منطقه ییلاقی سوادکوه برای فرار از گرمای تابستان

پربازدیدترین ها

گردشگری 26 اردیبهشت ، 1403 7 دقیقه
ییلاق سوادکوه

ییلاق سوادکوه یکی از بهترین مناطق و مقاصد سفر برای سفرهای تابستانی در ایران است. این شهر زیبا در استان مازندران، جاذبه‌های گردشگری و روستاهای زیبای بسیاری دارد که می‌توانید در فصل تابستان از آن‌ها دیدن کنید. از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها، جنگل‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها گرفته تا جاذبه‌های تاریخی و منطقه‌های باستانی بسیاری در سوادکوه وجود دارد و مسافرانی که به این شهر در استان مازندران سفر می‌کنند، می‌توانند از تمامی آن‌ها دیدن کنند.

اگر شما هم به دنبال بهترین شهرهای ایران برای سفر تابستانی هستید، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت همراه ما باشید تا شما را به سفری به ییلاقات سوادکوه برای فرار از گرمای تابستان ببریم.

ییلاق سوادکوه کجاست؟

سوادکوه یکی از شهرستان‌های زیبای استان مازندران در ناحیه البرز مرکزی و نزدیکی استان سمنان است. سوادکوه آب و هوای متعدلی داشته و یکی از مناطق ییلاقی ایران محسوب می‌شود. فصل بهار و تابستان، زمانی که طبیعت سوادکوه سرسبز و آب‌وهوای آن خنک است، بهترین زمان سفر به ییلاق سوادکوه است.

این شهرستان روستاهای بکر و سرسبز زیادی داشته که می‌توانید کل تابستان از جاذبه‌های گردشگری مختلف آن‌ها دیدن کنید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی سوادکوه شامل جنگل‌های زیبا، آبشارهای سوادکوه، قلعه کنگلو، پل ورسک، چشمه‌های زیبا و بسیاری جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگر می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین روستاهای ییلاق سوادکوه را برای شما معرفی کرده‌ایم.

روستای برنت در ییلاق سوادکوه

یکی از معروف‌ترین روستاهای ییلاق سوادکوه که در جنوبی‌ترین منطقه این شهرستان قرار گرفته، روستای برنت است. این روستا آب‌وهوای متعادل و خنکی داشته و در فصل تابستان مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

علاوه بر داشتن آب‌وهوای خوب، در این روستا طبیعت زیبا و آثار تاریخی ارزشمندی هم وجود دارد. از جمله جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر شمال در روستای برنت می‌توان به یخچال‌های طبیعی، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها و چشمه‌هایی مانند چشمه آب‌معدنی سرخ رز، داوود وااو، سید بی‌بی وااو و اوکسر وااو اشاره کرد. آثار تاریخی این روستا هم شامل آسیاب بادی، عمارت علی محمدخان، مدرسه علمیه و بسیاری بناهای قدیمی دیگر می‌شود.

روستای آلاشت در ییلاق سوادکوه

یکی دیگر از روستاهای ییلاق سوادکوه که به خاطر داشتن آب و هوای خنک، طبیعت بکر و زیبا، مکان‌های گردشگری متعدد و معماری سنتی ایرانی در بین مسافران محبوبیت بسیار زیادی دارد، روستای آلاشت است. معماری خانه‌های روستای آلاشت در سوادکوه بسیار جذاب و زیبا بوده و خانه‌های خشتی با سقف شیروانی چوبی در تمام روستا دیده می‌شوند و به این روستا حال و هوای خوبی داده‌اند.

طبیعت بکر این روستا هم مانند بسیاری از روستاهای دیگر سوادکوه بسیار زیبا بوده و شامل مکان‌هایی مانند آبشار آلاشت، جنگل‌ها و مزارع زیبا می‌شوند. از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی آلاشت هم می‌توان با موزه مردم‌شناسی آن اشاره کرد. در این موزه می‌توانید بافرهنگ مردم آلاشت از گذشته تا به امروز آشنا شده و درباره آن‌ها نکات بسیاری یاد بگیرید. به دلیل وجود مراکز پرورش ماهی در روستای آلاشت، یکی از غذاهای خوشمزه‌ای که در آلاشت سرو شده و می‌توانید از آن لذت ببرید، ماهی غزل آلا کبابی است.ییلاق سوادکوه

روستای دراسله در ییلاق سوادکوه

روستای دراسله در ییلاق سوادکوه، یکی دیگر از روستاهای مازندران است که در فصل‌های گرم سال مسافران بسیاری را شیفته خود می‌کند. در این روستا می‌توان آبشارهای زیبا، چشمه‌های طبیعی، دره‌های بکر با پوشش جنگلی و جنگل‌های زیبا و بکر بسیاری را مشاهده کرد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روستای دراسله در ییلاق سوادکوه، قلعه اسپبهد خورشید است. این قلعه به اوایل دوران ظهور اسلام برگشته و زمانی که در بالای آن قرار بگیرید، چشم‌اندازی بی‌نظیر از روستا خواهید داشت. این روستا در نزدیکی روستای آلاشت قرار داشته و می‌توانید از هر دوی آن‌ها دیدن کنید.

روستای اوریم سوادکوه

یکی دیگر از زیباترین روستاهای ییلاق سوادکوه که در دهستان راستوپی قرار دارد، روستای زیبای اوریم سوادکوه است. در این روستا می‌توان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را مشاهده کرد که برخی از آن‌ها شامل پل راه‌آهن اوریم، قلعه اوریم، جنگل‌ها و آبشارهای طبیعی اطراف این روستا و خانه‌های روستایی با طراحی و معماری محلی می‌شوند. این روستا دارای آب‌وهوای خنک و متعادلی بوده و یکی از بهترین مناطق ایران برای سفر تابستانی محسوب می‌شود.

برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی روستای اوریم شامل کباب اوریم، آش اوریم، پلوی اوریم و شله اوریم که یک دسر محلی است می‌شوند.

روستای کمرپشت در ییلاق سوادکوه

روستای کمرپشت در ییلاق سوادکوه یکی دیگر از روستاهای بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان در استان مازندران است. جنگل  کمرپشت که در نزدیکی این روستا قرار دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستا محسوب شده و مسافران بسیاری را در طول سال جذب خود می‌کند.

در این روستا می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری بسیاری مانند غار اسپهبد خورشید، امامزاده عباسعلی، خانه‌های قدیمی و کاهگلی، جنگل کمرپشت، مناظر طبیعی و دره‌هایی با پوشش جنگلی دیدن کنید. در این روستا می‌توانید محصولاتی مانند عسل طبیعی، صنایع چوبی، محصولات دستباف و محصولات گیاهی را به‌عنوان سوغاتی تهیه کرده و برای عزیزان خود ببرید.کمر پشت

روستای ارفع ده در سوادکوه

روستای ارفع دره در سوادکوه هم یکی دیگر از روستاهای ییلاقی مازندران و یکی از بهترین مناطق ایران برای سفرهای تابستانی است. مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه روستای ارفع دره، جنگل ارفع دره در نزدیکی این روستاست که جنگلی وحشی و بکر است.

در این جنگل  گیاهانی از جمله زرشک، تل، لازه، زال زالک و بسیاری گیاهان و درختان محلی دیگر مشاهده می‌شود. علاوه بر این جنگل، از جاذبه‌های دیگر روستای ارفع دره در ییلاق سوادکوه می‌توان به چشمه پراو اشاره کرد. این چشمه شاخه‌های زیادی داشته و به مناطق اطراف خود سرسبزی و طراوت می‌بخشد. این روستا به روستای کمرپشت هم بسیار نزدیک بوده و می‌توانید هنگام بازدید از آن، از جاذبه‌های دیدنی کمرپشت هم بازدید کنید.

روستای لفور در ییلاق سوادکوه

روستای لفور یکی از روستاهای زیبا و سرسبز منطقه ییلاقی سوادکوه در مازندران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. مهم‌ترین جاذبه طبیعی این روستا، جنگل بکر و زیبای لفور به همراه آبشارها و چشمه‌های حیرت‌انگیز آن است. در این روستا می‌توانید از آبشار اسکلیم، هفت آبشار، پارک جنگلی آذررود، سد سنبل رود و پلنگ‌دره دیدن کنید. پس از گردش در روستا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن هم می‌توانید به رستوران‌های محلی رفته و از غذاهای محلی سوادکوه که بیشتر شامل غذاهای دریایی مانند ماهی کبابی یا ماهی شکم پر می‌شوند لذت ببرید.

روستای شوراب سوادکوه

اگر می‌خواهید در تابستان به یک منطقه ییلاقی سفرکرده و با معماری راه‌آهن ایران هم بیشتر آشنا شوید، روستای شوراب سوادکوه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در این روستا بیشتر می‌توانید پل‌ها و تونل‌های قدیمی که مسیر رفتن قطار هستند را مشاهده کنید.

در جنگل‌های اطراف هم می‌توانید از طبیعت زیبای این روستا دیدن کنید. یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه ییلاق سوادکوه که در نزدیکی روستای شوراب قرار دارد شامل چشمه گوگردی شوراب می‌شود. در بازارچه‌های محلی این روستا هم می‌توانید بگردید، بافرهنگ مردم منطقه بیشتر آشنا شوید و محصولاتی محلی مانند عسل، محصولات لبنی، صنایع‌دستی و بسیاری محصولات دیگر را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.ییلاق سوادکوه

روستای ورسک در دل ییلاق سوادکوه

روستای ورسک یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین روستاهای ییلاق سوادکوه است که به جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی و همچنین غذاهای لذیذ و خوشمزه خود شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای ورسک، پل ورسک است که یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن ایران محسوب می‌شود.

این پل یکی از شاهکارهای مهندسی ایران در تمام تاریخ است و  بسیاری از مسافرانی که به سوادکوه سفر می‌کنند از این پل هم بازدید می‌کنند.

از جمله جاذبه‌های گردشگری طبیعی ورسک هم می‌توان به رودخانه ورسک که از وسط روستا عبور می‌کند و آبشار چشمه‌علی که یکی از زیباترین آبشارهای سوادکوه است اشاره کرد. اگر به ورسک سفر می‌کنید، پیشنهاد ما این است که حتماً به یکی از رستوران‌های محلی رفته و ماهی قزل‌آلای تازه این روستا را امتحان کنید.

روستای زیبای زنگیان در سوادکوه

روستای زنگیان به دلیل داشتن آب‌وهوای بی‌نظیر، طبیعت سرسبز و آبشارهای حیرت‌انگیز، یکی از مهم‌ترین روستاهای توریستی ییلاق سوادکوه است. در این روستا می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله آبشار زنگیان، جنگل زنگیان و رودخانه زنگیان لذت ببرید.

این روستا روستای کوچکی بوده که در دهستان ولوپی قرار دارد. به همین دلیل هم نمی‌توانید مراکز خرید یا اقامتگاه‌های لوکسی در آن پیدا کنید. اما می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از محصولات محلی طبیعی مردم این روستا مانند محصولات لبنی، عسل و صنایع‌دستی آن‌ها امتحان کنید.

سفرهای تابستانی با سفرهای پایتخت

تعطیلات تابستان یکی از بهترین زمان‌ها در سال برای سفر است. اما در سفرهای تابستانی خود باید مطمئن شوید که یکی از مناطق ییلاقی و خنک مانند ییلاق سوادکوه را انتخاب می‌کنید.

در ییلاق سوادکوه در مازندران می‌توانید از روستاهای زیبایی مانند روستای ورسک، روستای آلاشت، روستای برنت و بسیاری مناطق این‌چنینی دیگر دیدن کنید. در سوادکوه و روستاهای بزرگ‌تر آن می‌توانید بوم‌گردی و اقامتگاه‌های مختلفی را مشاهده کنید، اما روستاهای کوچک‌تر ممکن است که خانه اجاره‌ای یا اقامتگاهی برای مسافران نداشته باشند. اگر قصد دارید تا با بهترین شهرهای ایران برای سفر تابستانی آشنا شوید، سایر مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

برای انجام کارهای سفر خود مانند برنامه‌ریزی تورهای تابستانی هم با کارشناسان ما در تماس باشید. از همراهی شما تا پایان یک مطلب دیگر سپاس گزاریم.

سؤالات متداول

بهترین زمان سفر به ییلاق سوادکوه کی است؟

سوادکوه به دلیل این که در ارتفاعات قرار دارد، آب‌وهوای متعادل رو به سردی داشته و بیشتر سفر به آن در فصل بهار و تابستان توصیه می‌شود.

معروف ترین روستای سوادکوه کدام است؟

معروف‌ترین روستاهای سوادکوه شامل روستای آلاشت، روستای برنت و روستای ورسک می‌شوند.

غذای محلی سوادکوه چیست؟

در بیشتر مناطق سوادکوه مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا قرار داشته و به همین دلیل هم معروف‌ترین غذای این شهرستان، ماهی قزل‌آلا کبابی است.

ییلاق سوادکوه کجاست؟

ییلاق سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که در ارتفاعات این استان قرار گرفته و دسترسی به آن از جاده فیروزکوه امکان‌پذیر است.

تور های ویژه