کاخ چای‌خوران چالوس، پنجره‌ای رو به تاریخ ایران

پربازدیدترین ها

گردشگری 20 تیر ، 1403 5 دقیقه
کاخ چایخوران

سفر به شمال ایران می‌تواند یک سفر هیجان‌انگیز باشد. فارغ از اینکه از کدام قسمت کشور عازم خطه شمال می‌شوید. گلستان، گیلان، مازندران، رشت، آمل، بابل، ساری، چالوس و سایر شهرها روستاها و مناطقی که در شمال ایران قرار دارند، همگی با هم خطه سرسبز شمال کشور ما را تشکیل می‌دهند. کاخ چای‌خوران هم یکی از جاذبه‌ های خاص و منحصر چالوس است که اگر زیاد به شمال سفر می‌کنید، بدون شک نام آن را شنیده‌اید. چالوس یکی از شهرهای بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا در مازندران است که جاذبه ‌های گردشگری فراوانی دارد و کاخ چایخوران یکی از هزاران جاذبه آن است.

آدرس: استان مازندران، شهر چالوس، میدان معلم، نزدیک جاده اصلی.

کاخ چایخوران و یک دورهمی عصرانه

کاخ چایخوران در چالوس یکی از کهن‌ترین و خوش‌سابقه‌ترین جاذبه‌ های این منطقه محسوب می‌شود که تاریخچه عجیب‌وغریب و پرفراز و نشیبی دارد. این کاخ زیبایی‌ های فراوانی را در خود محبوس کرده و به همین دلیل یکی از مقاصد پرطرف‌دار، دیدنی و دوست‌داشتنی چالوس به حساب می‌آید. کمتر کسی را می‌توان مشاهده کرد که به چالوس رفته باشد و از این کاخ دیدن نکند.

کاخ چای‌خوران در یک‌طبقه ساخته شده و یک زیرزمین هم دارد. دو درب در جهت‌های غرب و شرق بنا وجود دارد که ورود و خروج از این دو درب به سمت کاخ و بیرون انجام می‌شود. فضای داخلی این کاخ هم از دو بخش خدمات و بخش اصلی تشکیل شده است. در ادامه این کاخ را به طور کامل و با جزئیات به شما معرفی خواهیم کرد.

 تاریخ پرفراز و نشیب کاخ چایخوران

همان‌طور که گفتیم کاخ چایخوران چالوس قدمتی دیرینه دارد. جالب است بدانید که در زمان حکومت رضاشاه، بناهای مختلف و متعددی در شمال کشور ساخته شد یکی از این بناهای منحصر به فرد، کاخ چای‌خوران نام دارد. وسعت این کاخ ۴۰۰۰ مترمربع برآورد شده است و در دامنه یک کوه سبز از بازدیدکنندگان خود میزبانی می‌کند. محل مستقر شدن این کاخ از دیگر قسمت‌های شهر ارتفاع بیشتری دارد و شما به‌راحتی می‌توانید از این نقطه کاخ در زمان بازدید منظره جذابی از شهر را هم نظاره کنید.

رضاشاه علاقه بسیار زیادی به سبک معماری اروپایی داشت و به همین دلیل بر طبق دستور ایشان این کاخ باب میل شخص شاه به سبک معماری اروپایی ساخته شده بود. پی‌بردن به این موضوع در همان بازدید اول اصلاً سخت نیست. البته با یک مقایسه کوتاه و اجمالی میان این کاخ و سایر کاخ‌های ساخته شده در دوران پهلوی به‌راحتی متوجه می‌شوید که کاخ چایخوران نسبت به دیگر بناهای مشابه، از تجملات و تشریفات کمتری برخوردار است. اما گچ‌بری‌هایی که در این بنا استفاده شده‌اند، نظیر ندارند. ضمن اینکه وجود آب‌نماها و حوض‌هایی هم که در این بنا هستند، محیط را کاملاً لوکس و شاهانه کرده‌اند. تمامی این زیبایی‌ها در همان نگاه اول تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.کاخ چایخوران

تاریخچه پرفرازونشیب کاخ چایخوران

همان‌طور که از نام این کاخ مشخص است و بدون شک شما هم متوجه شده‌اید، کاخ چایخوران چالوس باهدف حفظ‌شدن سنت نوشیدنِ نوشیدنی چای بنا شد. همان‌طور که می‌دانید چای یکی از نوشیدنی‌های دوست‌داشتنی و بسیار پرطرف‌دار در کشور ما به حساب می‌آید. حتی در مورد آن ضرب‌المثل هم داریم و آن اینکه: چای باید لب‌سوز، لبریز و لب‌دوز باشد!

در گذشته و در زمان رضاشاه نوشیدنی چای با رواج خود و با اینکه یک پدیده نوظهور محسوب می‌شد، به‌مرور به بخشی از فرهنگ ما ایرانی‌ها تبدیل شد. بر همین اساس رضاشاه دستور داد تا برای گرامی داشت نوشیدنی چای و حفظ سنت‌های دیرینه کاخی به این منظور ساخته شود. ایشان در طول مسافرت‌های خود حتماً سری به این کاخ  می‌زدند و اوقاتی را در آن سپری می‌کردند. بر همین اساس بود که نام کاخ را “کاخ چایخوران” گذاشتند و تا امروز هم این کاخ به همین نام شناخته می‌شود. حالا این بنا به یکی از زیبایی‌های انکارناپذیر چالوس تبدیل شده و هر ساله گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید این کاخ از نزدیک، عازم شهر چالوس و کاخ چایخوران آن می‌شوند.

قسمت‌های مختلف کاخ چایخوران چالوس

این کاخ مانند سایر همتایان خود از بخش‌های مختلف و گوناگونی تشکیل شده که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- بخش اصلی در کاخ چایخوران چالوس

جالب است بدانید که قسمت اصلی این بنا اصلی‌ترین مکان برای ملاقات‌های شاه با وزرای خود بوده است. این قسمت دقیقاً از ۲ تالار مشابه مربعی شکل تشکیل شده که در طرف شمال عمارت قرار گرفته ‌اند. یک تالار مجلل مستطیل شکل هم در قسمت جنوبی بنا مستقر شده است. ضمن اینکه این بخش اصلی دسترسی راحت و سریعی هم به بالکن عمارت دارد. وقتی که از درب این قسمت وارد بخش اصلی بنا می ‌شوید، هارمونی رنگ‌ ها و طرح‌ های منحصر به فردی که بر دیواره‌ ها خودنمایی می‌ کنند، شما را متحیر خواهد ساخت. در این قسمت حتما از جاذبه‌ ها و دیدنی ‌های بنا عکاسی کرده و تا می‌ توانید به ثبت لحظات و خاطرات شیرین خود در این کاخ بپردازید.کاخ چایخوران

۲- بخش خدماتی در کاخ چایخوران چالوس

قسمت بعدی این بنا بخش خدماتی آن است که لوازم و تجهیزات لازم برای پذیرایی‌کردن از شاه و همین‌طور مهمانان ایشان در این قسمت مستقر شده بود. این قسمت متعلق به خدمتکاران است که با یک راهرو به دیگر قسمت‌ها دسترسی دارد. بخش خدمات در کاخ چایخوران از یک ایوان در شرق، یک ایوان در غرب، ۲ اتاق و آبدارخانه تشکیل شده است.

زندگی کاخ چایخوران بعد از ظهور انقلاب اسلامی

قدمت این کاخ زیبا تقریباً به سال ۱۲۹۸ برمی‌گردد. بعد از به‌وقوع‌پیوستن انقلاب اسلامی هم عمارت را به پادگان تبدیل کردند و مدتی از عمر خود را به این شکل گذراند. حالا این کاخ به عنوان یک بنای تاریخی و برجای‌مانده از دوران پهلوی در دسترس بخش خصوصی قرار گرفته است که بعد از بازسازی‌های انجام شده قرار است اتفاقات جدید و جذابی را برای آن رقم بزنند.

بهترین فصل برای بازدید از کاخ چایخوران چالوس

همان‌طور که می‌دانید خطه شمال کشور تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌هایی سرد و مه‌آلود و بارانی دارد. بر همین اساس توصیه ما این است که فصل بهار و فصل پاییز را برای سفر به چالوس و بازدید از این جاذبه بی‌نظیر یعنی کاخ چایخوران چالوس انتخاب کنید. چالوس در بهار به بهشتی از بهارنارنج و عطر شکوفه‌ها می‌ماند که جز خاطرات دل‌انگیز و لحظات شورانگیز برای شما هیچ یادگاری خاصی به ارمغان نخواهد داشت. پاییز چالوس هم به یک تابلوی هزار رنگ و جواهرنشان می‌ماند از رنگ‌های زرد، کهربایی، اُخرایی، ارغوانی و طلایی که همه را سخاوتمندانه در خود گنجانده و با این ترکیب رنگ معجزه گونه، خیره‌کننده‌ترین مناظر را برای شما خلق کرده است.کاخ چایخوران

شمال ایران و هزاران جاذبه منحصر به فرد آن 

اگر قرار باشد حق مطلب را در مورد زیبایی‌های کاخ چایخوران برای شما ادا کنیم، باید این‌گونه بگوییم که “شنیدن کی بود مانند دیدن!“

البته ما تلاش کردیم که مصداق بارز ضرب‌المثل “وصف العیش، نصف العیش” برای شما باشیم.

اما درهرحال خواندن این مطالب و مشاهده تصاویر برجای‌مانده از این بناهای قدیمی و تاریخی هم کمتر از دیدن و لمس آن‌ها از نزدیک نیست. با این تفاوت که وقتی حضوری در فضای بناهای تاریخی، کاخ‌ها و جاذبه‌ های این‌چنینی قرار می‌گیرید، متوجه خواهید شد که پا به تونل زمان گذاشته‌اید و همه چیز به یکباره برای شما رنگ و بوی گذشته را به خود می‌گیرد.

تور های ویژه