تلفیقی از جنگل و دریا در پارک جنگلی گیسوم گیلان

پربازدیدترین ها

گردشگری 12 اردیبهشت ، 1403 7 دقیقه

آیا تا به حال راجع به سفر به شهرستان تالش از توابع استان گیلان و بازدید از پارک جنگلی گیسوم شنیده‌اید؟

این منطقه جنگلی از ویژگی‌های طبیعی و گردشگری فوق‌العاده‌ای برخوردار است که از مهم‌ترین آن می‌توان به امتداد بافت جنگلی تا رسیدن به خط ساحلی و اتصال به دریا اشاره نمود. به همین دلیل، این منطقه از ۱۵ سال پیش تاکنون موردتوجه ویژه شهرداری تالش قرار گرفته و سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای روی آن انجام شده است. امروزه، جنگل و ساحل گیسوم به یکی از پربازدیدترین و معروف‌ترین جذبه‌های توریستی شمال کشور، با مجهزترین امکانات رفاهی، تبدیل شده است.

برای آشنایی بیشتر با جنگل گیسوم، تفریحات، امکانات و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، مطالب تهیه شده توسط مجله گردشگری سفرهای پایتخت را مطالعه نمایید.

پارک جنگلی گیسوم کجاست؟

پارک جنگلی گیسوم، از جاذبه‌های دیدنی اسالم و جنگلی زیبا و بی‌نظیر به وسعت ۸۰ هکتار است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد و یکی از روستاهای نیز شهرستان تالش محسوب می‌شود. این منطقه گردشگری، تنها یک جنگل معمولی نیست و در فاصله بسیار نزدیک از جنگل، ساحل گیسوم واقع شده است که به خاص و بی‌همتا بودن آن کمک می‌کند.

پارک جنگلی گیسوم، در نزدیکی ساحل نور و بندر ترکمن واقع شده است. در قسمتی که جنگل به ساحل این منطقه منتهی می‌شود، زیباترین خط ساحلی شمال کشور را به وجود می‌آورد. وجود دریا و جنگل در کنار هم این منطقه تفریحی را به یکی از بهترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان گیلان تبدیل کرده است.

معرفی ساحل گیسوم

هنگامی که به منطقه گیسوم سفر می‌کنید، می‌توانید با گذر از این تونل سرسبز در شهرستان تالش، به ساحل گیسوم برسید. ساحل و جنگل گیسوم در فاصله بسیار کمی از یکدیگر واقع شده و خط ساحلی خیره‌کننده و بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند؛ به‌طوری‌که، پس از جنگل و ساحل سی‌سنگان در نوشهر، در رتبه دوم قرار می‌گیرند.

از امکانات تفریحی ساحل گیسوم می‌توان به قایق‌سواری، جت اسکی، محل شنای آقایان و بانوان، پاراگلایدر، پاراسل، موتور چهارچرخ، ترامپولین، پارک بادی برای کودکان، اسب‌سواری و امکانات ایمن جهت دوچرخه‌سواری اشاره نمود.

گونه‌های گیاهی و جانوری پارک جنگلی گیسوم

همان‌طور که می‌دانید، آب‌وهوای مطبوع و بی‌نظیر مناطق شمالی ایران، سبب شده است، تا انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه مشاهده شوند؛ به‌طوری‌که، تا امروز ۷۶ گونه گیاهی مختلف در پارک جنگلی گیسوم، شناسایی شده است، که به علت حاصلخیزی خاک این منطقه و بارندگی مناسب آن، ممکن است تعداد آن‌ها بیشتر نیز شده باشد.

همچنین علاوه بر انواع گیاهان خوراکی و غیرخوراکی متنوع در این منطقه، ممکن است به هنگام بازدید از محدوده پارک جنگلی گیسوم، با گونه‌های جانوری مانند بز کوهی، خرگوش، قرقاول، گرگ، پلنگ و خرس قهوه‌ای روبه‌رو شوید؛ بنابراین باتوجه‌به خطرات احتمالی از سوی حیوانات وحشی و درنده این منطقه، بهتر است تنها وارد جنگل نشوید.پارک جنگلی گیسوم

امکانات پارک جنگلی گیسوم

همان‌طور که گفته شد، ازآنجایی‌که از ۱۵ سال پیش تاکنون منطقه تفریحی و گردشگری پارک جنگلی گیسوم، مورد توجه گردشگران و شهرداری تالش قرار گرفته است، امکانات و تجهیزات رفاهی کاملی در این منطقه، به جهت رفاه حال گردشگران و حفاظت از این جاذبه‌ طبیعی مهم، تعبیه شده است.

از جمله امکانات رفاهی پارک جنگلی و ساحل گیسوم عبارت‌اند از: انواع رستوران‌ها و غذا فروشی‌های کوچک، سرویس بهداشتی، غرفه‌های کوچک برای فروش سوغات منطقه و پارکینگ اختصاصی برای گردشگران. بدون شک، با سفر به این منطقه جنگلی نام رستوران‌های سنتی معروف حاجی بابا، اسلام دوست و جزیره دل آچیک را خواهید شنید.

تفریحات پارک جنگلی گیسوم

علاوه بر امکانات و تجهیزات رفاهی که در منطقه جنگلی و ساحلی گیسوم تعبیه شده است، این پارک جنگلی، انواع تفریحات و سرگرمی‌ها را برای کودکان و خانواده‌ها در نظر گرفته است، تا گردشگران بتوانند ساعاتی خوش و به‌یادماندنی را در پارک جنگلی گیسوم سپری کنند. از جمله امکانات تفریحی جنگل و ساحل گیسوم عبارت‌اند از:

  • تفریحات آبی ساحل گیسوم

ساحل گیسوم، ساحل شنی زیبا و آرامی است که تفریحات و سرگرمی‌های آن، زیبایی محدوده پارک جنگلی را دوچندان کرده است. این تفریحات طیف وسیعی از گردشگران را در تمام گروه‌های سنی شامل می‌شوند. از جمله تفریحات آبی ساحل گیسوم عبارت‌اند از: شنا، جت اسکی، شاتل، موتور چهارچرخ، پاراسل، قایق‌سواری و پاراگلایدر.

  • دوچرخه‌سواری

اگر از علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه‌سواری هستید و آن را بسیار جدی و حرفه‌ای دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌شود دوچرخه‌سواری در جاده و ساحل گیسوم را امتحان کنید و از زیبایی‌های خیره‌کننده و آب‌وهوای مطبوع اطراف لذت ببرید.

  • اسب سواری

اسب‌سواری به کمک راهنما و در طبیعت بکر و شگفت‌انگیز این منطقه، یکی از آن فرصت‌هایی است که شاید یک‌بار در زندگی پیش آید؛ بنابراین اگر سوارکاری از علایق شماست، می‌توانید در بخش‌های از پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن، از این فرصت طلایی استفاده نمایید.

  • عکاسی از جنگل

اگر شما نیز از آن دسته گردشگرانی هستید که عکاسی رکن اصلی سفرهایتان است، باید گفت جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های خیره‌کننده پارک جنگلی گیسوم به حدی است که می‌توانید ساعت‌ها به عکاسی در طبیعت و ساحل بی‌نظیر این منطقه مشغول شوید و از آن لذت ببرید.

  • ترامپولین

بالا و پایین پریدن روی یک تشک ارتجاعی ترامپولین، سرگرمی هیجان‌انگیز برای تمامی گروه‌های سنی است که می‌توانید آن را در جنگل و ساحل گیسوم امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

  • پارک بادی

اگر به دنبال تفریحی سالم و کم‌خطر برای فرزندانتان هستید، در پارک جنگلی گیسوم، پارک بادی کوچکی تعبیه شده است، تا این منطقه را برای سفرهای خانوادگی مهیا کندو اوقات خوشی را برای کودکان فراهم نماید.

  • آفرودسواری

در میان درختان تنومند و بافت گیاهی متراکم جنگل گیسوم، جایی برای آفرود و یا عبور و مرورو ماشین‌ها تعبیه نشده است، اما ساحل گیسوم، فضایی مناسب برای علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیل‌رانی و آفرود سواری است.

  • پیاده روی

اگر از علاقه‌مندان به پیاده‌روی و طبیعت‌گردی هستید، به هیچ عنوان طبیعت بکر و شگفت‌انگیز پارک جنگلی گیسوم را از دست ندهید، اما در نظر داشته باشید، به دلیل وجود حیوانات درنده مانند گرگ، پلنگ و خرس، تنها رفتن در دل جنگل کاری خطرناک و غیرعقلانی است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک جنگلی گیسوم

علاوه بر زیبایی خیره‌کننده پارک جنگلی گیسوم و امکانات رفاهی و تفریحی آن، انواع آبشارها و ییلاقات سرسبز در اطراف این منطقه، سبب شده‌اند سالانه تعداد بی‌شماری از گردشگران برای بازدید از آن‌ها به مراتع بی‌نظیر تالش سفر کنند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل گیسوم می‌پردازیم:

آبشار ویسادار

در ۲۷ کیلومتری جاده رشت به آستارا، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه گیسوم، یعنی آبشار ویسادار واقع شده است. نام این آبشار در زبان تالشی، به معنای سایه درخت بید است و از زیباترین آبشارهای این منطقه محسوب می‌شود.آبشار ویسادار

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه، یکی از زیباترین دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی منطقه گیسوم است. لازم به ذکر است، این دریاچه مصنوعی بوده و به طور طبیعی آبگیری نمی‌شود. از امکانات این جای دیدنی نیز می‌توان به کمپ‌های طبیعی و محیط مجهز برای تعطیلات خانوادگی و دوستانه اشاره نمود.

ییلاقات تالش

همان‌طور که می‌دانید، پارک جنگلی گیسوم، در ۱۵ کیلومتری شهرستان تالش واقع شده است؛ بنابراین بازدید از این پارک جنگلی، فرصت مناسبی برای سفر به ییلاقات خوش آب‌وهوای تالش نیز محسوب می‌شود. از جمله بهترین ییلاقات این منطقه می‌توان به ییلاق سوباتان، ییلاق شکردشت، ییلاق دوخال کوه و ییلاق شیله وشت اشاره نمود. بهتر است بدانید، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه‌های طبیعی فصول بهار و تابستان خواهد بود.

پارک جنگلی سیاهداران

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و بازدید از حیوانات جنگل مانند آهو  و گوزن هستید، پارک جنگلی سیاهداران، یکی از بهترین و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری برای شماست. همچنین در این پارک، امکانات رفاهی و تفریحی دیگری از قبیل سورتمه برای گردشگران فراهم شده است.

شما می‌توانید با بازدید از پارک جنگلی گیسوم، علاوه بر موارد فوق به جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیری از قبیل جاده اسالم به خلخال، قلعه‌رودخان، خانه میرزا کوچک‌خان، ماسوله و چمخاله گیلان نیز سر بزنید.پارک جنگلی سیاه داران

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن، از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هستند که در تمام فصول سال از زیبایی و جذابیت منحصربه‌فردی برخوردارند. به‌طوری‌که، انتخاب بهترین زمان سفر به این منطقه، باتوجه‌به روحیات و علاقه‌مندی گردشگران امکان‌پذیر می‌شود. اما به‌طورکلی، بهترین زمان سفر به جنگل و ساحل گیسوم، فصل بهار، به‌ویژه اردیبهشت‌ماه، است.

  • در فصل بهار با روییدن گیاهان و تازه شدن درختان، زیبایی و سرسبزی منطقه دوچندان می‌شود و جنگل گیسوم از آب‌وهوایی مطبوع و بارانی برخوردار خواهد بود.
  • در فصل تابستان، به دلیل کاهش بارندگی‌ها و معتدل شدن هوا، شرایط و امکانات برای کمپینگ و سپری‌کردن شب زیر آسمان جنگل، مهیاتر خواهد بود.
  • یکی از زیباترین زمان‌های سفر به پارک جنگلی گیسوم، فصل پاییز است. زیبایی برگ‌های رنگارنگ جنگل و هوای بی‌نظیر این فصل بسیاری از گردشگران را به‌سوی خود جلب می‌کند.
  • در فصل زمستان مساحت پهناور جنگل، از برف و سفیدی پوشیده می‌شود. افراد می‌توانند در دل زیبایی‌های جنگل از امکانات تفریحی و برف‌بازی لذت ببرند.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی گیسوم

برای دسترسی به جنگل و ساحل گیسوم، می‌بایست ابتدا وارد جاده رشت به آستارا شوید. مشخصاً دسترسی به این جاده برای گردشگرانی که در شهرهای اطراف مانند تهران سکونت دارند، راحت‌تر خواهد بود.

با قرارگرفتن در مسیر رشت به آستارا، با طی‌کردن حدود ۲۳ کیلومتر به منطقه گیسوم می‌رسید. جاده گیسوم، که به پارک جنگلی گیسوم منتهی می‌شود، در ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال واقع شده است. شما می‌توانید در مسیر خود تا رسیدن به جنگل از زیبایی‌های بی‌نظیر و طبیعت بکر منطقه گیسوم لذت ببرید.

اقامت در پارک جنگلی گیسوم

ازآنجایی‌که پارک جنگلی گیسوم، یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گیلان محسوب می‌شود و سالانه میزبان بسیاری از گردشگران از سرتاسر کشور است، امکانات رفاهی و اقامتی مناسب در اطراف این جنگل برای مسافران تعبیه شده است. از جمله برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های معروف این منطقه می‌توان به هتل موج‌های آبی باران، هتل هدهد تالش، هتل لیوادر تالش، هتل حوریان یاس در جاده آستارا و مجتمع اقامتی تفریحی طلوع گیسوم اشاره نمود.

همچنین اگر از علاقه‌مندان به کمپ و چادر زدن در دل طبیعت و زیر آسمان شب هستید، می‌توانید با به همراه داشتن وسایل و تجهیزات کمپینگ شب را در دل جنگل گیسوم و یا در ساحل آن سپری کنید. البته پیشنهاد می‌شود، به دلیل وجود خطرات احتمالی حمله حیوانات وحشی از این کار صرف‌نظر نمایید.

نکات مهم سفر به پارک جنگلی گیسوم

سفر به مراتع تالش و بازدید از جنگل و ساحل گیسوم نیز، مانند سایر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نیازمند رعایت نکات ایمنی و زیست‌محیطی مهمی است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات که می‌بایست در سفر خود به گیسوم رعایت نمایید، می‌پردازیم:

  • اگر حین پیک‌نیک خود، برای درست کردن جوجه و چای آتش روشن می‌کنید و یا غذا و خوراکی در این منطقه میل می‌کنید، حتماً در زمان ترک محل، از خاموش بودن آتش و جمع‌آوری زباله‌های خود اطمینان حاصل کنید.
  • بومیان و مردم محلی، در کناره جاده و پارک جنگلی گیسوم، صنایع‌دستی و خوراکی‌های محلی می‌فروشند که می‌توانید از آن‌ها برای سوغات خرید کنید.
  • حین گشت‌وگذار در دل طبیعت بکر جنگل، مراقب حمله حیوانات وحشی و درنده باشید و سعی کنید به‌صورت دسته‌جمعی حرکت کنید.

سؤالات متداول

۱)     پارک جنگلی گیسوم کجاست؟

جنگل و ساحل گیسوم در جاده رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد.

۲)     بهترین زمان سفر به جنگل و ساحل گیسوم چه موقعی است؟

بهترین زمان سفر به جنگل و ساحل گیسوم، فصل بهار، به ویژه اردیبهشت ماه، است

۳)     ساعات بازدید از پارک جنگلی گیسوم چگونه است؟

بازدید از جنگل ساعت مشخصی ندارد و هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید وارد جنگل و ساحل شوید.

۴)     آیا امکان اقامت در اطراف پارک جنگلی گیسوم وجود دارد؟

بله، برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب در اطراف این جنگل عبارت‌اند از: هتل موج‌های آبی باران، هتل هدهد تالش، هتل لیوادر تالش، هتل حوریان یاس در جاده آستارا و مجتمع اقامتی تفریحی طلوع گیسوم.

۵)     تفریحات موجود در پارک جنگلی گیسوم چیست؟

دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، ترامپولین، پارک بادی، آفرود سواری و انواع تفریحات آبی، به همراه عکاسی و پیاده‌روی.

سخن پایانی

در مقاله فوق به معرفی یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و گردشگری شمال ایران، پارک جنگلی گیسوم، واقع در استان گیلان و در نزدیکی شهرستان تالش، پرداخته‌ایم. جنگل گیسوم، دومین منطقه جنگلی کشور است که در امتداد آن به خط ساحلی و دریا می‌رسیم. شما با سفر به این منطقه، علاوه بر برخورداری از طبیعت بکر و زیبایی بی‌نظیر جنگل و ساحل گیسوم می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و تفریحی مجموعه استفاده کنید.


تور های ویژه