بزرگترین موزه ستاره شناسی دنیا در شانگهای

پربازدیدترین ها

گردشگری 18 اردیبهشت ، 1403 7 دقیقه
موزه ستاره شناسی شانگهای

اگر از علاقه‌مندان به علم نجوم و ستاره‌شناسی هستید، بدون شک، درباره موزه ستاره‌ شناسی شانگهای، شنیده‌اید. این موزه، مدرن و آینده‌نگر است و درعین‌حال که پیوندی با گذشته ارائه می‌دهد، هم تاریخ غنی نجوم چین و هم جاه‌طلبی‌های آینده برنامه اکتشاف فضایی چین را منعکس می‌کند. با مساحت ۴۲۰,۰۰۰ فوت مربع، شعبه جدید نجومی موزه علم و فناوری شانگهای، بزرگ‌ترین موزه در سراسر جهان خواهد بود که صرفاً به مطالعه نجوم اختصاص دارد. این موزه، تجربه‌ای همه‌جانبه برای ارتباط مستقیم بازدیدکنندگان با پدیده‌های نجومی واقعی، فراهم می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با موزه ستاره ‌شناسی شانگهای و ویژگی‌ها و امکانات آن، مطالب زیر را که توسط مجله گردشگری سفرهای پایتخت تهیه شده است، مطالعه نمایید.

معرفی موزه ستاره ‌شناسی شانگهای

موزه ستاره‌ شناسی شانگهای که در حال حاضر بزرگ‌ترین افلاک‌نما در جهان است، از لحاظ عظمت و تجهیزات هیچ همتایی در دنیا ندارد. علاوه بر داشتن یک‌شکل چندلایه و منحنی که شبیه یک سفینه فضایی تخریب شده است، مساحت کل آن ۳۸,۰۰۰ مترمربع(۴۲۰۰۰۰ فوت مربع) است و بازدیدکنندگان هیچ خط مستقیم یا زاویه قائمی را در آن پیدا نمی‌کنند.

به لطف طراحی الهام‌بخش معماران آمریکایی تیم طراحی Ennead، این مفهوم منحصر به فرد از مدار اجرام آسمانی و هندسه کیهان الهام گرفته شده است. سه جزء اصلی معماری ساختمان موزه شامل Oculus، Inverted Dome و Sphere می‌شود که به عنوان ابزارهای نجومی برای ردیابی خورشید، ماه و ستارگان عمل می‌کنند. این آثار حیرت‌انگیز مهندسی معماری تنها آغاز یک سفر شگفت‌انگیز در دل موزه ستاره‌ شناسی شانگهای است که بازدیدکنندگان را در زمان و مکان جابه‌جا می‌کند.

این موزه تاریخی جدید که توسط Ennead طراحی شده است، تجربه‌ای همه‌جانبه ایجاد می‌کند که بازدیدکنندگان را با پدیده‌های نجومی واقعی درگیر می‌کند و رابطه اساسی ما با خورشید و حرکت مداری زمین را، از طریق مقیاس، فرم و دستکاری نور، افزایش می‌دهد.

شناسنامه موزه ستاره ‌شناسی شانگهای

همان‌طور که گفته شد، موزه ستاره ‌شناسی شانگهای، با معماری منحصر به فرد و باشکوه خود و انواع برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مطالعات نجومی با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا، بزرگ‌ترین و بهترین موزه نجوم دنیاست. در جدول زیر اطلاعات عمومی درباره این موزه و جوایز آن شرح داده شده است.موزه ستاره شناسی شانگهای

نام

موزه ستاره‌شناسی شانگهای

سال تأسیس

۲۰۲۱

موقعیت مکانی

شانگهای، چین

وسعت

۳۸,۰۰۰ متر مربع

برنامه‌های علمی

  • گالری‌های دائمی نمایشگاه
  • گالری‌های موقت نمایشگاه
  • تئاتر دیجیتال آسمان
  • سیاره نما نوری
  • مرکز آموزش و پژوهش
  • تلسکوپ خورشیدی
  • کمپ مشاهده جوانان
  • رصدخانه

تیم طراحی و معماری

تیم طراحی Ennead به رهبری توماس وونگ

جوایز

  • سال ۲۰۲۳؛ AIA New York State Design Awards
  • سال ۲۰۲۲؛ Fast Company Innovation by Design Awards
  • سال ۲۰۲۲؛ Chicago Athenaeum International Architecture Awards
  • سال ۲۰۲۱؛ Merit Award, AIA Tri-State Design Awards
  • سال ۲۰۱۸؛ Special Mention, Cultural-Unbuilt Cultural, Architizer A+ Awards

معماری موزه ستاره‌ شناسی شانگهای

برنده مسابقه بین‌المللی طراحی در سال ۲۰۱۴، تیم طراحی Ennead، در آن سال یک طرح بلندپروازانه از لحاظ معماری ارائه کرد، که بدون خطوط مستقیم یا زوایای راست، هندسه جهان و انرژی پویای حرکت آسمانی را منعکس می‌کند. وونگ، سرپرست تیم طراحی، از «مسئله سه بدنه» کلاسیک در فیزیک الهام گرفت و به دنبال طراحی‌های پیچیده مشابه طرح جاذبه گرانشی اجسام متعدد در منظومه‌های شمسی بود. این طرح، در نوارهای معماری پیچ در پیچ نمای موزه ستاره شناسی شانگهای، منعکس شده است.

پوشش ساختمان مجموعه‌ای از مسیرهای قوس‌دار را تشکیل می‌دهد که به‌وضوح تحت‌تأثیر کشش گرانشی قرار دارند؛ قلب دهلیز مرکزی، حرکت روبه‌جلو در ورودی و کره سیاره مانندی که سالن نمایش افلاک‌نما را دربرگرفته است. موزه و هر یک از سه جزء اصلی معماری که طراحی را تعریف می‌کنند، شامل Oculus، Inverted Dome و Sphere، به عنوان ابزارهای نجومی کارآمد برای ردیابی خورشید، ماه و ستارگان عمل می‌کنند.

توماس جی وونگ، سرپرست تیم طراحی، درباره طراحی و دیزاین موزه ستاره‌ شناسی شانگهای، گفته است: «در ساخت این ساختمان، ما می‌خواستیم مکانی ایجاد کنیم که در آن مأموریت سازمانی کاملاً با معماری آن، درآمیخته و مرتبط باشد و از برخی از اصول اساسی که جهان ما را شکل می‌دهند، تشکیل شود. در تیم طراحی Ennead ایده بزرگ موزه نجوم شانگهای این بود که تجربه‌ای درونی از موضوع را در طراحی القا کند و حتی قبل از ورود به ساختمان آن را ارائه دهد.»

امکانات فنی موزه ستاره‌ شناسی شانگهای

چیدمان چشمگیر در فضای داخلی موزه ستاره‌شناسی شانگهای، به اوج خود می‌رسد؛ جایی که نمایشگاه‌های هیجان‌انگیز متعددی با فناوری‌های سمعی و بصری پیشرفته طراحی شده‌اند تا تجربه‌ای بسیار جذاب و فراگیر را برای بازدیدکنندگان فراهم کنند. این رویدادها شامل نمایش‌های فوق‌العاده‌ای است که توسط بیش از ۴۰ پروژکتور لیزری سری HS و GS سری ۱ DLP کریستی با روشنایی متفاوت (از ۶۳۵۰ تا ۲۰۶۰۰ لومن) و وضوح تصویر، همراه با پخش و پردازش ویدیوی بلادرنگ توسط جعبه قدرتمند Christie Pandoras Box V8 و طراح ویجت کریستی انجام می‌شود.موزه ستاره شناسی شانگهای

پروژکتورهای لیزری کریستی سری GS  و HS، در ۱۲ گالری در سه منطقه اصلی نمایشگاه با نام‌های «خانه»، «کیهان» و «اودیسه» مستقر شده‌اند که بازدیدکنندگان را در یک تور در اطراف منظومه شمسی، کهکشان‌های دور و حتی سیاه‌چاله‌ها هدایت می‌کنند. این نمایشگاه‌ها همچنین برای درک بیشتر تاریخ نجوم طراحی شده‌اند و بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کنند تا در مورد آینده آن فکر کنند.

تونی چن، مدیرکل فناوری Wincomn می‌گوید: «ازآنجایی‌که موزه ستاره‌ شناسی شانگهای، یک موزه نجوم استثنایی است، سطح دقت موردنیاز برای همه نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها نسبت به مکان‌های تفریحی معمولی سخت‌تر است. به‌این‌ترتیب، ما به ناوگانی از پروژکتورهای با کارایی بالا نیاز داشتیم که بتوانند این نیاز را برآورده کنند. کریستی D20WU-HS و DWU1075-GS که به ترتیب دارای روشنایی ۲۰۶۰۰ و ۱۰۸۷۵ لومن هستند، به عنوان انتخاب‌های برتر ما ظاهر شدند.» این پروژکتورها، مجهز به فناوری کریستی Bold Color هستند که تعادل رنگ موردنیاز برای بازتولید دقیق تصاویر رنگارنگ را ایجاد می‌کنند.

همچنین در منطقه نمایشگاه «اودیسه»، تصاویری مسحورکننده بر روی یک «نخ کیهانی» روبان مانند به طول ۵۰ متر توسط ۱۰ پروژکتور لیزری کریستی DWU630-GS 1DLP و مجوز نرم افزار Christie Pandoras Box V8 نمایش داده می‌شود. این مجوز واحد شامل مجموعه کامل نرم افزار Pandoras Box برای ارائه عملکرد پردازش رسانه در سطح بالا مورد نیاز برای برنامه‌های مختلف، از جمله رویدادهای زنده، تئاتر و سایر محیط‌های سرگرمی است.

بخش‌های مختلف موزه ستاره شناسی شانگهای

معماری موزه ستاره شناسی شانگهای، با الهام از اصول نجومی، تجربه حرکت مداری را فرامی‌خواند. هر یک از سه شکل اصلی ساختمان شامل Oculus، Inverted Dome و Sphere، به عنوان ابزارهای نجومی عملکردی برای ردیابی خورشید، ماه و ستارگان عمل کرده و به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کنند که تصور ما از زمان از اجرام نجومی دور سرچشمه می‌گیرد. در ادامه به معرفی هر یک از بخش‌های موزه ستاره شناسی شانگهای می‌پردازیم:

چشم(Oculus)

این قسمت که در بالای ورودی اصلی موزه معلق است، گذر زمان را با ردیابی دایره‌ای از نور خورشید روی زمین در سراسر میدان ورودی و استخر بازتابی نشان می‌دهد. به هنگام انقلاب تابستانی، در ظهر، یک دایره کامل وجود دارد که با یک سکوی مدور در میدان ورودی موزه همسو می‌شود. Oculus، یک قطعه زمانی واقعی در میدان ایجاد می‌کند.موزه ستاره شناسی شانگهای

کره(Sphere)

این بخش، سالن تئاتر افلاک‌نما را در خود جای‌داده است که نیمی از آن در ساختمان فرورفته است. بخش Sphere، با حداقل پشتیبانی قابل مشاهده، توهم بی‌وزنی یا ضد جاذبه را در نظر بازدیدکنندگان برمی‌انگیزد. شکل کروی خالص به اشکال اولیه در جهان ما اشاره می‌کند و مانند جهتی که از موقعیت خود نسبت به خورشید یا ماه می‌گیریم، به یک نقطه مرجع همیشه حاضر برای بازدیدکننده تبدیل می شود.

این Sphere که در صفحه پشت‌بام بال پایینی موزه جاسازی شده است، گویی از افق محدود به زمین بیرون می‌آید، به‌تدریج درحالی‌که ساختمان را می‌چرخاند نمایان می‌شود. وضعیت بازدیدکنندگان نسبت به این نمایش، به گونه ایست که انگار از یکی از قمرهایش به سیاره‌ای نزدیک می‌شوند.

گنبد معکوس(Inverted Dome)

گنبد معکوس در موزه ستاره شناسی شانگهای، یک سازه کششی شیشه‌ای معکوس بزرگ است که در بالای دهلیز مرکزی ساختمان در خط پشت‌بام قرار گرفته است تا بازدیدکنندگان بتوانند مرکز سازه شیشه‌ای را با چشم‌اندازی از آسمان مشاهده نمایند. سطح شیب‌دار مارپیچ ۷۲۰ درجه در داخل موزه ستاره شناسی شانگهای و زیر گنبد معکوس، جریان مداری توالی بازدیدکنندگان را در سرتاسر موزه نشان می‌دهد و چشم را به سمت بالا به سمت رأس خود هدایت می‌کند.

محوطه موزه که در یک منطقه سبز گسترده قرار دارد، شامل مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و برنامه‌ها از جمله نمایشگاه‌های موقت و دائمی، یک تلسکوپ خورشیدی ۷۸ فوتی، یک رصدخانه، یک افلاک‌نمای نوری، مرکز آموزشی و تحقیقاتی و تئاتر دیجیتال آسمان است. برنامه‌های علمی و گردشگری در موزه شامل محیط‌های معلق در فضا، مصنوعات و ابزار اکتشاف فضا و نمایشگاه‌های آموزشی خواهد بود.

موزه ستاره شناسی شانگهای درحالی‌که توانایی‌های علمی و فناوری موزه علم و فناوری شانگهای را ارتقا می‌دهد و به عنوان یک مؤسسه برای ارتقای چشم‌انداز جهانی عمل کرده و یک ساختار برجسته و مرکز مدنی در منطقه درحال‌توسعه لینگانگ ایجاد می‌کند.موزه ستاره شناسی شانگهای

سخن پایانی

در مقاله فوق به معرفی موزه ستاره شناسی شانگهای، به عنوان بهترین و بزرگ‌ترین موزه نجوم و کیهان‌شناسی دنیا، امکانات فنی و بخش‌های مختلف آن پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است، در این موزه برای ارائه انواع جلوه‌های ویژه و نمایشگاه‌های چندبعدی مختلف، از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین امکانات فنی و پروژکتورها استفاده می‌شود. این نمایشگاه به دلیل طراحی پیچیده و منحصر به فرد خود، پس از تأیید طرح آن در سال ۲۰۱۴ و افتتاح در سال ۲۰۲۱، موفق به کسب جوایز بسیاری شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برگزاری تور چین و سفر به این کشور، جهت یافتن فرصتی مناسب برای بازدید از موزه ستاره شناسی شانگهای و تهیه بلیط، با کارشناسان مجرب آژانس مسافرتی سفرهای پایتخت در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

۱- موزه ستاره شناسی شانگهای کجاست؟

این موزه در شهر جدید لینگانگ، ناحیه منطقه جدید پودونگ، شانگهای، چین واقع شده است.

۲- چه کسی موزه ستاره شناسی شانگهای طراحی کرده است؟

این موزه توسط تیم طراحی آمریکایی Ennead، به سرپرستی توماس جی وونگ، طراحی شده است.

۳- برنامه‌های علمی و گردشگری موزه ستاره شناسی شانگهای چیست؟

برنامه‌های متنوع و متعدد موزه عبارت‌اند از: گالری‌های دائمی، گالری‌های موقت، تئاتر دیجیتال آسمان، سیاره نما نوری، مرکز آموزش و تحقیقات، تلسکوپ خورشیدی، کمپ رصدی جوانان و رصدخانه.

۴- بخش‌های مختلف موزه ستاره شناسی شانگهای چیست؟

این موزه از سه بخش اصلی شامل Oculus، Inverted Dome و Sphere و محوطه فضای سبز موزه تشکیل شده است.

تور های ویژه