راهنمای سفر به کیش

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 28 آذر ، 1402 10 دقیقه
راهنمای سفر به کیش - الی کیش

انتخاب مقصد مناسب در فصل پاییز و زمستان کمی سخت‌تر از فصل‌های دیگر است اما بسیاری از شهرهای ایران در این فصول فرصت‌ طلایی گشت و گذارهای تاریخی و طبیعی را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهند. تنها کافی است این شهرها را بشناسید و با دیدنی‌های آن آشنا شوید تا سفری رویایی را در داخل ایران برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله سفرهای پایتخت به سراغ یکی از دیدنی‌ ترین و زیباترین شهرهای ایران می‌رویم که در تمامی فصل‌ ها گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کیش به عنوان معروف‌ ترین شهر جنوبی ایران موضوع مقاله ما است. راهنمای سفر به کیش را دنبال کنید تا شهر زیبای کیش را بهتر بشناسید.

موقعیت جغرافیایی جزیره کیش – راهنمای سفر به کیش

در اولین بخش راهنمای سفر به کیش آگاه می‌شویم موقعیت جغرافیایی جزیره کیش یه چه شکل است. کیش، جزیره‌ای در خلیج فارس است که از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محسوب می‌شود. کیش جزیره‌ ای بیضی شکل است که با مساحتی حدودا ۹۲ کیلومتر مربع و محیطی حدودا ۴۵ کیلومتری(طول در محور شرقی-غربی برابر ۱۵.۵ کیلومتر و عرض در محور شمالی-جنوبی برابر ۷.۵ کیلومتر) در جنوب کشور واقع شده است. خوب است بدانید جزیره کیش سالیانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

کیش از طریق مسیرهای آبی به شبه جزیره‌هایی نظیر هندورابی با ۲۶ کیلومتر، خارک ۱۸ کیلومتر، ابوموسی ۱۷۴ کیلومتر، قشم ۲۲۰ کیلومتر و بندر عباس ۲۹۸ کیلومتر فاصله دارد. به همین دلیل گردشگران پس از بازدید از جزیره کیش می‌توانند به وسیله کشتی‌های مجهز و مدرن، خود را به جزیره‌ها و شهرهای اطراف کیش برسانند و از جاذبه‌های دیدنی آن‌ها هم دیدن کنند.

به طور کلی کیش به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه‌‌ خود یکی از مهم‌ترین شهرها و مناطق ایران محسوب می‌شود و تأثیر زیادی در اقتصاد و صنعت گردشگری کشور ایران دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که سطح جزیره کیش هیچ گونه پدیده توپوگرافی نظیر کوه و تپه ندارد. در رابطه با موقعیت جغرافیایی کیش باید بدانید که ارتفاع نسبی جزیره از سطح دریا حدود ۳۲ متر است و مرکز جزیره کیش با دارا بودن ارتفاع ۴۰ متری از سطح دریا، به عنوان مرتفع‌ترین بخش جزیره شناخته می‌شود. به همین دلیل فرودگاه کیش در این بخش ساخته شده است.

تاریخچه جزیره کیش

تاریخچه جزیره کیش بسیار پرفراز و نشیب بوده است. در راهنمای سفر به کیش ذکر شده که پیدایش جزیره کیش به ۲۰۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد که بر اثر جدا شدن صفحات بین‌ قاره‌ای و فشار بر روی ‌هم، چین‌خوردگی‌هایی پدید آمد که در اثر آن کوه‌ها به وجود آمدند. این فشارها در فلات ایران باعث به‌ وجود آمدن رشته‌ کوه‌های زاگرس و نهایتاً جزیره کیش و سایر جزیره‌ها در تنگه هرمز شد. در تاریخ اسم کیش با هخامنشیان پدیدار می‌شود. نیروهای دریایی هخامنشیان در این جزیره رفت و آمد داشتند و در آنجا آبادانی‌هایی ساخته بودند.

بعد از شکست هخامنشیان از اسکندر، این حاکم یونانی برای شناخت شهرها و جزایر دریای عمان و خلیج فارس، یکی از دریادارانش را برای اکتشاف این بخش از ایران به سفر اعزام می‌کند. این دریاسالار به نام نیاخوس از جزیره کیش و زیبایی‌های آن دست‌نوشته‌های بسیاری بر جای می‌گذارد. این دریا سالارکیش را جزیره‌ای پر از نخلستان‌ها و بوستان‌ها توصیف می‌کند.

در قرن شانزدهم همزمان با تحولات اقتصادی اروپا، پرتغالی‌ها پس از اینکه مسقط و چندین جزیره دیگر را به آتش کشیدند، در شهر هرمز توقف کردند و از امیر هرمز و کیش خواستند تا خود را تسلیم کند. امیر با درخواست آن‌ها موافقت نکرد و پرتغالی ها نیز اقدام به تصرف هرمز و کیش کردند و اینجا بود که سرنوشت کیش دگرگون شد و پا به دوره رکود گذاشت. پرتغالی‌ها تا زمان صفویه در کیش ماندند و ویرانی‌های زیادی برجای گذاشتند، تا اینکه شاه عباس اقدام به آزادسازی کیش و بیرون کردن پرتغالی‌ها پرداخت.

چه فصلی به کیش سفر کنیم؟ – راهنمای سفر به کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش می‌خواهیم بدانیم چه فصلی به کیش سفر کنیم؟ اگر هدف اصلی شما از سفر به کیش شنا کردن در دریا و لذت بردن از جاهای دیدنی کیش است، بهترین فصل سفر به کیش اواسط پاییز تا اواخر ماه اردیبهشت است. در این بازه زمانی، هوا نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است. خورشید در پاییز تا زمستان در ضعیف‌ ترین حالت تابش خود قرار دارد که باعث می‌شود مسافران بتوانند بدون خطر گرمازدگی برای مدت طولانی در دریا شنا کنند و آفتاب بگیرند. با این حال ممکن است در برخی از خنک‌ ترین روزهای کیش، آب دریا برای آب‌ تنی خنک باشد.

لازم به ذکر است که اواخر پاییز و اواسط زمستان، گاهی جزیره کیش با بارش‌های سیل‌آسایی روبرو می‌شود که ماندن در ساحل و استفاده از تفریحات آبی را غیرممکن می‌کند. همچنین اگر قصد دارید اواخر زمستان به کیش سفر کنید، توصیه می‌کنیم در اسفند ماه برای مسافرت برنامه‌ ریزی کنید زیرا در دوران عید این جزیره بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می‌شود. اگر تحمل صف‌ های طولانی و پاساژهای شلوغ را ندارید، بهتر است در تعطیلات عید تحت هیچ شرایطی به کیش سفر نکنید. یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه باید به خاطر داشته باشید، سفر به کیش در فصل زیبای پاییز است. در این فصل (به ‌ویژه ماه آبان و آذر) رطوبت تابستان کاهش یافته و هنوز از سرمای زمستان و بادهای شدید کیش خبری نیست. پس اگر به هوای خنک و لطیف پاییزی علاقه دارید، می‌توانید در پاییز به این جزیره‌ی زیبا سر بزنید.

چه فصلی به کیش سفر کنیم؟ - الی گشت

سفر به کیش در بهار

فصل بهار فصلی دلپذیر برای سفر به بیشتر نقاط ایران است. در راهنمای سفر به کیش هم از مزایای سفر به کیش در بهار بسیار گفته شده است. بادهای موسمی در این فصل از سمت شمال غربی می‌وزند. در نیمه اول بهار آب و هوای بهتر و خنک‌تری نسبت به نیمه دوم این فصل و نزدیک شدن به فصل تابستان در جزیره کیش پیش‌بینی می‌شود. فصل بهار حد واسط میان زمستان و تابستان در کیش است. پس از فصل بهار به سرعت آب و هوای کیش رو به گرمی می‌رود و رطوبت نیز به طبع آن بیشتر می‌شود. یکی از بهترین زمان سفر کیش می‌تواند فروردین ماه باشد اما در این ماه شاهد شلوغی بسیاری در جزیره خواهید بود. آب‌ و‌هوای خنک و ملایم و میزان کمتر رطوبت هوا در اردیبهشت‌ ماه باعث شده بهار از بهترین فصل‌ های سفر به کیش باشد.

در طول فصل بهار، جزیره کیش آب و هوایی معتدل و ملایمی دارد و از باد و باران‌های شدید خبری نیست، بنابراین رطوبت هوا بسیار کمتر احساس می‌شود. از نظر کم بودن رطوبت هوا نیز بهترین ماه برای سفر به کیش، اردیبهشت است. به دلیل تقاضای بالای سفر در ایام نوروز، بالاترین و گران‌ترین نرخ تور کیش مربوط به این زمان است. فضاهای زیبای جزیره‌ کیش در این فصل سال سرسبز و زیبا می‌شود و تفریحات آبی متنوعی در ساحل زیبای خلیج فارس برای گردشگران مهیا می‌شود. قایق سواری، غواصی و چشیدن نوشیدنی‌ های خوشمزه در کافه‌ های ساحلی این جزیره از جذابیت‌ های سفر و اقامت به کیش در فصل زیبای بهار است.

سفر به کیش در تابستان – راهنمای سفر به کیش

اگر می‌خواهید با بودجه‌ ای نه چندان زیاد به این جزیره سفر کنید، بهترین زمان سفر به کیش در تابستان است. طبق راهنمای سفر به کیش، این موعد به دلیل گرمای هوا کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، ولی این امر شاید دلیلی باشد که شما بخواهید در این فصل به کیش سفر کنید، زیرا در تابستان قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل در کیش نسبت به زمستان و بهار کاهش چشم‌ گیری پیدا می‌کند. به همین دلیل زمان خوبی برای داشتن سفری به صرفه و اقتصادی به جنوب ایران است. ولی در نظر داشته باشید در این زمان گرمای هوا آزاردهنده است و در طول روز برای گشت و گذار ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید.

ولی آنچه که تابستان‌های کیش را پرشور و نشاط کرده، فستیوال‌های جنجالی آن است. در این زمان جشنواره‌های شاد و تخفیفات مراکز خرید بیش از قبل مورد توجه قرار می‌گیرند. پس اگر شیفته شرکت در کنسرت‌ها و برنامه‌های شاد هستید، فصل تابستان را برای سفر به کیش انتخاب کنید. همچنین در تابستان تفریحات دریایی زیادی در کلوپ‌های کیش ازجمله پاراسل، شاتل، غواصی، پدل بورد، فلای بورد و جت اسکی ارائه می‌شوند. در این موعد می‌توانید شب‌ها به گشت و گذار در مراکز خرید مشغول شوید و با تخفیف بیشتر خریدهای دلخواه خود را انجام دهید، اما اگر گرمای زیاد برایتان به هیچ‌ وجه قابل تحمل نیست، شاید بهتر باشد فصل دیگری را برای مسافرت به کیش انتخاب کنید. شاید دور از ذهن باشد اما دمای کیش در تابستان گاهی به ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

سفر به کیش در تابستان - الی گشت

سفر به کیش در پاییز

سفر به کیش در پاییز طرفداران زیادی دارد که در این بخش از راهنمای سفر به کیش در پاییز ودر به این فصل رمانتیک می‌پردازیم. پاییز جزیره کیش با ماه مهر شروع می‌شود. در این ماه هنوز تا حد زیادی حال‌ وهوای تابستان در کیش احساس می‌شود و بارندگی کمتر از دیگر ماه‌های فصل پاییز است. آبان ‌ماه وضعیتی میان رطوبت و شرجی تابستان و باران‌های تند زمستان دارد اما آذر‌ پر‌باران‌ ترین ماه فصل پاییز در جزیره کیش است که زوج‌های بسیاری را برای سفری آرامش‌بخش به خود دعوت می‌کند.

در هر صورت هر ماهی از ماه‌های پاییزی می‌تواند زمان مناسب سفر به کیش برای شما باشد. پیشنهاد ما به شما ماه‌ آخر فصل پاییز است زیرا از نظر آب و هوا نسبت به دیگر ماه‌ های پاییز خنک‌ تر است. البته امکان دارد اگر در آذرماه به کیش بروید، شاهد باران‌های موسمی و ناگهانی در کیش باشید. با این وجود هنوز جذابیت سفر به کیش در فصل پاییز تمام نشده!

برگزاری انواع جشنواره‌های تخفیف پاییزی، تخفیف ۵۰ ‌درصدی ۲۰ آبان و ارزان‌ شدن قیمت هتل‌ها از دیگر مزایای سفر به کیش در فصل پاییز است. فصل پاییز انتخاب اقتصادی برای خرید تور کیش است. چرا که بدلیل شروع فصل مدارس، افراد کمتری شرایط مسافرت چند روزه را خواهند داشت و جزیره نسبتا خلوت می‌شود و نرخ تورهای کیش هم کاهش پیدا می‌کند. البته نرخ تورها، هتل‌ها و تفریحات ساحلی از تابستان کمی گران‌ تر است ولی معمولا قیمت‌ های معقولی برای سفر به کیش در پاییز اعلام می‌شود. بهتر است قبل از سفر به کیش در پاییز وضعیت جوی را بررسی کنید.

سفر به کیش در زمستان – راهنمای سفر به کیش

سفر به کیش در زمستان پیشنهاد هر ایران‌ گرد کاربلدی است. در فصل زمستان وضعیت جوی جزیره کیش کاملا متفاوت با شهرهای غربی ایران است. رطوبت هوا در حد میانگین و گرمای هوا هم در کمترین حالت خود قرار دارد. برای همین است که در کل می‌توان گفت که بهترین زمان سفر کیش در فصل زمستان است. در ماه های آغازین آن هرچه به سمت بهار پیش برویم مقداری بر گرمای هوا افزوده می‌شود. تقریبا تمام روزهای زمستانی کیش بارانی است.

پس اگر در زمستان به کیش سفر کردید یادتان نرود چترتان را همراه خود ببرید. قطعا در این فصل نمی‌توانید توقع آفتاب‌ گرفتن یا تفریحات ساحلی داشته باشید اما از آب ‌و‌ هوایی معتدل که بین ۹ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد در نوسان است، لذت خواهید برد. به‌همین‌ دلیل برای کسانی‌ که از گرمای جنوب فراری‌ اند اما دلشان می‌خواهد حداقل یک‌ بار به سواحل جنوبی کشور سفر کنند، بهترین زمان سفر به کیش فصل زمستان است.

در راهنمای سفر به کیش ذکر شده است که در اسفند ‌ماه آب ‌و ‌هوای جزیره کیش به بهار نزدیک‌ تر می‌شود و می‌تواند سفری با هوای به‌ شدت دلپذیر را برایتان رقم بزند. جوانب مهم دیگری که در این فصل باید مد نظر داشته باشید، نرخ تورها و هتل‌ های کیش در زمستان نسبت به فصل پاییز کمی بالاتر است، چرا که به قول فعالان گردشگری این فصل high season جزیره کیش به حساب می‌آید. سفرهای پایتخت با ارائه بهترین تورها و رزرو عالی‌ترین هتل‌ها در کیش، با پایین‌ترین قیمت‌ها شما را برای سفر به این جزیره رویایی همراهی می‌کند.

سفر به کیش در زمستان - الی گشت

چه زمانی میتوان سفر ارزان به کیش داشت؟

بسیاری از خوانندگان راهنمای سفر به کیش شاید بخواهند بدانند چه زمانی میتوان سفر ارزان به کیش داشت؟ سالانه نزدیک به دو میلیون نفر به کیش سفر می‌کنند. کمترین سفر ثبت شده مربوط به مهرماه است. اواخراسفند و فروردین هم سفر به جزیره کاهش پیدا می‌کند و در بین ماه‌های تابستان، مرداد کمترین سفر ثبت شده را دارد. گفتنی است یکی از مهم‌ترین دوره‌های زمانی که می‌توان آن را به‌عنوان ارزان ترین زمان سفر به کیش دانست، بعد از تعطیلات نوروز است. در ایام نوروز مردم برای گردش و تفریح به نقاط مختلف کشور از جمله کیش سفر می‌کنند اما بعد از تعطیلات، کار و امور روزمره از سر گرفته می‌شود و همه به خانه‌های خود برمی‌گردند، بنابراین دور از انتظار نیست که بعد از تعطیلات هزینه تورهای کیش، هواپیما و هتل کاهش چشم‌گیری داشته باشند.

به‌ این ‌ترتیب شما در این ایام می‌توانید یک سفر ارزان داخلی را برای خود و خانواده‌تان برنامه‌ ریزی کنید. یکی دیگر از موقعیت‌‌های مناسب برای سفر ارزان به کیش، اوایل مهر ماه است. در روزهای تابستان و به‌ دلیل تعطیل ‌بودن مدارس مردم فرصت مناسبی برای سفر و گردش دارند، بنابراین مشخص است که تعداد سفرها بعد از این تعطیلات کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با باز شدن مدارس خانواده‌ها شرایط سفر را ندارند. علاوه بر کاهش هزینه‌ها، احتمالا در این روزها می‌توانید بلیط چارتر کیش را با قیمت مناسب‌تری پیدا کنید. به طور کلی نیمه دوم سال فصل مناسبی برای مسافرت به این جزیره است و ارزان‌ترین زمان سفر به کیش هم همین نیمه دوم سال است.

راه های رسیدن به جزیره کیش چگونه است؟

پس از اینکه تصمیم گرفتید چه زمانی به کیش سفر کنید، به سراغ موضوع بعدی در راهنمای سفر به کیش می‌رویم. به نظر شما راه های رسیدن به جزیره کیش چگونه است؟ گردشگران با وجود هزینه و شرایط خاصی که مسافرت به این جزیره دارد، ممکن است سفر به جزیره کیش را بسیار سخت و پرهزینه بدانند، اما غیر از سفر هوایی، راه‌های ارتباطی دیگری هم برای رسیدن به جزیره کیش از سرتاسر ایران وجود دارد. مسیرهای مسافرتی جزیره کیش عبارتند از:

  • راه‌های هوایی
  • راه‌های زمینی
  • راه‌های دریایی

قبل از اینکه با هر کدام از این روش‌ها آشنا شویم، باید بگوییم سفر به کیش با کشتی به تنهایی ممکن نیست. زیرا باید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید و بعد با اتوبوس‌های دریایی یا لندیگراف به سمت کیش حرکت کنید. همچنین اگر سفر به کیش با هواپیما را انتخاب کرده‌اید، دیگر نیازی به استفاده از راه آبی ندارید و با پرواز مستقیم به جزیره کیش می‌رسید. کیش جزیره‌ای در جنوب ایران است و برای رسیدن به آن می‌توانید تنها از جزایر اطراف به صورت دریایی به آن سفر کنید.

برای این کار پس از رسیدن به استان هرمزگان از یکی از ۳ بندری که به سمت جزیره کیش شناور مسافربری دارند، سفر دریایی خود را آغاز کنید. علاوه بر این شناورها، راه ارتباطی دیگری میان بندر و جزیره وجود دارد که بسیار هم هیجان‌انگیز و وسوسه‌ کننده است آن هم سفر به کیش با قایق است. در بندرهای استان هرمزگان قایق‌های مجهز و مدرن بسیاری فعالیت دارند.

راه های رسیدن به جزیره کیش چگونه است؟ - الی گشت

سفر زمینی به کیش – راهنمای سفر به کیش

افرادی که سفر زمینی به کیش را انتخاب می‌کنند کم نیستند پس در راهنمای سفر به کیش به این موضوع می‌پردازیم. این افراد طولانی بودن مسیر و سختی‌هایی رانندگی را با جان و دل می‌پذیرند تا از مسیری تماشایی سفر به کیش لذت ببرند و سفری ماجراجویانه را تجربه کنند. شما هم می‌توانید با سفر زمینی به نگین خلیج فارس خاطراتی به یادماندنی خلق کنید. وسیله نقلیه انتخابی شما برای سفر زمینی به کیش می‌تواند خودروی شخصی، قطار یا اتوبوس باشد. فاصله بین تهران تا بندرعباس تقریبا ۱۳۰۰ کیلومتر است، یعنی حدود ۱۴ الی ۱۸ ساعت در راه خواهید بود. مسیر طولانی است و کسی بدون توقف این مسیر را طی نمی‌کند.

یکی از راه‌های مسافرت زمینی به کیش، سفر با اتوبوس به کیش است. این روش را می‌توان به عنوان ارزان‌ ترین روش سفر به جزیره کیش انتخاب کرد. برای سفر به کیش با اتوبوس ، باید از ترمینال‌های شهر خود به مقصد بندرعباس بروید. سپس از بندر عباس به بندر چارک بروید و از آنجا با شناورها به سمت جزیره کیش حرکت کنید. علاوه بر این دو روش، یکی دیگر از راه‌های جذاب سفر زمینی به کیش، استفاده از قطار است. در بسیاری از شهرهای کشور راه آهن به سمت بندر عباس وجود دارد. گرچه سفر به این روش طولانی است اما می‌توانید به خوبی از زیبایی‌های فراوان مسیر نهایت استفاده را بکنید. بعد از این‌ که به شهر بندرعباس رسیدید همانند مسافرت با اتوبوس، به بندر چارک بروید و با استفاده از شناور‌های دریایی به سمت جزیره کیش حرکت کنید.

معرفی راه های دسترسی بندرگاه کیش

وقت آن رسیده که به معرفی راه های دسترسی بندرگاه کیش بپردازیم. طبق راهنمای سفر به کیش بندرگاه این جزیره در شمال جزیره قرار گرفته و به عنوان بندر اصلی کیش شناخته می‌شود. این بندرگاه حدود ۱۱۰ هکتار مساحت دارد. گفتنی است این اسکله در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان منطقه آزاد ساخته شد. شرکت‌های نفتی زیادی از جمله شرکت ملی حفاری، پترو ایران، توتال، پتروپارس، توسعه، استات اویل، آجیپ، خدمات چاه نفتی ایران و شرکت نفت فلات قاره ایران در این بندرگاه مرکز لجستیک و پشتیبانی خود را مستقر کرده‌اند. این امر باعث افزایش تردد در بندرگاه و ازدیاد عملیات بارگیری و تخلیه در این مکان شده است. قسمتی از بندرگاه کیش به پایانه مسافرتی اختصاص یافته است که روزانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را جابه‌جا می‌کند.

ورود به جزیره کیش از طریق بندرگاه کیش ممکن است و ۳ بندر چارک، آفتاب و لنگه سرویس‌هایی به این بندرگاه تدارک دیده‌اند. ضروری است بدانید که انتقال خودرو و سرنشینان با استفاده از لندیگراف صورت می‌گیرد. لندیگراف شناوری است که برای جابه‌جایی خودروها و بار از آن استفاده می‌شود. اگر تصمیم دارید با ماشین شخصی به جزیره کیش سفر کنید می‌توانید با ماشین خود تا بندرعباس برانید، سپس از بنادر مختلف نظیر چارک و آفتاب با کشتی به همراه ماشین خود به سمت جزیره بروید. امکان حرکت کشتی به سمت بنادر لنگه و برخی دیگر از بنادر هم وجود دارد. همچنین حرکت به بعضی از کشورهای عربی خلیج فارس هم انجام می‌شود.

معرفی راه های دسترسی بندرگاه کیش - الی گشت

سفر هوایی به کیش – راهنمای سفر به کیش

سفر هوایی به کیش راه دیگری است تا خود را به این جزیره زیبا برسانید. بنا بر راهنمای سفر به کیش ورود مسافران هوایی به کیش روندی مثبت داشته و هر ساله به تعداد مسافران هوایی افزوده می‌شود. به طور میانگین در هر سال حدود ۲۰ هزار پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه کیش صورت می‌گیرد و ۲ میلیون مسافر از طریق سفرهای هوایی به کیش تردد می‌کنند که از این تعداد ۸۲ درصد کل سفرها و ۹۴ درصد کل مسافران به سفرها و مسافران داخلی اختصاص دارد. درحال حاضر می‌توانند بیش از ۱۳ شهر ایران از طریق فرودگاه‌ به کیش سفر ‌‌کنند. این شهرها شامل تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس، تبریز،‌ کرمان، کرمانشاه، اهواز، ‌یزد، رشت، ساری و عسلویه می‌شوند. به‌ طور متوسط روزانه ۴۵ پرواز داخلی در فرودگاه کیش صورت می‌گیرد که این تعداد در ایام نوروز به ۱۰۰ پرواز می‌رسد.

هزینه سفر هوایی به کیش بیشتر از دیگر راه‌هاست اما شگردهایی برای خرید بلیط هواپیما ارزان کیش وجود دارد. برای مثال اگر در ساعات اولیه روز اقدام به خرید بلیط هواپیما کیش کنید، با قیمت‌های کمتری مواجه می‌شوید. همچنین توصیه می‌کنیم در زمان جستجوی بلیط کیش با روشن کردن گزینه بلیط دو طرفه در سایت سفرهای پایتخت، زمان رفت و زمان برگشت خود را مشخص کنید زیرا خرید بلیط دوطرفه مقرون به صرفه‌تر از دو بلیط یک طرفه است. با انتخاب سفرهای پایتخت به عنوان مرجع خرید بلیط، امکان استعلام قیمت بلیط هواپیما کیش را با بهترین قیمت و شرایط خواهید داشت.

معرفی و راه های دسترسی فرودگاه های کیش

حالا در این قسمت از راهنمای سفر به کیش، به سراغ  معرفی و راه های دسترسی فرودگاه های کیش می‌رویم. فرودگاه بین‌المللی کیش در غرب استان هرمزگان قرار داشته و تحت مالکیت سازمان منطقه آزاد کیش است. این فرودگاه ۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و در ارتفاع ۴۰ متری از سطح دریا بنا شده است. وجود ۴ ترمینال در فرودگاه کیش باعث شده تا این فرودگاه به یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل شود. جالب است بدانید مساحت ترمینال‌های داخلی فرودگاه کیش ۹۵۰۰ متر مربع و مساحت ترمینال‌های خارجی آن نیز ۴۰۰۰ متر مربع است. سالن CIP این فرودگاه مساحتی برابر با ۵۰۰ متر مربع دارد.

فرودگاه بین ‌المللی کیش دو باند پرواز و پنج ترمینال دارد و ۱۳ ایرلاین در این فرودگاه فعالیت می‌کنند و روزانه ۴۰ پرواز داخلی و دو پرواز خارجی در این فرودگاه صورت می‌گیرد. ترمینال پروازهای داخلی از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ پذیرای مسافران هستند.

اکنون تعداد زیادی از هواپیمایی‌های فعال در صنایع هوایی ایران در این فرودگاه خدمات پرواز ارائه می‌دهند. هواپیمایی‌های آسمان، آریا، ایران ایر، ماهان، ارم، ایران ایرتور، کیش، ساها، تابان، زاگرس، نفت ایر و هواپیمایی کاسپین از جمله هواپیمایی‌هایی هستند که در این فرودگاه خدمات‌رسانی می‌کنند. بهتر است بدانید فرودگاه جزیره کیش در بلوار فرودگاه واقع شده است. در جزیره کیش تاکسی‌های دربستی سفید رنگ فعال هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده از خدمات این تاکسی‌ها می‌توانید به هر کجای جزیره دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از مینی بوس برای رسیدن به هتل استفاده کنید.

معرفی فرودگاه بین المللی کیش

معرفی و راه های دسترسی فرودگاه های کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

کیش در کجا اقامت کنیم؟ – راهنمای سفر به کیش

سوالی بعدی که در راهنمای سفر به کیش باید به آن پاسخ دهیم این است که هنگام سفر به کیش در کجا اقامت کنیم؟ زمانی سفر به جزیره زیبای کیش یکی از تفریحات گران‌ قیمت در ایران شناخته می‌شد اما اکنون راه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها به وجود آمده است. یکی از این راه‌ها کنترل هزینه‌ها در حوزه رزرو و اقامت است. در مجموع دو شکل هتل برای اقامت در دسترس همه مسافران قرار دارد:

  • هتل‌های لوکس
  • هتل‌های اقتصادی

جزیره بی‌همتای کیش از سال‌های گذشته تا کنون دارای هتل‌ های گران‌ قیمت فراوانی بوده اما امروزه تعداد این هتل‌ها بیشتر شده است و هتلداران در رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند خدمات بهتری به مهمانان خود ارائه دهند. همچنین هتل‌های ساحلی و دریایی لوکس در کیش ساخته شده‌اند. قرار گرفتن بهترین هتل های کیش در کنار ساحل و یا قرارداشتن اتاق‌های این هتل‌ها بر روی بستر دریا، قیمت این اقامتگاه‌ها را نسبت به هتل‌های لوکس کیش، افزایش داده است.

اما در میان هتل‌های اقتصادی دو دسته هتل مشاهده می‌شود. یکی هتل‌های قدیمی که سرعت تغییر در آن‌ها نسبت به رقبا کمتر بوده و امروزه با قیمت کمتری خدمت‌رسانی می‌کنند، دیگری هتل‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در کیش ساخته شده‌اند و مهمانان خود را از مسافرانی با بودجه کمتر برای سفر انتخاب می‌کنند. هر دو نوع این هتل‌ها تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مسافران انجام می‌دهند. علاوه بر هتل، در جزیره کیش ویلاهای زیبایی را می‌توانید پیدا کنید که وقتی صاحب اصلی ویلا در آن اقامت ندارد به مسافران اجاره داده می‌شود.

هتل های لوکس کیش

با اینکه سفر به کیش شما را وارد دنیایی از مراکز خرید عالی، رستوران‌های بسیار خوب و مراکز تفریحی می‌کند اما با این وجود اقامت در این جزیره را می‌توان با اقامت در هتل های لوکس کیش کامل کرد.  بسیاری از هتل‌های لاکچری کیش جوایز بین‌المللی دریافت کرده‌اند و تمامی خدمات مورد نیاز مهمانان خود را به بهترین شکل برطرف می‌کنند. در فهرست هتل‌های لوکس و ۵ ستاره‌ کیش نام هتل ترنج قطعا در صدر لیست قرار می‌گیرد. این هتل بر روی دریا ساخته شده است. هتل ترنج دارای اتاق‌هایی به شکل کابانا است. کابانا به اتاق‌هایی گفته می‌شود که شبیه به کلبه‌های چوبی و خانه‌های استوایی بر روی آب هستند. کاباناهای هتل ترنج بسیار لوکس هستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هوای شرجی و آب شور دریا صدمه به ساختمان کابانا وارد نکند.

جالب است بدانید بخشی از کف کاباناها شیشه‌ای است تا میهمانان هتل بتوانند دریا را مشاهده کنند. در این مجموعه برای حمل و نقل میهمانان در محیط هتل از ماشین‌های گلف استفاده می‌شود. چیزی که هتل ترنج را به یکی از هتل‌‌های لاکچری کیش تبدیل می‌کند، زیبایی بی‌نظیر آن و امکانات و خدمات فراوانی است که در اختیار مهمانان این هتل قرار می‌گیرد. علاوه بر این، هتل ترنج دارای امکاناتی مانند روم سرویس، مبلمان، چای‌ ساز، سیستم تهویه مطبوع، میز تحریر، تراس، خشک‌شویی، صندوق امانات داخل اتاق، سیستم اطفا حریق در داخل اتاق، اجاره خودرو، اورژانس، سالن کنفرانس، رستوران ساحلی، سالن اسپا و ماساژ، سالن بازی ساحلی شامل بیلیارد، فوتبال‌دستی، ایرهاکی، آتلیه عکاسی، کافی‌شاپ ساحلی و رستوران روی دریا است.

هتل های لوکس کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

هتل های اقتصادی کیش

بر اساس راهنمای سفر به کیش، بسته به زمان سفر، قیمت هتل‌های کیش متفاوت هستند و می‌توان برخی از بهترین هتل‌های کیش را در زمان مناسب با کمترین قیمت رزرو کرد. بهترین گزینه‌ها برای ارزان ترین هتل های جزیره کیش شامل هتل‌های دو ستاره، سه ستاره و حتی گاهی اوقات، چهار و هتل‌های ۵ ستاره کیش (در فصل تخفیف‌های هتل‌ها) می‌شود. هتل‌های سه ستاره زیادی در کیش آماده پذیرایی از مهمانان هستند. این هتل‌های ۳ ستاره با داشتن امکانات رفاهی مناسب قابل رزرو در تمامی اوقات سال هستند. یکی از این هتل‌ها، هتل پارسیان کیش است.

هتل آپارتمان پارسیان کیش در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسید. ۱۰ بلوک این هتل در محوطه‌ای وسیع بنا شده‌اند و هر بلوک دارای ۲ طبقه و ۱۲ واحد اقامتی است. یکی از مزایای ویژه‌ این هتل، دسترسی آسان آن به ساحل بانوان کیش و مرجان است که می‌توانید خود را با اندکی پیاده روی به این سواحل برسانید. علاوه بر این، مرکز خرید پردیس و مروارید کیش هم در نزدیکی این هتل قرار دارند. جالب است بدانید این هتل از جمله هتل‌های پارکینگ‌دار جزیره است.

همچنین امکانات دیگری از جمله لابی، کافی نت، رستوران، کافی شاپ و خدمات خشکشویی در اختیار مهمانان این هتل قرار می‌گیرد. تمامی اتاق‌های هتل پارسیان آراسته و تمیز هستند، با این وجود هتل پارسیان به لحاظ قیمتی از ارزان‌ترین هتل‌های کیش به حساب می‌آید. در آخر باید بگوییم از این هتل می‌توانید با صرف زمان کمی به بازارها و مراکز خرید شهر برسید و به دریا و اسکله تفریحی دسترسی دارید.

حمل و نقل در کیش چگونه است؟ – راهنمای سفر به کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش می‌خواهیم بدانیم حمل و نقل در کیش چگونه است؟ وسعت شهر کیش حدود ۹۰ کیلومتر مربع گزارش شده است. این شهر چندان بزرگ نیست که ساکنان و گردشگران برای رفت و آمد در آن نیازی به قطارهای شهری و یا اتوبوس‌های تندرو داشته باشند. وسایل حمل و نقل در کیش شامل مینی بوس، تاکسی، خودرو اجاره‌ای، موتور، دوچرخه و تاکسی‌های اینترنتی است. هر کدام از این وسایل دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است با آن‌ها یک به یک آشنا شویم. در ابتدا باید بدانیم حمل و نقل در کیش با سایر مقاصد گردشگری ایران تفاوت زیادی دارد و گاهی اوقات عدم توجه به آن منجر به بالا رفتن هزینه سفر می‌شود. انواع مختلف وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر کیش وجود دارند که به ارائه خدمات به مسافران می‌پردازند.

بهتر است هنگام سفر به کیش بر اساس نیاز و برنامه‌ریزی مالی سفر خود، وسیله حمل و نقل خود را انتخاب کنیم تا هم از لحاظ مالی و هم زمانی ضرر نکنید. مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، خطوط مینی بوس‌رانی کیش پایین‌ترین تعرفه حمل و نقل را در میان وسایل حمل و نقل عمومی جزیره ارائه می‌دهد. در مقابل اجاره ماشین پرهزینه‌ترین شیوه جابه‌جایی در کیش است، هرچند در سفرهای نسبتا طولانی‌ به کیش یا در مواقعی که به صورت گروهی سفر می‌کنید، اجاره ماشین در کیش نه ‌تنها برای راحتی بیشتر شما و هم‌سفرانتان، بلکه به عنوان روشی اقتصادی و به‌صرفه‌تر قابل بررسی است.

حمل و نقل در کیش چگونه است؟ - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

حمل و نقل عمومی در کیش

بر اساس راهنمای سفر به کیش، تاکسی زرد و سفید، تاکسی اینترنتی و مینی‌بوس از وسایل حمل و نقل عمومی در کیش هستند. مینی بوس یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در کیش بوده که گزینه مناسبی برای تردد در جزیره کیش است. مینی بوس‌های کیش قیمت پایینی دارند و اکثر نقاط جزیره را پوشش می‌دهند. ایستگاه‌های مینی بوس در نزدیکی مکان‌های مهم گردشگری قرار گرفته‌اند تا گردشگران به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین شرکت‌هایی جهت کرایه مینی بوس در جزیره وجود دارند تا در صورت لزوم مسافران بتوانند مینی بوس کرایه کنند. اما مهم‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در کیش، تاکسی است. انواع مختلفی از تاکسی شامل تاکسی بی سیم، خطی، تاکسی لندن، هیبریدی و تاکسی اینترنتی در کیش فعالیت می‌کنند.

تاکسی‌های سفید به عنوان تاکسی بی‌سیم و دربستی شناخته می‌شوند که از نوع خودروهای تویوتا کمری هستند. با تماس با شماره‌های (۰۷۶۴۴۴۲۲۲۰۰، ۰۷۶۴۴۲۲۴۴۰، ۰۷۶۴۴۴۵۱۹۱۴) می‌توانید این تاکسی‌ها را سفارش دهید. قبل از سفارش تاکسی‌های سفید به یاد داشته باشید که این تاکسی‌های بی سیم هزینه ورودی داشته و از تاکسی متر استفاده می‌کنند. تاکسی‌های زرد کیش تاکسی‌های خطی بوده که در تمام نقاط جزیره کیش تردد می‌کنند. همچنین در اطراف مراکز مهم کیش مانند فرودگاه، مراکز تفریحی و مراکز خرید نیز فعالیت دارند. اگر تعداد شما زیاد است استفاده از مینی بوس گزینه مناسب‌ تری است. در صورتی که تعداد شما کم بوده استفاده از تاکسی‌های زرد را به شما پیشنهاد می‌کنیم زیرا هزینه آن‌ها نسبت به تاکسی‌های سفید و دربستی پایین‌تر است.

راه های اجاره ماشین در کیش – راهنمای سفر به کیش

اجاره خودرو در کیش یکی از روش‌های پیشنهادی در راهنمای سفر به کیش برای گشت و گذار در جزیره زیبای کیش است. در این بخش به راه‌ های اجاره ماشین در کیش می‌پردازیم. با توجه به اینکه کیش جزو مناطق آزاد است، امکان کرایه خودروهای لوکس مانند لامبورگینی و مازراتی در آن به راحتی امکان‌پذیر است. بنابراین در مدت اقامت خود در این جزیره می‌توانید از سواری با این خودروهای لوکس و گران‌قیمت نهایت لذت را بچشید. اگر قصد سفر به کیش را دارید و فصل بهار یا تابستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید، با دلیل گرمای هوا حتما برای اجاره ماشین در کیش اقدام کنید.

هنگام اجاره خودرو، ابتدا باید ماشین مورد علاقه خود را انتخاب کرده، سپس یک شرکت رنت کار در کیش پیدا کنید. دقت داشته باشید که حتما از شرکت‌های رنت معتبری که معمولا در هتل‌ها و فرودگاه بین المللی کیش فعال هستند درخواست اجاره خودرو کنید و به افرادی که در خیابان یا جلوی درب پاساژها پیشنهاد اجاره ارزان خودرو می‌کنند اعتماد نکنید. توجه داشته باشید که تمامی ماشین‌های موجود در شرکت‌های رنت خودرو همگی دفترچه رنت دارند، پس حتما قبل از کرایه خودرو مورد نظر، دفترچه رنت ماشین را بررسی کنید. در آخر کپی قرارداد نوشته شده که بین شما و شرکت رنت کار بسته می‌شود را  تا زمان تحویل خودرو نگه دارید. گفتنی است که هزینه بنزین به عهده شخص اجاره‌کننده است. پس اگر کارت سوخت دارید حتما کارتتان را قبل از سفر در کیفتان بگذارید تا هنگام استفاد از ماشین‌های اجاره‌ای در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

راه های اجاره ماشین در کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

اجاره دوچرخه در کیش

در کلان‌شهرها استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه زیاد همه‌گیر نشده است اما در کیش ساکنان و همینطور گردشگران زیادی از دوچرخه برای گشت‌زنی در شهر استفاده می‌کنند، به همین دلیل در این بخش از راهنمای سفر به کیش به سوالات شما در ارتباط با اجاره دوچرخه در کیش پاسخ می‌دهیم. یکی از معدود شهر‌های کشورمان که پیست اختصاصی دوچرخه‌سواری را با طول زیاد و دسترسی خوب در اختیار همگان قرار داده است، جزیره‌ی کیش است. این مسیر در ابتدا حدود ۷۵ کیلومتر بود و زیر نظر شهرداری کیش احداث شد. در طول سال‌ها به تدریج بخش‌هایی از آن مورد بازسازی قرار گرفت و بخش‌های جدیدی هم به آن اضافه شد. بخش عمده‌ی مسیر دوچرخه سواری در کیش در کنار بلوار جهان که همان بلوار ساحلی جزیره‌ی کیش است ساخته شده است.

البته این مسیر یک خط مستقیم نیست و به دور پارک‌ها، پلاژ‌های ساحلی و دهکده‌ها می‌چرخد و برای تفریح و گذران وقت بسیار مناسب است. در جزیره کیش، مکان‌های مشخصی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، دوچرخه موردنظرتان پس از پرداخت مبلغی ناچیز اجاره کنید. در این قسمت باید به بودجه‌ای که برای کرایه دوچرخه در نظر گرفته‌اید هم توجه کنید، زیرا دوچرخه‌ها به دو دسته برقی و معمولی تقسیم می‌شوند که هر کدام قیمت‌های مختلفی دارند. یکی دیگر از راه‌های اجاره دوچرخه در کیش، استفاده از اپلیکیشن اجاره دوچرخه است. شما با استفاده از اپلیکیشن «بیدود» می‌توانید نزدیک‌ترین دوچرخه هوشمند را پیدا کرده و قفل آن را باز کنید.

اجاره موتور در کیش

یکی از تفریحات لذت بخش و پرهیجان در جزیره کیش موتورسواری است، شما با اجاره موتور در کیش می‌توانید هیجان و لذت سفر خود را دو برابر کنید. اکثر موتورهای اجاره‌ای در کیش از نوع موتور برقی هستند. موتورهای برقی بسیار زیبا و کوچک‌اند و می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای تفریح و حمل و نقل در کیش استفاده شوند. جالب است بدانید قسمت‌هایی از جزیره کیش برای آفرود در نظر گرفته شده که در این مناطق می‌توانید انواع موتورهای قدرتمند چهار چرخ هم اجاره کنید. از مزیت‌های موتورهای برقی موجود در جزیره کیش، می‌توان به بی صدا بودن آن اشاره کرد.

از همه مهم‌تر موتورهای برقی هیچ آلایندگی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند. برای اجاره موتور در کیش گزینه‌های مختلفی مانند موتور سه چرخ، موتور چهار چرخ، موتور برقی و اسکوتر برقی پیش روی علاقه‌مندان به موتورسواری قرار دارد.  شما هم می‌توانید با سر زدن به سایت‌های رنت موتور، انواع موتورهای برقی را مشاهده کنید و یکی از انواع آن را برای مدت اقامت خود در جزیره کیش رزرو کنید. اجاره‌ی موتور برقی در کیش با استفاده از خدمات آنلاین درست مانند اجاره‌ی ماشین در کیش انجام می‌شود و به سادگی می‌توانید در روزهای اقامتتان صاحب موتوری زیبا و مدرن شوید. بسیاری از کسانی که به جزیره‌ی کیش سفر کرده‌اند، یکی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات سفرشان را دوچرخه سواری در جزیره کیش، زیر آفتاب طلایی خلیج فارس می‌دانند. فقط فراموش نکنید که اجاره موتور برقی در کیش به صورت دو نفره و یک نفره مجاز است.

راه های اجاره موتور در کیش - الی گشت

شکم گردی در کیش – راهنمای سفر به کیش

وقت آن رسیده که در این بخش از راهنمای سفر به کیش سراغ شکم‌ گردی در کیش برویم اما قبل از آن باید بدانیم تعریف شکم‌گردی چیست. گردشگری غذایی یا شکم گردی یکی از انواع گردشگری است که نقش مهمی در جذب توریست ایفا می‌کند. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر شهر یا کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که مشتاق تجربه‌ی فرهنگ و رسوم و غذاهای شهر یا کشور مقصد هستند، جذابیت دارد. در واقع یکی از لذت‌بخش‌‍ترین تفریحات هنگام سفر به شهرهای دیگر، خوردن خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای است که مختص آن شهر و قوم است.

غذاهایی که در محل اصلی زندگیتان طبخ نمی‌شود و فقط می‌توان آن‌ها را در سفر سفارش داد و چشید. جزیره کیش با توجه به فرهنگ غنی و آداب و رسوم خاص خود، از جمله مقاصد گردشگری در ایران است که شکم گردی در این شهر بسیار هیجان‌انگیز و شادی‌آور گزارش شده است. بنابراین اگر تصمیم دارید به کیش سفر کنید، حتما قبل از سفر، لیستی از رستوران‌ها و غذاهای معروف و پرطرفدار این شهر را در ذهن داشته باشید. جزیره کیش با توجه به این که هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، رستوران‌های باکیفیت زیادی در خود جای داده است. جالب است بدانید غذاهای سنتی کیش نمادی از موقعیت جغرافیایی این جزیره است. از طرفی بیشتر غذاها از ماهی و مواد دریایی تهیه می‌شوند و از طرف دیگر، به دلیل عرب‌ زبان بودن بسیاری از بومی‌ها، غذاهای تند عربی بخش جدایی‌ناپذیرغذاهای محلی کیش شده است.

غذاهای محلی کیش

شاید شما هم تجربه کرده باشید که در بیشتر شهرها، خوش طعم‌ ترین و دلچسب‌ ترین غذاهایی که می‌توانید میل کنید، غذاهای سنتی و محلی آن شهر هستند. طبق راهنمای سفر به کیش جزیره زیبا و دیدنی کیش هم جزء این دسته از شهرهای گردشگری است. پیشنهاد می‌کنیم خوردن غذاهای محلی کیش را به هیچ‌ وجه فراموش نکنید. یکی از غذاهایی که حتما در سفر به مناطق جنوبی ایران باید امتحان کنید، قلیه ماهی است. آوازه‌ی طعم خوش و لذیذی قلیه ماهی به گوش تمامی ایرانیان و حتی کشورهای همسایه هم رسیده است. این غذای جنوبی از فیله ماهی، پیاز، سیر، تمر هندی، ادویه و سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله تهیه می‌شود.

قلیه ماهی کیش که به قلیه ماهی بوشهر هم شهرت دارد، از خوشمزه‌ترین ماهی‌های کیش تهیه می‌شود. ماهی مناسب قلیه ماهی می‌بایست تا حد امکان کم تیغ و دارای گوشت نرم باشد. ناگفته نماند قلیه ماهی از بهترین غذاهای سنتی کیش و جنوب ایران است که با تن ماهی هم پخته می‌شود. به‌علت تفاوت طبخ قلیه ماهی در مناطق مختلف جنوبی ایران، عطر و بوی این غذا در مناطق مختلف کشور متفاوت است. قلیه ماهی دل افرادی که علاقه به غذاهای ترش دارند را مطمئنا به دست می‌آورد اما اگر ذائقه‌ی شما به غذاهای شیرین و طعم‌های خاص تمایل دارد، توصیه می‌کنیم حداقل یک بار محمر کیش را امتحان کنید. این غذا یکی از غذاهای سنتی کیش معرفی می‌شود که به نام برنج شکری هم شناخته می‌شود. در پخت این غذای آسان از سبزیجات معطر، برنج شیرین، انواع ادویه و ماهی‌های جنوبی استفاده می‌شود.

غذاهای محلی کیش - الی گشت

بهترین رستوران های کیش، از لوکس تا اقتصادی

حالا که به بحث غذاهای محلی کیش پرداختیم، وقت آن رسیده تا در راهنمای سفر به کیش سری به بهترین رستوران های کیش، از لوکس تا اقتصادی بزنیم و ببینیم در این جزیره تماشایی چه رستوران‌های از نظر دیگر مسافران باکیفیت بوده‌اند. طبق نظرسنجی‌های جدید در مورد بهترین رستوران‌های کیش، رستوران میرمهنا بالاترین میزان رضایت مشتریان را کسب کرده است. میرمهنا از رستوران‌های قدیمی و شناخته شده کیش است که غذاهای دریایی بی‌نظیری برای مهمانان خود طبخ و سرو می‌کند. این رستوران در شهرک میرمهنا واقع شده و از فضای بسیار بزرگ و زیبایی برخوردار است. غذاهای رستوران میرمهنا کیش بسیار باکیفیت هستند و طعم خاص و اصیلی دارند. منوی غذایی این رستوران بسیار متنوع است، به طوری که انواع غذاهای دریایی و کبابی را در خود جای داده است.

گفتنی است از میان تمامی غذاهای این رستوران، قلیه ماهی گل سر سبد این منو محسوب می‌شود. علاوه بر غذاهای بی‌همتا، اجرای موسیقی زنده به هنگام صرف غذا محبوبیت این رستوران را دوچندان کرده است. رستوران میرمهنا در نزدیکی ساحل کیش قرار دارد و تماشای ساحل از پنجره این رستوران به هنگام صرف غذا بسیار لذت‌بخش است. برای رزرو تورهای جزیره کیش سری به بخش تورهای سفرهای پایتخت بزنید تا تاریخ و دیگر اطلاعات این تور استثنایی را مشاهده کرده و در صورت تمایل قبل از پر شدن ظرفیت، تور موردنظر خود را رزرو کنید. در بخش بعدی رستوران‌های لوکس و اقتصادی کیش را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا رستوران مورد نظر خود از این میان به راحتی انتخاب کنید.

بهترین رستوران های کیش، از لوکس تا اقتصادی -راهنمای سفر به کیش - الی گشت

۱. رستوران های لوکس کیش – راهنمای سفر به کیش

از آنجایی که کیش شهری جذاب و با طبیعتی بی‌نظیر است، گذراندن ساعتی از روز و شب در رستوران‌های مجلل آن برای بیشتر گردشگران بسیار خوشایند است. خوشبختانه رستوران‌ های لوکس کیش بسیار معروف و باکیفیت هستند و می‌توانید از غذای خوش‌طعم و فضایی دلنشینشان لذت ببرید. در این بخش از راهنمای سفر به کیش دو رستوران لاکچری کیش را به شما معرفی می‌کنیم.

  • هتل و رستوران مارینا

هتل مارینا در قسمت یات کلاب خود یک رستوران بین‌المللی بسیار لاکچری تاسیس کرده است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی، بین‌المللی، دریایی، پیش‌غذا، دسر و سالاد سرو می‌شود. رستوران مارینا فضای بسیار بزرگ و دلبازی دارد که در کنار دریا ساخته شده است. در ایران رستورانی مانند رستوران بین‌المللی مارینا کیش را به ‌سختی می‌توانید پیدا کنید. هتل مارینا پارک هم در این مجموعه قرار دارد. همچنین قایق‌های لوکس تفریحی یکی از دیگر خدمات جذابی است که مارینا کیش به مشتریان ارائه می‌دهد. گریل شاتو بریان ماریناکیش لاکچری‌ترین و گران‌ترین غذای این رستوران است.

  • هوک لانژ

هوک لانژ رستورانی ساحلی در کیش است. در تمام نظرسنجی‌ها، این مجموعه به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های کیش شناخته می‌شود. در این رستوران می‌توانید همراه با صرف غذا، از تماشای دریا و غروب لذت ببرید. ساعت کاری این مجموعه از ۱۳ الی ۲ بامداد است. مجموعه هوک لانژ در بلوار اندیشه و در مجموعه آوای خلیج فارس قرار گرفته و نمای داخلی آن سراسر شیشه‌ای است. در هر قسمت این رستوران بخش‌های مجزایی از قبیل سالاد بار، درینک بار، پیتزا بار و بخش‌های جذاب دیگر به مهمانان خدمت‌رسانی می‌کنند.

رستوران هوک لانژ کیش - الی گشت

۲.  رستوران های اقتصادی کیش – راهنمای سفر به کیش

همینطور که می‌دانیم هزینه اقامت و تفریح در ماه‌های پر رفت و آمد کیش مقداری بالاتر از حالت عادی است. این امر باعث می‌شود گردشگران بسیاری تصمیم بگیرند هزینه‌های خورد و خوراک خود را تا حد امکان کاهش دهند. خبر خوب این که رستوران های اقتصادی کیش از کیفیت مناسبی بهره‌مندند و می‌توانید با مراجعه به آن‌ها با پرداخت هزینه‌ی کمتر غذاهای مورد علاقه خود را سفارش دهید. در این بخش از راهنمای سفر به کیش به معرفی تو رستوران اقتصادی در این جزیره دیدنی می‌پردازیم.

رستوران پاتوق کیش یکی از رستوران‌های ایرانی کیش واقع در ایوان مروارید است که انواع غذاهای خوش طعم ایرانی را با بهترین کیفیت طبخ می‌کند. این رستوران علاوه بر غذاهای لذیذ به خاطر محیط پاکیزه و بهداشتی خود رضایت بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را جلب کرده است. رستوران پاتوق کیش با دکوراسیون سنتی و سرو غذاهای اصیل ایرانی، از قبیل انواع چلوکباب و چلوخورشت و ماهی، دیزی سنگی، کشک بادمجان و انواع پیش غذا در خدمت مشتریان محترم است.

  • رستوران شاندیز صفدری

رستوران شاندیز صفدری در غربی‌ترین نقطه جزیره کیش و در نزدیکی پارک کشتی یونانی بنا شده است. این رستوران ساحلی کیش بزرگ‌ترین رستوران ساحلی ایران است و تماشای آبهای نیلگون خلیج فارس از داخل این رستوران باعث می‌شود صرف ناهار و شام در این رستوران خاطره‌انگیرتر شود . منوی رستوران شاندیز صفدری انواع غذاها را در خود جای داده است. چلو ماهیچه و شیشلیک صفدری ساحلی کیش در میان گردشگران بسیار معروف است.

رستوران شاندیز صفدری - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

کیش از کجا خرید کنیم؟

بسیاری از عاشقان کیش علاوه بر تفریح با هدف خرید اجناس متنوع به کیش سفر می‌کنند، پس اگر شما هم جزو این دسته از گردشگران هستید در ادامه‌ راهنمای سفر به کیش با ما باشید تا یاد بگیریم در کیش از کجا خرید کنیم. این جزیره زیبا علاوه بر جاذبه‌های گردشگری فراوان، مکان مناسبی برای خرید اجناس مرغوب با قیمت‌های ارزان است. از این رو معمولاً مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما کیش از سفرهای پایتخت خود را به این جزیره می‌رسانند، گشت و گذار در مراکز خرید کیش را از یاد نمی‌برند و با چمدان‌هایی پر از یادگاری و سوغاتی به شهر خود برمی‌گردند.

اما قبل از هر تصمیمی باید بدانید به دنبال خرید چه کالایی هستید. برای مثال اگر به دنبال خرید کالاهای دیجیتال هستید، مراکز خرید دامون یا پردیس ۱ کیش بهترین گزینه است یا اگر قصد خرید طلا دارید، بایستی به مرکز تجاری کیش سری بزنید و از زیورآلات و جواهرات لوکس آن دیدن کنید. به شما توصیه می‌کنیم که فکر نکنید همه اجناس در کیش اصل هستند و حتما مثل هر شهر دیگری باید اصل یا قلابی بودن اجناس را بررسی کرد. ضمن اینکه برندهای مشهوری مثل آرمانی، ورساچه، چنل و لیوایز در ایران نمایندگی ندارند. در کیش هم مثل دیگر شهرهای ایران رسم چانه زنی، رسمی پابرجاست و با چانه زدن می‌توانید قیمت‌ها را پایین بیاورید، مگر اینکه بخواهید از برندهای معتبر خرید کنید که چانه بردار نیستند. جالب است بدانید بیشتری مسافران، قشم و کیش را برای خرید لوازم خانگی انتخاب می‌کنند.

مراکز خرید لوکس کیش – راهنمای سفر به کیش

در این بخش از راهنمای سفر به کیش قصد داریم به مراکز خرید لوکس کیش بپردازیم و ۲ مرکز خرید لوکس و معروف کیش را معرفی کنیم که نه تنها مورد تایید شهروندان هستند، بلکه مسافران کیش هم از آن‌ها راضی بوده‌اند. بدون شک در این مراکز خرید لوکس خریدی لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد، زیرا بهترین اجناس با کیفیت‌های عالی در این مراکز به راحتی پیدا می‌شوند، به طوری که حتی سخت‌ پسندترین‌ ها هم با کیسه‌های خرید از این مراکز بیرون می‌روند.

  • بازار پردیس ۲

مرکز خرید پردیس ۲ در فاصله اندکی از شعبه یک این مجتمع در میدان پردیس قرار دارد. این مجتمع در نوار ساحلی شرقی کیش واقع شده است و از نظر سبک معماری و مصالح به کار گرفته شده در نما، بسیار خلاقانه و ویژه است. علاوه بر این، مرکز خرید پردیس ۲ کیش از معتبرترین مراکز خرید برندهای خارجی برای تهیه لوازم خانگی، لباس، عطر، کیف، کفش و لوازم آرایشی است، همچنین از گرانترین مراکز خرید کیش شناخته می‌شود.

بازار پردیس 2 - الی گشت

  • مرکز خرید زیتون

مرکز خرید زیتون کیش به عنوان یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید کیش  شهرت بسیاری دارد و در بلوار ساحل قرار گرفته است. این مجتمع از ۲ طبقه‌ی مجزا تشکیل شده که هرکدام مغازه‌ها، بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مختلفی دارند. از مزایای این مجتمع، نزدیکی آن به مراکز خرید دیگری مانند مرکز خرید پردیس ۱ و ۲، مرکز تجاری کیش و پانیذ کیش است. همچنین بهتر است بدانید نزدیک‌ترین هتل به مراکز خرید کیش، مجتمع اقامتی پارسیان کیش (هتل پارسیان) است که در نزدیکی بازار زیتون، پردیس قرار دارد.

مراکز خرید اقتصادی کیش

کیش یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید وسایل مورد نظر خود را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنید. برای اینکار باید سری به مراکز خرید اقتصادی کیش بزنید. بر اساس راهنمای سفر به کیش مراکز خرید زیادی در این جزیره تماشایی فعالیت دارند که اجناس مرغوبی را با قیمت‌های بسیار ارزان عرضه می‌کنند. در این مطلب به بررسی مراکز خرید ارزان کیش می‌پردازیم و دو مورد از این مراکز را معرفی می‌کنیم.

  • مرکز خرید ونوس

شاید شما هم مانند بسیاری از مسافران، لیست خریدی با کالاهای گوناگون در دست داشته باشید و ندانید که تمام این اجناس و کالاها را باید از کدام مراکز خرید تهیه کنید. در مرکز خرید ونوس هر نوع کالایی که فکرش را بکنید برای فروش گذاشته شده است. توصیه می‌کنیم برای خرید سوغاتی حتما به این مرکز خرید مراجعه کنید، چرا که اجناسی با کیفیت بالا و قیمت‌‌های مناسب می‌توانید پیدا کنید. پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع ادکلن و عطر‌ها از سری اجناسی هستند که در این فروشگاه به فروش می‌رسند.

مرکز خرید ونوس - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

  • بازار چینی‌های کیش

بازار چینی‌های کیش از جمله فروشگاه‌هایی است که در آن وسایل ارزان کیش به فروش می‌رسند. زمانی که وارد این مرکز خرید می‌شوید گویی پای در خاک چین گذاشته‌اید، چرا که تمام فروشندگان این مرکز همگی چینی هستند و حتی بنرهایی که بر سر هر مغازه نصب شده با حروف چنین نوشته شده است.  اگر به دنبال خرید لباس، شلوار یا پارچه‌هایی مرغوب در مراکز خرید ارزان کیش هستید، حتما باید سری به بازار چینی‌ها بزنید.

برای خرید عمده در کیش کجا برویم؟ – راهنمای سفر به کیش

بسیاری از افراد سالیانه یا در بازه‌های زمانی مشخص به کیش سفر می‌کنند تا به صورت عمده از این جزیره کالا تهیه کنند. جالب است بدانید بسیاری از اجناسی که در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، شیراز و اصفهان به فروش می‌رسند از جزیره کیش به صورت عمده توسط فروشندگان خریداری شده‌اند. کیش بندر آزاد است و به همین دلیل قیمت کالا در بازارهای آن کمتر از بسیاری از شهرهای ایران است. شاید شما هم از جمله مغازه دارانی باشید که قصد خرید عمده از کیش را دارند. پس در این بخش از راهنمای سفر به کیش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای خرید عمده در کیش کجا برویم. بازار صفین یا بازار عرب‌ها کیش یکی از معروف‌ترین مراکز خرید عمده در این جزیره است.

همچنین این بازار از بومی‌ترین بازارهای جزیره کیش محسوب می‌شود که در غرب جزیره قرار گرفته و به ساحل شمالی کیش دسترسی آسانی دارد. ارزان بودن اقلام و محصولات متنوعی همچون پوشاک، کیف و کفش، لوازم بهداشتی و آرایشی، اسباب بازی، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی و خرازی سبب شده از این بازار استقبال زیادی شود. خریداران حرفه‌ای که چند بار به کیش سفر کرده باشند و به دنبال کالاهای ارزان برای خریده عمده گشته باشند، با بازار صفین کاملا آشنا هستند. این بازار سنتی شبیه به بازارهای قدیمی احداث شده و خیابانی یکسره با معماری آجری دارد. در دو سوی این خیابان مغازه‌های سرپوشیده مختلفی به چشم می‌خورد. همچنین بیشتر مغازه‌ دارها به عربی یا لهجه‌های جنوبی صحبت می‌کنند.

برای خرید لباس در کیش کجا برویم؟

لباس، لباس و باز هم لباس، این بهترین و بیشترین کالایی است که می‌توان از مراکز خرید کیش خریداری کرد. اما برای خرید لباس در کیش کجا برویم؟ در راهنمای سفر به کیش ذکر شده است که برای خرید هر نوع لباسی در کیش بهتر است به پاساژ مخصوص همان کالا سر بزنیم. مثلا برای خرید لباس بچگانه توصیه می‌کنیم به مرکز تجاری مروارید، مرکز خرید دامون و باران مارکت بروید تا آسان‌تر خرید خود را انجام دهید. اما نام بازار مریم در میان لیست تمامی بازارها و پاساژها لباس به چشم می‌خورد. این بازار خوش‌نام در کیش از سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرده و به همین دلیل از بازارهای قدیمی کیش به حساب می‌آید. جالب است بدانید در بازار مریم ۵۲ فروشگاه در یک طبقه جای گرفته‌اند.

نمای سنتی و معماری این مرکز خرید با الهام از فرهنگ و هنر مناطق جنوبی کشور طراحی شده‌اند. اقلام مختلفی در بازار مریم عرضه می‌شود که از جمله می‌توان به لباس زنانه و مردانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و خدمات مسافربری اشاره کرد. قیمت‌ها در بازار مریم نسبتا پایین است. همچنین می‌توان در بعضی فروشگاه‌های آن تخفیف‌های بسیار خوب و شگفت‌انگیزی پیدا کرد. گفتنی است در فضای میانی بازار مریم که روباز است، فضای سبزی زیبا با گلکاری و نیمکت‌های راحتی تدارک دیده شده است که مشتریان می‌توانند در این مکان توقف کنند تا نفسی تازه کنند و بعد از استراحت دوباره به ادامه خریدشان مشغول شوند.

برای خرید لباس در کیش کجا برویم؟ - الی گشت

برای خرید لوازم خانگی در کیش کجا برویم؟ – راهنمای سفر به کیش

خرید لوازم خانگی اصل با قیمت مناسب شاید خواسته بسیاری از افراد باشد. در کلان شهرها قیمت لوازم خانگی سرسام‌آور است، به همین دلیل بسیاری از مشتریان این دسته کالاها به کیش سفر می‌کنند تا لوازم خانگی موردنظر خود را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کند. پس در ادامه راهنمای سفر به کیش با ما باشید تا متوجه شویم برای خرید لوازم خانگی در کیش کجا برویم.                                                                                

  • بازار پادنا کیش

بازار پادنا کیش از سال ۱۳۹۰ کار خود را شروع کرده و با مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع، ۵۶ غرفه نمایشگاهی و ۴۸ غرفه اداری در آن مشغول به فعالیت هستند. بیشتر تمرکز بازار پادنا بر روی مبلمان خانگی است. در ضمن لوازم خانگی با برندهای مختلف در آنجا عرضه می‌شود. بازار پادنا یک دستگاه خودپرداز، یک رستوران، پارکینگ و بخش‌های اداری متعددی دارد. همچنین بازار لوازم اداری و نمایشگاهی پادنا بسیار دیدنی است. قیمت اقلام و محصولات بازار پادنا اقتصادی و مناسب است. ساکنان کیش و گردشگران به بازار پادنا رفت و آمد زیادی دارند.

  • مرکز خرید زیتون کیش

مرکز خرید زیتون کیش بازاری بسیار معروف و معتبر است. ساختمان  این مرکز خرید در دو طبقه بالغ بر ۹۰ فروشگاه کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. اقلام و محصولاتی مانند تزئینات لباس، لوازم خانگی، کیف و کفش، پوشاک، تجهیزات الکترونیکی و وسایل آرایشی و بهداشتی در بازار زیتون برای فروش گذاشته می‌شود. در مرکز خرید زیتون یک بانک و کافی نت هم قرار دارد. کافی شاپ و رستوران‌های بازار زیتون طرفداران زیادی دارد.

مرکز خرید زیتون کیش - الی گشت

برای خرید خوراکی در کیش کجا برویم؟

شاید شما هم مثل بسیاری از گردشگران دیگر عاشق ادویه‌ها جنوبی یا ماهی‌های متنوع باشید. پس فرصت خرید این خوراکی‌ها و ترشی‌ها را در سفر هیجان‌انگیز خود به کیش از دست ندهید. اما برای خرید خوراکی در کیش کجا برویم؟

  • بازار ته لنجی

گزینه اول برای خرید ادویه‌جات و ترشی‌های جنوب، بازار ته لنجی است. بازار ته‌ لنجی فقط در جزیره کیش وجود ندارد و در بسیاری از شهرهای بندری بازارهایی با این نام وجود دارند. در این بازارها انواع اجناس و محصولات خارجی با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد. جالب است بدانید از آن جایی که ملوانان این اجناس را در قسمت تهِ کشتی و به عبارتی تهِ لنج قرار می‌دادند، به بازاهایی که این اجناس در آن عرضه می‌شد، بازارهای ته‌ لنجی گفته می‌شود. اجناس مختلفی از جمله پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه، عینک، عطر و ادکلن، کیف و کفش، لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، سوغات و صنایع دستی کیش و انواع مختلف خوراکی‌ها و مواد غذایی در این بازار به‌ فروش می‌رسد. به یاد داشته باشید که این پاساژ سیستم تهویه مناسبی نداشته و بهتر است در ساعات خنک شبانه‌ روز از این بازار دیدن کنید.

  • بازار ماهی فروشان

یکی از خریدهای جذاب در هر شهر ساحلی و جزیره‌ای آبزیان دریایی است. کیش هم از این قاعده مستثنی نیست. با مراجعه به بازار ماهی فروشان کیش، انواع مختلف آبزیان دریایی خوشمزه و لذیذ را خریداری کنید. خرید انواع ماهی و میگوی تازه از کیش فرصتی است که تنها در سفر به شهرهای شمالی و جنوبی ایران به دست می‌آورید، پس قدر آن را بدانید.

در کیش از چه جاذبه هایی دیدن کنیم؟

وقت آن رسیده که در راهنمای سفر به کیش سری به جاذبه‌های دیدنی این جزیره زیبا بزنیم و ببینیم در کیش از چه جاذبه هایی دیدن کنیم؟ جاذبه های دیدنی کیش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، به طوری‌ که سفر به کیش از پرطرفدارترین تورهای داخلی محسوب می‌شود. هر کس تا به حال به این جزیره سفر نکرده، ضرر بزرگی کرده است. در کیش انواع تفریحات و سرگرمی‌ها در بهترین سطح کیفیت در دسترس است. بسیاری از گردشگران نمی‌دانند که این جزیره از نظر تاریخی هم بسیار غنی است. فراموش نکنید که آثار و بقایای تاریخی در هر منطقه‌ای رنگ و بوی خاص خود را دارد.

کیش در طول تاریخ ایران، به عنوان جزیره‌ای مهم شناخته شده است، برای همین تاریخی طولانی و پرفرازونشیب را از سر گذرانده است. علاوه بر اماکن تاریخی جذاب، جزیره کیش دارای تعداد زیادی جاذبه‌های گردشگری طبیعی است که طرفداران بسیاری دارد. با تمام این تفاسیر، شاید معروف‌ترین جاذبه دیدنی کیش، کشتی یونانی در جنوب غرب جزیره باشد. بهترین زمان بازدید از کشتی یونانی هنگام غروب و طلوع آفتاب است. این کشتی توسط کشتی‌سازی ویلیام همیلتون و شرکا در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) در شهر پورت گلاسگو اسکاتلند ساخته شد و در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی با انبوهی از ذخایر نفتی در دریای خلیج فارس و در ساحل جزیره کیش (در نزدیکی روستای باغو) به گل نشست. با تورهای متنوع سفرهای پایتخت به کیش سفر کنید و این اثر دیدنی بی‌همتا را از نزدیک ببینید، همچنین عکس‌های خاطره‌انگیزی با آن ثبت کنید.

در کیش از چه جاذبه هایی دیدن کنیم - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

سواحل دیدنی کیش – راهنمای سفر به کیش

یکی از مناطق زیبای طبیعت ایران، جزیره کیش در آب‌های نیلگون خلیج فارس است. در حقیقت سواحل دیدنی کیش چه از نظر مناظر طبیعی و چه از نظر امکانات تفریحی به تنهایی دلایل کافی برای سفر به کیش هستند. با توجه به راهنمای سفر به کیش این سواحل به دلیل ساخت مرجانی خاک این جزیره به رنگ نقره فام دیده می‌شوند. آب دریا هم در این جزیره کاملاً زلال است، آن‌قدر شفاف که کف دریا تا مسافت زیادی به راحتی قابل مشاهده است. بر اساس تحقیقات کارشناسان محیط زیست زلالی آب دریا جنوب به دلیل وجود مرجان‌هاست که علاوه بر زیبایی نقش تصفیه کنندگی هم ایفا می‌کنند. تمامی این عوامل در کنار هم موجب شده تا سواحل کیش جذابیت زیادی برای گردشگران ایرانی و خارجی پیدا کند. ویژگی دیگر سواحل کیش، وسعت زیاد و در عین حال بی‌خطر بودن این سواحل است که در دنیا کم‌نظیر است.

گفتنی است که بزرگ‌ترین پارک ساحلی جزیره کیش، میرمهنا نام دارد. این پارک که به دلیل مناظر زیبای آن با غروب‌های نارنجی رنگش معروف است، تمامی گردشگران را به سکوت و آرامشی عمیق دعوت می‌کند. در سواحل این پارک می‌توانید در کنار لاک‌پشت‌های آرام جزیره پیاده‌روی کنید و از مناظر دل‌انگیز سواحل جنوبی نهایت لذّت را ببرید. علاوه بر این، می‌توانید از پیست دوچرخه‌سواری استفاده کنید یا از ماهیگیران بومی و خونگرم جزیره کیش ماهی تازه بخرید و در همان ساحل و در زیر آلاچیق کباب ماهی مخصوص خود را آماده کنید. جالب است بدانید در ساعات خاصی از روز می‌توانید در اسکله پارک ساحلی میرمهنا ماهیگیری کنید.

سفری به دل تاریخ کیش

وقت آن رسیده که در راهنمای سفر به کیش، سفری به دل تاریخ کیش کنیم. کمتر کسی از ما پیدا می‌شود که در مورد سرگذشت و تاریخ کیش چیزی خوانده یا شنیده باشد، چه برسد به اینکه بخواهید جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر کیش را در لیست دیدنی‌های کیش قرار دهد. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پیدایش جزیره کیش بیندازیم باید به دوران هخامنشی برگردیم، پس این بار که به کیش سفر کردید در ذهن داشته باشید که سفر به کیش تنها به پاساژ گردی و تفریحات ساحلی آن خلاصه نمی‌شود بلکه آثار باستانی با ارزش این جزیره، کیش را به مقصدی تمام عیار تبدیل کرده است.

درست است که حالا کیش تبدیل به شهری مدرن شده اما کیش جزیره‌ای با تاریخ ۱۰۰۰ ساله است. برای مثال شهر باستانی حریره محلی زیبا و تاریخی در دل جزیره است. این شهر در قسمت شمالی کیش قرار دارد و ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. در میان تمامی بناهای پیدا شده در شهر حریره یک خانه وجود دارد که بیشتر از دیگر بناها توجه همگان را به خود جلب کرده است. این خانه از آن خانه‌هایی است که امروزه به آن خانه اعیانی گفته می‌شود و نسبت به دیگر خانه‌هایی این شهر باستانی بسیار متفاوت است. کاشی‌های ستاره شکلی در این خانه به کار رفته است که احتمالاً از دیگر شهرها به حریره وارد شده و نشان از این است که این خانه متعلق به یکی از ثروتمندان شهر حریره بوده است. در این شهر، مسجدی هم کشف شده که به نظر می‌رسد متعلق به دوران سلجوقی است.

شهر باستانی حریره - الی گشت

از میان تفریحات کیش کدام را انتخاب کنیم؟

در جزیره کیش طیف متنوعی از تفریحات متفاوت برای ساکنان و گردشگران مهیا شده تا هر کسی با هر سلیقه‌ای بتواند تفریح مورد علاقه خود را پیدا کند و بهترین خاطرات سفر خود را در این جزیره بسازد. اما سوال اسن است که از میان تفریحات کیش کدام را انتخاب کنیم؟ در راهنمای سفر به کیش توصیه شده است که به دلیل زیاد بودن تفریحات در کیش باید قبل از سفر تصمیم بگیرید که از میان تفریحات کیش کدام را انتخاب می‌کنید. تفریحات کیش را به طور کلی می‌توان به دو دسته تفریحات آبی و غیرآبی تقسیم کرد که هر فردی، از کودک گرفته تا افراد مسن عاشق حداقل یک مورد از این تفریحات خواهند شد.

تفریحات آبی متنوعی در کیش وجود دارد که هریک سطح متفاوتی از هیجان را در گردشگران ایجاد می‌کنند. همچنین شرکت‌های فراوانی در ارائه این برنامه‌های تفریحی در کیش فعالیت دارند و هر کدام با توجه به ویژگی‌هایشان قیمت‌های متفاوتی را اعلام کرده‌اند. یکی از خدمات جدید مراکز تفریحی آبی، عکس انداختن از مشتریان هنگام غواصی یا انجام ورزش‌های دریایی است. این عکس‌ها گرفته می‌شوند تا به عنوان یادگاری از سفرتان آن‌ها را با خود به خانه‌ی خود ببرید. جت اسکی، چتر پاراسل، شاتل و بنانا، پارک آبی اوشن و فلای‌بورد از محبوب‌ترین تفریحات آبی در کیش هستند. اما تفریحات هیجان‌انگیز کیش به تفریح‌های آبی خلاصه نمی‌شود. اگر میانه خوبی با تفریحات آبی ندارید، هیجان را هنگام لذت بردن از تفریحات غیر آبی کیش تجربه کنید. دوچرخه‌سواری، سافاری، اسکوتر برقی، جایروکوپتر و فوتبال حبابی چند نمونه از تفریحات هیجان‌انگیز و پرطرفدار غیر آبی این جزیره دوست داشتنی است.

تفریحات در دل آب جزیره کیش

همانطور که گفتیم تنوع تفریحات در دل آب جزیره کیش در ایران کم‌نظیر است و به بسیاری از گردشگران این فرصت را می‌دهد تا علاقه و مهارت خود را در انجام ورزش‌های آبی بسنجند. پس در این بخش از راهنمای سفر به کیش به معرفی دو تفریحی آبی معروف در کیش می‌پردازیم.

  • غواصی در کیش

یکی از بهترین و جالب‌ترین تفریحات کیش، غواصی در کیش و در آب‌های نیلگون خلیج فارس است. هنگام غواصی در کیش می‌توانید از تماشای ماهی‌های دریای آزاد، لمس مرجان‌های زنده و شنا کردن در میان آبزیان لذت ببرید و این تجربه ویژه را با گرفتن عکسی زیر آب برای همیشه ثبت کنید. اگر شنا بلد نیستید اصلا نگران نباشید. پیش از ورود به آب همه شرکت‌کنندگان باید یک کلاس آموزشی چند ساعته غواصی در آب و نحوه نفس کشیدن در زیر آب را بگذرانند.

  • فلای بورد کیش

فلای بورد کیش یکی از مهیج‌ترین تفریحات آبی است که تجربه آن در هر شهر و منطقه‌ای ممکن نیست. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به کیش، حتما فلای بورد را امتحان کنید و از آن لذت ببرید. در این تفریح به پاهای شما دستگاه خاصی بسته می‌شود که به جت اسکی متصل است و آب را با فشار زیادی از خود خارج می‌کند. این امر باعث می‌شود که شما در فاصله ۱۲ متری از سطح آب دریا به پرواز درآیید. شما می‌توانید با تکان دادن پاهایتان در آب شیرجه بزنید و دوباره با شتاب از آن خارج شوید.

فلای بورد کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

تفریحاتی که کودکان را به شوق می آورد! – راهنمای سفر به کیش

سفر با خانواده مزه‌ دیگری دارد اما ممکن است نگران باشید که کودکان در سفر حوصله‌شان سر برود و مزاحم تفریحات بزرگسالان شوند اما هنگام سفر به کیش نگران این مسئله نباشید زیرا مکان‌های تفریحی بسیاری برای خردسالان در کیش ساخته شده است تا این عزیزان هم مانند دیگر اعضای خانواده از سفر به کیش لذت ببرند. پس در این بخش از راهنمای سفر به کیش سری به تفریحاتی که کودکان را به شوق می‌آورد، می‌زنیم.

  • پارک کودک در مرکز تجاری کیش

یکی از مراکز تفریحی کیش برای کودکان، پارک کودک در مراکز تجاری کیش است. در این مرکز خرید پارکی ساخته شده که در واقع با رفتن به این پارک با یک تیر دو نشان می‌زنید، یعنی هم می‌توانید با خیالی آسوده خرید خود را در یکی از مراکز خرید کیش انجام دهید و هم می‌توانید کودک خود را برای بازی به این پارک مجهز بسپارید. پارک کودک تمامی‌ امکانات لازم از جمله سرسره بادی، تفریحات فکری و جامپینگ را برای لذت بیشتر کودکان زیر ۱۰ سال جمع‌آوری کرده است.

  • دلفیناریوم کیش

بازدید از دلفین‌ ها و مشاهده حرکات موزون آن‌ها نه تنها برای کودکان ، بلکه برای بزرگسالان هم بسیار جذاب است. اغلب گردشگران به اتفاق خانواده خود به دلفیناریوم کیش سر می‌زنند تا از نزدیک شاهد حرکات دلفین‌ها باشند و کودکانشان هم سرگرم شوند. به یاد داشته باشید بازدید از این محیط مناسب کودکان بالای ۳ سال است. همچنین علاوه بر دلفین‌ها، جانوران دیگری مانند پنگوئن، گراز دریایی و سایر جانوران دریایی هم در این مجموعه زندگی می‌کنند.

دلفیناریوم کیش - الی گشت

تفریحات مناسب دوستداران هیجان

جزیره کیش محل مورد علاقه معتادان به آدرنالین است. ورزش‌های آبی هیجان‌انگیز بسیاری برای عاشقان آب و شنا در سواحل و آب‌های کیش ایجاد شده است. جالب است بدانید اینگونه تفریحات پرهیجان هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند و هر بار شور و شوق بسیاری به دل شرکت‌کنندگان می‌اندازند. با ما باشید تا دو مورد از تفریحات مناسب دوستداران هیجان را در راهنمای سفر به کیش به شما همراهان دوست‌‌داشتنی معرفی کنیم.

  • شاتل و بنانا

یکی از تفریحات آبی ارزان قیمت در جزیره کیش شاتل و بنانا است که در سراسر جزیره به چشم می‌خورند. در این نوع سرگرمی، افراد روی یک تیوپ بادی می‌نشینند و این تیوپ با طناب به قایق موتوری بسته می‌شود. قایق حرکت می‌کند و تیوپ روی امواج بالا و پایین می‌رود. این وسیله مناسب یک الی چند نفره است و می‌توانید با همسفرهای خود از آن لذت ببرید. این تفریح تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بهتر است برای استفاده از این تفریح شنا کردن بلد باشید.

  • سافاری

یکی از مهیج‌ترین تفریحات غیر آبی جزیره کیش سافاری و گشت‌زنی در صحرا است. در این فعالیت هیجان‌انگیز به کمک ماشین‌های مخصوص و راننده‌هایی که در آن‌ها وجود دارد می‌توانید بر روی تپه‌های شنی با سرعت زیاد حرکت کنید. تور سافاری به همراه تور کویر ارائه می‌شود. اغلب تورهای کویری که در جزیره کیش به فروش می‌رسند، امکانات دیگری مانند بازدید از حیوانات منطقه را هم پوشش می‌دهند. علاوه بر ماشین‌های مخصوص می‌توانید از چرخ زدن با موتورهای چهارچرخ ATV، موتورهای باگی، دریفت، شترسواری، ترامپولین، بانجی شوتینگ، فوتبال حبابی، استوانه جادویی و زورب بال هم لذت ببرید.

سافاری - الی گشت

از کیش سوغاتی چه چیزهایی بخریم؟

فرقی ندارد که به کجا سفر کرده باشید، خرید سوغاتی همیشه افراد را دچار تردید در انتخاب می‌کند. از طرفی با توجه به این که سالانه میلیون‌ها گردشگر به جزیره کیش سفر می‌کنند، انتخاب‌های زیادی برای خرید سوغاتی پیش روی مسافران قرار دارد که این تنوع، انتخاب را سخت‌تر هم می‌کند. پس در راهنمای سفر به کیش به این موضوع می‌پردازیم که بهتر است از کیش سوغاتی چه چیزهایی بخریم.

  • ماهی و میگو

بی‌تردید خرید ماهی و میگو یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر هر گردشگری به این جزیره تماشایی است. ماهی‌های تازه‌ای که در کیش به فروش می‌رسند انواع مختلفی دارند که می‌توانیم به ماهی شیر، ماهی نیزه، ماهی سرخو، ماهی هامور و ماهی ساردین اشاره کنیم. علاوه بر ماهی می‌توانید میگو هم به عنوان سوغاتی خریداری کنید. زیرا در این جزیره میگوهای زیادی با انواع مختلفی برای فروش گذاشته می‌شوند و طرفداران خاص خودشان را دارند.

  • صنایع دستی بومی کیش

بازدید از صنایع دستی بومی کیش می‌تواند یکی از به یادماندنی‌ترین بخش‌های سفر شما باشد. چرا که این جزیره دارای صنایع دستی بسیار ارزشمند و زیبایی است که توصیه می‌کنیم آن‌ها را به عنوان سوغات یا یادگاری از کیش خریداری کنید. میان این صنایع می‌توانیم از گلیم‌های سوزنی جذاب، کوزه‌های گلی و سفالی، سبدهای حصیری، و پارچه‌های گلابتون دوزی شده و پولک نام ببریم. این سوغات کیش برای افرادی که به هنر، اشیا زینتی و کارهای دست علاقه‌‌مند هستند بسیار مناسب است. همچنین صدف یا گوش ماهی‌های تزیئنی و مصنوعی زیبایی بخصوص در بازارهای سنتی به فروش می‌رسد.

صنایع دستی بومی کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

جشنواره ها مراسم سنتی کیش

بر اساس راهنمای سفر به کیش، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری، بازدید و تجربه آداب‌ورسوم بومی مردمان هر منطقه است. به ‌واسطه وجود اقوام مختلف در کشورمان، در هر منطقه و شهر رسوم خاصی در بین مردم رواج دارد که با آگاهی و تماشای این مراسم‌ها از عقاید، باورها و طرز فکر بومیان تا حدی زیادی آگاه می‌شویم. جشنواره ها مراسم سنتی کیش و تمامی شهرهای و جزیرا‌های جنوبی ایران بسیار دیدنی و تماشایی هستند. جالب است بدانید به دلیل وجود دو مذهب سنی و شیعه در جزیره معمولاً سنت‌های این دو مذهب در عیدهای خاص با یکدیگر ترکیب شده  و آداب‌ورسوم مخصوصی به وجود آورده‌اند. عید فطر در مذهب سنی جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که درست مانند عید نوروز همه افراد در این عید لباس‌های نو بر تن می‌کنند و به دیدن اقوام می‌روند.

در عید قربان نیز بومیان جزیره گندم سبز می‌کنند و آن را به آب می‌اندازند. همچنین رسم قربانی کردن گوسفند و پخش گوشت بین نیازمندان هم از دیرباز بین ساکنان جزیره کیش رایج بوده است. اما شاید عجیب‌ترین مراسم مردمان کیش، مراسم زار باشد. مراسم زار نام یک مراسم خاص و کمی ترسناک در جنوب ایران و به‌ ویژه هرمزگان است که برای خارج کردن جن و ارواح خبیث از بدن افراد برگزار می‌شود. به اعتقاد مردم بومی افرادی که بیمار شده‌اند و با درمان‌های معمول سلامتی خود را به دست نیاورده‌اند، احتمالاً یک جن یا روح سرگردان وارد کالبدشان شده است، به همین دلیل مراسمی خاص همراه با موسیقی برگزار می‌کنند تا فرد سلامتی‌اش را بازیابد.

آداب و رسوم مردم کیش – راهنمای سفر به کیش

آداب و رسوم مردم کیش به دلیل مجاورت با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تاثیر زیادی از فرهنگ‌ها و رسوم این مناطق گرفته است. از طرفی به دلیل قرار گرفتن نژادها، زبان‌ها و مذهب گوناگون با آیین‌ها و مراسم‌های متفاوت در کنار هم، امروزه بسیاری از آیین‌های باستانی از یادها رفته است. اما ممکن هنگام سفر به این جزیره و هنگامی که در کیش هستید با بعضی از این مراسم مواجه شوید.

قصد داریم در این بخش از راهنمای سفر به کیش آداب و رسوم هرس کردن درختان لور را توضیح دهیم. دیدگاهی عجیب و احساسی درباره هرس کردن درختان لور در جزیره کیش سینه به سینه منتقل شده که به یکی از آداب و رسوم مردمان کیش تبدیل شده است. به این صورت که مردم محلی معتقدند هرس کردن درختان لور باید با تبر انجام شود و در صورت استفاده از اره، درختان لور از ریشه خشک می‌شوند.

وقتی از بومیان در این مورد سوال می‌شود، می‌گویند:« بله درست است آن‌ها با اره شاخه‌های درخت را می‌برند. در حالی که ما با تبر این کار را انجام می‌دهیم. اگر قرار باشد دست کسی را قطع کنند او کدام وسیله را انتخاب می‌کند؟ اره یا تبر؟ دردی که لور به هنگام هرس با اره می‌کشد آن را خشک می‌کند » جالب است که کارشناسان هم تایید کرده‌اند که اگر این درختان به وسیله اره هرس شوند، زرد شده و آسیب می‌بینند. به این ترتیب بهترین تصمیم برای هرس کردن درختان لور در کیش همان است که مردم محلی از هزاران سال قبل بر آن توافق داشته‌اند.

آداب و رسوم مردم کیش - الی گشت

شماره تلفن های ضروری کیش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای سفر به کیش به آن تاکید شده، داشتن شماره تلفن های ضروری کیش، قبل از شروع سفر است. شماره‌هایی که در این بخش لیست شده است را حتما قبل از سفر به کیش در گوشی خود ذخیره کرده یا در کاغذی یادداشت کنید. با تهیه بلیت و تور از مجموعه سفرهای پایتخت بهترین امکانات را با مناسب‌ترین قیمت‌ها تهیه کنید تا در سفر رویایی خود به جزیره نیلگون خلیج فارس از خدمات ویژه ما بهره‌مند شوید.

لیست شماره تلفن های ضروری کیش:

  • کد کیش:۰۷۶
  • کد موبایل:۰۹۳۴
  • اطلاعات تلفن:۱۱۸
  • اطلاعات پرواز:۱۹۹
  • فرودگاه: ۴۴۴۴۳۲۰۰ – ۴۴۴۴۳۳۰۰
  • اطلاعات بندرگاه:۴۴۴۲۲۳۰۰
  • اورژانس: ۱۱۵
  • اورژانس دریایی:۰۹۳۴۷۶۹۷۱۰۰
  • اورژانس دریایی – فقط از تلفن یا موبایل کیش:۱۵۱
  • حمل و نقل و ترافیک کیش (شکایات تاکسی ها):۱۴۱
  • پلیس:۱۱۰
  • دفتر نظارت همگانی نیروی انتظامی:۱۹۷
  • کلانتری ۱۱ مرکزی (کمپ رحیمی):۴۴۴۱۵۶۳۵-۷
  • کلانتری ۱۲ (میرمهنا):۴۴۴۳۱۸۲۰-۱
  • گمرک سازمان در بندرگاه:۴۴۴۲۴۰۱۱- ۴۴۴۲۲۲۶۴
  • گمرک سازمان در فرودگاه – پروازهای خارجی:۴۴۴۴۲۸۷۸
  • گمرک ایران در بندرگاه:۴۴۴۲۳۳۹۸ – ۴۴۴۲۲۵۷۸
  • گمرک ایران در فرودگاه:۴۴۴۴۳۳۰۰ – ۴۴۴۴۴۶۹۰
  • سازمان منطقه آزاد کیش:۴۴۴۲۲۱۴۱-۲
  • روابط عمومی سازمان منطقه آزاد:۴۴۴۲۲۶۷۵
  • کشتیرانی والفجر:۰۹۳۴۷۶۹۲۵۷۶
  • رزرواسیون هتل ها در فرودگاه – جامعه هتلداران:۴۴۴۴۳۴۶۰
  • جامعه هتلداران:۴۴۴۵۳۱۷۰
  • جامعه بازاریان: ۴۴۴۲۳۶۸۲
  • بیمارستان کیش-اورژانس:۴۴۴۵۹۶۰۰/۸-۱۱۵
  • داروخانه مهر:۴۴۴۷۲۱۸۹
  • داروخانه سالار کیش:۴۴۴۵۵۱۶۸
  • داروخانه دکتر عمید:۴۴۴۲۳۱۲۹
  • داروخانه سها:۴۴۴۲۱۲۴۶-۴۴۴۲۴۲۴۹
  • داروخانه پردیس:۴۴۴۲۰۸۲۰-۴۴۴۲۲۴۱۹
  • هلال احمر:۴۴۴۴۰۷۰۴-۵-۱۱۲
  • جامعه کلوپ داران دریایی:۰۷۶۴۴۴۴۴۶۷۶
  • جامعه دفاتر خدمات مسافرتی:۰۷۶۴۴۴۲۰۰۶۱-۴۴۴۲۰۰۷۴
  • اتحادیه مشاورین املاک:۰۷۶۴۴۴۳۰۳۴۰
  • مجمع رنت کاران اتومبیل:۰۷۶۴۴۴۶۸۰۵۶

راهنمای سفر به کیش - راهنمای سفر به کیش - الی گشت

سخن آخر در ارتباط با راهنمای سفر به کیش

چهار گوشه‌ کشور زیبای ایران، شهرهایی بنا شده‌ است که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. در این میان شهرهای جنوبی ایران مطمئنا از زیباترین و مرموزترین شهرهای سراسر کشور هستند. جزیره کیش به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است. تفریحات هیجان‌انگیز، آثار تاریخی باستانی، غذاهای سنتی لذیذ و مراکز خرید فراوان از جمله ویژگی‌های بی‌نظیر این جزیره زیباست. در این مقاله از سفرهای پایتخت تلاش کردیم راهنمای سفر به کیش را خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهیم تا سفری آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر به این جزیره رویایی را برنامه‌ریزی کنید.

۱. بهترین زمان برای سفر به کیش چه فصلی است؟

بهترین فصل سفر به کیش اواسط پاییز تا اواخر اردیبهشت است.

۲. در چه تاریخی از سال قیمت‌ تورها و بلیت‌های کیش کمتر است؟

در تابستان و بعد از تعطیلات نوروز قیمت تورهای کیش کاهش پیدا می‌کند.

۳. از چه مسیرهایی می‌توانیم به جزیره کیش سفر کنیم؟

از طریق راه‌های هوایی، راه‌های زمینی و راه‌های دریایی می‌توانید به کیش برسید.

۴.  آیا کیش فرودگاه دارد؟

بله، فرودگاه بین المللی کیش در غرب استان هرمزگان قرار دارد.

۵. چگونه از تهران به صورت زمینی به کیش برسیم؟

ابتدا از تهران تا بندرعباس رانندگی کنید سپس از بندر عباس به بندر چارک بروید و از آنجا با شناورها به سمت جزیره کیش حرکت کنید.

۶. چه ماشینی‌های در کیش می‌توان اجاره کرد؟

با توجه به اینکه کیش جزو مناطق آزاد است، امکان کرایه خودروهای معمولی تا لوکس مانند لامبورگینی و مازراتی با هزینه پایین امکان‌پذیر است.

۷.  چه موتورهای در کیش اجاره می‌شود؟

اکثر موتورهای اجاره‌ای در کیش از نوع موتور برقی هستند.

۸.  از کدام وسایل حمل و نقل عمومی در کیش می‌توان استفاده کرد؟

وسایل حمل و نقل در کیش شامل مینی بوس، تاکسی، خودرو اجاره‌ای، موتور، دوچرخه و تاکسی‌های اینترنتی می‌شود.

۹. معروف‌ترین غذای محلی کیش چیست؟

قلیه ماهی به عنوان معروف‌ترین غذای محلی جنوبی شناخته می‌شود.

۱۰.  مراکز خرید لوکس کیش چه نام دارند؟

مرکز خرید پردیس ۱ و ۲ و همینطور زیتون از لوکس‌ترین مراکز خرید کیش هستند.

تور های ویژه