معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگی در خرم آباد

پربازدیدترین ها

گردشگری 08 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

سفر به خرم آباد

اگر برای گذراندن تعطیلات فصل بهار، به دنبال مقصدی مناسب می‌گردید، پیشنهاد ما سفر به خرم آباد، مرکز استان لرستان است. این شهر علاوه بر آبشارها و طبیعت بکر و خیره‌کننده، از جاذبه‌های تاریخی بسیاری برخوردار است که اغلب آن‌ها در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و به دوره ساسانیان تعلق دارند. همچنین سفر به خرم آباد، فرصت مناسبی برای آشنایی با آداب‌ورسوم، زبان و فرهنگ مردم این شهر و مناطق لرنشین اطراف است.


سفر به خرم‌آباد

منطقه غربی و لرنشین خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، به دلیل قرارگرفتن در مسیر تهران – جنوب و آزادراه پنجم ایران، از اهمیت ارتباطی و راهبردی ویژه‌ای برخوردار است. همچنین در سفر به خرم آباد بناهای تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند که اکثر آن‌ها در دوره ساسانیان ساخته شده‌اند. اما لازم به ذکر است، قدمت این شهر به خیلی قبل‌تر از آن دوره بازمی‌گردد؛ به‌طوری‌که، این شهر را یکی از اولین‌ شهرها و مناطق مسکونی ایران نامیده‌اند.

آب‌وهوای این شهر، در شش ماه ابتدایی معتدل و خنک است و فصل بهار، بهترین زمان سفر به خرم آباد محسوب می‌شود. همچنین خنکی هوا در تابستان نیز ملموس است و می‌توانید در تابستان نیز از آبشارهای بی‌نظیر این شهر و بناهای تاریخی آن دیدن کنید.

نان آردی، شیرینی برساق، صنایع‌دستی از جنس ورشو، جاجیم و گیوه از مشهورترین سوغات این شهر هستند. شما می‌توانید در سفر به خرم آباد در بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر با امکانات و خدمات متنوع اقامت داشته باشید.

جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سفر به خرم آباد، بازدید از اماکن و بناهای تاریخی واقع در بافت تاریخی و باستانی این شهر است. برخی از این جاذبه‌های تاریخی از شهرت جهانی برخوردارند و بازدید از آن‌ها به تمام گردشگران توصیه می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد می‌پردازیم:

۱- قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک، یا همان دژ شاپورخواست، بالای تپه‌ای در شهر خرم‌آباد واقع در استان لرستان ساخته شده و نماد این هر محسوب می‌شود. این قلعه به دلیل دارابودن دروازه برج، به دروازه برج فلکی نیز شهرت دارد. قلعه فلک‌الافلاک با مساحتی حدود ۵۳۰۰ مترمربع احداث شده و دارای دو حیاط مستطیل‌شکل و تعدادی اتاق و تالار است.

این قلعه از موادی مانند سنگ، آجر، خشت، ملات گچ و آهک در دوره ساسانیان بنا شده و از آنجا منظره تمام شهر دیده می‌شود. لازم به ذکر است، در دوره پهلوی نیز از این قلعه به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی استفاده می‌شد.سفر به خرم آباد

آدرس قلعه فلک‌الافلاک: لرستان، خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، دوازده‌برجی

۲- مناره آجری

این مناره، سازه‌ای استوانه‌ای‌شکل است که به هدف دیده‌بانی، نگهبانی و هدایت کاروان‌ها بر روی یک سکوی سنگی ساخته شده است. برخی معتقدند این بنا متعلق به دوره دیلمیان است و برخی آن را متعلق به آل بویه می‌دانند. این مناره، از آثار تاریخی شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود و در لیست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است.

مناره آجری حدود ۳۰ متر ارتفاع داشته و با پیمودن ۹۹ پله به بام آن می‌رسید که از فراز آن می‌توان دورترین چشم‌اندازهای شهر را نظاره کرد.

آدرس مناره آجری: لرستان، خرم‌آباد، محله قاضی آباد، پارک شقایق

۳- پل شاپوری (پل شکسته)

پل شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک است که در دوره ساسانیان با استفاده از قلوه‌سنگ و ساروج بنا شده است. این پل بعدها، در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. این پل ۳۲۱ متر طول و ۱۰ متر ارتفاع دارد و از ۲۸ چشمه طاق جناغی و ۲۷ پایه پل تشکیل شده است که امروزه فقط ۵ چشمه طاق از این پل باقی‌مانده، اما همچنان ارزش تاریخی خود را حفظ کرده است.سفر به خرم آباد

آدرس پل شاپوری: لرستان، خرم‌آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک

۴- گرداب سنگی

گرداب سنگی، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع در بافت تاریخی این شهر است که در سال ۱۳۵۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. اهمیت این گرداب به دلیل نگهداری و ذخیره آب شرب و زلال برای تامین آب مورد نیاز شهر و مناطق اطراف است. در معماری این گرداب از کانال‌کشی‌های اصولی استفاده شده و در بدنه آن دریچه‌هایی برای انتقال آب تعبیه شده است. این گرداب تا امروز، عملکرد و کاربری خود را حفظ کرده است.

آدرس گرداب سنگی: لرستان، خرم‌آباد، میدان تختی، ابتدای خیابان ۱۷ شهریور

۵- سنگ‌نبشته خرم‌آباد

این کتیبه سنگی که به خط کوفی و به ارتفاع ۳.۵ متر در شرق شهر خرم‌آباد قرار گرفته است، به قرن ششم قمری و دوره سلجوقیان برمی‌گردد. طراحی این کتیبه به صورتی انجام شده است، که چهار وجه آن به سوی آثار باستانی همچون پل شاپوری، مناره آجری، قلعه فلک الافلاک و حوض موسی است. بنابراین با بازدید از این جاذبه تاریخی، می‌توانید از آثار تاریخی دیگر در این شهر نیز دیدن نمایید و منظره‌ای از آ‌ن‌ها داشته باشید. سنگ نبشته خرم آباد در سال ۱۳۳۴ با شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.سفر به خرم آباد

آدرس سنگ‌نبشته خرم‌آباد: لرستان، خرم‌آباد، بلوار شریعتی

۶- آسیاب گبری

در سفر به خرم آباد حتماً سری به آسیاب گبری، یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب ایران، واقع در جنوب خرم‌آباد بزنید. این آسیاب در دوران ساسانیان بنا شده و تا دوره قاجار نیز، مورداستفاده قرار گرفته است. ساختمان این آسیاب به شکل مکعب‌مستطیلی با طول ۲۶ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۱۱.۵ متر ساخته شده و در ساخت آن از موادی مانند سنگ‌های تکه‌تکه، قلوه‌سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. آسیاب گبری به شماره ۳۶۳۹ در لیست فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس آسیاب گبری: لرستان، خرم‌آباد، محله پشته حسین‌آباد، خیابان طیب، چهارراه طیب

۷- حمام گپ

حمام گپ که در بخش مرکزی شهر خرم‌آباد واقع شده است، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوره صفویه است که بازدید از آن در سفر به خرم آباد، به دلیل معماری باشکوه و بی‌نظیرش به‌شدت توصیه می‌شود. مساحت حمام گپ در حدود ۸۰۰ متر است و با تزیینات زیبا و گچ‌بری ساده گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

بخش مرکزی دارای چهارستون سنگی است و برای ورود به حمام باید چند پله پایین روید تا وارد بخش سر بینه شوید. این حمام در گذشته دارای دو حوض بوده که امروزه از آن استفاده نمی‌شود. لازم به ذکر است، این بنا مدت‌ها بدون استفاده و متروکه باقی‌مانده و در سال‌های اخیر توسط بخش خصوصی مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.سفر به خرم آباد

آدرس حمام گپ: لرستان، خرم‌آباد، خیابان حافظ

۸- خانه تاریخی آخوند ابو

این خانه تاریخی که از آن به عنوان خانه جهانگردی یاد می‌شود، در گذشته محل زندگی روحانی به نام ابو بوده است. این اثر تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد و ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک قرار گرفته است. این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی دارای دوطبقه، دو ورودی به مهمان‌خانه‌ها و سالن‌های بزرگ است. خانه آخوند ابو در دوران قاجاریه ساخته شده و بعدها در شهریور ۱۳۷۸ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه تاریخی آخوند ابو: لرستان، خرم‌آباد، ضلع غربی قلعه فلک افلاک، خیابان دوازده‌برجی

طبیعت‌گردی در خرم‌آباد

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان که گردشگران را برای سفر به خرم آباد به سمت خود می‌کشاند، طبیعت بکر و خیره‌کننده آن به همراه مراتع سرسبز و آبشارهای بی‌نظیرش است. پیشنهاد می‌شود، در این سفر حتماً به جاذبه‌های طبیعی این منطقه سر بزنید. مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد عبارت‌اند از:

۱- دریاچه کیو

دریاچه کیو، با مساحت ۷ هکتار و به عمق ۳ تا ۷ متر، به عنوان یک دریاچه خودجوش و فصلی در شمال غرب شهر خرم‌آباد واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن درون شهر، یکی از در دسترس‌ترین جاذبه‌های طبیعی در سفر به خرم آباد محسوب می‌شود. آب این دریاچه از چشمه سراب کیو تامین می‌شود. همچنین به دلیل وجود امکانات رفاهی مانند مهمانسرای جهانگردی و شهربازی، دریاچه کیو، به یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد تبدیل شده است.سفر به خرم آباد

آدرس دریاچه کیو: استان لرستان، خرم‌آباد، بلوار جام‌جم

۲- غار کنجی

غار گنجی، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جنوب شرقی خرم‌آباد است که قدمت آن به دوران پیش از باستان برمی‌گردد. بنابراین کارشناسان معتقدند در هزاران سال پیش، انسان‌های اولیه از این غار به عنوان سرپناه استفاده می‌کردند. برای سفر به خرم آباد و بازدید از این غار حتماً نیاز است، به صورت گروهی و به همراه یک راهنمای مجرب و حرفه‌ای اقدام نمایید. دقت کنید، درون غار گونه‌های جانوری متعددی زیست می‌کنند.

آدرس غار کنجی: لرستان، خرم‌آباد ۴ کیلومتری جنوب خرم‌آباد

۳- آبشار نوژیان

این آبشار، یکی از جذاب‌ترین آبشارهای استان لرستان است. آبشار نوژیان از دل صخره‌های سنگی می‌جوشد و با ارتفاع ۳۸ متر به پایین می‌ریزد. مراتع سرسبز اطراف آن، می‌تواند از زیبایی‌های این مسیر و از بکرترین جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد باشد. شما در بازدید از این آبشار، علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت خیره‌کننده و هوای مطبوع آن، می‌توانید به جمع‌آوری گیاهان دارویی منطقه بپردازید.سفر به خرم آباد

آدرس آبشار نوژیان: خرم‌آباد، کیلومتر ۳۸ جاده خرم‌آباد به سپیددشت، روستای نوژیان

۴- جنگل و آبشار نای انگیز

اگر قصد سفر به خرم آباد را دارید، به هیچ عنوان بازدید از بکرترین و زیباترین منطقه این شهر را از دست ندهید. آبشار نای انگیز باطراوت و سرسبزی همیشگی، آرامش را در میان طبیعت بکر و صدای آواز پرندگان، برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. علاوه بر انبوه درختان بلوط، آبشار بسیار زیبا و پلکانی هم در این جنگل وجود دارد که از دید بسیاری از گردشگران، زیباترین آبشار خرم‌آباد محسوب می‌شود.

آدرس آبشار نای انگیز: خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز

۵- تنگه و آبشار پیازه

برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی، بازدید از آبشار پیازه به‌شدت توصیه می‌شود. اطراف این آبشار به دلیل بارندگی فراروان منطقه، همواره سبز و دلپذیر است. طبیعت بکر و زیبا و هوای مطبوع این منطقه در فصل بهار و تابستان فرصت مناسبی برای طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کمپینگ و عکاسی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.سفر به خرم آباد

آدرس آبشار پیازه: خرم‌آباد، کیلومتر ۲۰ جاده خرم‌آباد به الشتر، منطقه زرین چقا

 اماکن مذهبی و آرامگاه‌ها در خرم‌آباد

در مناطق مختلف ایران از گذشته تاکنون، آرامگاه‌ها و اماکن مذهبی از اهمیت بالای تاریخی و اعتقادی برخوردار بوده‌اند. در سفر به خرم آباد نیز با برخی از مهم‌ترین اماکن مذهبی و جاذبه‌های تاریخی آن آشنا می‌شوید که بازدید از آن‌ها به همه علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود. از جمله مهم‌ترین اماکن مذهبی خرم‌آباد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- مسجد جامع خرم‌آباد

این مسجد به دستور یکی از اتابکان لر در سال ۹۴۱ هجری خورشیدی ساخته شده و در طی دوران مورد بازسازی مرمت قرار گرفته است. این بنا در دوره صفویه بازسازی و در دوره پهلوی کاملا تخریب شد و روی بقایای آن مسجد جدیدی ساخته شد. اما همچنان یه سنگ نوشته از دوران صفوی در این مسجد قرار دارد، که آن را به یکی از دیدنی‌ترین اماکن مذهبی خرم‌آباد تبدیل کرده‌اند.

آدرس مسجد جامع خرم‌آباد: خیابان دوازده‌برجی به سمت سبزه‌میدان، نزدیک قلعه فلک‌الافلاک

۲- بقعه باباطاهر

بقعه باباطاهر، در مرکز شهر خرم‌آباد واقع در ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک قرار گرفته است. این مقبره، از یک گنبد ساده به همراه در ورودی تشکیل شده است. دیواره‌های آرامگاه به شکل هشت‌ضلعی بنا شده که چهار ضلع آن هر یک به ابعاد ۲.۵ متر و اضلاع فرعی هر یک۱.۷۰ سانتیمتر طول دارند. ارتفاع گنبد تا کف آرامگاه، حدود ۶ متر است. مقبره باباطاهر در سردابه این بنا قرار گرفته و در گذشته، ضریحی چوبی دور آن قرار داشت که به‌مرورزمان این ضریح از بین رفته است.

بقعه باباطاهر با شماره ۱۹۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازدید از آن به تمام گردشگرانی که قصد سفر به خرم آباد دارند، توصیه می‌شود.سفر به خرم آباد

آدرس بقعه باباطاهر: خرم‌آباد، خیابان امام (ره)، دوازده‌برجی، خیابان فردوسی، محله درب باباطاهر، کوچه درب باباطاهر

۳- مقبره شهنشاه

این آرامگاه، یکی دیگر از آثار ملی و تاریخی ایران و به‌جامانده از دوره پادشاهان صفویه است. برای بازدید از مقبره شهنشاه، می‌بایست به روستایی به همین نام در ۲۰ کیلومتری خرم‌آباد بروید.

آدرس مقبره شهنشاه: ۲۰ کیلومتری غرب خرم‌آباد، روستای شهنشاه

جاهای تفریحی در خرم‌آباد

یکی از دغدغه‌های گردشگران درسفر به خرم آباد، وجود امکانات تفریحی و رفاهی در کنار لذت‌بردن از آثار طبیعی و تاریخی است. باید گفت، این شهر علاوه بر بناهای تاریخی، اماکن مذهبی و طبیعت بکر و چشم‌نواز، از سایر امکانات تفریحی و توریستی نیز برخوردار است که می‌تواند برای خانواده‌ها که به همراه کودکان خود سفر می‌کنند، مناسب باشند. ز جمله مهم‌ترین اماکن تفریحی خرم‌آباد، در میان انواع پارک‌ها و شهربازی‌ها عبارت‌اند از:

۱- بام خرم‌آباد

همان‌طور که می‌دانید، بام در هر شهر از زیباترین چشم‌اندازهای آن شهر محسوب می‌شود و همواره می‌توان آن را از اماکن تفریحی در نظر گرفت. کوه مدبه، به بام خرم‌آباد معروف است. از این بام منظره زیبایی از نماد شهر، قلعه فلک‌الافلاک، دیده می‌شود که تجربه آن به گردشگران عزیز پیشنهاد می‌شود. در بام خرم‌آباد انواع امکانات رفاهی مانند فضای استراحت، کافه و رستوران، تعبیه شده و در سال‌های اخیر، پوشش گیاهی مناسبی نیز برای این منطقه در نظر گرفته شده است.سفر به خرم آباد

آدرس بام خرم‌آباد: لرستان، خرم‌آباد، شرق شهر خرم‌آباد، بالای کوه مدبه

۲- پارک زیباکنار

این پارک حدود ۱۰ سال پیش در نزدیکی دریاچه کیو و رودخانه خرم رود، احداث شده است و به گردشگران این امکان را می‌دهد تا درسفر به خرم آباد در هوای مطبوع این مجموعه که به دلیل وزش باد از سوی کوه و دریاچه است، لذت ببرند. امکانات این پارک عبارتند از: دریاچه مصنوعی با ماهی‌های گوناگون، مراکز تفریحی و رفاهی، رستوران و کافه.

آدرس پارک زیباکنار خرم‌آباد: لرستان، خرم‌آباد، بلوار زیباکنار


۳- رصدخانه کاسین

رصدخانه کاسین، در سال ۱۳۹۳ به عنوان بزرگ‌ترین رصدخانه خاورمیانه فعالیت خود را آغاز کرد. بنابراین بازدید از آن در سفر به خرم آباد، به تمام گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان پیشنهاد می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده این رصدخانه گنبد الکترومکانیکی، تلسکوپ رویت هلال، تلسکوپ ثبت داده‌های خورشیدی، دوربین و مانیتورهای نمایشی، رستوران گردان، کافی‌شاپ، سایت فناوری رباتیک، آسمان‌نما، سالن تئاتر و همایش است. برای ورود به این رصدخانه، فقط کافی است بلیطی به بهای ۸۰۰۰ تومان تهیه نمایید.سفر به خرم آباد

آدرس رصدخانه کاسین: خرم‌آباد، خیابان شریعتی، بام شهر خرم‌آباد

سخن پایانی

در مقاله فوق، سعی بر این است تا گردشگران با مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی و گردشگری سفر به خرم آباد آشنا شوند. خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران است که به دلیل تاریخ غنی و تمدن باستانی خود، انواع آثار تاریخی از دوران گذشته، به‌ویژه دوره ساسانیان، را در دل خود جای‌داده است. همچنین از دیگر ویژگی‌های این شهر می‌توان به طبیعت بکر و آبشارهای بی‌نظیر آن اشاره نمود که آرامش را در طول سفر برای شما به ارمغان می‌آورد.

سؤالات متداول

۱) خرم‌آباد کجاست؟

خرم‌آباد، مرکز استان لرستان و شهری با انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری در غرب ایران است.

۲) اصلی‌ترین دلیل سفر به خرم‌آباد چیست؟

مهم‌ترین دلیل اهمیت سفر به خرم آباد، بازدید از آثار تاریخی بی‌شمار این شهر است که برخی از آن‌ها شهرت جهان داشته و در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته‌اند.

۳) بهترین جاهای دیدنی در سفر به خرم آباد کدام‌ است؟

بهترین جاهای تاریخی و دیدنی خرم‌آباد، قلعه فلک‌الافلاک، سنگ‌نبشته، حمام گپ، مناره آجری، آسیاب گبری و گرداب سنگی است.

۴) مراکز خرید و بازار‌های خرم آباد کدام است؟

مجتمع تجاری بعثت، بازار خرم‌آباد، مرکز خرید الماس شهر و پاساژ کسری، از معروف‌ترین مراکز خرید در سفر به خرم آباد هستند.

تور های ویژه