معرفی ۱۰ رودخانه چین، از طولانی‌ترین تا زلال‌ترین!

پربازدیدترین ها

گردشگری 09 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

رودخانه های چین

رودخانه های چین مجموعه‌ای از رودهای آرام و زلال تا رودهای سرکش و خروشان هستند که شما را با دنیایی عجیب و جذاب از جریانات موافق و مخالف روبرو خواهند کرد. نکته جالب اینجاست که رودخانه های چین در دسته طولانی‌ترین رودهای جهان قرار دارند. ضمن اینکه هر کدام از رودهای موجود در این کشور با یک ویژگی خاص در میان مردم محلی و گردشگران شهرت دارند.

رودخانه های چین و یک سفر آبی ماجراجویانه

رودخانه های چین در دسته جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این کشور قرار دارند. چین با جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیرش مانند همین رودخانه‌ها، توانسته به یک مقصد گردشگری طبیعی و مهیج برای گردشگران و مسافران تبدیل شود. کشوری هزار رنگ با انواع و اقسام جاذبه‌ها که در هر نقطه شما را به شکل حیرت‌آوری غافلگیر می‌کند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم ۱۰ رودخانه از مهم‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ‌های کشور چین را به شما معرفی کنیم. بد نیست که قبل از عزیمت و سفر به این کشور مقاله ما را مطالعه کنید تا با این جاذبه‌های عجیب و دیدنی کشور چین پیش از سفر، آشنا شوید.

۱.     رودخانه خروشان لی

اولین رودخانه از رودخانه های چین که قصد معرفی آن را داریم رودخانه لی نام دارد. این رودخانه در شهر گوئیلین قرار گرفته و از جاذبه‌های غیرقابل‌انکار این شهر است. رودخانه‌ای که دقیقاً در امتداد شهر است و با حصاری از کوه‌های آهکی، پرجوش‌وخروش به مسیر خود ادامه می‌دهد. مناظری که در اطراف این رودخانه قرار دارند، مناظری بدیع و فراموش‌نشدنی هستند که در سرتاسر دنیا کمتر می‌توانید؛ مانند آن‌ها را مشاهده کنید.

نکته مهمی که در مورد این رودخانه باید به آن اشاره کنیم این است که نام این رودخانه در بین ۱۵ رود خروشان، بزرگ و مهم دنیادیده می‌شود. رودخانه لی و انشعابات متعدد آن بستری مناسب برای ورزش قایق‌سواری هستند. پس اگر از تفریحات آبی لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان قایق‌سواری بر بستر این رود را از دست ندهید. ضمن اینکه این رود مانند رود یانگ تسه، در مسیر خود چشم‌اندازهای متفاوت و منحصربه‌فردی را خلق می‌کند. شما با بازدید از این رود به‌راحتی می‌توانید با ساکنان اطراف آن و فرهنگ جذابی که دارند هم آشنا شوید.

۲.     رودخانه پرهیاهوی یانگ تسه کیانگ

دومین رود شلوغ و پر هیاهوی چین، رودخانه یانگ تسه است که البته لقب طولانی‌ترین رود در میان تمام رودخانه ‌های کشور چین را هم به خود اختصاص داده است. یانگ تسه را به عنوان سومین رود بسیار طولانی در تمام جهان هم می‌شناسند. این رود از ۹ شهر عبور می‌کند که در مسیر خود مناظری خارق‌العاده و چشم‌نواز را خلق کرده است. آب رود یانگ تسه در نهایت به دریاچه چین شرقی می‌پیوندد. در اصل رود یانگ تسه از دره‌ای با نام دره ببر سرچشمه گرفته که بستر این دره یک پدیده بسیار شگفت‌آور با ارتفاع فراوان است.

بد نیست بدانید که این دره در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده و همین موضوع سبب شده تا شهرت دره و رود یانگ تسه به‌شدت افزایش پیدا کند. در ارتفاعات دره ببر مسیری وجود دارد که برای پیاده‌روی‌کردن و تماشای مناظر طبیعی اطراف رود یانگ تسه تعبیه شده است. شما در طول این مسیر با صدای پرجوش‌وخروش رودخانه‌ای روبرو هستید که در کنار محل استراحت و سکونت شما با پیچ‌وخم فراوان سروصدای زیادی را ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید که در بین تمام رودخانه‌های کشور چین این رود از محدود رودهایی محسوب می‌شود که ارتفاع بسیار زیادی دارد و به همین دلیل جاذبه‌های عجیب‌وغریبی در اطراف آن شکل‌گرفته است. همچنین در مسیر رودخانه یانگ تسه یک سد با نام “تری جورجز” هم بنا شده که چشم اندازی بسیار زیبا را در مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. است. سازه این سد آبی مدرن از سازه‌های بسیار عجیب جهان است و نکته اینجاست که این سد در تولید برق رکورددار است که از آب آن برای آبیاری استفاده می‌شود.

 

۳.     رودخانه آرام زرد

رودخانه زرد چین از قدیمی‌ترین رودخانه‌های این کشور است که آن را به‌عنوان بستری که تمدن چین در آن شکل‌گرفته است هم می‌شناسند. طغیان این رودخانه نه‌چندان آرام در سال‌های اخیر موجب ایجاد خسارت‌های فراوانی شده است. در عین حال این رود بسیار پرفایده و پرسود است، ضررهای فراوانی هم برای اطراف خود دارد. برعکس رودخانه یانگ تسه که بسیار پر آب محسوب می‌شود، رودخانه زرد در حال خشک‌شدن است. البته چون کشور چین کشوری کهن و بسیار وسیع است و تنوع اقلیمی و آب‌وهوایی فراوانی دارد، این اتفاق چندان عجیب نیست.

در محیط اطراف رودخانه زرد شما با جاذبه‌های باستانی دیدنی مانند لویانگ روبرو هستید. همین‌طور جاده ابریشم هم که از جاذبه‌های اطراف آن محسوب می‌شود، در حال خراب شدن است. رود زرد را در کشور چین دومین رود به لحاظ بزرگی می‌دانند که ۵۴۶۴ کیلومتر طول دارد. سرچشمه آن از فلات تبت است که از دشت‌های پهناور و بیابان‌های وسیع می‌گذرد. این رود در نهایت به دریای یوهای خواهد پیوست. البته رود زرد فرسایش زیادی دارد و ذره‌های معلقی که خصوصاً در قسمت پایینی خود دارد، سبب گل آلود به نظر رسیدن آن می‌شوند.

۴.      رودخانه زیبای شینان

رودخانه شینان را یکی از زیباترین رودهای چین می‌دانند که در میان رودخانه‌های چین با ۳۷۳ کیلومتر طول، از دل کوه‌هایی عبور می‌کند که جز سبزی در آن‌ها چیز دیگری را نمی‌توان مشاهده کرد. این رود سرچشمه رود کیان تانگ هم محسوب می‌شود. رودخانه شینان از شهرستان شیونینگ در استان آنهویی عبور می‌کند و در تمام فصول ، با آبی زلال و پاک جاری است. این رودخانه را یکی از بکرترین نقاط گردشگری کشور چین می‌دانند که پیاده‌روی کردن در اطراف آن تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود. ضمن اینکه در زمان پیاده ‌روی با جاذبه‌های بی ‌نظیری در اطراف این رود روبرو هستید که شما را شگفت زده خواهند کرد.

۵.     رودخانه نقره ‌ای یولانگ

این رودخانه را یکی از انشعابات کوچک و کم عمق رود لی می‌دانند. ۳۵ کیلومتر طول دارد و با وجود کوچک بودنش اهمیت فراوانی دارد. این رودخانه از میان کوه لینگویی عبور کرده و تا ناحیه گردشگری یانگ شو جریان دارد. مردم محلی آن را رودخانه “لی کوچک” می‌نامند و مناظر اطراف آن را یکی از بدیع‌ترین جاذبه‌های اطراف رودخانه یولانگ می‌نامند. به عبارتی شما می‌توانید تمام جاذبه‌ها و زیبایی‌های اطراف رودخانه لی را در مقیاسی کوچک‌تر در اطراف رودخانه یولانگ مشاهده کنید. این رودخانه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها برای گردشگران است و به دلیل وجود پل‌های متعدد و قدیمی، تپه‌های سرسبز و دشت‌های گوناگون در کنار آب زلال، طرفداران بسیار زیادی دارد.

۶.     رودخانه شفاف مروارید       

در ادامه معرفی رودخانه‌ های چین به رودخانه مروارید می‌ رسیم که سرچشمه آن از استان گوانگشی است. این رودخانه بعد از اینکه به دریا می‌رسد و به آن ورود می‌کند، در امتداد شهر بزرگ و ثروتمند چین دلتایی عجیب و غریب ایجاد خواهد کرد. این ناحیه از کشور چین مرکز تولید و صادرات لوازم الکترونیک در این کشور است. به عبارتی گوانگشی از قطب‌های اصلی مالی، تجاری و صنعتی در چین محسوب می‌شود. ضمن اینکه نقاط دیدنی فراوانی هم دارد. در این ناحیه از چین شما کانال‌های متعددی را می‌بینید که به‌واسطه آن‌ها این استان کاملاً به صورتی متقاطع شکل‌گرفته است. در گوانگژو امکان اینکه در کروزهای موجود بر روی این رود شرکت کنید هم وجود دارد. تنوع مناظر و همین‌طور نورپردازی این رود در شب آن را به یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر در کشور چین تبدیل کرده است.رودخانه های چین

۷.     رود های عجیب لانکانگ و نوجیانگ 

این دو رود هم از دیگر رودخانه‌های چین به حساب می‌آیند که در طول فلات تبت جریان دارند. رودخانه لانکانگ در دسته رودهای گرمسیری قرار دارد که از روستاهای تاریخی و قدیمی عبور کرده و مناظر بدیع و زیبایی را خلق می‌کند. این رود را در کشور زیبای ویتنام به نام “مکونگ” هم می‌شناسند.

رودخانه دوم یعنی نوجیانگ هم در منطقه دیگری با نام “سالوین” شناخته می‌شود. رود نوجیانگ از استان یونان در چین گذر کرده و در امتداد تایلند و برمه جریان پیدا می‌کند. به عبارتی این روز از یخچال‌های طبیعی تبت که در اصل سرچشمه واقعی رودخانه یانگ تسه هستند، سرچشمه گرفته است.

۸.     رودخانه های چین، رودخانه مشهور تاریم 

در ادامه معرفی رودخانه ‌های چین به رودخانه خوشنام و مشهور تاریم می‌رسیم که از رودهای جذاب و اصلی شینجیانگ به حساب می‌آید. این رود در اصل به یک دریاچه نمک که در بیشتر اوقات بی آب است، ورود می‌کند. چندین انشعاب مختلف در سمت مرز شرق چین هم به این رودخانه وارد می‌شوند. رودخانه تاریم در گذشته‌ های دور یک منبع اصلی برای تأمین‌کردن آب تجارت خانه‌هایی موجود در جاده ابریشم بوده است. این رود همچنان هم این نقش را در کشور چین ایفا می‌کند. رود تاریم از مهم‌ترین منابع اصلی تأمین‌کننده آب در این کشور محسوب می‌شود. شهرت بی‌نظیر این رود هم دقیقاً به دلیل همین نقش پررنگی است که در کشور چین دارد.

۹.     رودخانه پهن هیولنگ جیانگ

در گشت و گذار خود میان رودخانه‌های چین به رودخانه هیولنگ جیانگ می‌رسیم. این رودخانه را دهمین رودخانه بسیار طولانی در تمام دنیا می‌دانند که از رودخانه‌های اصلی کشور چین است. در ناحیه شمال شرق قرار گرفته و انشعابات فراوانی دارد. برای مثال رود سونگ هوا که از رودخانه‌های همیشه یخ زده چین است یکی از انشعابات این رود محسوب می‌شود و از آن سرچشمه می‌گیرد.

جالب است بدانید که این رود در کشور روسیه هم حضور دارد و آن را به نام رودخانه “آمور” در این کشور می‌شناسند. رود هیونگ جیانگ در اصل یک منطقه مرزی محسوب می‌شود که میان روسیه و چین قرار گرفته است. جالب است بدانید که این رود خروشان در مسیر طولانی خود از روسیه، چین و مغولستان عبور می‌کند. بر همین اساس افرادی که در کشورهای روسیه و مغولستان در ارتفاعات و مراتع حضور دارند هم مانند ساکنان چین می‌توانند از مناظر زیبای اطراف این رود لذت ببرند.

۱۰.رودخانه عجیب یارلونگ تسانگپو   

آخرین رود از رودخانه‌های چین که قصد معرفی آن را داریم رودخانه یارلونگ تسانگپو نام دارد. جالب است بدانید که کشور همسایه چین یعنی هندوستان و بنگلادش نام این رود را براهماپوترا گذاشته‌اند. سرچشمه این رود از دریاچه ماناساروار است که در مجاورت کوه کایلاش واقع شده است. این رود ویژگی‌های متعدد و گوناگونی دارد. برخی آن را مرتفع‌ترین و بلندترین رود در تمام جهان می‌داند. علت این موضوع هم آن است که این رود بر روی یکی از ترسناک‌ترین و عمیق‌ترین دره‌ها در تمام دنیا جریان دارد. ضمن اینکه چشم‌اندازهای اطراف این رود هم اعجاب‌انگیز و خارق‌العاده هستند.

رودخانه های چین

کشور هزار رنگ چین با تمام جاذبه هایش 

در این مطلب از جاذبه‌های کشور چین خصوصاً ۱۰ رودخانه برتر آن برای شما سخن گفتیم. چین در دسته کشورهای زیبایی قرار دارد که به‌واسطه وسعت فراوان، اقلیم و آب‌وهوای گوناگونی داشته و در هر گوشه شما را با جاذبه‌ای طبیعی غافلگیر می‌کند. ضمن اینکه فرهنگ و تاریخ غنی آن هم سبب شده که جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این کشور هم در دسته پرطرف‌دارترین‌ها و دیدنی‌ترین‌ها قرار بگیرند. درهرحال در زمان سفر به این کشور باید بدانید که قرار است با شگفتی‌های فراوان و متعددی غافلگیر شده و حیرت کنید. این یک ماجراجویی مهیج و خطرناک در دنیای واقعی است! 

تور های ویژه