سفر به درگز خراسان و راهنمای دیدنی های آن

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 22 اردیبهشت ، 1403 10 دقیقه
درگز

درگز یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است که در حدود ۲۵۵ کیلومتری شهر مشهد قرار داشته و یکی از توریستی‌ترین شهرستان‌های ایران هم محسوب می‌شود. این شهر از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا دیدنی‌های طبیعی بسیاری داشته و گردشگران زیادی را شیفته خود می‌کند.

اگر هنوز تصمیم نگرفتید که در ایران‌گردی بعدی خود به کدام شهر سفر کنید و می‌خواهید که با درگز یا دره گز بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا یک راهنمای سفر به درگز و دیدنی‌های آن برای شما فراهم کنیم.


معرفی شهر درگز

شهر باستانی درگز که با نام دره گز هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرستان‌های ایران است. قدمت درگز به حدود ۷۰۰۰ سال پیش بازگشته و در آن بناهای قدیمی و تاریخی بسیاری می‌توان مشاهده کرد. دره گز از پیش از ظهور اسلام‌شهری آباد و محل سکونت مردم در طول حکومت‌های مختلف بوده است. اما بیشتر مکان‌های تاریخی و بناهایی که امروزه در درگز مشاهده می‌کنید، بناها و سازه‌هایی هستند که در دوران حکومت افشاریه در این شهر ساخته شده‌اند.

باستان‌شناسان بسیاری این شهر را یکی از مهم‌ترین شهرها و باارزش‌ترین مناطق ایران از نظر تاریخی می‌دانند. علاوه بر ارزش تاریخی که دره گز برای ایران دارد، در این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم وجود داشته که مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

فرهنگ مردم دره گز

مردم درگز متشکل از اقوام و فرهنگ‌های مختلفی هستند و به زبان‌های متفاوتی هم صحبت می‌کنند. رایج‌ترین زبانی که در درگز به گوشتان می‌خورد، ترکی درگزی است که گویش مخصوص به خود را دارد. بیشتر مردم این شهرستان مسلمان و اهل‌سنت هستند، اما در بین آن‌ها می‌توان پیروان اسلام شیعه را هم مشاهده کرد. از گذشته تا کنون، موسیقی در بین مردم درگز جایگاه ویژه‌ای داشته و بسیاری از آن‌ها به نواختن تار و سه‌تار علاقه دارند.

مردم شهر درگز بسیار خونگرم و مهربان هستند و با وجود اختلافات مذهبی و فرهنگی که بین آن‌ها وجود دارد، همه با یکدیگر و همچنین با مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند بسیار خوب برخورد می‌کنند.

سوغات شهر درگز

زمانی که به شهر درگز می‌روید، می‌توانید از محصولات محلی، خوراکی‌های مختلف و صنایع‌دستی آن‌ها برای خود یا عزیزان خود یادگاری تهیه کنید. برخی از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی شهر درگز شامل پنیر و روغن زرد کردی، کشمش، برنج درونگر، سیب دربندی و خوراکی‌های خانگی و محصولات لبنی دیگر می‌شوند.

علاوه بر محصولات خوراکی و برنج معروف درگز، صنایع‌دستی بسیاری هم در این شهر وجود داشته که توسط مردم محلی ساخته می‌شود و بیشتر در بازارهای محلی درگز برای فروش گذاشته می‌شوند. برخی از این صنایع‌دستی شامل حصیربافی، قالی‌بافی، جاروهای دستی و بسیاری صنایع کوچک و بزرگ دیگر می‌شوند. کافی است تا به بازارهای محلی این شهر سری زده تا تعداد زیادی سوغاتی تهیه کنید.

غذاهای محلی شهر درگز

غذاهای محلی خوشمزه و سنتی بسیاری در شهر درگز وجود داشته که باید در سفر خود به این شهر حتماً از آن‌ها امتحان کنید. این غذاها متنوع هستند و بیشتر در مهمانی‌ها و مراسم‌های مهم مردم این شهر طبخ می‌شوند.

برخی از محبوب‌ترین غذاهای محلی شهر درگز در بین خود مردم بومی این شهر و مسافرانی که به آن جا می‌روند شامل خورش یخنی، فطیر مسکه، کباب درگزی و آش شلغم می‌شود. اگر دوست دارید تا این غذاها را با طعم اصلی و نزدیک به دست‌پخت خانگی آن‌ها نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به رستوران‌های محلی درگز رفته و غذاهای سنتی را از رستوران‌های سنتی این شهر سفارش بدهید.

بهترین زمان سفر به درگز

آب‌وهوای درگز نه‌چندان سرد و نه‌چندان گرم است و بیشتر طول سال در حالت تعادل قرار دارد. اما در فصل تابستان، هوای این شهر رو به گرما رفته و مرطوب می‌شود. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های بهار و تابستان به این شهر سفر کنید. در این فصل دره گز نه سرد و نه گرم است و می‌توانید در آرامش و به‌دوراز مشکلات آب‌وهوایی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهر دیدن کنید.

جاذبه های دیدنی شهر تاریخی درگز

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، درگز یکی از توریستی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری در این شهر وجود داشته که در سفر خود به آن می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر قصد دارید تا به این شهر زیبا سفر کنید، در ادامه این بخش برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی دره گز را برای شما معرفی کرده‌ایم. بازدید از این مکان‌های دیدنی درگز را به‌هیچ‌عنوان نباید از دست بدهید.

مقبره علامه شهرستانی

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین شخصیت‌های درگز، علامه شهرستانی است که در حوزه‌های مختلف علمی به‌ویژه فقه و فلسفه استاد بود. مقبره این علامه در درگز از شکوه زیاد و معماری بسیار زیبایی برخوردار است که خود نشان‌دهنده میزان محبوبیت او در بین مردم درگز استآرامگاه-علامه-شهرستانی

قبرستان گبرها

درگز از زمان‌های بسیار دور محل زندگی اقوام زیادی بوده و به همین دلیل هم گورستان‌های تاریخی در این شهر وجود دارد. یکی از معروف‌ترین قبرستان‌های باستانی که در این شهر مشاهده می‌شود، قبرستان گبرهاست. این قبرستان محل دفن زرتشتیان و همچنین مغول‌های معروف به گبر بوده است.

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز است که بازدید از آن در فصل بهار و پاییز به‌شدت پیشنهاد می‌شود. در این پارک ملی پوششش گیاهی و جانوری بسیاری وجود داشته و می‌توانید از طبیعت بکر و زیبای این شهر در این پارک لذت ببرید. همچنین در قسمت شرقی این پارک هم می‌توانید از دره چهلمیر که خود یکی از جاذبه‌های گردشگری دره گز محسوب می‌شود دیدن کنید.

پلکان نادری

همان‌طور که گفتیم، بیشتر بناها و سازه‌های تاریخی به‌جامانده در درگز، مربوط به دوره افشاریان است. یکی از این سازه‌های باشکوه هم پلکان نادری در نزدیکی روستای کاپکان است. این سازه شامل ۹۰۰ پله با عرض ۳ متر، طول ۳۰ متر و ارتفاع ۱۳ سانتی‌متر بر روی سنگ‌های کوه ساخته شده و در دل آن می‌توان کتیبه‌های نادرشاه افشار را هم مشاهده کرد.

حمام جشن آباد

حمام جشن آباد یکی از بناهای تاریخی درگز است که از دوران قاجار در این شهر به‌جای‌مانده است. این مکان ابتدا توسط حاج حیدر حیدری به‌عنوان یک حمام خصوصی ساخته شد. اما بعدها مردم روستا آن را از حاج حیدر خریده و این بنا را تبدیل به یک حمام‌عمومی کردند. امروزه این حمام تبدیل به یکی از جاذبه‌های توریستی درگز شده و در اطراف آن می‌توان امکانات گردشگری متنوعی مانند آلاچیق‌های مختلف را مشاهده کرد.

مقبره حضرت سلطان درگز

این مقبره تاریخی یک بنای ساخته شده از خشت و سفال بوده و یکی از دیدنی‌های تاریخی و باستانی دره گز محسوب می‌شود. با وجود این که کسی به‌صورت دقیق نمی‌داند این آرامگاه متعلق به چه کسی است، بسیاری از مردم محلی می‌گویند که سلطان سنجر سلجوقی در این محل به خاک سپرده شده بود. اگر به بناهای خشتی و باستانی علاقه داشته باشید، این مقبره یک گزینه بسیار مناسب برای شما خواهد بود.آرامگاه-علامه-شهرستانی

آتشکده بندیان

آتشکده بندیان یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان درگز است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. در این آتشکده یک برج استوانه‌ای به ارتفاع ۳ متر و قطر ۲۰ متر کشف شده است که به نام برج خمیشی شناخته می‌شود. در داخل آتشکده و بر روی دیواره‌های آن می‌توان طرح‌ها و نقش‌های بسیاری را مشاهده کرد که این طرح‌ها همگی درباره وقایع تاریخی بسیار مهم دوران ساسانیان می‌گویند. جشن‌های پیروزی شاهان و مراسم‌های مذهبی بسیاری در این نقاشی‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.

سایر دیدنی های درگز

دره گز دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که در دسته‌های طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شوند. در بین این جاذبه‌های گردشگری می‌توان مناطق تفریحی مختلفی مانند منطقه تفریحی امام قنبر، بقیه سید علی خان درگزی، دره قزقان و شیلگان دره، روستای کاپکان، روستای قازان بیک، دره شمخال و بسیاری جاذبه‌های گردشگری دیگر را نیز مشاهده کرد.

مراکز خرید و بازارهای درگز

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خریدکردن و تهیه سوغاتی و یادگاری است. برای این که بتوانید خریدی لذت بخش و خوب در یک شهر دیگر داشته باشید، باید حتماً با بازارها و مراکز خرید آن آشنایی داشته باشید. برخی از بهترین بازارها و مراکز خرید دره گز در ادامه این بخش معرفی شده‌اند.
● بازار سنتی نوخندان برای خرید صنایع دستی، لباس محلی و سوغاتی‌های مختلف
● بازارچه محلی درگز برای خرید محصولات خوراکی محلی مانند عسل، خشکبار و ادویه‌جات مختلف
● بازارچه هنرهای دستی درگز برای خرید انواع صنایع هنری مانند قالی، گلدوزی، سفالگری و نقاشی
● بازارچه مرغوب درگز برای خرید میوه و سبزیجات یا محصولات لبنی مرغوب
● بازارچه محصولات دست‌ساز درگز برای خرید زیورآلات دست‌ساز، لوازم تزئینی و صنایع چوب
در این شهر نمی‌توانید مراکز خرید برند یا لوکس زیادی پیدا کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان بازدید از بازارهای سنتی، به‌ویژه بازارهایی که برای خرید صنایع‌دستی این شهر هستند را از دست ندهید. در این بازارها می‌توانید بهترین سوغاتی‌ها را با بهترین قیمت تهیه کنید.

اقامتگاه های درگز

درگز یکی از توریستی‌ترین شهرهای تاریخی ایران است و به دلیل استقبال بالای گردشگران از این شهر، امکانات بسیاری از جمله اقامتگاه‌های مختلف در آن ساخته شده است. در این شهر می‌توانید از بوم‌گردی‌های مختلف اتاق اجاره کرده یا این که به سراغ مردم محلی رفته و خانه‌هایی که به‌صورت دربست اجاره می‌دهند را تهیه کنید. در این شهر هتل‌های لوکس و ۵ ستاره‌ای وجود ندارد. اما با اجاره کرده خانه‌ها و ویلاهای محلی می‌توانید بهترین تجربه را از اقامت در دره گز داشته باشید.

ایران گردی با سفرهای پایتخت

در این مطلب با یکی از دیدنی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرستان‌های ایران، شهر درگز یا دره گز آشنا شدیم. قدمت این شهر به ۷۰۰۰ سال پیش بازگشته و حتی آثاری از دوران ساسانیان هم در آن مشاهده می‌شود. اما بیشتر بناهایی که در درگز به‌جامانده متعلق به دوران افشاریه است و نادرشاه افشار آن‌ها را ساخته.

اگر می‌خواهید که از جاذبه‌های طبیعی این شهر لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های بهار و پاییز و زمانی که آب‌وهوای شهر متعادل است به درگز سفر کنید. اگر دوست دارید تا با سایر شهرهای توریستی و تاریخی ایران آشنا شده و ایران‌گردی خود را شروع کنید، سایر مطالب سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. برای تهیه بهترین تورهای ایران‌گردی و انجام صفر تا صد کارهای سفر خود، با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

شهرستان درگز کجاست؟

شهرستان درگز در ۲۵۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته و یکی از تاریخی‌ترین و باستانی‌ترین شهرها ایران محسوب می‌شود.

قدمت تاریخی درگز چقدر است؟

قدمت تاریخی درگز به ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در آن آثاری از دوران ساسانیان و قبرستان‌های مربوط به زرتشتیان هم مشاهده می‌شود.

سوغات درگز چیست؟

سوغات درگز شامل سوغاتی‌های خوراکی مانند عسل، محصولات لبنی، ادویه‌جات و صنایع دستی مانند قالی، صنایع چوبی و بسیاری موارد دیگر می‌شوند.

غذاهای محلی درگز کدام اند؟

غذاهای محلی درگز شامل آش شلغم، کباب درگزی، خورش یخنی، فطیر مسکه و بسیاری غذاهای خوشمزه دیگر می‌شوند که می‌توانید در رستوران‌های محلی آن‌ها را نوش جان کنید.

بهترین زمان سفر به درگز کی است؟

آب‌وهوای دره گز در فصل‌های بهار و پاییز در بهترین حالت خود قرار داشته و به همین دلیل سفر به درگز در بهار و پاییز توصیه می‌شود.

تور های ویژه