‌سنگی هستند و بازدید از آنها هر گردشگری را به شگفتی وا می‌دارد. علاوه بر شگفتی‌های داخل غار، محوطه‌ی بیرون غار هم با کوه‌ها و چشمه‌ها و درختان سرسبز پوشیده شده و منظره‌ای استثنایی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. اگر شما هم به بازدید از اماکن طبیعی تاریخی متعلق به دوران پیش تاریخ علاقه‌مندید بازدید از این غار اسرارآمیز را از دست ندهید.

 

سؤالات متداول

۱.غار بلدیبی کجاست؟

غار بلدیبی آنتالیا بین آنتالیا و منطقه کمر در ناحیه بلدیبی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی آنتالیا و ۱۹ کیلومتری منطقه کمر قرار گرفته است.

۲.غار بلدیبی در آنتالیا متعلق به چه دوره تاریخی است؟

از حفاری‌های انجام شده در غار بلدیبی آنتالیا مشخص شد این غار یکی از زیستگاه‌های اولیه انسان در عصر پارینه‌سنگی و میان‌سنگی بوده است.

۳.غار بلدیبی در آنتالیا چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

غار بلدیبی آنتالیا علاوه بر محوطه داخلی دارای نقاشی‌ها و حکاکی‌های روی دیواره‌ها و ابزار باقی‌مانده از دوران پارینه‌سنگی از محوطه خارجی با مناظر طبیعی بکر و زیبا و آب‌وهوای فوق‌العاده برخوردار است.

۴.چطور به غار بلدیبی آنتالیا برویم؟

شما می‌توانید هم با وسایل نقلیه شخصی و استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب و هم با وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی، اتوبوس، واگن‌های برقی، مینی‌بوس و دالموس خود را به غار بلدیبی آنتالیا برسانید.

۵.آیا می‌توان از غار بلدیبی بازدید کرد؟

بله شما می‌توانید هم به صورت شخصی و هم با تور از غار بلدیبی آنتالیا دیدن کنید.

۶.چه فصلی برای بازدید از غار بلدیبی آنتالیا مناسب تر است؟

منطقه غار بلدیبی آنتالیا به دلیل قرار گرفتن در ناحیه‌ای کوهستانی مدیترانه‌ای در فصول بهار و پاییز از آب و هوای مطبوع‌تری برخوردار است و بهتر است در این فصول از این منطقه بازدید کنید.

تور های ویژه